Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Hårddiskar

Startat av Disneyfantasten, 19 januari 2023 kl. 21:22:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag startar ett nytt ämne istället för att fortsätta här: https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=1858.0

Jag funderar på att skaffa en gigantisk hårddisk, gärna en som rymmer en miljon TB, och gärna en som är superdupermegabillig, behöver även en ny dator och en ny datorskärm, gärna superdupermegabilliga sådana...

När jag väl fått min hårddisk så kommer jag att föra över innehållet i mina VHS, DVD, Bluray, CD, PC-spel, TV-spel samt en hel del från Archive.org också, vet någon hur man överför dessa till USB-et?

Zebastian

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 januari 2023 kl. 21:22:17Jag startar ett nytt ämne istället för att fortsätta här: https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=1858.0

Jag funderar på att skaffa en gigantisk hårddisk, gärna en som rymmer en miljon TB, och gärna en som är superdupermegabillig, behöver även en ny dator och en ny datorskärm, gärna superdupermegabilliga sådana...

När jag väl fått min hårddisk så kommer jag att föra över innehållet i mina VHS, DVD, Bluray, CD, PC-spel, TV-spel samt en hel del från Archive.org också, vet någon hur man överför dessa till USB-et?
Tyvärr tror jag inte man kan köpa så stora hårddiskar och tyvärr är superdupermegabilliga teknikprodukter oftast superdupermegabilliga för att de har superdupermega dålig kvalitet :-\

Lillefot

#2
Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 januari 2023 kl. 21:22:17Jag startar ett nytt ämne istället för att fortsätta här: https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=1858.0

Jag funderar på att skaffa en gigantisk hårddisk, gärna en som rymmer en miljon TB, och gärna en som är superdupermegabillig, behöver även en ny dator och en ny datorskärm, gärna superdupermegabilliga sådana...

När jag väl fått min hårddisk så kommer jag att föra över innehållet i mina VHS, DVD, Bluray, CD, PC-spel, TV-spel samt en hel del från Archive.org också, vet någon hur man överför dessa till USB-et?
Det är mycket som efterfrågas, så jag ska försöka mitt bästa att ge dig råd:

1. Så stora hårddiskar finns tyvärr inte i dagsläget. De största du kan köpa just nu ligger på runt 18-20TB, vilket rymmer flera tusen video-, musik- och bildfiler. Som Zebastian är inne på skulle jag också undvika att leta efter det absolut billigaste. Det kan vara en indikator på att kvalitén lämnar en del att önska, särskilt om det är från ett märke som du inte har hört från. De största märkena just nu för magnetiska diskar är Western Digital och Seagate, samt Toshiba.

Angående en ny dator, jag rekommenderar då att du går till Inet eller Webhallen för att välja en, alternativt komponenter om du istället vill satsa på att bygga en.

2. Det är olika beroende på medier. De sätt jag använder mig av:

* VHS: Ett capture-kort som du ansluter VHS-spelaren till med komposit eller S-video, och sedan kortet till datorn med USB. Sedan spelar du in det som fångas upp med ett separat program. I mitt fall använder jag en Elgato Video Capture, tillsammans med deras egna mjukvara. Ett annat sätt är det som Daniel brukar använda sig av, en DVD-recorder som också kan hantera VHS-kassetter.

* DVD och Blu-ray: MakeMKV är bland de bästa programvarorna för dessa medier. Det låter dig göra fulla kopior av skivorna i ISO-format, kopiera över allt på skivan till mappar som behåller strukturen på skivan, avkryptera innehållet eller rippa alla enskilda filer/streams (som varningar, själva filmen och bonusmaterial) från skivan till MKV-filer, som du kan spela upp i en mediaspelare. Blu-ray funktionaliteten är dock shareware, vilket betyder att du får prova den gratis i 30 dagar. Efteråt behöver du köpa en licens, vilket betyder en engångskostnad på cirka 750 kronor. Frågar du mig är det fullt värt det, då programmet är mycket effektivt på dess syfte.

* CD-skivor: Det finns flera program som kan rippa innehållet på musikskivor, men det jag rekommenderar är FreeRip. Det har en gratisversion som fungerar gott nog i de flesta fall, samt en betalversion med några få extra-perks. Det rekommenderas starkt att du rippar innehållet till okomprimerade WAV-filer, eller format med förlustfri komprimering som FLAC.

* Spel: Dessa varierar mycket beroende på vilket format det rör sig om. För PC-spel brukar ett enkelt program som gör en ISO-kopia av spelet duga i de flesta fallen. Jag använder ISO Recorder, ett program som tyvärr verkar ha gått upp i rök från nätet. Åtminstone från officiella källor.

För konsolspel behövs det oftast särskilda program, eller att ens konsol är "moddad" för att det ska vara möjligt. Då det är en gråzon tänker jag inte förklara hur, men om du söker runt på Google kommer du hitta guider som hjälper med det.

* Filer från Archive.org är bara att kopiera över till hårddisken, direkt i operativsystemet.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Lilla My

En miljon TB och superdupermegabillig. Två ord som inte passar ihop i samma mening ;D

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 januari 2023 kl. 21:22:17Jag startar ett nytt ämne istället för att fortsätta här: https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=1858.0

Jag funderar på att skaffa en gigantisk hårddisk, gärna en som rymmer en miljon TB, och gärna en som är superdupermegabillig, behöver även en ny dator och en ny datorskärm, gärna superdupermegabilliga sådana...

När jag väl fått min hårddisk så kommer jag att föra över innehållet i mina VHS, DVD, Bluray, CD, PC-spel, TV-spel samt en hel del från Archive.org också, vet någon hur man överför dessa till USB-et?
En miljon TB är vansinnigt mycket, och skulle kräva en gigantisk datorhall som skulle kosta hundratals miljoner kronor att bygga. Och bara strömmen för att driva anläggningen skulle kosta många miljoner kronor om året.

De största interna hårddiskarna man kan köpa idag rymmer c:a 20TB, samma med USB-anslutna externa diskar. Priset på sådana ligger runt 6-8000 kronor.

Ska du ha mer än så får du nog installera en s.k. NAS, Network Attached Storage, som kopplas i nätverket och kan rymma två eller flera fysiska diskar som samverkar som en. Det har flera fördelar. Du behöver inte ha NASen i anslutning till datorn, utan kan sätta upp den var som helst där du har en koppling till ditt lokala nät. Många NASar är utbyggbara med flera diskplatser så att man kan börja med en eller två diskar och stoppa i fler efter hand som behovet ökar. Man kan också konfigurera dem i RAID med en eller flera extra diskar så att trasiga diskar kan bytas under drift utan att förlora något data. Men billigt blir det inte...

Om du ska ha en billig dator och/eller datorskärm, varför inte satsa på begagnat? Många företag byter hela sin datorpark med några års mellanrum, så det finns ganska mycket prisvärd utrustning att få tag på. Du kan t.ex. se vad billigteknik.se har att erbjuda.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 januari 2023 kl. 07:33:56De största interna hårddiskarna man kan köpa idag rymmer c:a 20TB, samma med USB-anslutna externa diskar. Priset på sådana ligger runt 6-8000 kronor.
Men om man importerar från exempelvis Tyskland kan man komma undan något billigare, i och med den svenska skatten (kassettersättningen). Då kan man få tag i 20 TB hårddiskar för strax under 5000 kr. Exempelvis den här på tyska Amazon, som bör vara stabil och tillförlitlig:
https://www.amazon.de/Elements-External-Compatible-Additional-Shockproof-black/dp/B09TYZCN61/

(Jag äger själv en likadan men något mindre hårddisk, som fungerar väldigt bra och har gått i flera år utan problem)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 januari 2023 kl. 08:37:59Men om man importerar från exempelvis Tyskland kan man komma undan något billigare, i och med den svenska skatten (kassettersättningen). Då kan man få tag i 20 TB hårddiskar för strax under 5000 kr. Exempelvis den här på tyska Amazon, som bör vara stabil och tillförlitlig:
https://www.amazon.de/Elements-External-Compatible-Additional-Shockproof-black/dp/B09TYZCN61/

(Jag äger själv en likadan men något mindre hårddisk, som fungerar väldigt bra och har gått i flera år utan problem)
Bra tips! 18TB-versionen är faktiskt ännu mer prisvärd just nu (39% rabatt), så jag har nu beställt en sån för eget bruk.
https://www.amazon.de/dp/B08KY32HFR/

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 januari 2023 kl. 10:06:32Bra tips! 18TB-versionen är faktiskt ännu mer prisvärd just nu (39% rabatt), så jag har nu beställt en sån för eget bruk.
https://www.amazon.de/dp/B08KY32HFR/
Det hade jag missat. Det är kanske ingen dum idé att köpa på sig en sån... :)

(För ärligt talat - hårddiskutrymme kan man aldrig få för mycket av - hur mycket man än har, så har hårddiskarna en tendens att bli fulla förr eller senare ändå...)

Anders M Olsson

Om man vill bygga en riktigt stor hårddiskarray kan man använda någon av de här lådorna:
https://www.45drives.com/products/storage/

Den största, XL60, rymmer 60 diskar och kostar därefter. Bara den obestyckade lådan (utan diskar) kostar 13-16000 dollar. Om man fyller den med 18TB diskar får man omkring 1000 TB, d.v.s. 1 petabyte lagringskapacitet. Om vi säger att en 18TB disk kostar omkring 4000 kronor blir det 240000 kronor bara för diskarna.

Om man behöver en miljon TB, en siffra som Disneyfantasten nämnde i det första inlägget, behövs det alltså 1000 sådana fullbestyckade lådor...