Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Gurgi eller ej!?

Startat av Elios, 16 mars 2020 kl. 17:06:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

#15
Nu har jag sett Traumsand in Gefahr och Der Sandmann greift ein både med och utan tysk speakerröst.

Jag började med att se filmerna utan speakerröst för att se hur mycket som skulle vara begripligt utan förklaring, och jag tycker nog att det allra mesta av handlingen gick fram utan problem. Det var bara ett par obetydliga saker som jag missade, så speakerrösten tillför inte så väldigt mycket. Speakern är ganska återhållsam och förklarar bara de viktigare sakerna. Han pratar inte hela tiden och mestadels med normal röst. Ibland förställer han rösten lite för att låta t.ex. som häxan, men han gör aldrig några försök att låta som John Blund.

- I Traumsand in Gefahr var det otydligt vem den skäggige gubben är som häxan mutar för att hämta sanden. Speakerrösten förklarar att det är Rumpelstiltskin.
- I Der Sandmann greift ein sitter en kvinna uppe i himlen och skakar en kudde så att det snöar. Speakerrösten avslöjar att det är Frau Holle (mor Hulda), en figur ur bröderna Grimms sagor som jag inte kände till.

Det mest troliga är att filmerna ursprungligen visades utan speakerröst, bara med musik och ljudeffekter. Det stöds också av att det inte finns någon röst angiven i sluttexterna.

Der Sandmann greift ein är 16 minuter lång. Om vi lägger till de 32 minuterna för de tre kortfilmerna på VHS-kassetten blir det 48 minuter, vilket stämmer bra med bioprogrammets 50 minuter. Skillnaden på 2 minuter kan förklaras med att biofilm visas med 24 bilder i sekunden, medan VHS och DVD i PAL går med 25.

Det som är lite märkligt är att de har tagit bort Der Sandmann greift ein på VHS-utgåvan. John Blund är ju huvudattraktionen i programmet, så då känns det fattigt att man bara får se en enda kortfilm med honom.