Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vem är E.H. Brochmann?

Startat av TonyTonka, 19 juni 2008 kl. 17:02:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Har någon klipp på jätten, harpan eller luana, edgar och dockorna då?

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 juli 2010 kl. 17:42:44
Jag håller med ddubbning att rösten definitivt låter maskulin, även om man som sagt inte kan vara säker utifrån en så kraftigt elektroniskt förvrängd röst.

Rösten är som sagt inte exakt lika vid sånginsatsen, men jag tycker att den är tillräckligt lik för att misstänka att det är samma skådis vid både dialog och sång. Förmodligen ändras den bara för att skådisen ifråga själv förställt rösten lite grand vid dialog, men använder sin vanliga röst vid sång (det är ju alltid svårare att göra till rösten när man sjunger än när man pratar).

Tyvärr har jag för närvarande inget sådant ljudklipp.

(kanske off-topic), Men finns det någon mer Disney-figur som blivit förvrängd på eletronisk väg?

Finns det ingen möjlighet att se/höra rune halvarsson som kalle anka?

För övrigt tycker jag att Andreas Nilsson lät bättre i omdubben.

Finns det någon tekniker eller någon annan bakom kulisserna som kan veta vem denne E.H Brochmann är/var?



https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Glömde en fråga. Kan denne E.H Brochmann gjort Kalle Anka vid fler tillfällen som vi inte känner till?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Jag har lyssnat igenom klippet nogrant, och har märkt ett par saker.

1. När han skriker: Håll mun, jag står inte ut längre! låter det som en eletroniskt förställd smurf.
2. Genom hela klippet låter han, inte bara burkig och elektronisk bearbetad. Han låter raspig också.
3. Jag känner igen något när han säger: Kom lilla Kossa, kom kossa lilla. Det känns bekant på något sätt.
4. Förutom allt detta och mycket mer låter E.H Brochmann skumt som Kalle.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

Citat från: Tonytonka skrivet 14 juli 2010 kl. 20:14:03
Har någon klipp på jätten, harpan eller luana, edgar och dockorna då?
(kanske off-topic), Men finns det någon mer Disney-figur som blivit förvrängd på eletronisk väg?

Finns det ingen möjlighet att se/höra rune halvarsson som kalle anka?





Det enda jag känner till när det gäller förvrängda Disneyfigurer är Piff och Puff, vars röster av naturliga skäl naturligtvis alltid är och naturligtvis alltid torde ha varit uppspeedade, man har alltså ökat hastigheten på rösterna . Dessutom har man nog alltid höjt dem i diskant.

Jag känner inte till att det skulle finnas någon möjlighet att höra honom som Kalle Anka, nej.


Elios

Det kan ju vara så att E.H. Brochmann är någon som bara fick rollen av ren slump som Kalle Anka och att den förblir ett mysterium. :-[

Daniel Hofverberg

Citat från: Tonytonka skrivet 14 juli 2010 kl. 20:14:03
(kanske off-topic), Men finns det någon mer Disney-figur som blivit förvrängd på eletronisk väg?
Som ddubbning redan påpekat, så har ju Piff och Puff alltid haft elektroniskt pitchade röster; båda i svenska dubbningar och originalversioner. Det rör sig nog dock inte om någon avancerad elektronisk förvrängning, utan bara en vanlig upp-pitchning och eventuellt även hastighetsökning.

Detsamma gäller ju Jack, Gus och de andra mössen i Askungen, som också alltid varit uppitchade. Det finns säkert fler exempel även inom Disney, men jag kommer inte ihåg några sådana på rak arm.

_Alexander_

Är inte Staffan Hallerstams röst till Knattarna i DuckTales elektroniskt pitchade?

Daniel Hofverberg

Jag vet inte om den är direkt pitchad, men den låter i alla fall definitivt elektroniskt bearbetad. Men exakt hur de gjort det låter jag vara osagt.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 juli 2010 kl. 22:29:24
Som ddubbning redan påpekat, så har ju Piff och Puff alltid haft elektroniskt pitchade röster; båda i svenska dubbningar och originalversioner. Det rör sig nog dock inte om någon avancerad elektronisk förvrängning, utan bara en vanlig upp-pitchning och eventuellt även hastighetsökning.

Detsamma gäller ju Jack, Gus och de andra mössen i Askungen, som också alltid varit uppitchade. Det finns säkert fler exempel även inom Disney, men jag kommer inte ihåg några sådana på rak arm.


Ok, tack för svaret.

Kan någon av dom andra inblandade personerna (Rune Halvarsson, Folke Rydberg, Bertil Berglund), var E.H Brochmann?

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 juli 2010 kl. 22:29:24
Som ddubbning redan påpekat, så har ju Piff och Puff alltid haft elektroniskt pitchade röster; båda i svenska dubbningar och originalversioner. Det rör sig nog dock inte om någon avancerad elektronisk förvrängning, utan bara en vanlig upp-pitchning och eventuellt även hastighetsökning.

Detsamma gäller ju Jack, Gus och de andra mössen i Askungen, som också alltid varit uppitchade. Det finns säkert fler exempel även inom Disney, men jag kommer inte ihåg några sådana på rak arm.


Det är sant att även mössen i Askungen är uppitchade.
Påpekas kan ju också att även i orginalversionerna så är Piff och Puffs röster uppitchade och kanske har man även ökat hastigheten på dem. Och samma sak kan man nog helt säkert säga gäller även för originalrösterna till mössen i Askungen.

ddubbning

Citat från: Tonytonka skrivet 16 juli 2010 kl. 09:54:33
Ok, tack för svaret.

Kan någon av dom andra inblandade personerna (Rune Halvarsson, Folke Rydberg, Bertil Berglund), var E.H Brochmann?



Det är naturligtvis fullt möjligt att så är fallet. Det kan ju också vara så att E.H. Brochmann är identisk med den helt okände person som gör rösten till Edgar Bergen och hans dockor i originaldubbningen. Dock ska sägas att det är ju inte helt uppenbart om det är en person som gör Edgar Bergens och dockornas röst eller ej, det kan ju tänkas att en person gjorde Edgar Bergens röst och att ytterligare en-två personer gjorde dockornas röster. Isåfall kanske E.H Brochmann alltså var en av dessa isåfall totalt kanske tre personer. Allt detta är dock rena gissningar från min sida.

TonyTonka

#41
Citat från: ddubbning skrivet 16 juli 2010 kl. 13:35:28
Det är naturligtvis fullt möjligt att så är fallet. Det kan ju också vara så att E.H. Brochmann är identisk med den helt okände person som gör rösten till Edgar Bergen och hans dockor i originaldubbningen. Dock ska sägas att det är ju inte helt uppenbart om det är en person som gör Edgar Bergens och dockornas röst eller ej, det kan ju tänkas att en person gjorde Edgar Bergens röst och att ytterligare en-två personer gjorde dockornas röster. Isåfall kanske E.H Brochmann alltså var en av dessa isåfall totalt kanske tre personer. Allt detta är dock rena gissningar från min sida.

Kan inte Rune Halvarsson gjort Kalle?, det kan ju vara så att dom inte hittade någon som kunde göra Kalle, och då så kollade dom på Halvarssons kalle och gav honom rollen. Och, så kanske inte Halvarsson ville vara med på två ställen i rollistan, så för att få folk att Tro att det var någon annan så bad han dom att ge honom ett täcknamn för Kalle, så att han kunde göra Musse under sitt eget Namn. Och så kom dom på namnet E.H Brochmann, och därefter stog det så på alla listor.

Detta är förstås bara en liten teori.

Hur ofta dyker orginaldubben av Pank & Fågelfri (Bongo och Musse och Bönsjälken) upp på tradera?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

Citat från: Tonytonka skrivet 16 juli 2010 kl. 14:55:51
Kan inte Rune Halvarsson gjort Kalle?, det kan ju vara så att dom inte hittade någon som kunde göra Kalle, och då så kollade dom på Halvarssons kalle och gav honom rollen. Och, så kanske inte Halvarsson ville vara med på två ställen i rollistan, så för att få folk att Tro att det var någon annan så bad han dom att ge honom ett täcknamn för Kalle, så att han kunde göra Musse under sitt eget Namn. Och så kom dom på namnet E.H Brochmann, och därefter stog det så på alla listor.

Detta är förstås bara en liten teori.



Visst är det fullt möjligt att Rune Halvarsson kan gjort Kalle även i Pank och fågelfri. Det är ju inte omöjligt att de som ansvarade för dubbningen hade hört/hört talas om Chef Donald-dubbningen och därmed visste att Rune Halvarsson kunde göra Kalle Ankas röst. 
Men man kan ju undra varför han isåfall inte är crediterad som röst till Kalle ? Din teori om namnet E.H Brochmann låter ganska möjlig, men jag tror dock ändå att Rune Halvarsson skulle ha crediterats även för Kalle Ankas röst under sitt riktiga namn om det nu är han som gör den. Men jag kan inte heller förneka din teori, och det kan nog ingen, eftersom det i dagens läge nog tyvärr är mycket svårt om ens möjligt att ta reda på vem E.H Brochmann var.
Eftersom jag aldrig har hört Rune Halvarsson som Kalle vet jag inte om han liknar E.H. Brochmanns version av Kalle. Om man hörde den dubbningen skulle man nog kunna avgöra om Rune Halvarsson och E.H. Brochmann var samma person eller ej.

Daniel Hofverberg

Visst är det fullt möjligt att den teorin kan stämma, men jag håller med ddubbning att det låter långsökt - om Rune Halvarsson inte haft något emot att hans insats som Musse Pigg offentliggjorts, så låter det knappast troligt att han hade velat framstå under pseudonym som Kalle Anka.

Personligen tror jag nog det är mer troligt att E.H. Brochmann är/var någons riktiga namn och inte en pseudonym, men utan att veta vad initialerna i så fall står för är det väl omöjligt att veta med säkerhet. Men i och med den elektroniska förvrängningen lär ju inte Kalle Anka ha varit någon kraftansträngning att dubba, så det låter inte alls omöjligt att han också kan ha spelat Edgar Bergen och/eller hans dockor.

Citat från: Tonytonka skrivet 16 juli 2010 kl. 14:55:51
Hur ofta dyker orginaldubben av Pank & Fågelfri (Bongo och Musse och Bönsjälken) upp på tradera?
Den dyker upp lite då och då, men jag kan inte påstå att jag sett den så jätteofta. Men om man håller utkik så lär den dyka upp förr eller senare, om än ofta till ganska höga priser.

ddubbning

#44
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juli 2010 kl. 17:56:46
Visst är det fullt möjligt att den teorin kan stämma, men jag håller med ddubbning att det låter långsökt - om Rune Halvarsson inte haft något emot att hans insats som Musse Pigg offentliggjorts, så låter det knappast troligt att han hade velat framstå under pseudonym som Kalle Anka.

Ja, även om Tonytonkas teori inte kan förnekas till 100 % så tror jag att det inte är sannolikt att Rune Halvarsson skulle valt att använda pseudonym om han gjorde Kallerösten, isåfall skulle ju även Musse Piggs ha varit crediterad till E.H. Brochmann.

CitatPersonligen tror jag nog det är mer troligt att E.H. Brochmann är/var någons riktiga namn och inte en pseudonym, men utan att veta vad initialerna i så fall står för är det väl omöjligt att veta med säkerhet. Men i och med den elektroniska förvrängningen lär ju inte Kalle Anka ha varit någon kraftansträngning att dubba, så det låter inte alls omöjligt att han också kan ha spelat Edgar Bergen och/eller hans dockor.



Det är givetvis full möjligt att det ha varit någons riktiga namn, men jag tror dock fortfarande bestämt ,med all respekt för E.H. Brochmann, att det mycket väl kan vara en pseudonym. Att förnamnet enbart skrivs med initialer låter, även detta med all respekt för E.H. Brochmann, lite psedonymaktigt.Om det nu var ett riktigt namn varför skrevs det då inte ut ?

Om det är ett riktigt namn så anser jag att det isåfall kan röra sig om en norsk,dansk eller tysk person. Brochmann låter norskt, danskt eller tyskt anser jag .

Att det är så svårt att få reda på något om Brochmann kan ju bero på vad vi har tagit upp ett flertal gånger tidigare, alltså att vederbörande kanske inte var skådespelare till yrket. Kanske var personen ifråga "bara" en vanlig person med skådespelartalang och som kunde förställa sin röst lite, för även om Brochmanns röst är kraftigt elektroniskt förställd så undrar jag om Brochmann åtminstone inte har förställt sin röst en smula själv också. Det är ju också möjligt, och detta tror jag vi har nämnt förut,  att Brochmann kanske var ljudtekniker eller dylikt när originaldubbningen gjordes. Med andra ord så var Brochmann alltså även enligt denna teori inte skådespelare till yrket ,men enligt denna teori var Brochmann ändå inblandad i dubbningen. Kanske var det rentav Brochmann själv som ordnade till den elektroniska förvrängningen på sin egen röst om Brochmann nu var ljudtekniker. Isåfall kanske det var så att man upptäckte att Brochmann förutom sin tekniska kunskap även hade skådespelartalang och kunde förvränga sin röst (inte bara elektroniskt alltså) och så fick Brochmann uppdraget att både göra Kalles röst och sedan förvränga den mer på elektronisk väg.
Båda dessa teorier öppnar ju också för möjligheten att han även kan ha spelat Edgar Bergen och/eller en eller fler av hans dockor.
Fast om så är fallet så kan man ju undra varför man inte har crediterat E.H. Brochmann för den/de rollen/rollerna?
Men allt detta är förstås rena gissningar, och som jag skrivit förut, det är nog tyvärr
mycket svårt om ens möjligt att få reda på fakta om E.H. Brochmann.