Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Långben och Mimmis orginalröster.

Startat av TonyTonka, 21 juni 2013 kl. 19:02:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet 13 augusti 2020 kl. 21:55:42
Gammalt ämne, men nu verkar det som att George Johnson aldrig spelat Långben överhuvudtaget. Det verkar som att en skådespelare vid namn Danny Webb var den som gjorde rösten i stället. Dessutom crediterar IMDB Clarence Nash som Långben i The Art of Self-Defence.
E de felcreditering

Will Siv


ddubbning

Jag har också noterat att IMDB nu crediterar Danny Webb istället för George Johnson, vet tyvärr inte vad förändringen beror på. Svensk Filmdatabas crediterar Pinto Colvig men engelska Wikipedia crediterar Danny Webb och under External Links så länkar Wikipedia bland annat till IMDB, så förmodligen kommer Wikipedias creditering till Webb därifrån. Det där med Clarence Nash visste jag dock inte, intressant! Engelska Wikipedia crediterar faktiskt George Johnson och Svensk Filmdatabas crediterar berättarrösten John McLeish som Långben!

Nämnas kan också att webbsidan Behind The Voice Actors har en Voice Compare (dvs. man kan höra korta ljudklipp på de olika amerikanska originalröster en karaktär har haft genom tiderna) om Långben https://www.behindthevoiceactors.com/voice-compare/Disney/Goofy/ och där finns ett klipp från Goofy and Wilbur, crediterat till Danny Webb. Dock står det inte att det är från den filmen men det är det ingen tvekan om.
Både det klippet och det med Pinto Colvig står under rubriken "Goofy (1939)",vet inte varför.
Goofy and Wilbur kom ju det året, men det passar ju bara in på klippet som är crediterat till Webb.Colvig gjorde ju Långbens röst tidigare än så. Klippet med Colvig är dock tror jag från senare datum än 1939, kan eventuellt vara ihopklippt från mer än en senare film. Hur allt egentligen ligger till med Långbenrösterna är nog dock tyvärr svårt att få reda på, det skulle kanske kräva en djupdykning i Disneys arkiv.

Will Stewart Tack, tror inte jag har hört talas om sammanställningarna förut! Har sett Långbenklippet, intressant och kul att se!