Nu har här ju inte hänt nå't på ett tag och detta var det ända jag kände för att skriva om i dagsläget, så vilka är era favortifilmer?
Min egen top10-lista:
1: Spiderman (Actionäventyr)
2: Rush Hour (Actionkomedi
3: Spiderman 2 (Actionäventyr)
4: Teenage Mutant Ninja Turtles (Actionäventyr)
5: Shanghai Knights (Actionkomedi)
6: Shanghai Noon (Actionkomedi)
7: Evil Dead (Rysare)
8: Rush Hour 2 (Actionkomedi)
9: Carrie (Rysare)
10: Dragonball Z - Jakten på Garlic (tecknad actionkomedi)
Jag har ingen lust att göra någon 10-i-topplista :D så ni får en lite "friare" lista. ;)
Spider-Man-filmerna, X-Men 2, alla Tim Burtons filmer, Basquiat, Den oändliga historien, Ghostbusters, Aladdin, Herkules,
Micke och Molle, Labyrinth och sedan finns det fler som jag inte kan komma på just nu.
Hm, jag trodde att det skulle hända lite saker när man startar ett nytt ämne. *SUCK!* :(
Eftersom jag inte orkar skriva ett nytt ämne, så skriver jag i detta eftersom det passar bäst.
Jag är för tillfället otroligt deprimerad. Först verkade det som om komediserien That '70s show skulle läggas ned efter sjunde säsongen, men sedan när jag fick veta att man håller på att diskutera en ev. åttonde säsong, så verkar det som om Topher Grace (Eric) och Ashton Kutcher (Kelso) ska lämna serien. Topher för evigt, medan Ashton kan tänka sig att fortsätta spela Kelso, fast bara som en gästroll. Jag älskar serien, och hoppas verkligen att dem inte lämnar den. Då skulle jag bara bli ännu mer deprimerad. :'(
Någon annan som gillar serien, så jag vet att det inte bara är jag som lider? ???
Citat från: Patrik skrivet 11 januari 2005 kl. 21:41:53
Eftersom jag inte orkar skriva ett nytt ämne, så skriver jag i detta eftersom det passar bäst.
Jag är för tillfället otroligt deprimerad. Först verkade det som om komediserien That '70s show skulle läggas ned efter sjunde säsongen, men sedan när jag fick veta att man håller på att diskutera en ev. åttonde säsong, så verkar det som om Topher Grace (Eric) och Ashton Kutcher (Kelso) ska lämna serien. Topher för evigt, medan Ashton kan tänka sig att fortsätta spela Kelso, fast bara som en gästroll. Jag älskar serien, och hoppas verkligen att dem inte lämnar den. Då skulle jag bara bli ännu mer deprimerad. :'(
Någon annan som gillar serien, så jag vet att det inte bara är jag som lider? ???
Nä, men jag gillar Ashton Kutcher...utom i Punk'd då..där får han fel på stämbanden..han skriker hela tiden ju i den serien. ..Men i The butterfly effect gillar jag honom =)...nån som har sett den?
Nej, jag har inte sett den filmen, men om du tycker att han ska fortsätta göra film, och därmed sluta spela Kelso i That '70s show så är du min svorne dödsfiende! >:( Eller, jag hatar dig lite grann i alla fall... Vi har inte samma åsikt, helt enkelt.
Eller, kanske inte hatar dig, men i alla fall din åsikt. Hatar den otroligt mycket!
Citat från: Patrik skrivet 12 januari 2005 kl. 18:03:47
Nej, jag har inte sett den filmen, men om du tycker att han ska fortsätta göra film, och därmed sluta spela Kelso i That '70s show så är du min svorne dödsfiende! >:( Eller, jag hatar dig lite grann i alla fall... Vi har inte samma åsikt, helt enkelt.
Eller, kanske inte hatar dig, men i alla fall din åsikt. Hatar den otroligt mycket!
Du gav mig en åsikt där..haha...först sa du "om du tycker", sen tyckte, sen hatade du mig =P
Jag tycker han ska fortsätta göra filmer, och om han gör den där showen lr inte spelar ingen roll för mig för jag har aldrig sett den
Förlåt, det bara blev så... Och det var fjärde gången jag sa "det bara blev så" idag. ::)
JAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!! Det blir en åttonde säsong av That '70s show och ALLA i ensemlen stannar kvar! Åh, Gud, vad glad jag blir! Jag älskar den serien, och det känns helt fantastiskt! YES! YES! YES! :D :D :D :D :D :D :D :D :D
Åh, just det! Om ni inte sett That '70s show förut, så börjar TV4 reprisera säsong ett 3/2! Kolla då, eller ångra er! ;)
Jag har sett en del avsnitt av That '70s Show, och visst är det sevärt, men ingen höjdare i mitt tycke. Jag kan se det om jag inte hittar något annat, men det är ingenting jag ser fram emot eller ens försöker att pricka in att se...
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 januari 2005 kl. 10:29:43
Jag har sett en del avsnitt av That '70s Show, och visst är det sevärt, men ingen höjdare i mitt tycke. Jag kan se det om jag inte hittar något annat, men det är ingenting jag ser fram emot eller ens försöker att pricka in att se...
.... :o
Då vill du inte veta vad jag tycker om That 70's Show. ;)
Citat från: Erika skrivet 22 januari 2005 kl. 15:36:38
Då vill du inte veta vad jag tycker om That 70's Show. ;)
.... :'(
Citat från: Patrik skrivet 22 januari 2005 kl. 16:06:34
Citat från: Erika skrivet 22 januari 2005 kl. 15:36:38
Då vill du inte veta vad jag tycker om That 70's Show. ;)
.... :'(
Jag hatar den inte utan den är helt enkelt inte intressant i mina ögon. :)
Hehe, okej. Mitt favoritavsnitt är det som gick i torsdags. När Donna har bestämt att hon inte tänker ha sex med Eric innan deras bröllop, så, jag menar, han har ju vissa behov, och när Donna kommer på honom, när han utför dem behoven på hennes toalett, så blir det väldigt roligt. Vanligtvis gilar jag inte under bältet-humor, fast detta var ett så otroligt roligt avsnitt, så det inte var sant. :D Detta gör knappast att fler blir intresserade av att se serien, men man kan ju hoppas. ::)
Citat från: Patrik skrivet 22 januari 2005 kl. 19:59:41
Hehe, okej. Mitt favoritavsnitt är det som gick i torsdags. När Donna har bestämt att hon inte tänker ha sex med Eric innan deras bröllop, så, jag menar, han har ju vissa behov, och när Donna kommer på honom, när han utför dem behoven på hennes toalett, så blir det väldigt roligt. Vanligtvis gilar jag inte under bältet-humor, fast detta var ett så otroligt roligt avsnitt, så det inte var sant. :D Detta gör knappast att fler blir intresserade av att se serien, men man kan ju hoppas. ::)
jag kan kolla ett avsnitt om du vill..=P...bara för att lixom jämna ut lite...dt e jueh 2 som ogillar den...så hoppas jag kommer gilla den
Ett tips är att kolla på flera avsnitt, så man lär sig hur personerna tänker. Ja, förutom Kelso, då. Han tänker ju väldigt sällan, överhuvudtaget. :D
Citat från: Patrik skrivet 23 januari 2005 kl. 23:04:32
Ett tips är att kolla på flera avsnitt, så man lär sig hur personerna tänker. Ja, förutom Kelso, då. Han tänker ju väldigt sällan, överhuvudtaget. :D
ok det var han ashton gjorde va?
Jepp! :)
Citat från: Patrik skrivet 23 januari 2005 kl. 23:09:20
Jepp! :)
bra..;)...men jag gillar faktiskt när ashton oxå när han inte ska va rolig..asså kolla filmen...the butterfly effect, den e asbra, ganska läskig på ett sätt oxå..har du sett the grudge, såg den idag hos en polare..med amatörtextning..hehe =P
Jag har faktiskt tänkt se The Grudge. Den bästa rysare jag sett hittills är den moderna klassikern The Shining. Den var mysko, men väldigt läbbig. :)
Citat från: Patrik skrivet 23 januari 2005 kl. 23:15:23
Jag har faktiskt tänkt se The Grudge. Den bästa rysare jag sett hittills är den moderna klassikern The Shining. Den var mysko, men väldigt läbbig. :)
Har du sett the shinning i morden version? visste inte ens det fanns..men jag gillar iaf inte the shinnig..flickorna e ganska läskiga men asså..den e lixom bara "gammal"..man blir inte rädd på nåt sätt...iaf jag blir inte...han blir lite tokig..å har ihjäl..tkr den e tråkig..=P
Okej, den kanske inte är så jätteny, men den är en klassiker, och den är väl från slutet av 80-talet, om jag inte minns fel, så då får den väl nästan räknas som modern klassiker. ;) Tycker jag, i alla fall.
Nu har jag kollat upp när filmen är ifrån, och den var lite äldre än jag trodde, närmare bestämt från 1980.
Citat från: Patrik skrivet 23 januari 2005 kl. 23:26:41
Nu har jag kollat upp när filmen är ifrån, och den var lite äldre än jag trodde, närmare bestämt från 1980.
..det var 25 år sen hörrudu..=P..det är gammal bild och dåligt ljud..därför klassar jag den som gammal oxå..=P
Vadå? Är 25 år verkligen så lång tid? Nej! Och den är ju nyare än Tjejen som visste för mycket. Den är från 1979. Vet inte varför jag ens nämnde den filmen, men jag gillar den, och kände behov av att nämna den. Chevy Chase är en av de bättre skådespelarna jag vet.
Citat från: Patrik skrivet 23 januari 2005 kl. 23:39:26
Vadå? Är 25 år verkligen så lång tid? Nej! Och den är ju nyare än Tjejen som visste för mycket. Den är från 1979. Vet inte varför jag ens nämnde den filmen, men jag gillar den, och kände behov av att nämna den. Chevy Chase är en av de bättre skådespelarna jag vet.
ok...jack nicholson är den värsta skådespelaren jag vet..=P
Jag kan inte uttala mig om honom, eftersom jag, vad jag vet, bara sett honom i The Shining, men i den filmen, tyckte jag att han var ganska bra.
Måste sticka. Min pappa hotar att stänga av datorn, om jag inte gör det själv, så jag sticker nu. :'(
Citat från: Patrik skrivet 23 januari 2005 kl. 23:53:06
Måste sticka. Min pappa hotar att stänga av datorn, om jag inte gör det själv, så jag sticker nu. :'(
ok..natti nattii..hehe..
God Morgon, allihopa! Hmmm, börjar vi bli för trevliga mot varandra?
Egentligen är The Shining ännu äldre än så eftersom den ursprungligen är en bok skriven av Stephen King och heter på svenska Varsel. Fast det visste ni nog redan. :)
Patrik: Har du aldrig sett t ex Batman (där Nicholson gör en bra Jokern)?
Jag såg tvåan och trean, men inte ettan. :D
Den första Batmanfilmen är klart den bästa. Michael Keaton är och förblir den bästa Batman/Bruce Wayne. Val Kilmer var helt okej som Batman, men George Clooney var bedrövlig och Christian Bale kommer nog inte vara mycket bättre i den kommande Batman Begins. Jack Nicholson är fantastisk bra (som alltid) och detta är väl en av hans mest psykotiska han gjort sedan Milos Formans Gökboet. Men det som gör de två första Batman filmerna till de bästa är Regissören Tim Burtons (Värdens bästa regissör enl. mig) mörka gotiska stil. Och den alltid lysande Danny Elfmans musik går som vanligt hand i hand med Burtons stil.
Själv är jag inte så insatt i varken Batmans universum, eller vem som gjort filmerna.
Då kan vi ju snacka om Turtles-långfilmerna, i stället!
Betyg:
ettan: 3/5
tvåan: 2/5
trean: 2/5
Nu råkar detta vara exakt samma betyg, som aftonbladets filmrecensenter satt, men jag lovar att detta är vad jag tycker! ;)
Åh, just det! Det är en fjärde Turtles-film på väg. Mirage Studios diskuterar med Hollywood (de vill inte säga vilket filmbolag) om att göra en ny film, och denna gång i 3D. Förhoppningsvis blir den bättre än alla tidigare filmer! Och förhoppningsvis blir det, som originalserierna, 15-års-rekommendation på filmerna. Det vore grymt! >8D
En bra skådespelare är Peter Stormare. Han är i alla fall bättre skådespelare än sångare! :D
- The perimeter's quiet.
- Yeah, a little too quiet.
- Well, that was easy!
- Yeah, a little too easy.
- Look! It's Raph!
- Yeah, a little too Raph.
_______________________________________________
Splinter: And remember: Go Ninja, go Ninja, go! I made another funny! Ha ha ha ha!
__________________________________________________
En fjärde Turtles-film, i 3D, där rök den lunchen.
Turtles ska inte vara i 3D och man ska definitivt inte förstöra dessa kultfilmer genom att spela in en till (har blivit lite för mycket re-make-filmer på senare tid). Alla gör Re-make, till och med klåparen Peter Jackson gör re-make.
__________________________________________________
Peter Stormare är inte särskilt bra. Jag har sett honom i endast en bra roll och det är som en crasy hippi i filmen The Million Dollar Hotel med bl.a. Mel Gibson och Milla Jovovich.
Här kommer min lista över några av de bästa inom filmbranschen
Regi: Tim Burton
Skådespelare: Sean Connery, Kevin Kline, Johnny Depp, Gary Oldman, Alan Rickman
Skådespelerska: Michelle Pfeiffer, Nicole Kidman, Meh Ryan, Helena Bonham Carter,
Kompositör: Alan Menken, Danny Elfman, Jerry Goldsmith, Hans Zimmer
Några överskattade Personer/Filmer:
Peter Jackson, Keanu Reeves, Orlando Blom m.f.
Sagan om Ringen-triologin, Matrix, Gudfadern,
När det gäller regissörer har nog Tim Burton varit den enda jag brytt mig om (om vi inte väljer att räkna med röstregissörer för då blir listan ett par namn längre).
Patrik: Jag antar att du även skaffade dig alla nummer av Turtles-tidningen som Dreamwave gav ut? ;)
Citat från: Erika skrivet 24 januari 2005 kl. 23:26:19
När det gäller regissörer har nog Tim Burton varit den enda jag brytt mig om (om vi inte väljer att räkna med röstregissörer för då blir listan ett par namn längre).
Patrik: Jag antar att du även skaffade dig alla nummer av Turtles-tidningen som Dreamwave gav ut? ;)
Näpp. Inte ett enda. Däremot prenumererar jag på Teenage Mutant Ninja Turtles och Tales of the TMNT. Om man vill prenumerera på amerikanska serier: www.serieborsen.se . Det är jättebilligt! I alla fall, så länge dollarn har så lågt värde, som nu.
Daniel: De får gärna göra en ny Turtles-film, så länge de gör den lite mer lik originalserierna. Den ska vara precis som originalserierna, med det undantaget att den inte behöver vara svart-vit.
Så här ska det vara:
-Inga pupiller på paddorna, eller Splinter.
-Om Shredder är med, så ska han se ut som i den första tecknade tv-serien, men utan capen. Och hans dräkt ska vara röd.
-Paddorna ska alla ha röda bandanas.
-Mer blod. MYCKET mer blod.
-Leonardo måste använda sina katanas denna gången.
-Inga mutanter, mer än paddorna och Splinter. Det är ju meningen att de ska vara speciella.
Det var allt jag kunde komma på nu. Och så borde det vara.
Är det någon mer än jag, som längtar tills filmen Liftarens Guide Till Galaxen har premiär? 8)
Jag håller på att läsa uppföljaren Ajöss, Och Tack För Fisken nu.
Favoritfilmer: (Utan inbördes ordning.)
1.Harry Potter filmerna (utom 3:an som är den sämsta.)
2. Ensam Hemma filmerna.
3. The Terminal.
4. Pixar filmerna.
5. You got mail.
6. Foresst Gump.
(Det är lite konsigt att filmmusiken till dom 3 första filmerna har fått sin filmmusik av John Williams, min favoritkompositör)
Favoritskådesspelare:
Tom Hanks och Jim Carrey.
Vad tycker ni om Ensamma Hemma filmerna? Själv tycker jag dom är jättebra. Ettan och tvåan är bäst. Trean får lägre betyg men får godkänt. och fyran vill jag inte se då jag har hört att den är usel.
Kommer inte ihåg dem. Har sett tvåan. Jag gillade den förut, men tror inte att jag skulle gilla den lika mycket numera.
Den senaste Harry Potter filmen hade ju för ett par månader premiär. Det var den bästa men även den sämsta pga mycket logiska luckor, många bortagna scener ur boken. Dom borde nog övervägt att ha filmen tvådelad. Annars var den också den roligaste i trilogin.
Jag har inte själv läst boken, men jag håller med att det nog inte hade varit en dum idé att dela upp filmen i två delar; precis som de ju ursprungligen hade tänkt. Men jag håller med att det var en mycket bra film.
Och precis som de tidigare Harry Potter-filmerna, så kommer den att dubbas på svenska till video- och DVD-releasen, fastän den ju bara gick i originalversion på bio.
Mina favoritfilmer är:
1. A Clockwork Orange
2. Tv-terror
3. Ravenous
4. Fira med Ferris
5. Beetlejuice
6. Ute eller inte
7. Kärlek på hal is
8. Scream 1
9. Scream 2
10. Scream 3
Några andra bra filmer är också Monty Pyhton-filmerna "The holy greal" och "Life of Braian" samt Britiska/Amerikanska komedin "En fisk som heter Wanda". Dom tre är riktigt roliga.
Tio Bästa filmerna
1. Edward Scissorhands
2. Gudfadern 2
3. Gudfadern
4. Sagan om Ringen-trilogin
5. Lejonkungen
6. Sleepy Hollow
7. Pulp Fiction
8. Pirates of the Caribbean
9 Finding Neverland
10. The Nightmare Before Christmas
5 Bästa regisörerna
Tim Burton
Quentin Tarantino
David Lynch
Martin Scorsese
Peter Jackson
5 bästa Skådisarna
Johnny Depp
Marlon Brando
Robert De Niro
Al Pacino
Jack Nicholson
Det blev lite fel där ovan.
Tio Bästa filmerna
1. Edward Scissorhands
2. Gudfadern 2
3. Gudfadern
4. Sagan om Ringen-trilogin
5. Lejonkungen
6. Sleepy Hollow
7. Pulp Fiction
8. Pirates of the Caribbean
9 Finding Neverland
10. The Nightmare Before Christmas
5 Bästa regisörerna
Tim Burton
Quentin Tarantino
David Lynch
Martin Scorsese
Peter Jackson
5 bästa Skådisarna
Johnny Depp
Marlon Brando
Robert De Niro
Al Pacino
Jack Nicholson
Kan inte välja ut hela tio stycken så vi säger de fem bästa filmerna är följande:
1. Princess Mononoke
2. The Phantom of the Opera (nya versionen med Gerard Butler och Emmy Rossum)
Sen utan vidare inbördes ordning:
3. The Crow
4. Dracula 2001
5. Peter Pan (spelfilm, nya)
jag skulle kunna fortsätta... men jag orkar inte :P
några av mina mina favoritfilmer:
1.Tillbaka till Framtiden
2.Sagan om Ringen
3.Forrest Gump
4.Lejonkungen
5.Harry Potter
6.Pirates of the Caribbean
7.Edward Scissorhands
Favorit-regissörer: Robert Zemeckis, Tim Burton, Steven Spielberg
Favorit-skådespelare: Jim Carrey, Mickael J Fox, Nicolas Cage, Jack Nicholson
Kul äntligen någon som gillar Jim Carrey.
Förresten är det någon som har sett den underbara filmen Vem satte dit Roger Rabbit? Jag vet inte hur mycket jag har skrattat när Jessica Rabbit sjunger och se Eddie Valients ansiktsuttryck.
ja! Roger Rabbit är asbra! :D
Roger Rabbit, ja. Haha. Längesen man såg den, men visst har man sett den. :P
Roger Rabbit är härlig, ja. :)
Jag brukar vanligtvis inte gilla crossovers mellan saker som inte hör ihop, men här fungerar det.
jag köpte Forrest Gump idag på en 2-disc utgåva
håll med om att den är bra!
Inte riktigt min sorts film.
Och ändå är den bra, ja, den är bra, haha. :P
Såg Gilbert Grape för några dagar sen. Kan inte säga att det är min nya favoritfilm, men Leonardo Dicaprio var grymt bra! (Plus att Johnny Depp var ungefär så snygg så man bara ville gråta)
Såg Dead Man On Campus på TV400 igår. Den var sjukt rolig. xD
Jag såg Analysera Mera igår. Riktig rolig om det inte det vore så mycket Actionsekvenser i filmen, men såklart är det ju en Maffiafilm.
1.Chicken run ;) *ÄLSKAR den filmen!!!*
2.final destanation
3.X-men 1 2 3
4.scary movie 1 2 4
5.braveheart
IIIE! :D
Final Destination! :D Älska den! :D
En annan bra film: Dog Soldiers.
Inte för att jag vill vara taskig men vissa har helt enkelt en för jävlig smak här. Dracula 2001 som en av de fem bästa?!?!?! Whalla!
De förlorade barnens stad är en riktig höjdare.
Citat från: Cadpig skrivet 11 december 2006 kl. 18:54:36
Inte för att jag vill vara taskig men vissa har helt enkelt en för jävlig smak här. Dracula 2001 som en av de fem bästa?!?!?! Whalla!
Okej okej, i ärlighetens namn åkte den mest upp där för att Gerard Butler (som spelar Dracula) är en stor favorit hos lilla mig ::)
Jag medger att den är rätt dålig, vi ersätter den med typ... Nausicaä of the Valley of the Wind
Citat från: Igthorn skrivet 13 december 2006 kl. 11:38:16
De förlorade barnens stad är en riktig höjdare.
Den håller jag på och ser just nu, och du har så rätt - den är en riktig höjdare.
Lucky Number Slevin är en av de bästa jag sett på ett tag. ^_^
Men läs inte om filmen före ni ser den. Det skulle förstöra filmen totalt.
Bara tro på mig när jag säger att den inte är så seg som den börjar. ;P
Såg 300 i lördags! Så stenhård och extremt bra den var!! Och snyggt gjord; av samma som gjorde Sin City. Se den!
Jag har delat upp diskussionen om TMNT till ett nytt ämne, eftersom det börjat röra sig om så pass många inlägg. Den ligger på tavlan "Dubbningar och röster", eftersom filmen trots allt är dubbad i Sverige - det betyder inte att man inte får prata om själva filmen i det ämnet.
Bara så att ni inte tror att en massa inlägg från det här ämnet har gått upp i rök... ::)
Shaun of the Dead någon? :D
Underbar brittisk film inom "romantisk skräck-komedi"-genren (wtf?)
Otroligt rolig. Rekommenderas. :P Och, ja, den är inte bara rolig. :O
Hej alla glada människor! Jag såg förut (när det nu kan tänkas vara) Pan's Labyrint, av Guillermo del Toro. Och den var ju helt fenomenal. Nästan så att det kommer bli en klassiker av den. ^^
Citat från: Soscla skrivet 10 oktober 2007 kl. 21:20:41
Hej alla glada människor! Jag såg förut (när det nu kan tänkas vara) Pan's Labyrint, av Guillermo del Toro. Och den var ju helt fenomenal. Nästan så att det kommer bli en klassiker av den. ^^
Den såg jag för ett halvår sedan, fantastiskt bra film! Jag är helt säker på att den kommer att bli en klassiker.
jag håller med angående pans labyrint. såg den efter jag kommit hem från min Spanien vistelse, så fick spanskan även övad hemma. den va lite otäck. men bra! men favoritfilmen är nog ändå edward scissorhands för min del. Johnny Depp och Tim Burton är bra team
Citat från: Maetel skrivet 12 oktober 2007 kl. 15:18:26
Johnny Depp och Tim Burton är bra team
Det är de verkligen.
Citat från: Soscla skrivet 15 oktober 2007 kl. 16:14:08
Det är de verkligen.
gillar oxå sleepy hollow, kalle och chokladfabriken och den snart bioakutella filmen (kommer ej ihåg namnet) verkar bra
e bert åke varg homosexuell???
Citat från: Bert-Åke Varg skrivet 23 januari 2008 kl. 11:13:16
e bert åke varg homosexuell???
Förstår inte riktigt vad det har med favoritfilmer att göra...
Citat från: Maetel skrivet 16 oktober 2007 kl. 13:49:56
gillar oxå sleepy hollow, kalle och chokladfabriken och den snart bioakutella filmen (kommer ej ihåg namnet) verkar bra
Visst är det den när Johnny Depp är nån slags frisör? Och så är Helena Bonham Carter med? (Hon är ju förresten också jätteofta med i Depp-Burtonfilmer!)
Filmen heter Sweeney Todd och är en skräckmusikal. Som jag tidigare har skrivit så är mina favoritfilmer Monthy Pyhton-filmerna. Sen är är bondfilmen On her majesty's secret service helt underbar. Slutet fick mig nästan att gråta. :'(
Sweeney Todd var fantastisk! Såg den i fredags. Verkligen ett av deras bästa samarbeten hittills. Den kunde givetvis inte slå Edward Scissorhands. Och Helena är bara med i tre Burton/Depp-filmer. Charlie and the Chocolate Factory, Corpse Bride och Sweeney Todd. I CATCF är hon ju inte med i många minuter och i Corpse Bride gör hon ju bara rösten till just the Corpse Bride, så hon har inte varit med så förfärligt mycket i deras sammarbeten. Andra Burton-filmer hon har varit med i är Big Fish och Planet of the Apes.
Citat från: Cadpig skrivet 18 februari 2008 kl. 09:33:49
Och Helena är bara med i tre Burton/Depp-filmer.
Om ett par skådespelare/regissörer/whatever jobbar tillsammans fler än två gånger, tycker jag att det inte är så "bara" :)
Citat från: Cadpig skrivet 18 februari 2008 kl. 09:33:49
Andra Burton-filmer hon har varit med i är Big Fish och Planet of the Apes.
Hon är SÅ bra i de filmerna! Även om Planet of the Apes kanske inte är så jättebra.
Tim Burton har alltid tillhört en av mina favoritregissörer. älskar edward scissorhands filmen!
Edward Scissorhands är bäst, någonsin. Grinar varje gång. Förfärligt, enormt, kolossalt underskattat mästerverk.
Citat från: Soscla skrivet 21 februari 2008 kl. 21:30:50
Om ett par skådespelare/regissörer/whatever jobbar tillsammans fler än två gånger, tycker jag att det inte är så "bara" :)
Helena Bonham Carter och Tim Burton är dessutom sambos i det privata .
Astrid Lindgrens filmer är ena riktiga höjdare, och någon som jag framförallt gillar är Mio min Mio
Citat från: Igthorn skrivet 23 februari 2008 kl. 02:17:15
Astrid Lindgrens filmer är ena riktiga höjdare, och någon som jag framförallt gillar är Mio min Mio
jag gillar verkligen historien om mio min mio, men gillar inte dubben! skulle gärna vilja se den med engelskt tal
men bröderna lejonhjärta är dock min favorit :)
Citat från: Cadpig skrivet 22 februari 2008 kl. 22:14:53
Edward Scissorhands är bäst, någonsin. Grinar varje gång. Förfärligt, enormt, kolossalt underskattat mästerverk.
håller helt med!
Citat från: Mysan skrivet 23 februari 2008 kl. 09:55:57
men bröderna lejonhjärta är dock min favorit :)
Måste nog hålla med om det, den är så väldigt vacker och en pärla i svensk filmindustri
Sweeney Todd såg jag förra veckan. Den var hemskt rolig när de sjöng och så, men slutet var väldigt disturbing.
Jag såg Sweeney igen förra fredagen. Ska på den ikväll. Älskar slutet.
Nyligen var jag på bio och såg Pixars senaste; WALL*E, en helt underbar liten sak. Typ bästa Pixaren hittills och det vill inte säga lite. (Jag grät nästan två gånger, och jag brukar inte grina till film.) Söt, rolig med viktigt budskap, precis som det ska vara :)
Tja, för att inte vara tjatig, så ska ni se Fritz the Cat och uppföljaren Nine Lives of Fritz the Cat, för det är roliga, tänkvärda och samhällskritiska filmer, som kan tänkas vara fröt till mängder av animerade vardagsrealistiska filmer, TV-serier och vanliga seriestrippar som t.ex Rocky, Elvis och faktiskt Simpsons en del.
Önskar att det görs fler sådana filmer i framtiden. Kanske en återuppståndelse av Fritz the Cat, eftersom att Robert Crumb, som skaparen heter, har precis haft en utställning i Akvarellmuséet i Skärhamn (inte om Fritz, men publicitet kräver granskning, eller?), och att en viss rapplåt har Fritz the Cat som musikvideo. Här É den förresten: http://www.youtube.com/watch?v=2pBNojmp82o (http://www.youtube.com/watch?v=2pBNojmp82o).
mina är pokemon yu gi oh gx digimon supernatural pororo wall:e cops family guy
Här är min topptio lista:
1.Dödligt vapen 4 (actionfilm)
2.Dödligt vapen 3 (actionfilm)
3.Transformers 2-The Revegne of fallen (Sci-Fic)
4.Transformers 1 (Sci-Fic)
5.Dödligt vapen 1 (actionfilm)
6.Dödligt Vapen 2 (actionfilm)
7.Ace Ventura (KOMEDI)
8.Fullt Hus igen (KOMEDI)
9.Ace Ventura 2 (KOMEDI)
10.Fullt Hus (KOMEDI)
Det är min topptio lista andra filmer jag gillar är Landet för längesedan filmerna,Disney filmer mm.
Här är några av mina favoriter (i slumpmässig ordning):
Coraline (leranimerad film av Henry Selick)
Sin City (Snygg action med bl.a. Bruce Willis)
The Dark Knight (Batman-film)
Star Wars-filmerna (fast Episode I och II var inte så bra... inte "Star the Clone Wars Wars" heller)
The Matrix (Filosofisk action med Keanu Reeves)
Sweeney Todd (Musikal med Depp och av Burton)
Är också väldigt förtjust i Pixars filmer!
Citat från: SwedishKuriboh skrivet 26 januari 2010 kl. 22:24:06
Sin City (Snygg action med bl.a. Bruce Willis)
The Dark Knight (Batman-film)
The Matrix (Filosofisk action med Keanu Reeves)
Håller helt med om Sin City, den är väldigt snygg, helt klart! Och Matrix, är det annat än en klassiker numera? Ack, jag kommer ihåg när den precis kommit ut, då var man en tös på blott tio år eller nåt :P. Jag såg Batman Begins, tyckte den var bra, och slutet på den laddade upp HUR mycket som helst inför Dark Knight, jag var superivrig, så jag såg den också. Men ... njae. Det är jobbigt, men jag tycker inte den är så bra, vilket är tråkigt för den har massor av potential. :(
Någon annan som sett mongohypade Avatar? Nån som har åsikter? Jag tycker den var bra, ganska ytlig med förutsägbar historia, men ändå fint gjord och GRY-HYMT snygg med alla miljöer och designen på allt. Så det är nästan en favorit ändå :D
Citat från: Soscla skrivet 27 januari 2010 kl. 20:39:31
Någon annan som sett mongohypade Avatar? Nån som har åsikter? Jag tycker den var bra, ganska ytlig med förutsägbar historia, men ändå fint gjord och GRY-HYMT snygg med alla miljöer och designen på allt. Så det är nästan en favorit ändå :D
Avatar är bra... överskattad som fan, men den är bra!
Ja Avatar var en riktig höjdare måste jag säga.
Avatar är absolut en bra film och fantastiskt välgjord, men jag kan inte påstå att jag tyckte att det var något mästerverk. Bitvis ganska seg, lite för lång och dessutom ganska förutsägbar. Jag vill minnas att jag gav den en stark sjua när jag recenserade den, så det är definitivt en riktigt bra film men inget jag blev direkt superimponerad av.
Favoritfilmer (utan någon speciell ordning!):
1. Liftaren (1986)
2. Reach the Rock (1998)
3. Watchmen (2009)
4. The Wrestler (2008)
5. Unleashed / Danny the Dog (2005)
6. Nyckeln till frihet (1994)
7. Spun (2002)
8. Rushmore (1998)
9. Dirty Harry (1971)
10. Pulp Fiction (1994)
11. Wasabi (2001)
12. Bröllopsfotografen (2009)
13. Benjamin Buttons otroliga liv (2008)
14. The Stöned Age (1994)
15. Visitörerna (1993)
16. Den siste scouten (1991)
Några av mina favorit filmer. ((Utan speciell ordning))
1. Nyckeln till frihet (1994)
2. Gröna milen (1999)
3. The Mist (2007)
4. Transformers (2007)
5. Star Wars Trilogin (1977 - 1983)
6. Sleepy Hollow (1999)
7. Starship Troopers (1997)
8. National Treasure (2004)
9. V for Vendetta (2005)
10. Teenage Mutant Ninja Turtles 1-2 (1990 - 1991)
11. Aliens (Alien återkomsten) (1986)
12. Increadible Hulk (2008)
13. SAW (2004)
14. Tillbaka till Framtiden (1985)
15. Sin City (2005)
16. Willow (1988)
17. Batman (1989)
18. Batman Returns (1992)
19. Batman Begins (2005)
20. Independence Day (1996)
Och detta är bara för att nämna några få. Jag älskar filmer -näst intill beroende av dem- men det här iallafall några av mina favoriter =)
Här är några filmer som jag gillar (utan inbördes ordning)
1. Titanic (1997)
2. 2001: A Space Odyssey (1968)
3. Batman (1989)
4. Batman Returns (1992)
5. Austin Powers (1997)
6. Willy Wonka and the Chocolate Factory (1971)
Utan speciell ordning då;
Swing it Magistern
Singin' in the Rain
Såsom i Himmelen
Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2
Sagan om Ringen
Pinocchio (Disney-film som jag slänger dit då det är min favorit-Disneyfilm)
Ronja Rövardotter (+ ett fåtal andra Astrid Lindgren-filmer)
Nightmare Before Christmas (+ ett fåtal Tim Burton-filmer)
Tintin (2011)
... Och kort sagt allt som Sverige kunde klämma fram under 30- och 40-talet.
Citat från: Fantasygold skrivet 15 juli 2012 kl. 02:04:22
Pinocchio (Disney-film som jag slänger dit då det är min favorit-Disneyfilm)
Äntligen någon som delar samma åsikt som mig.
Några andra av mina personliga favoriter utan någon speciell ordning:
-Jurassic Park
-Pulp Fiction
-Se7en
-Snövit och de sju dvärgarna (Disney-versionen)
-Lejonkungen
-Shawshank Redemption
-Akira
-Dark Knight
-Den gröna Milen
-Batman (Tim Burtons version)
-Terminator 1 + 2
-Skönheten och Odjuret
-Den oändliga historien
-Gudfadern (hela trilogin)
-Dollars-trilogin
Ah, hjärnan vill inte fungera. Kommer redigera denna post när jag kommer på fler titlar.
Sex, lögner & videovåld, utan tvekan.
Andra filmer som jag tycker riktigt mycket om är Scarface, Tillbaka till framtiden, Gudfadern, Jönssonligan & den svarta diamanten, Sagan om ringen (trilogin), Rymdimperiet slår tillbaka, Reservoir Dogs, Fight Club, A Clockwork Orange och Young Frankenstein.
En del av favoritfilmer (utan speciell ordning):
Clockwork Orange
Lejonkungen
Terminator 1 + 2
Die Hard 1, 3, 4
Leon
Nolans Batman-trilogi
Inception
Interstellar
Avengers 1 + 2
Iron Man 1, 3
Captain America: The Winter Soldier
Matrix 1-3
Mad Max 1, 2 + Fury Road
Dödligt vapen 1-4
Fast & Furious 5, 6, 7 (1:an, 4:an var inte heller dåliga, men inga favoriter. 2:an var inte alls speciellt bra. 3:an har jag tyvärr inte sett men tänker göra det.)
Boondock Saints
The Shining
Exorcisten
Psycho (Hitchcock)
Hajen
Jurassic Park
Motorsågsmassakern
Halloween (1978)
Cannibal Holocaust
The Beyond
Zombie Flesh Eaters
Suspiria
Tenebre
Deep Red
Cemetery Man
Hellraiser 1, 2
Ichi The Killer
Man Bites Dog
Switchblade Romance
Inside
Martyrs
The Killer
Hard Boiled
Battle Royale
Akira
Spirited Away
Princess Mononoke
Big Hero 6
Röjar-Ralph
Toy Story 1-3
Hitta Nemo
Monsters INC
Wall-E
Ted
Baksmällan
Dum och dummare
Evil Dead 1, 2 + Army of Darkness
Braindead
Monty Pythons galna värld/Life of Brian
Leif/Hajen som visste för mycket/Stinsen brinner...filmen alltså (Galenskaparna/After shave)
Picassos Äventyr/Att angöra en brygga/Äppelkriget/Släpp fångarne loss, det är vår! (Hasse o. Tage)
Rosa Pantern 1963/Ett skott i mörket/Rosa Pantern kommer tillbaka/Rosa Pantern slår igen/Rosa Panterns hämnd
Night of the living dead/Dawn of the dead/day of the dead (George A. Romero)
Ja, det blev så många filmer som helst
Citat från: Conan skrivet 20 juni 2015 kl. 15:18:43
En del skitfilmer (utan speciell ordning):
Die Hard 3, 4
Nolans Batman-trilogi
Inspection ( ??? ?)
Interstellar
Avengers 1 + 2
Iron Man 1, 3
Captain America: The Winter Soldier
Mad Max Fury Road
Dödligt vapen 2-4
Fast & Furious 5, 6, 7
Cannibal Holocaust
Big Hero 6
Röjar-Ralph
Ted
Baksmällan
Dum och dummare
Ja, det blev så många sugiga filmer som helst.
Din filmsmak är till och med sämre än din grammatik.
Folk har olika (film)smak, låt Conan få ha sin filmsmak ifred. /Erika
Du är ingen annan än en hopplös och patetisk nolla som uppenbarligen vägra visa respekt för andras åsikter, filmsmaker, musiksmaker etc. Det spelar INGEN roll vad man gillar för film. Bara för att man är filmälskare så behöver man inte TVINGAS gilla heffaklumpar, Depp, Burton. Eller Lynch, Scorsese, Tarantino...whatever! Men eftersom du har svårt att acceptera andras åsikter, så kan du väl göra ett inlägg på den här sidan (eller en lista på imdbs hemsida) över vilka filmer du inte tycker att man borde ses.
Favoriter
Inception
Edward Scissorhands
Den Gröna Milen
Polarexpressen
Kalle och Chokladfabriken
Spirit Hästen från vildmarken
Prinsen av Egypten
The Haunting In Connecticut
Dr Dolittle
Patch Adams
Narnia (Ettan)
Maleficent
Berättelsen om Askungen
A Beautiful Mind
Avatar
The Rock
Armageddon
The Island
Titanic
Karate Kid
Babe (ettan)
Vaiana
Lejonkungen
Twister
Titanic
Flightplan
The Ring
Batman(1989)
A Clockwork Orange
Shrek
The Dark Knight
Batman Retrun
Superman The Movie
Stardusat
Sin City
Monsters Inc
Sweeny Todd
Chicago
Snövit och dom sju dvärgarna
Det Levande Slottet
300
Baron Münchausens äventyr
Jag gillar även Rädda Willy, Conan Barbarian, Så som i himmelen, Black Swan mfl :D
Citat från: moviefan skrivet 22 november 2018 kl. 20:24:09
Jag gillar även Rädda Willy, Conan Barbarian, Så som i himmelen, Black Swan mfl :D
Edward Scissorhands var nästan på min listan :)
Citat från: moviefan skrivet 22 november 2018 kl. 20:24:09
Jag gillar även Rädda Willy, Conan Barbarian, Så som i himmelen, Black Swan mfl :D
Den nya Conan eller den gamla? :)
Citat från: Erik Dahlberg skrivet 12 januari 2019 kl. 15:18:21
Mina favoritfilmer(hittills):
En man som heter Ove
A street cat named Bob
The Greatest Showman
Gladiator
Cast Away
Så som i Himmelen
Jurassic Park
Djungelboken(2016)
Spider-Man 1 & 2
Titanic
Väntar du på att fler bra filmer ska komma?^^ Btw vad tycker du om Scarface? ::)
När ska du se den då?
Min favorit filmer är
1 Shrek 2
2 Batman Retruns (1992)
3 Snövit och de sju dvärgarna( spicellet den Svenska dubbning från 80-Talet)
4 Tim Burtons Batman
5 Skönheten och Odjuret
6 Kejsarens nya still
7 Hello Dolly
8 Edward Scissorhands
9 Big Fish
10 Det Levande Slottet
Citat från: Erik Dahlberg skrivet 22 mars 2019 kl. 21:43:06
Har inte du skrivit dina favvo-filmer i detta ämne tidigare ???
Kan jag inte ändra mig ?
Längesen jag skrev här i Know men min absoluta favoritfilm i hela vida världen är verkligen Expendables 2 oj alltså den är så köttig och så brutal och det älskar jag. 8)
Jag ändrat åsikter lite .
Nu är min 15 favorit filmer
1 Shrek 2
2 Batman − Återkomsten
3 Sweeney Todd
4 Kejsarens nya stil
5 Skönheten och odjuret ( 1991)
6 Blade Runner
7 Sleepy Hollow
8 Den lilla sjöjungfrun
9 Stardust
10 Det levande slottet
11 Birdman or (The Unexpected Virtue of Ignorance)
12 Shrek
13 Snövit och de sju dvärgarna (1937)
14 Alice i uNderlandet(2010)
15 Moulin Rouge
De filmer jag satt högst betyg på genom tiderna är Avengers: Endgame, Spider-Man: Into the Spider-Verse, Lego-Filmen, Spider-Man: Far From Home, Pirates of the Caribbean: Svarta Pärlans Förbannelse, 21 Jump Street, Tillbaka till Framtiden, Goosebumps, Jumanji: Welcome to the Jungle, Toy Story 4, What We Do In The Shadows, Baby Driver, Borat, Chef, Fast & Furious: Hobbs & Shaw, The Lego Batman Movie, Mission: Impossible - Ghost Protocol och WALL-E. De lägsta jag satt på någon av de filmerna är 9,5 av 10, det inte svårt att få mer än en 8 i betyg av mig.
Citat från: Erik Dahlberg skrivet 20 januari 2020 kl. 18:44:53
Var ju ett tag sen som jag skrev upp mina favvofilmer men nu har jag några nya favoriter (fast några från min gamla lista är kvar):
Flickan från ovan
Fyren mellan haven
Paulie
Titanic
Gladiator
Lejonkungen (1994)
Frost 2
The Greatest Showman
Micke och Molle
Cast Away
En man som heter Ove
Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet
Spider-Man 2
13 snart 30
Då antar jag att du menar Tobey Maguires Spider Man 2?^^ Jag gillar den också. ;D
Kom på jag har inte skrivit i denna tråd på år och dar... Jag gillar fortfarande samma filmer (plus de som jag inte rabblade upp då), men jag har även fått fler favoriter. :)
Bland dessa kan nämnas:
"Flickan och odjuret" ("La belle et la bête", 1946)
"Orphée" (1950)
"Malá mořská víla" (1976)
"Panna a netvor" (1978)
"Der Prinz hinter den sieben Meeren" (1982)
"Skazka stranstviy" (1983)
"Le passage" (1986)
"Vandronik" (1990)
"Schneewittchen und das Geheimnis der Zwerge" (1992)
"Rübezahls Schatz" (2017)
"Joker" (2019)
Samt många, många, många fler...
Joker e den sämsta film jag sett
Citat från: MoraNisse skrivet 31 maj 2020 kl. 22:36:47
Joker e den sämsta film jag sett
Enligt mig är det en helt okej film, den allra sämsta jag sett måste vara
Good Luck Chuck, den är otroligt dålig, har ni sett den förstår ni nog varför jag tycker det.
Den bästa jag sett på sistone måste vara
Kingsman: The Secret Service, inte den bästa jag nånsin sett, men en av dem bästa. Riktigt bra film. Fantastisk action och ofta riktigt rolig, komedi är min favoritgenre, så desto roligare desto bättre i mina ögon.
Citat från: MoraNisse skrivet 31 maj 2020 kl. 22:36:47
Joker e den sämsta film jag sett
Öh, det finns gott om betydligt sämre filmer... David Listers två "Skönheten och odjuret"-filmer, t.ex...
Don Bluth´s Anastasia är en given favorit. :)
Citat från: MoraNisse skrivet 31 maj 2020 kl. 22:36:47
Joker e den sämsta film jag sett
Om det är den sämsta film du sett har du fan inte sett många filmer.
Joker är mästerverk !!!!!!!!
Favorit actionfilm = Die Hard.
Favorit sci-fi actionfilmer = Terminator 2 - Domedagen. The Matrix.
Favorit sci-fi film = Jurassic Park.
Favorit Action, Horror, Sci-Fi = They Live. (1988)
Favorit skräck filmer = Halloween 1,2,4,5. Saw (Bara första filmen). The Texas Chainsaw Massacre (2003 film). Hajen.
Favorit Ghibli film = Spirited Away.
Favorit Zorro film = The Mask of Zorro. (1998).
Favorit tecknadade filmer = För många att skriva in.
Favorit Godzilla film = Godzilla vs. Mechagodzilla II.
Favorit komedi filmer = Den nakna pistolen.
Expendables filmerna. Varav jag tycker att tvåan är bäst! :D
mina TOP 10 ( långfilmer )
WALL-E - ( PIXAR Animation Studios, Andrew Stanton )
Kiki's Expressbud - ( Studio Ghibli, Hayao Myazaki )
Fantasia/Fantasia 2000 - ( Walt Disney Animation Studios )
Angel's Egg - ( Mamoru Oshi )
Insidan Ut - ( PIXAR Animation Studios, Pete Docter )
Lilo & Stitch - ( Walt Disney Animation Studios, Chris Sanders och Dean DeBlois )
Steven Universe The Movie - ( Cartoon Network, Rebecca Sugar )
Den Modiga Lilla Brödrosten - ( Hyperion Pictures, Jerry Rees )
Nausicaä från Vindarnas Dal - ( Topcraft Animation/Studio Ghibli, Hayao Myazaki )
snälla, släng inte stenar mot mig....
Får se nu...
Detta var ingen lätt lista att skriva men min topp 100;
(har valt att begränsa mig till enbart amerikanska familjefilmer!)
- Zootropolis (2016) (Walt Disney Animation Studios)
- Insidan Ut (2015) (Pixar Animation Studios samproduktion av Disney)
- Micke och Molle (1981) (Walt Disney Animation Studios)
- Dumbo (1941) (Walt Disney Animation Studios)
- Monsters Inc (2001) (Pixar Animation Studios samproduktion av Disney)
- Toy Story 2 (1999) (Pixar Animation Studios samproduktion av Disney)
- Babe Den Modiga Lilla Grisen (1995; spelfilm) (Universal)
- Madagaskar (2005) (DreamWorks Animation)
- Förfärliga Snömannen (2019) (DreamWorks Animation)
- Trollkarlen Från Oz (1939; spelfilm) (Metro Goldwyn Mayer)
- Coco (2017) (Pixar Animation Studios samproduktion av Disney)
- Den Lilla Sjöjungfrun (1989) (Walt Disney Animation Studios)
- Snövit och De Sju Dvärgarna (1937) (Walt Disney Animation Studios)
- Trassel (2010) (Walt Disney Animation Studios)
- Bambi (1942) (Walt Disney Animation Studios)
- Pongo och De 101 Dalmatinerna (1961) (Walt Disney Animation Studios)
- AristoCats (1970) (Walt Disney Animation Studios)
- Frost (2013) (Walt Disney Animation Studios)
- Frost 2 (2019) (Walt Disney Animation Studios)
- Hitta Nemo (2003) (Pixar Animation Studios samproduktion av Disney)
- Toy Story (1995) (Pixar Animation Studios samproduktion av Disney)
- Djungelboken (1967) (Walt Disney Animation Studios)
- Lejonkungen (1994) (Walt Disney Animation Studios)
- Alice i Underlandet (1951) (Walt Disney Animation Studios)
- Peter Pan (1953) (Walt Disney Animation Studios)
- Törnrosa (1959) (Walt Disney Animation Studios)
- Prinsessan och Grodan (2009) (Walt Disney Animation Studios)
- Vaiana (2016) (Walt Disney Animation Studios)
- Robin Hood (1973) (Walt Disney Animation Studios)
- Mästerdetektiven Basil Mus (1986) (Walt Disney Animation Studios)
- Bernard och Bianca i Australien (1990) (Walt Disney Animation Studios)
- Tigers Film (2000) (DisneyToon Studios)
- Aladdin (1992) (Walt Disney Animation Studios)
- Ett Småkryps Liv (1998) (Pixar Animation Studios samproduktion av Disney)
- Skönheten och Odjuret (1991) (Walt Disney Animation Studios)
- Ringaren i Notre Dame (1996) (Walt Disney Animation Studios)
- Herkules (1997) (Walt Disney Animation Studios)
- Mulan (1998) (Walt Disney Animation Studios)
- Kejsarens Nya Stil (2000) (Walt Disney Animation Studios)
- Björnbröder (2003) (Walt Disney Animation Studios)
- Mupparnas Julsaga (1992; spelfilm) (Jim Henson Productions samproduktion av Disney)
- 102 Dalmatiner (2000; spelfilm) (Disney)
- Förtrollad (2007; blandad spelfilm och tecknad film) (Disney)
- Modig (2012) (Pixar Animation Studios samproduktion av Disney)
- Askungen (1950) (Walt Disney Animation Studios)
- Lady och Lufsen (1955) (Walt Disney Animation Studios)
- Lejonkungen 2 Simbas Skatt (1998) (DisneyToon Studios)
- Big Hero 6 (2014) (Walt Disney Animation Studios)
- Pinocchio (1940) (Walt Disney Animation Studios)
- Röjar-Ralf Kraschar Internet (2018) (Walt Disney Animation Studios)
- Tarzan (1999) (Walt Disney Animation Studios)
- Pocahontas (1995) (Walt Disney Animation Studios)
- Shrek (2001) (DreamWorks Animation)
- Shrek 2 (2004) (DreamWorks Animation)
- Home (2015) (DreamWorks Animation)
- Spirit Vild och Fri (2021) (DreamWorks Animation)
- Croodarna 2 En Ny Tid (2021) (DreamWorks Animation)
- Ice Age (2002) (Blue Sky Studios samproduktion av 20th Century Fox)
- Ice Age 3 Det Våras För Dinosaurierna (2009) (Blue Sky Studios samproduktion av 20th Century Fox)
- På Andra Sidan Häcken (2006) (DreamWorks Animation)
- Vägen Till El Dorado (2000) (DreamWorks Animation)
- Prinsen av Egypten (1998) (DreamWorks Animation)
- Sinbad Legenden om De Sju Haven (2003) (DreamWorks Animation)
- Josef Drömmarnas Konung (2000) (DreamWorks Animation)
- Tummelisa (1994) (Don Bluth)
- Pingvinen och Lyckostenen (1995) (Don Bluth)
- Anastasia (1997) (Don Bluth & 20th Century Fox)
- Rock-A-Doodle (1991) (Don Bluth)
- Änglahund (1989) (Don Bluth)
- Resan Till Amerika 2 Fievel i Vilda Västern (1991) (Universal)
- Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot (1998) (Warner Bros Animation)
- Svanprinsessan (1994) (Nest Family Entertainment)
- Ferngully Den Sista Regnskogen (1992) (20th Century Fox Animation)
- Järnjätten (1999) (Warner Bros Animation)
- Kung Fu Panda (2008) (DreamWorks Animation)
- Råttatouille (2007) (Pixar Animation Studios samproduktion av Disney)
- Upp (2008) (Pixar Animation Studios samproduktion av Disney)
- Superhjältarna (2004) (Pixar Animation Studios samproduktion av Disney)
- Encanto (2021) (Walt Disney Animation Studios)
- Raya och Den Sista Draken (2021) (Walt Disney Ankmation Studios)
- Framåt (2020) (Pixar Animation Studios samproduktion av Disney)
- Draktränaren 2 (2014) (DreamWorks Animation)
- Resan Till Amerika (1986) (Don Bluth & Universal)
- Röjar-Ralf (2012) (Walt Disney Animation Studios)
- Bolt (2008) (Walt Disney Animation Studios)
- Dumma Mej (2010) (Illumination Entertainment samproduktion av Universal)
- Dumma Mej 2 (2013) (Illumination Entertainment samproduktion av Universal)
- Minioner (2015) (Illumination Entertainment samproduktion av Universal)
- Lorax (2012) (Illumination Entertainment samproduktion av Universal)
- Flykten Från Hönsgården (2000) (DreamWorks)
- Bee Movie (2007) (DreamWorks Animation)
- Madagaskar 3 (2012) (DreamWorks Animation)
- Mary Poppins (1964; blandad spelfilm och tecknad film) (Walt Disney Animation Studios)
- Nasses Stora Film (2003) (DisneyToon)
- Tingeling och Vingarnas Hemlighet (2012) (DisneyToon)
- Tingeling och Legenden om Önskedjuret (2013) (DisneyToon)
- Nalle Puh och Jakten På Christoffer Robin (1997) (DisneyToon)
- Bartok En Riktig Hjälte (1999) (Don Bluth & 20th Century Fox)
- Drömparken (2019) (Paramount)
- Önskan (2023) (Walt Disney Animation Studios)
Bubblare;
- Farbror Joakim och Knattarna i Jakten På Den Försvunna Lampan (1990) (DisneyToon)
- Den Otroliga Vandringen (1993; spelfilm) (Disney)
- Jafars Återkomst (1994) (DisneyToon)
- Janne Långben The Movie (1995) (DisneyToon)
- Space Jam (1996; blandad spelfilm och tecknad film) (Warner Bros Animation)
- Aladdin och Rövarnas Konung (1996) (DisneyToon)
- 101 Dalmatiner (1996; spelfilm) (Disney)
- Lilla Djungelboken: Född Att Vara Fri (1997; sammansatt film med tre avsnitt från TV-serien plus nyinspelad ramberättelse) (DisneyToon)
- Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet (2000) (DisneyToon)
- Lady och Lufsen 2 Ludde På Äventyr (2001) (DisneyToon)
- Spy Kids (2001; spelfilm)
- Peter Pan 2 Tillbaka Till Landet Ingenstans (2002) (DisneyToon)
- Spy Kids 2 De Förlorade Drömmarnas Ö (2002; spelfilm)
- De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London (2003) (DisneyToon)
- Djungelboken 2 (2003) (DisneyToon)
- Lejonkungen 3 Hakuna Matata (2004) (DisneyToon)
- Musse, Kalle & Långben De Tre Musketörerna (2004) (DisneyToon)
- Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil (2005) (DisneyToon)
- Ice Age 2 (2006) (Blue Sky Studios samproduktion av 20th Century Fox)
- Björnbröder 2 (2006) (DisneyToon)
- Shrek Den Tredje (2007) (DreamWorks Animation)
- Askungen 3 Det Magiska Trollspöet (2007) (DisneyToon)
- Disney Prinsessor Förtrollade Äventyr Följ Dina Drömmar (2007) (DisneyToon)
- Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel (2008) (DisneyToon)
- Madagaskar 2 (2008) (DreamWorks Animation)
- WALL-E (2008) (Pixar Animation Studios samproduktion av Disney)
- Toy Story 3 (2010) (Pixar Animation Studios samproduktion av Disney)
- Shrek Nu och För Alltid (2010) (DreamWorks Animation)
- Kung Fu Panda 2 (2011) (DreamWorks Animation)
- Ice Age 4 Jorden Skakar Loss (2012) (Blue Sky Studios samproduktion av 20th Century Fox)
- Hitta Doris (2016) (Pixar Animation Studios samproduktion av Disney)
- Superhjältarna 2 (2018) (Pixar Animation Studios samproduktion av Disney)
- Toy Story 4 (2019) (Pixar Animation Studios samproduktion av Disney)
- Själen (2020) (Pixar Animation Studios samproduktion av Disney)
- Luca (2021) (Pixar Animation Studios samproduktion av Disney)
(fast det finns ju så många bra filmer)
Mina favoritfilmer i urval:
* Sagan om Ringen-trilogin (2001-2003)
* Den Oändliga Historien (1984)
* Fantasia (1940)
* Terminator (1984)
* Terminator 2: Domedagen (1991)
* The Lighthouse (2019)
* The Shining (1980)
Citat från: moviefan skrivet 1 juni 2020 kl. 09:17:36
Don Bluth´s Anastasia är en given favorit. :)
Då kankse du borde se musikal versionen.
Den kommer till Sverige i höst.
Jag tyckte att min lista blev på tok för liten så jag lade till ännu fler på den! :)
För många att nämna, så det blir ett urval av 10:
* Snövit och de sju dvärgarna
* Landet för Längesedan (uppföljarna föredrar jag att ranka lite för sig själva)
* Spider-Man (2002)
* Jurassic Park
* Toy Story 3
* Ondskan
* Batman (1989)
* Joker
* Rocky
* Indiana Jones and the raiders of the lost ark
Om jag får ge min nuvarande lista:
Wizard of Oz (1939)
Disney's Pinocchio (1940)
Chaplin's The Great Dictator (1940)
The Miracle Worker (1962)
Dunderklumpen (1974)
Sällskapsresan (1980)
Star Trek II: The Wrath of Khan (1982)
Star Trek IV: The Voyage Home (1986)
Overboard (1987)
Musikalen Cats (1998)
The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001)
Love Actually (2003)
Mean Girls (2004)
Harry Potter and the Goblet of Fire (2005)
Pan's Labyrinth (2006)
Hairspray (2007)
The Adventures of Tintin (2011)
Ernest & Celestine (2012)
Alice Through the Looking Glass (2016)
Star Trek Beyond (2016)
Encanto (2021)
Turning Red (2022)
För att se hela min lista är det bara att kika bland mina favoriter på Letterboxd: https://letterboxd.com/emmaginative/list/favourites/ ;)
Citat från: Will Stewart skrivet 22 juli 2022 kl. 22:02:05
Är den inte väldigt problematisk?
På sätt och vis, men den är också förjävligt bra ;)
Citat från: Lilla My skrivet 13 juli 2022 kl. 19:14:25
Alice Through the Looking Glass (2016)
Jag måste medge att detta var högst oväntat.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 26 juli 2022 kl. 19:37:02
Jag måste medge att detta var högst oväntat.
Filmen är skitkass, den första också. Men det är RIKTIGA guilty pleasures för mig, såg/lyssnade igenom bägge filmerna på rad i flera dagar för någon vecka sedan när jag var i en pissig period. :-*
Har ni sett Sova med fienden ? (En av mina favoriter)
Det här är en av mina favoriter.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 12 juli 2022 kl. 22:57:36Jag tyckte att min lista blev på tok för liten så jag lade till ännu fler på den! :)
Och nu lade jag till en ny film från förra året i listan!
Har jag berättat att jag älskar Johnny English?
Har ni någon film som ni såg minst 10 gånger som barn? Dom måste ändå räknas som en av favoriterna
Blade Runner
Sleepy Hollow
Stardust
Det levande slottet
Baron Münchausens äventyr(1988)
Citat från: MOA skrivet 26 mars 2024 kl. 10:02:02Har ni någon film som ni såg minst 10 gånger som barn? Dom måste ändå räknas som en av favoriterna
Möilgen Shrek 2 eller Aladdin.