Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Rättelser

Startat av Anders, 17 september 2010 kl. 02:30:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders

Jag har tittat lite i Svenska röster och credits och är säker på att jag har hittat två felaktiga namn;

*Svinpäls medhjälpare (ödlan) i Räddningspatrullen (jag vet inte om det är Ödlis eller Vårtan han heter) gör Anders Öjebo rösten till och inte Roger Storm.

*Samlaren i Bonkers gör Johan Hedenberg rösten till och inte Steve Kratz. Däremot tror jag har Steve gör rösten till hans medhjälpare.

Om det önskar kan jag ladda upp röstklipp på dessa ifall ni inte minns hur de lät.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

Tack för tipsen. Jag vet inte riktigt varifrån creditlistan på Räddningspatrullen har sitt ursprung, då serien på TV alltid verkar ha crediterats enbart i grupp. Men där betvivlar jag inte på din uppgift, så jag ska genast ändra det.

Vad gäller Bonkers tar jag dock tacksamt emot ljudtips för bekräftelse, då min lista där kommer direkt ifrån den svenska regissören och producenten Lasse Svensson, och han kände sig säker på att alla uppgifterna stämde. Jag betvivlar inte att du mycket väl kan ha rätt, men jag vill gärna höra själv då det låter osannolikt att dubbningsbolagets officiella dokument skulle ha felaktig information.

Elios

Jo det har ju fortfarande inte rättats det med Lejonkungen 3 än.

Anders

Jag har litet problem att hitta videobandet just nu, men så fort jag har hittat det så.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders

Här kommer klippet. beklagar den dåliga kvalitén. Oavsett vad dubbningsbolaget säger så är jag säker på att det är Hedenberg som gör rösten.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

SwedishKuriboh

Wow... har inte sett Bonkers på grymt länge, LÄTT Hedenbergs bästa! ^^

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders skrivet 18 september 2010 kl. 12:02:57
Här kommer klippet. beklagar den dåliga kvalitén. Oavsett vad dubbningsbolaget säger så är jag säker på att det är Hedenberg som gör rösten.
Tack för klippet. Jag instämmer i din bedömning att det utan tvekan är Johan Hedenberg, och ändrar i creditlistan vid nästa uppdatering.

Anders

Är det förresten Ödlis eller Vårtan som ödlan i Räddningspatrullen heter - eller syftar båda namnen av misstag på samma figur?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Elios

#8
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 september 2010 kl. 07:06:32
Tack för klippet. Jag instämmer i din bedömning att det utan tvekan är Johan Hedenberg, och ändrar i creditlistan vid nästa uppdatering.


Vill inte låta tjatig men Daniel skulle du med kunna ändra det med att Anders Aldgård spelar Zazu och inte Flin i Lejonkungen 3 till nästa uppdatering?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders skrivet 19 september 2010 kl. 19:45:38
Är det förresten Ödlis eller Vårtan som ödlan i Räddningspatrullen heter - eller syftar båda namnen av misstag på samma figur?
Jag är ärligt talat lite osäker på de där karaktärerna i Räddningspatrullen - det var flera år sen jag senast såg serien, och jag har inte satt mig in i karaktärerna nämnvärt. Är det någon annan som vet?

Anders

Han heter i alla fall Wart på engelska, så Vårtan låter mest troligt. Men vem "Ödlis" är är ett mysterium. Jag vill minnas att Svinpäls hade fyra underhuggare; ödlan, en mullvad vid namn Bulan, en orange katt vid namn Ragge och en råtta med en basker.

Jag skulle även vilja att ett par andra röster lades till i creditlistan:
Platorn - Roger Storm
Kommissarie Drake - Hans Lindgren
Ragge - Hans Gustafsson
Aldrin Klordane - Ulf Källvik
Råttan Capone - Roger Storm
Arnold Muskelknutte - Roger Storm
Lillen Högerkrok - Anders Öjebo

Vid osäkerhet kan jag även lägga ut röstklipp på dessa.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

ddubbning

Det finns ju mer än en dubbning av Räddningspatrullen . Kanske är Ödlis och Vårtan två olika namn på samma figur, det vill säga att figuren ifråga alltså hade olika namn i respektive dubbning ?
Jag vill betona att detta dock bara är en ren gissning.

Anders

Jag menade att Ödlis och Vårtan båda nämndes i dubbcreditsen på den här sidan (samma dubbning). Båda hade dessutom Roger Storm bredvid sina namn, vilket är felaktigt. Mediadubbs version saknar tyvärr helt och hållet svenska-röster-lista här.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

ddubbning

#13
Citat från: Anders skrivet 20 september 2010 kl. 17:42:07
Jag menade att Ödlis och Vårtan båda nämndes i dubbcreditsen på den här sidan (samma dubbning). Båda hade dessutom Roger Storm bredvid sina namn, vilket är felaktigt. Mediadubbs version saknar tyvärr helt och hållet svenska-röster-lista här.

Aha, då förstår jag, ursäkta att jag missförstod dig. Jag minns att det finns en ödlefigur med och det måste ju vara den karaktär som heter Ödlis. Men vem "Vårtan" är vet jag ej.

På webbsidan Disneyania finns lite credits för Mediadubbs dubbning: http://www.d-zine.se/tv/rpatrullen.htm . Ödlis finns omnämnd i creditsen för Mediadubbs dubbning, men inte "Vårtan".

För övrigt är Roger Storm crediterad för rösten till Ödlis och Vårtan i KM Studios dubbning även på Disneyanias sida.

Anders

Jag tror att båda namnen skrevs med av misstag. Det finns en annan ödla i serien som heter Lillen Högerkrok som är underhuggare till Capone. Oavsett vad så känner jag igen Anders Öjebos röst så väl så jag är säker på att ödlan spelas av honom.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!