Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Moderator

Startat av TonyTonka, 1 april 2009 kl. 20:01:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Vad kan en Moderator göra som inte en vanlig medlem kan göra?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Moderatorer kan ändra i allas inlägg (inte bara sina egna), radera inlägg, radera ämnen, sammanfoga flera ämnen till ett och dela upp ett ämne till flera. Dessutom kan moderatorer också låsa och låsa upp ämnen, flytta ämnen mellan olika tavlor och klistra fast ämnen. Det innebär i praktiken samma möjligheter som administratörer (d.v.s. jag) har, förutom att moderatorer inte kommer åt att ändra i inställningar och dylikt för forumet.

Rena moderatorer finns för övrigt inte på Dubbningshemsidan, utan bara en global moderator (Erika), som innebär samma moderatorsrättigheter för samtliga tavlor.

Elios

Kommer det bara vara Erika som är moderator och så vidare? Kände ni varandra sedan tidigare och är det därför hon är moderator?

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 24 augusti 2021 kl. 02:33:12
Kommer det bara vara Erika som är moderator och så vidare? Kände ni varandra sedan tidigare och är det därför hon är moderator?
Nej, jag kände inte Erika. Det började egentligen med att jag skulle vara bortrest en tid utan tillgång till Internet, och därför behövde utse någon moderator som kunde ta över under den tiden - och då måste det förstås vara någon ansvarsfull och aktiv person, som vet vad hen håller på med, är kunnig och som även är aktiv i stort sett dagligen. Med den tidens mått mätt fanns det inte många medlemmar som stämde in på den beskrivningen, utan Erika blev det självklara valet.

Efter det insåg jag dock att aktiviteten är tillräckligt stor för att behålla en moderator på mer permanent basis, utöver jag. Därför har det sedan dess fortsatt så.

Att det nödvändigtvis ska vara just en moderator och en administratör är inget som är hugget i sten, utan beror på vilka behov som finns och hur stor aktiviteten är på forumet (hur många som är aktiva och hur många inlägg som skrivs). I dagsläget tycker jag nog att aktiviteten inte är tillräckligt stor för att motivera att ta in en till moderator, men det kan snabbt ändras om det blir fler aktiva personer som skriver inlägg. :) Vem det i så fall kommer bli är inte bestämt, men jag har en shortlist med ett väldigt fåtal realistiska kandidater...