Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Bästa och värsta omdubbningar ?

Startat av gstone, 15 januari 2016 kl. 22:44:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Vilka anser ni vara dom bästa och värsta omdubbningarna av Disney Filmer ? Dumbo och Peter Pan är jag själv inte så förtjust i och Snövit är inte bara den bästa omdubbningen utan också den bästa dubbningen av en Disney film överhuvudtaget.  Men låt mej höra vad ni tänker.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elias Prenbo

Tja, jag är oftast uppväxt med omdubbningarna och är också van vid dem.


De bästa omdubbningarna enligt mig måste vara Snövit och De Sju Dvärgarna, Dumbo (dvs, den första omdubben från 1972), Askungen och Törnrosa.


TJa, jag tror inte det finns någon omdubbning som är dålig, men när jag tänker efter är jag inte alltförtjust i nyaste omdubbningen av Dumbo, den är visserligen varken bra eller dålig, men skådespelarna brister i inlevelsen och sångtexterna är heller inte lyckade (rösterna till Timothy Mus, Herr Stork, Jim Kråka och berättaren är godkända, men rösten till Casey Junior tycker jag inte alls om, där kommer jag alltid att föredra Charlie Elvegård). Om Filmen om Nalle Puh räknas som någon omdubbning så vill jag säga att jag tycker det är en rätt okej dubbning, förutom då Nalle Puhs röst, eftersom Olli Markenros brister alldeles för mycket i inlevelsen och bibehåller inte alls rätt röstkaraktär (men som Hamm i Toy Story har han bra inlevelse och bibehåller rätt röstkaraktär och gör en bra rolltolkning).

gstone

Jag avskyr omdubbningar , Jag tycker alla gjord efter 1990 är dåsigare än originalet och jag är starkt mot att dom skulle dubbas om !!!!!!! >:( >:( >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

#3
Citat från: gstone skrivet  3 oktober 2020 kl. 21:56:16
Jag avskyr omdubbningar , Jag tycker alla gjord efter 1990 är dåsigare än originalet och jag är starkt mot att dom skulle dubbas om !!!!!!! >:( >:( >:(
Jag tycker dock att omdubbningen av Musse Piggs julsaga är bättre än originaldubbningen bara för att John Harryson spelar Scrooge(Joakim von Anka)

Oskar

Jag avskyr omdubbning av vissa filmer och serier.
Dom ska släppa både originaldubbning och omdubbning på dvd och blu-ray.
Det gör ingenting omdubbning är i monoljud.

Steffan Rudvall

Citat från: Oskar skrivet  3 oktober 2020 kl. 22:35:09
Jag avskyr omdubbning av vissa filmer och serier.
Dom ska släppa både originaldubbning och omdubbning på dvd och blu-ray.
Det gör ingenting omdubbning är i monoljud.
Du menar väl Det gör ingenting om originaldubbningen är i monoljud

Oskar