Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Aladdin: den magiska grottan

Startat av Hans Tolvaly, 20 december 2008 kl. 01:18:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Tolvaly

Hejsan.
Jag är ganska ny här och jag råkar ha en fråga som har förföljt mig väldigt länge nu.

Är det nån som vet vem som gör den svenska rösten till den Magiska Grottan i Disneys Aladdin?
Den rösten är så mäktig och jag skulle gärna vilja veta vem som gör den, och kanske även få reda på om han har gjort något mer.

Daniel Hofverberg

Jag beklagar det sena svaret.

Tyvärr har grottans röst inte skrivits ut i någon officiell creditlista för Aladdin, men jag har i alla fall tagit mig tid och sett om filmen för att lyssna på rösten ifråga. Rösten är uppenbarligen lite elektroniskt förvrängd/förstärkt, så jag kan inte ge ett 100-procentigt säkert svar. Men utifrån de skådisar som står utsatta under "Övriga röster" i creditlistan, så är jag ganska säker på att grottans röst tillhör Torsten Wahlund.

Torsten Wahlund är ganska aktiv som dubbare och skådis, och brukar bl.a. ofta vara berättarröst i olika sammanhang. En sökning på hans namn i avdelningen Svenska röster och credits ger i alla fall ett antal filmer och serier som han medverkar i - om du kollar igenom de, så får du åtminstone en viss fingervisning av hans andra roller.

Soscla

It's so fluffy I'm gonna die!

Hans Tolvaly

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 december 2008 kl. 02:36:51
Jag beklagar det sena svaret.

Tyvärr har grottans röst inte skrivits ut i någon officiell creditlista för Aladdin, men jag har i alla fall tagit mig tid och sett om filmen för att lyssna på rösten ifråga. Rösten är uppenbarligen lite elektroniskt förvrängd/förstärkt, så jag kan inte ge ett 100-procentigt säkert svar. Men utifrån de skådisar som står utsatta under "Övriga röster" i creditlistan, så är jag ganska säker på att grottans röst tillhör Torsten Wahlund.

Torsten Wahlund är ganska aktiv som dubbare och skådis, och brukar bl.a. ofta vara berättarröst i olika sammanhang. En sökning på hans namn i avdelningen Svenska röster och credits ger i alla fall ett antal filmer och serier som han medverkar i - om du kollar igenom de, så får du åtminstone en viss fingervisning av hans andra roller.


Tack så väldigt mycket. Jag ska ta och kolla lite närmare på hans andra roller.

Elios

Men är det verkligen hans Torsten Wahlunds röst här? Blev lite nyfiken faktiskt men i den nya remaken så filmade dem bara grottan i ett litet svep så man hörde inte ens det väl?