Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Önska creditlistor

Startat av TonyTonka, 15 februari 2009 kl. 16:06:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Alexander

#585
Citat från: Erik Dahlberg skrivet 30 juli 2018 kl. 13:05:41
Jag vill ha creditlista till dessa serier

Ariol
Boblins
Rymdrekryterna
Creepschool
Koalabröderna
Stanley
Voffy
Lloyd i rymden
Higglystans hjältar
Kaninbyn
Chop Socky Chooks
Jojos Cirkus

Kaninbyn och Lloyd i rymden finns redan på sidan:  :)
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/kaninbyn/

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/lloydirymden/

Sen vet jag inte om Daniel anser Creepschool som en dubbning, eftersom den är hälften svensk producerad.

E

#586
Men Creepschool är ju en tecknad serie så den borde ju vara dubbad

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 30 juli 2018 kl. 17:50:49
Sen vet jag inte om Daniel anser Creepschool som en dubbning, eftersom den är hälften svensk producerad.
Det är inte givet vilket som faktiskt är originalspråket på Creepschool, och det är förstås det som avgör om det kan klassas som en dubbning eller inte. Serien är ju svensk-fransk-kanadensisk, så teoretiskt sett skulle det kunna vara både svenska, franska och engelska som är originalspråket.

Jag misstänker dock att originalspråket sannolikt är engelska (även om franska förstås inte är omöjligt heller) - svenska kan vi förmodligen utesluta; det hade nog varit väldigt opraktiskt för de fransmän och kanadensare som varit inblandade om serien animerats utifrån det svenska språket...

Tyvärr finns inga avsnitt tillgängliga på SVT Play just nu, och de DVD-utgåvor som har funnits är sedan länge utgångna - jag har dem heller inte i min samling. Således är det för tillfället svårt att kunna skriva av eventuella svenska dubbcredits, för att kunna publicera creditlista...

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2018 kl. 16:07:35
Merparten av de där är nog inte helt enkla att få tag i, men jag ska göra mitt bästa.
Tack så mycket. Jag hade faktiskt nyligen planer på att leta fram VHS-utgåvan och kolla upp om dubbcredits för Ensam hemma igen - nu slapp jag det... :)

Men jag postade ju credits till Ensam hemma 3 innan här i tråden med uppgifter direkt från svensk filmdatabas?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  9 augusti 2018 kl. 09:25:55
Men jag postade ju credits till Ensam hemma 3 innan här i tråden med uppgifter direkt från svensk filmdatabas?  ???
Jag ber om ursäkt - tydligen missade jag det. Till sist nu lyckades jag hitta åt ditt inlägg på sidan 27 av de 40 sidorna i den här tråden; inte helt lätt att få någon översikt vid så långa trådar...

Det du skrev ser dock mer kortfattat ut än creditsen som Oscar postade nyligen.

E

Har du creditlista till dom nya Bamse-filmerna. Har länge undrat vilken dubbnigstudio som dubbade dom

Alexander

#591
Citat från: Erik Dahlberg skrivet 10 augusti 2018 kl. 11:41:15
Har du creditlista till dom nya Bamse-filmerna. Har länge undrat vilken dubbnigstudio som dubbade dom

De nya Bamse filmerna spelas in hos Cineast Dub, Erik.  :)
Du får höra vad Daniel säger om listor för Bamse kan vara möjligt,

Alexander

Om någon är intresserad så finns det på min andra blogg nu en  komplett creditslista med alla rollerna och inspelningsperioden för den snart DVD aktuella Den Otroliga Historien Om Det Jättestora Päronet   :)


https://nouw.com/dubbox/dubbcredits-den-otroliga-historien-om-de-33442391

Daniel Hofverberg

#593
Citat från: Erik Dahlberg skrivet 10 augusti 2018 kl. 11:41:15
Har du creditlista till dom nya Bamse-filmerna. Har länge undrat vilken dubbnigstudio som dubbade dom
Bamse och tjuvstaden kan jag skriva av credits till på en gång.

Bamse och häxans dotter har jag tyvärr inte tillgång till i skrivande stund.

Det är ju lite tveksamt om de nya Bamse-filmerna bör ses som svenskdubbade filmer eller som svenska filmer, i och med att de animerats utifrån tillfälliga engelska röster men såvitt jag vet släppts i Sverige som första land i världen. Om de engelska rösterna faktiskt inte har släppts någonstans blir det ju lite tveksamt vilket som då bör ses som originalspråk för filmerna, och det finns argument för att kunna hävda att både engelska och svenska är originalspråket.

Men hursomhelst kan det ju inte skada att lägga ut dubbcredits...

E

Dessutom vill jag se credits för Mediahusets dubbning av Krambjörnarna. Den har bara funnits på VHS som utgivits av Trefa Video

Daniel Hofverberg

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 16 augusti 2018 kl. 08:35:17
Dessutom vill jag se credits för Mediahusets dubbning av Krambjörnarna. Den har bara funnits på VHS som utgivits av Trefa Video
Tyvärr vet jag inte vem som spelar respektive rollfigur i KM Studios dubb av den första serien med Krambjörnarna; d.v.s. den fransk-amerikanska serien av DIC och American Greetings. På alla VHS-utgåvorna stod det bara utsatt röster i grupp.

Alexander

#596
Citat från: Erik Dahlberg skrivet 16 augusti 2018 kl. 08:35:17
Dessutom vill jag se credits för Mediahusets dubbning av Krambjörnarna. Den har bara funnits på VHS som utgivits av Trefa Video

Introsången sjungs av Monica Forsberg och professor Hjärtlös spelas av Ingemar Carlehed.  :)

Vissa av rollfigurerna byter röster ibland vid de olika VHS utgåvorna men i avsnittet där Hjärtlös blir borgmästare för en dag spelar Roger Storm Godnattnalle. Även Monica Forsberg gör Snällnalle i vissa avsnitt.

Robert Andersson spelar ibland diverse pojkar som kan behöva hjälp, och Monica Forsberg ibland som tjejer, även Christel Körner brukar spela diverse mammor.

E

#597
Citat från: Alexander skrivet 16 augusti 2018 kl. 10:01:08
Introsången sjungs av Monica Forsberg och professor Hjärtlös spelas av Ingemar Carlehed.  :)

Vissa av rollfigurerna byter röster ibland vid de olika VHS utgåvorna men i avsnittet där Hjärtlös blir borgmästare för en dag spelar Roger Storm Godnattnalle. Även Monica Forsberg gör Snällnalle i vissa avsnitt.

Robert Andersson spelar ibland diverse pojkar som kan behöva hjälp, och Monica Forsberg ibland som tjejer, även Christel Körner brukar spela diverse mammor.
Monica Forsberg visste jag att det var. Och jag tror att Lejonklo (en av nallekusinerna) spelas av Peter Harryson. Vem gör rösten till Professor Hjärtlös medhälpare Frostis

Alexander

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 16 augusti 2018 kl. 11:21:59
Monica Forsberg visste jag att det var. Och jag tror att Lejonklo (en av nallekusinerna) spelas av Peter Harryson. Vem gör rösten till Professor Hjärtlös medhälpare Frostis

Det vet jag tyvärr inte, men troligen någon av de manliga listade skådespelarna.

E

#599
Har du credits till dom här:

Hotell Transsylvanien 2
Action Man - Robot Atak
Gnottarna
Storkarna
Lou
Den långa flykten (tv-serien från 2001)
Pokémon 3
Haja läget
Haja läget 2
Tilly och hennes vänner