Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Charlie Elvegård 1943-2018

Startat av E, 16 juli 2018 kl. 15:27:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

E

Charlie Elvegård, känd som rösten till Kanin i Nalle puh har dött. Han blev 74 år

Varsågod

Mycket tråkigt att höra.

Du borde redigera din rubrik. Året är 2018.

Disneyfantasten

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJJJJJJ  :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Jag undrar detsamm som du! Vem ska nu göra Kanins röst?

Förutom Kanin var han enligt mig även mycket bra som Piggsvinet i Micke och Molle, alla sina roller i Dumbo, med flera...

Vila i frid!

74 är ju ingen ålder alls, trodde att han skulle få vara kvar längre...

Nu är alltså hela Nalle Puh casten riven, efter både Hans Lindgren (Sorken), Guy De La Berg (Nalle Puh) och Charlie Elvegård (Kanin) s tragiska försvinnanden...

Alexander

#3
Citat från: Erik Dahlberg skrivet 16 juli 2018 kl. 16:22:06
Är det bara Charlie som varit Kanins röst eller finns några fler som gjort det :'(

Jo, Hans Lindgren. Men han kan inte heller göra rollen.

Vi får se om Charlie hann spela in som Kanin för den nya Nalle Puh dubbningen innan han dog, om han nu var tänkt som rollen.
Tänk att han gick bort den 25 maj.
Vila i frid Charlie!  :'(

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 16 juli 2018 kl. 16:27:59
Jo, Hans Lindgren. Men han kan inte heller göra rollen.

Vi får se om Charlie hann spela in som Kanin för den den nya Nalle Puh dubbningen innan han dog, om han nu var tänkt som rollen.

Vila i frid Charlie!  :'(

Detta är förstås en smaksak, men jag tycker inte att Hans Lindgren passade särskilt bra som Kanin även om han gjort bra röster annars, istället föredrar jag honom som Sorken i samma franschise.

Och det är inte säkert om Hans kunnat ta över ändå eftersom de flesta ju är uååväxta med de Nalle Puh dubbningar gjorda 1989 och framåt, där Charlie ständigt gjort Kanin...

TonyTonka

Väldigt tråkigt, Charlie Elvegård har utan tvekan gjort den bästa insatsen som Kanin genom tiderna.   :'(

Han var dessutom även bra i till exempel Den Lilla Sjöjungfrun, Micke & Molle, Dumbo, En extremt långbent film och Toy Story 3.

Dessutom kommer jag också minnas honom som Farbror Gustavsson i tecknade Pippi Långstrump.

Vila i frid. :(

Även jag är för övrigt nyfiken på vem som kommer ta över Kanins röst i kommande projekt.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juli 2018 kl. 16:15:52
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJJJJJJ  :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Jag undrar detsamm som du! Vem ska nu göra Kanins röst?

Förutom Kanin var han enligt mig även mycket bra som Piggsvinet i Micke och Molle, alla sina roller i Dumbo, med flera...

Vila i frid!

74 är ju ingen ålder alls, trodde att han skulle få vara kvar längre...

Nu är alltså hela Nalle Puh casten riven, efter både Hans Lindgren (Sorken), Guy De La Berg (Nalle Puh) och Charlie Elvegård (Kanin) s tragiska försvinnanden...

Om du menar KM/Media-casten så är väl Benke Skogholt fortfarande kvar som I-or? Eller vilka räknar du som casten?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 16 juli 2018 kl. 16:27:59
Tänk att han gick bort den 25 maj.

Oj, var den redan 25 maj? Var tvungen att kolla upp det...

Citat från: TonyTonka skrivet 16 juli 2018 kl. 16:41:31
Väldigt tråkigt, Charlie Elvegård har utan tvekan gjort den bästa insatsen som Kanin genom tiderna.   :'(

Han var dessutom även bra i till exempel Den Lilla Sjöjungfrun, Micke & Molle, Dumbo, En extremt långbent film och Toy Story 3.

Dessutom kommer jag också minnas honom som Farbror Gustavsson i tecknade Pippi Långstrump.

Vila i frid. :(

Även jag är för övrigt nyfiken på vem som kommer ta över Kanins röst i kommande projekt.

Och glöm inte 1972-års (betydligt bättre) dubbning av Dumbo!  :)

Citat från: TonyTonka skrivet 16 juli 2018 kl. 16:42:30
Om du menar KM/Media-casten så är väl Benke Skogholt fortfarande kvar som I-or? Eller vilka räknar du som casten?

Jag ska förklara;

Hos både Nalle Puh, Kanin och Sorken finns det enligt mig bara en röst för respektive karaktär; Guy De La Berg, Charlie Elvegård och Hans Lindgren!  :)

Hos Nasse tycker jag bäst om Jörgen Lantz (som gjorde rösten 1989-1998), men Michael Blomqvist (nuvarande röst sedan 2002) kommer som god tvåa, då han är närmare originalrösten...

Hos Ior tycker jag bäst om den sedan tio år bortgågne John Harryson (Iors röst 1989-1998), men nuvarande Benke Skogholt (nuvarande röst sedan 2000) kommer som god tvåa, bland annat pga nostalgi...

Hos Tiger (eller Tigger, kalla honom vad ni vill) så gillar jag bäst både Thomas Hellberg (som gjorde rösten 2000-2003) och Rolf Lydahl (nuvarande röst sedan 2003), då båda är väldigt lika originalrösten...

Hos Uggla var enligt mig både Carl Billquist, Gunnar Uddén och Per Svensson mycket bra!

Hos Kängu tycker jag bäst om Ayla Kabaca!  :)

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 16 juli 2018 kl. 16:41:31
Väldigt tråkigt, Charlie Elvegård har utan tvekan gjort den bästa insatsen som Kanin genom tiderna.   :'(

Han var dessutom även bra i till exempel Den Lilla Sjöjungfrun, Micke & Molle, Dumbo, En extremt långbent film och Toy Story 3.

Dessutom kommer jag också minnas honom som Farbror Gustavsson i tecknade Pippi Långstrump.

Vila i frid. :(

Även jag är för övrigt nyfiken på vem som kommer ta över Kanins röst i kommande projekt.

Han har även varit med som Pappa i Nils Karlsson Pyssling!  :)

Erika

Det var mycket tråkigt att höra. Vila i frid.  :'(

Richardo


TonyTonka

Citat från: Alexander skrivet 16 juli 2018 kl. 16:27:59
Jo, Hans Lindgren. Men han kan inte heller göra rollen.

Vi får se om Charlie hann spela in som Kanin för den nya Nalle Puh dubbningen innan han dog, om han nu var tänkt som rollen.
Tänk att han gick bort den 25 maj.
Vila i frid Charlie!  :'(

Dessutom har ju både Peter Wanngren och Hans Gustafsson gjort rösten till Kanin i ett par musiksagor, men jag tvivlar på att någon av dem kommer att spela Kanin igen heller.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juli 2018 kl. 16:51:26
Och glöm inte 1972-års (betydligt bättre) dubbning av Dumbo!  :)

Jo, jag glömde Dumbo i hastigheten, det har du rätt i.  :)

Jag såg också nu att han gjorde rösten till Blom i spelfilmen "Pippi Långstrump: Starkast i världen".
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 16 juli 2018 kl. 19:17:27
Dessutom har ju både Peter Wanngren och Hans Gustafsson gjort rösten till Kanin i ett par musiksagor, men jag tvivlar på att någon av dem kommer att spela Kanin igen heller.

Jo, jag glömde Dumbo i hastigheten, det har du rätt i.  :)

Jag såg också nu att han gjorde rösten till Blom i spelfilmen "Pippi Långstrump: Starkast i världen".

Jag tror inte heller att det blir sannolikt med varesig Gustafsson eller Wanngren, då ingen av dem har dubbat sedan slutet på 1990-talet... (deras senaste dubbningar var 1997-års omdubbning av Oliver och Gänget respektive Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin 1997=svenskdubbad 1998)

Daniel Hofverberg

Mycket sorgligt att höra att Charlie gått bort - han var en mycket talangfull skådespelare. :(

Det finns förstås en liten möjlighet att han kan ha hunnit spela in sina repliker för Christoffer Robin och Nalle Puh innan bortgången, men när han nu gick bort redan den 25 maj är det väl ärligt talat inte alltför sannolikt. I vilket fall som helst kommer det ju i alla fall förr eller senare att behövas en ny godkänd röst för Kanin i Nalle Puh, för med Charlie borta finns det ju ingen som är godkänd att göra rösten... Ingen särskilt lätt uppgift, då Kanin i original har en ganska säregen röst som nog inte är helt lätt att efterlikna för någon.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juli 2018 kl. 22:23:12
Mycket sorgligt att höra att Charlie gått bort - han var en mycket talangfull skådespelare. :(

Det finns förstås en liten möjlighet att han kan ha hunnit spela in sina repliker för Christoffer Robin och Nalle Puh innan bortgången, men när han nu gick bort redan den 25 maj är det väl ärligt talat inte alltför sannolikt. I vilket fall som helst kommer det ju i alla fall förr eller senare att behövas en ny godkänd röst för Kanin i Nalle Puh, för med Charlie borta finns det ju ingen som är godkänd att göra rösten... Ingen särskilt lätt uppgift, då Kanin i original har en ganska säregen röst som nog inte är helt lätt att efterlikna för någon.

Ja, och med både Charlie, Guy och Hans i himlen är det kört framtida Nalle Puh dubbningar kommer att bli avsevärt sämre än tidigare... (både Kanin, Nalle Puh och Sorken har blivit "stumma" nu, då deras - åtminstone enligt mig - överlägsna röster inte längre finns ibland oss)

Jag hoppas iallafall som sagt att de byter ut Jan Jönsson, för annars är det ingen idé att se filmen på bio!  :(