Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Lejonvakten (The Lion Guard)

Startat av moviefan, 16 februari 2016 kl. 19:33:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan


Daniel Hofverberg

De flesta nyare Disney-serier brukar väl tids nog komma hit och då dubbas till svenska, så förr eller senare skulle jag tro att det även gäller The Lion Guard. I och med kopplingen till Lejonkungen bör det ju också vara relativt säkra kort (stor chans att den blir populär), så jag skulle tro att det bara är en tidsfråga innan den börjar sändas på Disney Channel eller Disney XD; och då med all säkerhet med svenskt tal.

Hittills har dock Disney inte offentliggjort något om den serien, så den verkar inte vara på gång inom den närmaste månaden i alla fall. Nästa nya TV-serie som Disney Channel har börjat puffa för är den koreansk-franska tecknade serien Miraculous: Ladybug & Cat Noir på äventyr, som börjar sändas den 23 februari.

gstone

Fråga är hur många av skådespelarna från filmen som kommer tillbaka jag hoppas på så många som möjligt. jag hoppas verkligen att Per Fritzell återvänder som Timon för han var fantastisk ! nästa lika bra som Peter Rangmar.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

moviefan

Denna serie verkar utspela sig mitt i Lejonkungen 2.

gstone

Jag undrar verkligen vilka av rösterna som återvänder. Av dom engelska rösterna återvänder bara Pumbas. Även om Mufasas röst återvänder för filmen som börjar serien men inte själva serien.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Epiphany

#5
YouTube-kanalen *Disney Junior* har äntligen lagt upp en trailer[/size], så chansen för en komplett dubbning,  är stor.

Anders M Olsson

#6
The Lion Guard börjar sändas den 9 april på Disney Junior här i Sverige. Det svenska namnet på serien blir Lejonvakten.

Innan dess kommer ett 45-minuters specialavsnitt The Lion Guard: Return of the Roar ("Lejonvakten: Ryter igen") den 25 mars på alla tre Disney-kanalerna (Disney Channel, Disney XD och Disney Junior).


https://youtu.be/ZUbiJLq_t8Y


Elios

En ny serie med Lejonkungen ska bli väldigt intressant att se.  ;D

Daniel Hofverberg

Trevligt att serien kommer så pass fort; jag har också just sett pressreleasen om det. Tråkigt dock om serien bara kommer att sändas på Disney Junior - det begränsar ju målgruppen, då ju den kanalen inte når ut till lika många som Disney Channel.

Citat från: gstone skrivet 17 februari 2016 kl. 17:35:42
Fråga är hur många av skådespelarna från filmen som kommer tillbaka jag hoppas på så många som möjligt. jag hoppas verkligen att Per Fritzell återvänder som Timon för han var fantastisk ! nästa lika bra som Peter Rangmar.
Jag är också väldigt nyfiken på rösterna i den nya serien. Precis som du hoppas jag också att Per Fritzell repriserar sin roll som Timon, men ärligt talat tror jag det är osannolikt. Det är nog mer troligt att det, precis som i Timon & Pumbaa, blir Anders Öjebo - inte för att det är något fel på Anders som skådespelare, men i den här rollen når han ju inte upp i närheten av samma nivå som Per Fritzell eller Peter Rangmar före honom.

Pumbaa är dock ett stort frågetecken, för Bo Maniette har ju lämnat branschen så han lär knappast spela Pumbaa igen. Då är frågan om det blir Jan Rippe eller (mer sannolikt) någon helt ny. Den som lever får se...

Hursomhelst lär väl Simba med största sannolikhet återigen spelas av Frank Ådahl.

Elias Prenbo

Det ska bli intressant att se hur denna serie blir.


De "nya" Disneyserierna såsom Hannah Montana, HighSchool Musical, Violetta, Jimmy Cool, Austin och Ally, Phineas och Ferb, Ersättarna, Kim Possible, Doug, Rasten, En Jycke i Klassen, Brandi och Herr Morris och många, många fler är ju skandalserier som totalförstör Disney.


Bland Playhouse Disney/Disney Junior serierna tycker jag att Boken om Puh, Musses Klubbhus, Mina Vänner Tiger och Nalle Puh och Sofia Den Första är de mest lyckade och Goldie och Björn är också ganska bra, men övriga serier är riktigt dåliga.


De TV-serier från Disney som jag personligen tycker om är Bumbibjörnarna, DuckTales, Nya Äventyr med Nalle Puh, Räddningspatrullen, Luftens Hjältar, Darkwing Duck, Den Lilla Sjöjungfrun, Långbens Galna Gäng, Bonkers, Aladdin, Timon och Pumbaa, Quack Pack, Lilla Djungelboken och Hos Musse. Har även sett ett avsnitt av Raw Toonage på YouTube och den verkar faktiskt riktigt bra.

Elias Prenbo

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 februari 2016 kl. 22:11:33
Trevligt att serien kommer så pass fort; jag har också just sett pressreleasen om det. Tråkigt dock om serien bara kommer att sändas på Disney Junior - det begränsar ju målgruppen, då ju den kanalen inte når ut till lika många som Disney Channel.
Jag är också väldigt nyfiken på rösterna i den nya serien. Precis som du hoppas jag också att Per Fritzell repriserar sin roll som Timon, men ärligt talat tror jag det är osannolikt. Det är nog mer troligt att det, precis som i Timon & Pumbaa, blir Anders Öjebo - inte för att det är något fel på Anders som skådespelare, men i den här rollen når han ju inte upp i närheten av samma nivå som Per Fritzell eller Peter Rangmar före honom.

Pumbaa är dock ett stort frågetecken, för Bo Maniette har ju lämnat branschen så han lär knappast spela Pumbaa igen. Då är frågan om det blir Jan Rippe eller (mer sannolikt) någon helt ny. Den som lever får se...

Hursomhelst lär väl Simba med största sannolikhet återigen spelas av Frank Ådahl.
Hur tror du då med Nala, Rafiki och Zazu?

Daniel Hofverberg

Citat från: Elias Prenbo skrivet  4 mars 2016 kl. 21:42:30
De "nya" Disneyserierna såsom Hannah Montana, HighSchool Musical, Violetta, Jimmy Cool, Austin och Ally, Phineas och Ferb, Ersättarna, Kim Possible, Doug, Rasten, En Jycke i Klassen, Brandi och Herr Morris och många, många fler är ju skandalserier som totalförstör Disney.
Där håller jag verkligen inte med dig, då jag tycker att merparten av de serier du nämner är riktigt bra. Jag är inte jätteförtjust i Ersättarna eller En jycke i klassen, och Jimmy Cool har jag inte ens hört talats om, men alla övriga är högkvalitativa och riktigt bra serier.

Och High School Musical är ju överhuvudtaget inte en serie, utan långfilmer...

Citat från: Elias Prenbo skrivet  4 mars 2016 kl. 21:43:21
Hur tror du då med Nala, Rafiki och Zazu?
Kayo Shekoni är ju fortfarande mycket aktiv i dubbningssammanhang, så jag skulle bli väldigt förvånad om hon inte återigen repriserar sin roll som Nala.

Som Rafiki tror jag också det finns en ganska god chans att Svante Thuresson återigen gör rollen, då han också är med i dubbningar då och då, om han nu bara har tid.

Zazu är väl ett lite mer osäkert kort, då Anders Aldgård mig veterligen inte varit med i någon annan dubbning än de tre Lejonkungen-filmerna. Därför är det väldigt svårt att sia om han skulle ställa upp om han fått frågan. Dessutom handlar det ju vid TV-serier mycket om ekonomi, då TV-serier nästan alltid får en avsevärt lägre budget än biovisade långfilmer. Då nästan alla dubbare nuförtiden jobbar för kollektivavtalets minimilön är de bästa möjligheterna att få ner kostnaden därför antalet skådespelare som medverkar och hur snabbt de kan dubba i studion (då skådespelare får betalt för varje påbörjad timme). Därför kan jag tänka mig att det tyvärr finns en viss risk att Anders Aldgård stryker på foten, till förmån för exempelvis någon skådespelare som redan befinner sig i studion och därför billigare kan göra rollen (i synnerhet om Zazu inte har någon alltför stor roll i serien). En så pass relativt oerfaren dubbare som Aldgård kanske heller inte jobbar tillräckligt snabbt, så att han hinner spela in ett "acceptabelt" antal repliker i timmen.

Nu kan jag förstås inte veta vilken budget det rör sig om för Lejonvakten, men då serien tills vidare bara verkar ska sändas på Disney Junior kan jag inte tänka mig att den lär få någon jättestor budget...

Man bör väl kunna vara nästan hundra på att det är antingen SDI Media eller Dubberman som dubbar serien, och där är ju de förstnämnda mer sannolika (bland serierna och filmerna på Disney-kanalerna är det väl uppskattningsvis fördelat runt 70%/30% mellan dessa studior till SDIs fördel).

Elias Prenbo

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 mars 2016 kl. 10:39:48
Där håller jag verkligen inte med dig, då jag tycker att merparten av de serier du nämner är riktigt bra. Jag är inte jätteförtjust i Ersättarna eller En jycke i klassen, och Jimmy Cool har jag inte ens hört talats om, men alla övriga är högkvalitativa och riktigt bra serier.

Och High School Musical är ju överhuvudtaget inte en serie, utan långfilmer...
Men hur kan du tycka om de serierna? De allra flesta jag pratat med och som skriver på datorn avskyr också de serierna. Jag räknar aldrig sådana serier som Disney och jag tål inte ens när man nämner dem och jag gillar inte när man överhuvudtaget räknar dem som Disney, det är precis som våfflor med ketchup. Enligt min uppfattning är de serierna så urusla att det är ofattbart att någon kan tycka om dem och de har så mpnga fel att det är omöjligt att inte se dem. Även om alla har rätt till att tycka vad de vill så tycker jag ändå (liksom många andra) att dessa serier är en ren katastrof.


Och varesig High School Musical är långfilmer eller inte så totalförstör det ändå Disney, då det har jättemånga likheter med Hannah Montana, Violetta, Austin och Ally, med flera.


När jag talar om Disney, så fokuserar jag (liksom de flesta Disneyfantaster) på de tecknade Disneyklassikerna som t ex Snövit och De Sju Dvärgarna, Pinocchio, Fantasia, Dumbo, Bambi, Askungen, Alice i Underlandet, Peter Pan, Lady och Lufsen, Törnrosa, Pongo och De 101 Dalmatinerna, Djungelboken, Den Lilla Sjöjungfrun, Skönheten och Odjuret, Aladdin, Lejonkungen, Prinsessan och Grodan, med flera. Bland de datoranimerade klassikerna så är det Trassel, Röjar-Ralf, Frost, Big Hero 6, Zootropolis, Moana och framåt som är bäst. Alla PIXAR-filmerna som är uppköpta av Disney är också fantastiska, de har gjort Toy Story, Ett Småkryps Liv, Monsters Inc, Hitta Nemo, Superhjältarna, Bilar, Råttatouille, WALLE, Upp, Modig, Insidan Ut och Den Gode Dinosaurien.


Förresten så undrar jag, vem spelade Zazu i TV-serien Timon och Pumbaa?

Anders M Olsson

#13
Citat från: Elias Prenbo skrivet  5 mars 2016 kl. 14:32:49
Men hur kan du tycka om de serierna? De allra flesta jag pratat med och som skriver på datorn avskyr också de serierna. Jag räknar aldrig sådana serier som Disney och jag tål inte ens när man nämner dem och jag gillar inte när man överhuvudtaget räknar dem som Disney, det är precis som våfflor med ketchup. Enligt min uppfattning är de serierna så urusla att det är ofattbart att någon kan tycka om dem och de har så mpnga fel att det är omöjligt att inte se dem. Även om alla har rätt till att tycka vad de vill så tycker jag ändå (liksom många andra) att dessa serier är en ren katastrof.

De flesta av serierna du nämner tycker jag är helt OK för en stunds underhållning om man inte har något annat för sig. Dock hör två av dem till mina absoluta favoriter:

Enligt min mening är Phineas och Ferb i sina bästa stunder något av det roligaste som någonsin har visats på svensk TV, alla kategorier. Dessutom är den svenska dubbningen fullkomligt lysande. Speciellt Andreas Nilsson och Elina Raeder gör enastående rollprestationer som Doofenshmirtz respektive Candace. Serien är iofs något ojämn. Alla avsnitt är väl inte riktigt lika roliga, och efter ett par hundra avsnitt kan man märka en viss idétorka.

Kim Possible ligger inte långt efter. Kanske inte fullt så mycket humor som i Phineas och Ferb, men man hade i alla fall vett att sluta medan serien fortfarande låg på topp.

Erik Friman

Citat från: Elias Prenbo skrivet  5 mars 2016 kl. 14:32:49
Förresten så undrar jag, vem spelade Zazu i TV-serien Timon och Pumbaa?
Vill minnas att Anders Aldgård gjorde rösten i några medverkade avsnitt.