Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disneyklubben, TV3, 1989-1990

Startat av Beck, 26 november 2007 kl. 00:12:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Hej!

Jag letar efter avsnitt från Disneyklubben, TV3, 1989-1990.
Är det någon som har det?


http://www.youtube.com/watch?v=VdSoQ8KwF6Y



Beck

Jag vill så gärna se hela avsnitt igen! :)

Daniel Hofverberg

Jag skulle också väldigt gärna vilja se avsnitt av Disney Club igen - tyvärr hade jag inte själv tillgång till TV3 på den tiden, utan kunde bara se ett mindre antal avsnitt på campingplatser under semestrar, hos grannar och liknande. Därför har jag heller inte kunnat spela in något.

För övrigt bör påpekas att jag är 99% säker på att TV3s serie aldrig kallades Disneyklubben, utan alltid hette Disney Club - mest troligt för att kunna ha ett gemensamt namn för både Sverige, Norge och Danmark i och med att serien var en samproduktion mellan alla tre länderna.

Beck

Hej Daniel!

Kommer du ihåg vilka serier som visades i "The Disney Club" (Disneyklubben) på TV3?
Jag tror att "Ankliv" (Ducktales) och "Nalle Puh" var med.

Daniel Hofverberg

Mitt minne är inte vad det borde vara så jag minns inte allt, men jag känner mig ganska säker på att åtminstone Knatte, Fnatte & Tjatte på äventyr, Nya äventyr med Nalle Puh, Gummibjörnarna (med danskt tal) och Piff & Puff - Räddningspatrullen ingick i Disney Club; samtliga utom Gummibjörnarna med svenskt tal och dubbade av Lasse Svensson/Media Dubb. Sen vill jag även minnas att de också sände en del svenskdubbade klassiska tecknade kortfilmer, även dessa säkerligen dubbade av Lasse Svensson.

För övrigt är jag 99% säker på att DuckTales faktiskt aldrig har hetat Ankliv, utan att den alltid hette Knatte, Fnatte & Tjatte på äventyr.

Beck

Okej, tack, det stämmer nog!

Jag hittade också en video på Youtube, jag tror att det kan vara introt till "The Disney Club".
Musiken är bekant, trots att jag inte hört den på många år.

Dubben

Ja Disneyklubben visades ju på SVT. Det här norska har jag inte sett förut. Hade inte tv 3. :(

Daniel Hofverberg

Disney Club var egentligen inte norskt, utan en svensk-norsk-dansk samproduktion. Åtminstone i vissa avsnitt var det svenska programledare och reportrar. Jag har också ett svagt minne av att Gunde Svan var med i vissa avsnitt, troligtvis som antingen reporter eller programledare. Det här var alltså innan han gick över till TV4 och började med Fångarna på fortet.

Jag hade tyvärr inte heller TV3 under den här tidsperioden (jag fick kanalen först runt 1991 - 1992), men jag såg en del avsnitt hos grannar, på campingplatser under semestrar, o.s.v.

Ett annat något snarlikt program jag minns från TV3 under slutet av 1980-talet var Musse & Kalle (eller möjligtvis Kalle & Musse), som bestod av svenskdubbade klassiska kortfilmer från Disney, som jag tror varvades med raminslag i studio. Det programmet kan jag överhuvudtaget inte hitta någon som helst dokumentation om, så jag är inte riktigt säker på om det bara är jag som inbillat mig allting...  ::)

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 juni 2013 kl. 13:16:17
Ett annat något snarlikt program jag minns från TV3 under slutet av 1980-talet var Musse & Kalle (eller möjligtvis Kalle & Musse), som bestod av svenskdubbade klassiska kortfilmer från Disney, som jag tror varvades med raminslag i studio. Det programmet kan jag överhuvudtaget inte hitta någon som helst dokumentation om, så jag är inte riktigt säker på om det bara är jag som inbillat mig allting...  ::)

Det kan inte tänkas ha varit så att de klassiska kortfilmerna var dubbade växelvis på svenska och norska. Har hittat ett block/program som sändes i samband med "Mickey Sixty Years Anniversary" som låter snarlikt det du beskriver i texten. Där långben i början säger "Å nu blir de show" följt av en norsk speakerröst som säger
Citat"Her er Walt Disney's Mickey & Donald"
, från TV3 1988.

intro polska
https://www.youtube.com/watch?v=6PmIOphDaKo

outro spanska
https://www.youtube.com/watch?v=3OeiBpPDQsI




Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 30 november 2017 kl. 00:03:24
Det kan inte tänkas ha varit så att de klassiska kortfilmerna var dubbade växelvis på svenska och norska. Har hittat ett block/program som sändes i samband med "Mickey Sixty Years Anniversary" som låter snarlikt det du beskriver i texten. Där långben i början säger "Å nu blir de show" följt av en norsk speakerröst som säger  , från TV3 1988.

intro polska
https://www.youtube.com/watch?v=6PmIOphDaKo

outro spanska
https://www.youtube.com/watch?v=3OeiBpPDQsI

Det är nog mycket möjligt att kortfilmerna kan ha varit dubbade växelvis på svenska och norska - antingen olika mellan olika avsnitt, eller (troligare) olika språk mellan de olika kortfilmerna i samma avsnitt. Kanske var det så att Media Dubb inte hann med, så att TV3 därför fick varva med norsk dubbning - trots allt hade ju Media Dubb väldigt många uppdrag för TV3 under den här tidsperioden.

Det bör i alla fall inte ha varit något danskdubbat under de avsnitt jag såg, för det tycker jag att jag borde ha kommit ihåg... Norsk dubbning däremot är ju inga större problem för de flesta svenskar att förstå; i synnerhet inte vid den begränsade mängd dialog som de flesta kortfilmer har.

Introt ser vagt bekant ut, men inte tillräckligt så att jag med säkerhet ska kunna bekräfta att det var det. Men allt verkar ju stämma, så Musse & Kalle (som jag tror var titeln i tablåerna) var nog med största sannolikhet CBS-serien Walt Disney's Mickey and Donald från 1981.

Jag hittar inget på nätet om hur många avsnitt som producerades av den serien, men mitt minne säger mig att den gick hyfsat länge...

TrondM

Jeg finner Mikke og Donald i TV-oversikten til TV3 på søndager fra 2. april 1989.

Jeg finner også Wonderful World of Disney episoder hver lørdag gjennom 1988. I 1989 har jeg bare sjekket frem til april, og de fortsetter hele veien.

Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet 30 november 2017 kl. 12:42:36
Jeg finner Mikke og Donald i TV-oversikten til TV3 på søndager fra 2. april 1989.

Jeg finner også Wonderful World of Disney episoder hver lørdag gjennom 1988. I 1989 har jeg bare sjekket frem til april, og de fortsetter hele veien.
Mycket intressant, tack för informationen. Kan du se hur länge TV3 sände Mikke og Donald/Musse och Kalle, eller hur många avsnitt de sände?

Att TV3 sände Wonderful World of Disney visste jag inte om; undrar vilka avsnitt de sände...? Det finns ju trots allt många avsnitt att välja bland där...

TrondM

Jeg er i ferd med å fylle inn en oversikt over Wonderful World of Disney episoder her:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1sB5hdGSByb8AoBeEW4aIQQm2__FVcS5GgLJo1TTv8BY/edit?usp=sharing

Ser ut som de bare sendte 8 episoder med Mikke og Donald, med siste episode 21. mai. 28. mai viste de en episode av Bompibjørnene, og 4. juni tok The Real Ghostbusters over. Det ser faktisk også ut som at de sendte episoder av The Disney Sunday Movie på søndager



TrondM

Fra Dagbladet 16. september 1989


Det ser også ut til at Disney Club overtar for The Wonderful World of Disney på lørdager.

TrondM

Citat från: TrondM skrivet 30 november 2017 kl. 13:07:06Ser ut som de bare sendte 8 episoder med Mikke og Donald, med siste episode 21. mai. 28. mai viste de en episode av Bompibjørnene, og 4. juni tok The Real Ghostbusters over.

Neida, de flyttet Bompibjørnene og Mikke og Donald til onsdager. De viste tre episoder fra onsdag 31. mai og 5 episoder fra 21. juli.