Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Disney Prinsessor (Röster och annat)

Startat av Elias Prenbo, 10 december 2015 kl. 20:42:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elias Prenbo

Jag hade tänkt ta upp vilka röster Disneyprinsessorna haft genom åren:


Snövit - Tatiana Angelini i 1938-års originaldubb av Snövit och De Sju Dvärgarna, Anna-Lotta Larsson i 1982-års omdubb av Snövit och De Sju Dvärgarna och Lizette Pålsson i samtliga filmer och serier efter det


Askungen - Tatiana Angelini i 1950-års originaldubb av Askungen, Alice Babs i 1967-års originaldubb av Askungen och Lizette Pålsson i samtliga filmer och serier efter det


Alice - Maj-Britt Nilsson i 1951-års originaldubb av Alice i Underlandet, Sanna Nielsen i 1998-års omdubb av Alice i Underlandet och Lizette Pålsson i TV-serien Hos Musse


Lena - Fylgia Zadig i 1953-års originaldubb av Peter Pan och Myrra Malmberg i 1992-års omdubb av Peter Pan, samt uppföljaren Peter Pan I Tillbaka Till Landet Ingenstans


Törnrosa - Liz-Beth Olsson i 1959-års originaldubb av Törnrosa, Birgitta Larsson i 1980-års omdubb av Törnrosa, Lizette Pålsson i TV-serien Hos Musse och Sandra Camenisch i samtliga filmer och serier efter det


Eilonwy - Josefin Ahlqvist i 1985-års originaldubb av Taran och Den Magiska Kitteln och Therese Reuterswärd i 1998-års omdubb av Taran och Den Magiska Kitteln


Ariel - Sissel Kyrkjebö i långfilmen Den Lilla Sjöjungfrun, Johanna Ljungberg i TV-serien Den Lilla Sjöjungfrun, Lizette Pålsson i TV-serien Hos Musse och Myrra Malmberg i uppföljarna Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet och Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel, samt TV-serien Sofia Den Första


Belle - Sofia Källgren i samtliga filmer och serier


Jasmine - Myrra Malmberg i långfilmen Aladdin och dess uppföljare Jafars Återkomst och Aladdin och Rövarnas Konung, samt tvåepisodfilmen Disney Prinsessor Förtrollade Äventyr Följ Dina Drömmar, Maria Rydberg i TV-serien Aladdin, Mikaela Tidermark i TV-serien Sofia Den Första, samt TV-serien Hos Musse


Pocahontas - Helene Lundström i samtliga filmer och serier


Esmeralda - Sharon Dyall i samtliga filmer och serier


Megara - Myrra Malmberg i samtliga filmer och seirer


Mulan - Divina Sarkany i samtliga filmer och serier


Jane - Anna Norberg i samtliga filmer och serier


Tiana - Pauline Kamusewu i långfilmen Prinsessan och Grodan, samt någon för mig obekant röst i TV-serien Sofia Den Första


Rapunzel - Molly Sandén i samtliga filmer och serier


Merida - Amy Diamond i samtliga filmer och serier


Anna - Mimmi Sandén i samtliga filmer och serier


Elsa - Annika Herlitz i samtliga filmer och serier


Moana - kommande...


PS: jag vet att Alice, Lena, Esmeralda, Megara och Jane inte är prinsessor, men jag kunde inte låta bli att ta med dem iallafall, plus att Eilonwy inte alls hör till de officiella Disneyprinsessorna (dvs, de prinsessor vars filmer blivit populära), trots att hon är en riktig prinsessa.

Alexander

Jättebra lista på alla Disney prinsessornas/ hjältinnornas röster.

Kan även lägga att Sara Sommerfeld har dubbat prinsessan Kida i båda Atlantis filmerna.

Elias Prenbo

Jag tror att det är Ariel och Törnrosa som haft flest röster totalt, fyra stycken personer har spelat dem.

Men Merida verkar ha klarat sig mycket bra, då Amy Diamond fortsatt spela den karaktären, även i Disney Infinity.

I Hos Musse kan jag tillägga att Belle inte spelas av Sofia Källgren, utan av Lizette Pålsson.

Mulan spelas av Mikaela Tidermark i Sofia Den Första och Disney Infinity.

Rapunzel, Anna och Elsa har bytt röster till Disney Infinity.

Men värst av allt är Tiana, där den nya rösten är så usel att det är omöjligt att vänja sig vid den.

Ska bli spännande att se vilken röst som väljs för Moana (OBS! Vaiana, tar ett tag att vänja sig vid den nya europeiska titeln).

Alexander

#3
Jag hittade nyligen den här Disney hemsidan som fokuserar sig på alla internationella Disney dubbningar och ser att de har intervjuer med Divina Sarkany ( svenska rösten till Mulan), Sharon Dyall (svenska rösten till Esmeralda) och Helene Lundström (svenska rösten till Pocahontas).  ;D

Även om det är lite frågor och korta svar tycker jag ändå att de är värda att läsa, de frågar dem hur dubbningarna av filmerna var, vad de tycker om sina insatser och vad det är de gör nu. Intervjuerna är gjorda i år, så de är väldigt nya och aktuella. Säg gärna vad ni tycker, jag tyckte mycket om att läsa igenom intervjuerna.

Divinas inervju
http://disneyinternationaldubbings.weebly.com/interview-with-divina-sarkany.html

Sharons intervju
http://disneyinternationaldubbings.weebly.com/interview-with-sharon-dyall.html

Helenes intervju
http://disneyinternationaldubbings.weebly.com/interview-with-helene-luumlndstrom.html

Disneyfantasten

#4
Okej, då var det dags att uppdatera tråden:

Snövit:
- Tatiana Angelini i 1938-års originaldubbning av långfilmen Snövit och De Sju Dvärgarna
- Anna-Lotta Larsson i 1982-års omdubbning av långfilmen Snövit och De Sju Dvärgarna
- Lizette Pålsson i TV-serien Hos Musse, TV-serien Sofia Den Första, samt i slutet av Lejonkungen 3 Hakuna Matata

Askungen:
- Tatiana Angelini i 1950-års originaldubbning av långfilmen Askungen
- Alice Babs i 1967-års omdubbning av långfilmen Askungen
- Lizette Pålsson i uppföljarna Askungen 2 Drömmen Slår In och Askungen 3 Det Magiska Trollspöet, samt i TV-serien Hos Musse och TV-serien Sofia Den Första

Alice:
- Maj-Britt Nilsson i 1951-års originaldubbning av långfilmen Alice i Underlandet
- Sanna Nielsen i 1998-års omdubbning av långfilmen Alice i Underlandet
- Lizette Pålsson i TV-serien Hos Musse

Lena:
- Fylgia Zadig i 1953-års originaldubbning av långfilmen Peter Pan
- Myrra Malmberg i 1992-års omdubbning av långfilmen Peter Pan, samt i uppföljaren Peter Pan I Tillbaka Till Landet Ingenstans
(utöver detta spelas hon av Alice Sjöberg Brise i Jake och Piraterna i Landet Ingenstans)

Törnrosa:
- Liz-Beth Olsson i 1959-års originaldubbning av långfilmen Törnrosa
- Birgitta Larsson i 1980-års omdubbning av långfilmen Törnrosa
- Lizette Pålsson i TV-serien Hos Musse, samt TV-serien Sofia Den Första
- Sandra Camenisch i tvåepisodfilmen Disney Prinsessor Fötrollade Äventyr Följ Dina Drömmar

Eilowny:
- Josefin Ahlqvist i 1985-års originaldubbning av långfilmen Taran och Den Magiska Kitteln
- Therese Reuterswärd i 1998-års omdubbning av långfilmen Taran och Den Magiska Kitteln

Ariel:
- Sissel Kyrkjebø i långfilmen Den Lilla Sjöjungfrun
- Johanna Ljungberg i TV-serien Den Lilla Sjöjungfrun
- Heléne Lundström (endast vid sång) i TV-serien Den Lilla Sjöjungfrun
- Liza Öhman (endast vid sång") i TV-serien Den Lilla Sjöjungfrun (endast i avsnittet "Flaskposten")
- Lizette Pålsson i TV-serien Hos Musse
- Myrra Malmberg i uppföljarna Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet och Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel, samt TV-serien Sofia Den Första

Belle:
- Sofia Källgren i samtliga filmer och serier utom nedannämnda undantag
- Lizette Pålsson i TV-serien Hos Musse

Jasmine:
- Myrra Malmberg i långfilmen Aladdin, uppföljarna Jafars Återkomst och Aladdin och Rövarnas Konung och tvåepisodfilmen Disney Prinsessor Förtrollade Äventyr Följ Dina Drömmar (plus i Disney Infinity)
- Maria Rydberg i TV-serien Aladdin
- Lizette Pålsson i TV-serien Hos Musse
- Mikaela Tidermark i TV-serien Sofia Den Första

Pocahontas:
- Helene Lundström i samtliga filmer och serier

Esmeralda:
- Sharon Dyall i samtliga filmer och serier

Megara:
- Myrra Malmberg i samtliga filmer och serier

Mulan:
- Divina Sarkany långfilmen Mulan och uppföljaren Mulan 2
- Mikaela Tidermark i TV-serien Sofia Den Första (plus i Disney Infinity)

Jane:
- Anna Norberg i samtliga filmer och serier

Tiana:
- Pauline Kamusewu i långfilmen Prinsessan och Grodan
- Elin Bemark i TV-serien Sofia Den Första

Rapunzel:
- Molly Sandén i samtliga filmer och serier (samt Domonique Pålsson Wiklund i Disney Infinity)

Merida:
- Amy Diamond i samtliga filmer och serier

Anna:
- Mimmi Sandén i samtliga filmer och serier (samt Emilie Clausen i Disney Infinity)

Elsa:
- Annika Herlitz i samtliga filmer och serier (samt Jessika Folcker i Disney Infinity)

Moana:
- Wiktoria Johansson i samtliga filmer och serier hittills

Kida:
- Sara Sommerfelt i samtliga filmer och serier

Alltså har åtminstone Ariel haft sex röster totalt.

Tilläggning:

Sofia:
Malva Goldman

Hanna:
Elsa Meyer

Elena:
Amy Diamond i samtliga filmer och serier

Isabel:
- Molly Solsjö i samtliga filmer och serier

Anders

Hmmm... Brukar Marian i Robin Hood räknas som en Disneyprinsessa, eller är det bara mänskliga figurer som gör det?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Alexander

#6
Citat från: Anders skrivet 24 april 2017 kl. 13:09:48
Hmmm... Brukar Marian i Robin Hood räknas som en Disneyprinsessa, eller är det bara mänskliga figurer som gör det?
Det är de mänskliga figurerna  man oftast räknar när man menar Disney Prinsessor (eller hjältinnor), vilket är varför som t.ex Marian, Bianca, Duchess och Nala inte är med.

Anders

Citat från: Alexander skrivet 24 april 2017 kl. 13:34:54
Det är de mänskliga figurerna  man oftast räknar när man menar Disney Prinsessor (eller hjältinnor), vilket är varför som t.ex Marion, Bianca, Duchess och Nala inte är med.
Jo, jag förstod nästan det. Fast Marian är ju faktiskt en prinsessa till yrket medan vissa av "Disneyprinsessorna", såsom Esmeralda, inte alls är prinsessor. Marian har ju åtminstone vissa mänskliga former (antropomorfism) och är en människa i novellen. Men hon kanske inte är tillräckligt attraktiv för att vara en av de officiella "Disneyprinsessorna".  :P
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

moviefan

Citat från: Anders skrivet 25 april 2017 kl. 07:44:28
Jo, jag förstod nästan det. Fast Marian är ju faktiskt en prinsessa till yrket medan vissa av "Disneyprinsessorna", såsom Esmeralda, inte alls är prinsessor. Marian har ju åtminstone vissa mänskliga former (antropomorfism) och är en människa i novellen. Men hon kanske inte är tillräckligt attraktiv för att vara en av de officiella "Disneyprinsessorna".  :P

Vadå Marian är prinsessa ? Hon är väl inte kunglig ? 

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 25 april 2017 kl. 17:29:46
Vadå Marian är prinsessa ? Hon är väl inte kunglig ?

Hon är släkt med prins John och kung Rikard.  :)

TonyTonka

Citat från: Anders skrivet 25 april 2017 kl. 07:44:28
Jo, jag förstod nästan det. Fast Marian är ju faktiskt en prinsessa till yrket medan vissa av "Disneyprinsessorna", såsom Esmeralda, inte alls är prinsessor.

Esmeralda har väl aldrig räknats som en officiell "disneyprinsessa" ?   ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Alexander

Citat från: TonyTonka skrivet 25 april 2017 kl. 19:16:24
Esmeralda har väl aldrig räknats som en officiell "disneyprinsessa" ?   ???

I början av Disney Princess franschisen var Esmeralda, tillsammans med Jane, Megara, Alice och Tingeling med, innan Disney bestämde och kom över full med franschisens identitet och tog bort dem.

moviefan

När började dom med Disney Princess grejen ? 

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 25 april 2017 kl. 19:21:59
I början av Disney Princess franschisen var Esmeralda, tillsammans med Jane, Megara, Alice och Tingeling med, innan Disney bestämde och kom över full med franschisens identitet och tog bort dem.

Jag tror inte att någon av dem varit med i den officiella franschisen, men enligt Disney Wiki så ska de ha varit med i vissa serietidningar.

Dessutom så räknades Tingeling länge som en Disneyprinsessa, men hör numera till Disneyälvorna.

Vilka hjältinnor/prinsessor beror dels på kungligheter (undantagen Pocahontas och Mulan, men en av dem är dotter till en hövding och en av dem räddar hela Kina) och dels på hur populära filmerna
blev, vilket är anledningen till att Eilonwy inte räknas in i skaran.

Kida räknas heller inte till Disneyprinsessorna, vilket beror på två saker; därför att för det första så blev filmen inte vidare populär och för det andra så är hon ingen vanlig människa, utan en övernaturlig människa, vilket förklarar hennes höga ålder på 8500 år, plus att hon är vithårig och fortfarande ung.

Anna och Elsa skulle från början vara med i skaran, men filmen blev en så stor musikal att Disney beslutade sig för att ge filmen en egen franschise.

Jag hoppas att Vaiana räknas till skaran framöver, det vore ju dumt av Disney att inte ta med henne då hon är dotter till en hövding.

När jag tänkte på detta syftade jag då på Snövit, Askungen, Alice, Lena, Törnrosa, Eilonwy, Ariel, Belle, Jasmine, Pocahontas, Esmeralda, Megara, Mulan, Jane, Tiana, Rapunzel, Merida, Anna, Elsa och Vaiana, dels med hjälp av videon nedan och dels med hjälp av de moderna mänskliga huvudrollerna i de stora biofilmerna.

Här är en video på YouTube (ja, nu hände detta 2005, så därför är inte Tiana, Rapunzel, Merida, Anna, Elsa och Vaiana med, sen är ju inte Jasmine heller med då hon stukade foten, vilket står i beskrivningen):
www.youtube.com/watch?v=4SSZBAPleVc

Citat från: Alexander skrivet 25 april 2017 kl. 18:28:33
Hon är släkt med prins John och kung Rikard.  :)

Jag har alltid undrat hur i hela världen det kan vara så, det nämns i filmen att Kung Richard är Marians farbror, så jag undrar vems dotter hon kan vara. Men jag undrar fortfarande, hur kan de vara så, jag menar Marian är en Räv och John och Richard är ju Lejon.

Sen kan jag nämna att även om jag inte räknar Glädje och Judy Hopps till prinsess-skaran så tycker jag iallafall att de bär flera likheter med Rapunzel, Merida, Anna och Vaiana om man ser till personlighet och därför älskar jag dem på samma sätt som de 20 karaktärer jag nämnde ovanför videon ovan (ursäkta min röriga mening). Men sen är Judy Hopps en Kanin och Glädje är en känsla, så det kanske inte är jämförbart egentligen.

moviefan

Hur är det egentligen med Belle ? Är hon en prinsessa ? Hon är ju inte dotter till en kung och drottning.

De som är riktigt kungliga är:

Törnrosa (Aurora)  Dotter till Kung och Drottning
Ariel - Dotter till en kung
Jasmin - Dotter till Sultan
Rapunzel - Dotter till Kung och Drottning
Tiana - Blir prinsessa
Ylva - Dotter till en kung
Eilonwy - Dotter till kung och Drottning (Dom får man ju inte se i filmen)
Melody - Dotter till Ariel och Erik  (Om Ariel är Drottning eller Prinsessa i 2an, vet man ju inte)
Kida - Prinsessa av Atlantis

   Har jag glömt nån ?  ::)   (Jo, Prinsessan Estelle, dotter till Viktoria och Daniel) hahaha  ;D ;D ;D ;D