Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Nalle Puh

Startat av Elios, 18 augusti 2009 kl. 20:20:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Finns filmerna Nalle Puh och den skuttande tigern,Nalle Puh och den stormiga dagen och Nalle Puh på honungsjakt utgivna på vhs för jag hittar inte filmerna nånstans?

TonyTonka

Filmen om Nalle Puh innehåller alla tre filmerna och finns säkert på tradera.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Alla tre filmerna gavs ut på hyr-VHS från Select Video under första halvan av 1980-talet med dess ursprungliga svenska dubbningar; d.v.s. Martin Söderhjelms dubb av Nalle Puh på honungsjakt från 1967, Doreen Dennings dubb av Nalle Puh och den stormiga dagen från 1969 och Doreen Dennings dubb av Nalle Puh och den skuttande tigern från 1977. De släpptes på varsin VHS-utgåva, som förutom dessa filmer även innehöll några odubbade klassiska tecknade kortfilmer från Disney. VHS-filmernas titlar var Nalle Puh på honungsjakt, Nalle Puh och den stormiga dagen samt Nalle Puh och Tiger (för övrigt en vilseledande svensk titel, då rollfiguren som bekant heter Tigger i den dubbningen).

Dessa filmer brukar dyka upp på Tradera lite då och då, så de är inte alltför svåra att få tag i om man bara håller utkik och har tålamod. Jag lyckades i alla fall att få tag i alla tre efter att ha hållit koll på Tradera i omkring ett halvår. Dock kan kvaliteten variera en del vid så här gamla f.d. hyrfilmer från 1980-talet.

Filmen om Nalle Puh är en ihopslagning av de tre kortfilmerna tillsammans med några minuters nyproducerat material som gjordes 1977. VHS- och DVD-utgåvorna av den filmen i Sverige innehåller dock en ny dubbning för hela filmen som gjordes av KM Studio 1995. Såvitt jag kunnat utröna släpptes den sammanslagna filmen inte i Sverige förrän 1995 (första gången på visningar på FilmNet, följt av SVT och därefter VHS-release), så därför finns det troligen ingen äldre dubb av den filmen som helhet. För originaldubbningarna av de tre individuella kortfilmerna är de gamla hyr-VHS:erna därför enda lösningen.

Elios

Tack för det Daniel ska försöka kolla upp det. :-X

Eriksson

Jag upptäckte just att det står på IMDb att Nalle Puhs många äventyr/Filmen om Nalle Puh (The Many Adventures of Winnie the Pooh) hade svensk premiär i augusti 1977. Nog är väl det felaktigt ändå! Den informationen finns ingen annanstans. http://www.imdb.com/title/tt0076363/releaseinfo
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

Ja, det måste vara helt taget ur luften. Hade Filmen om Nalle Puh gått upp på bio då skulle den ju ha behövt ha genomgått censurgranskning i samband med det, och enligt Statens Medieråds databas (som för den här tidsperioden återspeglar Statens Biografbyrås register) har så inte skett. Filmen verkar inte ha censurgranskats överhuvudtaget, och kan därför omöjligen ha visats offentligt i Sverige.

Dessutom censurgranskades Nalle Puh och den skuttande tigern inte förrän den 31 oktober 1977, så det låter ju helt orimligt att den sammansatta filmen skulle ha visats någonstans innan den tredje kortfilmen.

Teoretiskt sett skulle Filmen om Nalle Puh möjligen ha kunnat släppas på 16 mm-film eller video under 1970- eller 1980-talet (som inte kräver censurgranskning), men det finns absolut inget som tyder på det. Utan allting tyder på att den svenska premiären var 1992 på FilmNet, där filmen visades under titeln Nalle Puh på nya äventyr. Det är förvisso en väldigt ologisk titel, men ska man följa praxis bör det ju ändå vara den vedertagna svenska titeln då det är den första titeln för den sammansatta filmen.

GoboFraggle1983

Hej, jag är ny på forumet och jag undrar: Är det någon har den ursprungliga svenska VHS dubb av "Nalle Puh på Honungsjakt", "Nalle Puh och den stormiga dagen", och "Nalle Puh och Tiger"? Om så är fallet, kan du ge en nedladdningslänk på MEGA?

Daniel Hofverberg

Citat från: GoboFraggle1983 skrivet  2 april 2016 kl. 21:59:05
Hej, jag är ny på forumet och jag undrar: Är det någon har den ursprungliga svenska VHS dubb av "Nalle Puh på Honungsjakt", "Nalle Puh och den stormiga dagen", och "Nalle Puh och Tiger"? Om så är fallet, kan du ge en nedladdningslänk på MEGA?
Av juridiska skäl kan jag tyvärr inte tillåta att det postas nedladdningslänkar på forumet, utan vill någon sprida sådana får det lov att skötas via PM.

GoboFraggle1983

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 april 2016 kl. 23:27:39
Av juridiska skäl kan jag tyvärr inte tillåta att det postas nedladdningslänkar på forumet, utan vill någon sprida sådana får det lov att skötas via PM.


Åh, OK. Har du shorts, förresten?

Daniel Hofverberg

Citat från: GoboFraggle1983 skrivet  2 april 2016 kl. 23:32:42

Åh, OK. Har du shorts, förresten?
Jag har alla de ursprungliga Nalle Puh-kortfilmerna i dess originaldubbningar, men ännu inte digitaliserade utan bara på VHS.

GoboFraggle1983

#10
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 april 2016 kl. 01:13:34
Jag har alla de ursprungliga Nalle Puh-kortfilmerna i dess originaldubbningar, men ännu inte digitaliserade utan bara på VHS.


Åh, OK. Tja, kan ni digitalisera dem och PM mig länkarna så snart som möjligt? Jag har letat efter hela originaldubbningar på Internet under ganska lång tid, och jag kunde bara hitta "Iors födelsedag" och korta utdrag från de två första kortfilmer. Tack på förhand :)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 april 2016 kl. 01:13:34
Jag har alla de ursprungliga Nalle Puh-kortfilmerna i dess originaldubbningar, men ännu inte digitaliserade utan bara på VHS.

När du väll har digitaliserat dom kan du skicka mej ett PM med länkarna ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Jag har självklart för avsikt att digitalisera alla Nalle Puh-kortfilmerna (liksom allt jag har på VHS i förlängningen), men just nu håller jag på att flytta till en ny lägenhet och har därför inte mycket tid att lägga på sådant.

Min ambition vad gäller Nalle Puh på honungsjakt, Nalle Puh och den stormiga dagen, Nalle Puh och den skuttande tigern och Nalle Puh och I-ors stora dag är att synka alla filmerna till DVD-bild (eller restaurerad Laserdisc-bild, i de fall filmerna inte har släppts på DVD någonstans i världen) och kunna göra DVD:er med både svenskt och engelskt tal samt svensk text. Det är förmodligen en bit bort än, men tids nog tror jag att resultatet kommer bli riktigt bra. :)

GoboFraggle1983

#13
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 april 2016 kl. 19:49:09
Jag har självklart för avsikt att digitalisera alla Nalle Puh-kortfilmerna (liksom allt jag har på VHS i förlängningen), men just nu håller jag på att flytta till en ny lägenhet och har därför inte mycket tid att lägga på sådant.

Min ambition vad gäller Nalle Puh på honungsjakt, Nalle Puh och den stormiga dagen, Nalle Puh och den skuttande tigern och Nalle Puh och I-ors stora dag är att synka alla filmerna till DVD-bild (eller restaurerad Laserdisc-bild, i de fall filmerna inte har släppts på DVD någonstans i världen) och kunna göra DVD:er med både svenskt och engelskt tal samt svensk text. Det är förmodligen en bit bort än, men tids nog tror jag att resultatet kommer bli riktigt bra. :)


Åh, jag trodde jag kände igen dig! (Jag är samma användaren som önskade på originaltrilogy.com) Jag minns att du talar om för mig att du redan klar åtminstone ett par kortfilmer. Om så är fallet, vilka?

GoboFraggle1983

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 april 2016 kl. 19:49:09
Jag har självklart för avsikt att digitalisera alla Nalle Puh-kortfilmerna (liksom allt jag har på VHS i förlängningen), men just nu håller jag på att flytta till en ny lägenhet och har därför inte mycket tid att lägga på sådant.

Min ambition vad gäller Nalle Puh på honungsjakt, Nalle Puh och den stormiga dagen, Nalle Puh och den skuttande tigern och Nalle Puh och I-ors stora dag är att synka alla filmerna till DVD-bild (eller restaurerad Laserdisc-bild, i de fall filmerna inte har släppts på DVD någonstans i världen) och kunna göra DVD:er med både svenskt och engelskt tal samt svensk text. Det är förmodligen en bit bort än, men tids nog tror jag att resultatet kommer bli riktigt bra. :)

En uppdatering på detta?