Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Röjar-Ralf kraschar internet

Startat av Disneyfantasten, 14 juni 2018 kl. 17:35:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  6 januari 2019 kl. 00:58:29
Snövits röst är helt okej, men långt under Lizette Pålssons nivå. Jag vet i skrivande stund inte om jag placerar henne högre eller lägre än Anna-Lotta Larsson, det får jag vänta med tills jag sett filmen och hört rösten.

När hade du tänkt att se filmen om man får fråga?

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 januari 2019 kl. 11:43:59
När hade du tänkt att se filmen om man får fråga?

Tja, inte innan premiären i alla fall.  ;)

Skämt åsido, det har jag inte bestämt ännu, först ska jag se Mary Poppins kommer tillbaka, vilket inte heller är helt bestämt när det kommer att hända, troligen innan månaden tar slut i alla fall. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

Jag hoppas att all röster kommer tillbaka utom Alice Babs som är död och Anna Lotta Larson som jag tror är för gammal. Det värkar nog dock högst osannolikt att Birgitta Larsson kommer tillbaka som Auora. Då hon bara har gjort den dubbning och är också rätt gammal nu. men jag hoppas att Sissel Kyrkjebø kommer tillbaka som Ariel om inte tror jag Ellen Fjæstad skulle passa bra i den rollen. 

Igor lär bill Bengt Skogholt och Butter Ole Ornered.

Mina favorit princess röst var Alice Babs som Askungen och Amy Deasismont som Merida. Men en good två är Myrra Malmberg som Jasmine och Sissel Kyrkjebø som Ariel. Jag älskar också Molly som Raquzel. Men jag tycker fakist alla prinsessor har bra röster.

Jag hoppas Sandra Caménisch är Aurora
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 17 januari 2019 kl. 16:10:52
Jag hoppas att all röster kommer tillbaka utom Alice Babs som är död och Anna Lotta Larson som jag tror är för gammal. Det värkar nog dock högst osannolikt att Birgitta Larsson kommer tillbaka som Auora. Då hon bara har gjort den dubbning och är också rätt gammal nu. men jag hoppas att Sissel Kyrkjebø kommer tillbaka som Ariel om inte tror jag Ellen Fjæstad skulle passa bra i den rollen. 

Igor lär bill Bengt Skogholt och Butter Ole Ornered.

Mina favorit princess röst var Alice Babs som Askungen och Amy Deasismont som Merida. Men en good två är Myrra Malmberg som Jasmine och Sissel Kyrkjebø som Ariel. Jag älskar också Molly som Raquzel. Men jag tycker fakist alla prinsessor har bra röster.

Jag hoppas Sandra Caménisch är Aurora

Jag tror att dubbningen redan är färdigställd sedan i hösten 2018!

Har du sett YouTube-klippet som jag länkade i tråden med Prinsessornas svenska röster i filmen? (som visades redan på julafton)

Jag tror inte att Alice Babs hade kunnat återvända även om hon hade varit vid liv, då hon blev utbytt mot Lizette Pålsson 2001 för att hon var för gammal för att passa längre, hon var ju trots allt 43 år när dubbningen spelades in 1967 och så har hon också varit med i Askungen som enda dubbning...

Jag tror inte att sannolikheten är särskilt stor att Sissel skulle bli aktuell som Ariel igen, dels har hon varit med i Den Lilla Sjöjungfrun som enda dubbning och dels för att karaktären i original alltid gjorts av Jodi Benson medan Sverige har haft massor av olika röster till karaktären...

Hon som gör Ariel låter som någon som inte har gjort rollen på film förut och som låter precis som hon som gjorde rollen i PC-spelet Disney Princess Enchanted Journey... (rösten påminner om Gunilla Backman, om det nu är hon så blir jag jätteglad då hon gjort Tummelisa som också gjorts av Jodi Benson i original)

I klippet är det iallafall utan tvekan Lizette Pålsson som Askungen, Myrra Malmberg som Jasmine, Heléne Lundström som Pocahontas, Molly Sandén som Rapunzel, Mimmi Sandén som Anna och Annika Herlitz som Elsa, vilket man får vara tacksam över då de absolut är bra!

När det kommer till Törnrosa, Belle och Tiana så säger de sina repliker samtidigt som varandra eller andra prinsessor och därför är det svårt att höra vem som är vem, men enligt Tony är det Sofia Källgren som spelar Belle i klippet, så vi får hoppas att det stämmer... (jag hoppas också att Sandra Caménisch är Törnrosa och Pauline Kamusewu som Tiana, om nu Pauline inte kan vara med tror jag att Vanna Rosenberg hade varit ett bra alternativ, hoppas verkligen inte att det är Elin Bemark)

Då återstår Mulan, som inte hade några repliker i klippet, samt Merida och Vaiana som sa sina repliker med varandra samtidigt som andra prinsessor... (men jag hoppas iallafall att Divina Sarkany, Amy Diamond och Wiktoria Johansson återkommer, även om det i förstnämnda fallet är mer troligt med Mikaela Tidermark)

Hos Snövit blev jag som tidigare nämnt väldigt ledsen att inte Lizette Pålsson återkom, trots att hon var Askungen i filmen och trots att hon gjort rollen i samtliga sammanhang sedan Hos Musse 2001 (eller möjligen rentav redan i Disney On Ice 1998), jag tycker absolut att hon är mer lik originalrösten och karaktärens andemening än Mikaela Tidermark som ersatt henne i denna film...

gstone

Jag vill att Sissel återvänder som Ariel. Jag är sur att hon inte gjord det. Varför bry sig ingen på Disney om att hålla samma röster !! Alla röster var utbyta i tv serien och nästan alla i tvåan. Det är så DUMT. Varför kan inte Lilla Sjöjungfru kartärer få ha samma röster ? Åtminstone Ariel borde ha samma röst. Jag bry mig inte om att Sissel bor i Norge hon kan i alla fall vara med i uppföljarna och Ralf även om det är för svårt att få henne att dubba serien. Alla prinssseor efter Auroa borde få behålla sina röster är det för mycket begärt ! På engelska är alltid Raqunzel Mandy Moore , Ariel är alltid Jodi Benson och så vidare !

Jag vill att all prinsessor utom dom tre första får ha kvar sina röster !

Därför hoppas jag att Ariel är Sissel , Belle är Sofie , Jasimins är Myrra Malmberg , Pchontachs är Helene Lundström och Mulan är Divina Sarkany !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 17 januari 2019 kl. 19:03:15
Jag vill att Sissel återvänder som Ariel. Jag är sur att hon inte gjord det. Varför bry sig ingen på Disney om att hålla samma röster !! Alla röster var utbyta i tv serien och nästan alla i tvåan. Det är så DUMT. Varför kan inte Lilla Sjöjungfru kartärer få ha samma röster ? Åtminstone Ariel borde ha samma röst. Jag bry mig inte om att Sissel bor i Norge hon kan i alla fall vara med i uppföljarna och Ralf även om det är för svårt att få henne att dubba serien. Alla prinssseor efter Auroa borde få behålla sina röster är det för mycket begärt ! På engelska är alltid Raqunzel Mandy Moore , Ariel är alltid Jodi Benson och så vidare !

Jag vill att all prinsessor utom dom tre första får ha kvar sina röster !

Därför hoppas jag att Ariel är Sissel , Belle är Sofie , Jasimins är Myrra Malmberg , Pchontachs är Helene Lundström och Mulan är Divina Sarkany !

Isåfall kan du glädja dig åt att Belle, Jasmine, Pocahontas, Rapunzel, Anna och Elsa har samma röster i filmen som de hade första gången de framträdde på bioduken!  ;)
(hoppas bara att Mulan, Tiana, Merida och Vaiana också har det)

Vid TV-serier är det inte mycket att begära, där är det svårast att dra säkra slutsatser...

Att rösterna i TV-serien blivit utbytta beror säkerligen på att de hade förhinder när dubbningen skulle spelas in eller att de inte bodde tillräckligt nära Karlskoga och Sissel är ju så relativt oerfaren vid dubbning att hon säkerligen spelar in sina repliker långsammare och jag är inte säker på om hon är lika duktig på svenska nuförtiden som hon var 1990 (alltså nästan 30 år sedan)... (jag tycker iallafall att både Johanna Ljungberg, Myrra Malmberg och Lizette Pålsson också passar bra i rollen och gör naturliga tolkningar som är nära originalet)

Dessutom så tror jag att åtminstone EN från originalfilmen återkom; nämligen Åsa Bjerkerot, som står angiven i creditlistan och som spelar en av Ariels systrar i filmen...

Dessutom så tycker jag faktiskt att även Ingemar Carlehed som Triton och Anders Öjebo som Sebastian gjorde mycket bra tolkningar! Anders är lik originalrösten och Ingemar låter likvärdig motsvarande röst i långfilmen...

Däremot gillar jag inte Roger Storm och Christel Körner som Måsart och Ursula! (båda är duktiga skådespelare, men i just dessa roller så passar de inte alls, deras röster skiljer sig för mycket från rösterna i första filmen och även från karaktärernas originalröst och andemening) Fast jag antar att Per Eggers och Eva-Britt Strandberg antagligen hade förhinder vid inspelningen av dubbningen...

Jag minns inte vem som gjorde rösten till Sjöhästen, men jag vill minnas att rösten inte lät särskilt lyckad, Charlie Elvegård var mycket bättre i rollen! Åtminstone han hade kunnat återvända då han var Kanin i samtliga Nalle Puh dubbningar gjorda 1988-2011, både i MediaDubb, KM Studio och Sun Studio/SDI Media... (jag skulle tro att även han hade förhinder vid dubbningen av TV-serien)

Hos Blunder kan jag tänka mig att Samuel Elers-Svensson blev utbytt mot Johan Halldén för att han hade kommit i målbrottet, men Samuel var iallafall Urchin i samma film...

Och så har även tvåan relativt låg budget i och med att den var avsedd för VHS & DVD, dessutom så var Claes Thelander inte längre i livet och jag tror att Sissel och Sissela Kyle antagligen var för dyra att anlita för denna budget eller hade förhinder... (de har ju som sagt varit med i Den Lilla Sjöjungfrun som enda dubbning)

Annars kan du glädja dig åt Per Eggers, som återkom som Måsart i 2an!  ;)

Jag skulle också tro att Peter Rangmar och Jan Rippe blev utbytta mot Anders Öjebo och Bo Maniette i TV-serien Timon och Pumbaa för att de var för dyra att anlita för TV-seriens budget, i vilket fall som helst så tycker jag att Anders och Maniette gör bra rolltolkningar och är lika originalrösterna, när Peter avled 1997 så blev båda karaktärerna utbytta i 2an därför att Jan inte ville ställa upp ensam då han och Peter var så trogna vänner och var med i After Shave, men i 3an så löstes det problemet då Per Fritzell gjorde Timon och Jan återkom som Pumbaa, dessutom så är Per riktigt lik Peter i rösten, när jag var liten märkte jag inte ens att Timon hade en annan röst än i första filmen...

Aladdin TV-serien är lite av ett mysterium, då Myrra Malmberg inte återkom trots att hon varit med i ganska många dubbningar genom åren, hon kanske hade förhinder när dubbningen spelades in...

Att Molly Sandén blev utbytt mitt under första säsongen av TV-serien kan sannolikt bero på att hon plötsligt fått förhinder eller något i den stilen...

När det kommer till Hos Musse så var 70% av karaktärernas röster utbytta av ekonomiska orsaker...

Jag tror också att Mikael Samuelsson byttes ut mot Bo Maniette i Jafars Återkomst för att han antagligen var för dyr att anlita för denna budget... (liksom med Sebastian, Timon och Pumbaa tycker jag även här att Maniette gör en bra tolkning)

Att Robert Gustafsson byttes ut mot Johan Ulveson i Monsters University beror säkerligen på att han hade förhinder med inspelningen av Hundraåringen-filmen...

Att Björn Skifs inte gjorde Woody i Toy Story 3 beror dels på att han inte lyckades nå någon överenskommelse med Disney och dels för att han ansåg att två filmer fick räcka för honom... (jag tror också att Rune Ek byttes ut mot Guy De La Berg som Slinky i Toy Story 2 för att han tackade nej, han har ju trots allt varit med i Toy Story som enda dubbning, dessutom kan jag tänka mig att han nu är pensionerad)

Det hade dock varit intressant att veta varför Stephan Karlsén blev utbytt som Svartepetter 2004, han är ju trots allt fortfarande vid liv och fortfarande aktiv inom dubbningssammanhang...

Att Jörgen Lantz och John Harryson blev utbytta som Nasse och Ior 2000 beror på att de inte längre var godkända av Disney för dessa roller...

Disneyfantasten

Idag har jag fått veta av TonyTonka att han pratat med Myrra Malmberg som svarat att hon gjorde både Ariel och Jasmine i denna film... (då måste det vara sant, för vem kan veta bättre än personen själv)

Isåfall undrar jag ännu mera hur Lizette Pålsson inte gör Snövit här, trots att hon bevisligen gör Askungen i samma film...

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 januari 2019 kl. 18:16:43
Idag har jag fått veta av TonyTonka att han pratat med Myrra Malmberg som svarat att hon gjorde både Ariel och Jasmine i denna film... (då måste det vara sant, för vem kan veta bättre än personen själv)

Isåfall undrar jag ännu mera hur Lizette Pålsson inte gör Snövit här, trots att hon bevisligen gör Askungen i samma film...

Allting kanske inte spelades in på samma dag, så hon hade förhinder när Snövits repliker skulle spelas in. Hon är ju bevisligen fortfarande Snövits röst eftersom att hon gjorde Snövit i årets Disney on Ice-föreställning. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 21 januari 2019 kl. 18:27:12
Allting kanske inte spelades in på samma dag, så hon hade förhinder när Snövits repliker skulle spelas in. Hon är ju bevisligen fortfarande Snövits röst eftersom att hon gjorde Snövit i årets Disney on Ice-föreställning. ^^

Fast den är ju inspelad sedan många år tidigare! (det vet jag eftersom 2009-års föreställning fanns uppladdad på YouTube och det var INNAN jag började gå på dem!)

Fast dubbningen har ju en generöst tilltagen budget, så jag tvivlar starkt på att hon skulle ha så mycket förhinder! Hon är ju fortfarande mycket aktiv som skådespelare! (hon är väl fortfarande Mimmis röst i Musse och Racergänget?)

Jag hoppas att vi får svar från Pålsson snart...

Disneyfantasten

Nu är det exakt en vecka kvar tills premiären av filmen! (och lite mer än två veckor som jag sitter och ser den på bio)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 oktober 2018 kl. 09:29:21
Det fungerar som sagt om man ändrar rubrik i det första inlägget i tråden, men jag har döpt om den nu. :)

Nu är det bara fyra dagar kvar till premiären, så då undrar jag; kommer det att bli någon pressvisning på filmen? Kommer du att lägga ut creditlistan samma dag som premiären?

Och när du väl sett filmen, kan du då säga vilka som är de svenska rösterna till Yesss, Shank och Spamley, samt vilka röster som Törnrosa, Mulan, Tiana, Merida och Vaiana har i filmen?  :)

(hoppas att Snövit, Askungen, Törnrosa, Ariel, Belle, Jasmine, Pocahontas, Mulan, Tiana, Rapunzel, Merida, Anna, Elsa, Vaiana, Ior och Butter står med i creditlistan)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 januari 2019 kl. 08:53:03
Nu är det bara fyra dagar kvar till premiären, så då undrar jag; kommer det att bli någon pressvisning på filmen? Kommer du att lägga ut creditlistan samma dag som premiären?
I och med Disneys nya policy kommer jag kontakta Disney på fredag, och hoppas att de har tid och möjlighet att skicka ut creditlista samma dag. I så fall bör jag kunna publicera creditlistan på fredag eller lördag. Det beror ju dock på vad de klassar som "före premiären", och om det betyder att de kan lämna ut uppgifter på fredag (fastän det ju blir några timmar före premiären), eller om det betyder att de inte kan lämna ut förrän på måndag...

Jag kommer att kontakta biografen i Skellefteå under de närmaste dagarna och försöka få till skott pressvisning. I så fall blir det förmodligen på onsdag eller torsdag, så att jag förhoppningsvis kan publicera recensionen lagom till premiären.

Just nu är det nämligen en så udda situation att jag är den enda filmrecensenten i Skellefteå, efter att recensenten på lokaltidningen Norra Västerbotten (Norran) gick i pension vid årsskiftet. Sedan dess har biografen (Biostaden Aveny i Skellefteå) varit vänliga nog att köra pressvisningar bara för mig, så att jag alltså sitter helt ensam i biosalongen. :)

Det gör förstås att jag får lite större möjligheter att påverka vilka filmer som ska pressvisas, och har de senaste veckorna fått välja bland de filmer som haft premiär och som gått att köra. Men det hjälper förstås inte om krypteringsnyckeln inte kommer in i tid... Om bara nyckeln kommer in i tid (d.v.s. senast torsdag) kommer jag alltså göra allt jag kan för att biografen ska köra Röjar-Ralf kraschar internet för mig.


För övrigt är det intressant att notera att Disney verkar ha haft svårt att bestämma sig för titeln på filmen. Den officiella titeln verkar ju vara Röjar-Ralf kraschar internet, men på vissa trailers och alla sponsringsskyltar på Disney Channel används istället titeln Ralf röjer på Internet...

Disneyfantasten

Idag hittade jag flera nya klipp på YouTube;

www.youtube.com/watch?v=GiJN5-aua2U

(Ior görs glädjande fortfarande av Benke Skogholt, men jag stör mig på hans replik som säger "Det var taskigt", det hade varit smartare att översätta "Easy there" till typ något i stil med "Ta det lungt", som jag befarade är det dock iallafall utan tvekan Mikaela Tidermark som gör Snövit i denna film, så tyvärr ingen Lizette Pålsson)

www.youtube.com/watch?v=vc48Enj1Cro

(detta är ett av de två klippen som visades på julafton och nu när jag lyssnar om på rösten till VetMer så hör jag också Johan Wahlström)

www.youtube.com/watch?v=62E_aAWRoEo

(någon som vet vilka som gör rösterna till Yesss och Maybe? Jag kunde inte riktigt placera rösterna även fast de lät bekanta...)

www.youtube.com/watch?v=5AwT0ndpU2Y

(replikerna och rösterna är detsamma som i julaftonsklippet, fast inspelade på ett annat sätt, vilket tyvärr innebär att Lizette Pålsson är utbytt mot Mikaela Tidermark som Snövit, trots att Pålsson absolut gjorde Askungen i detta klipp)

Disneyfantasten

Förresten, vet någon nu vilka som gör Törnrosas och Tianas röster i klippet?

E

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 januari 2019 kl. 16:10:32
Idag hittade jag flera nya klipp på YouTube;

www.youtube.com/watch?v=GiJN5-aua2U

(Ior görs glädjande fortfarande av Benke Skogholt, men jag stör mig på hans replik som säger "Det var taskigt", det hade varit smartare att översätta "Easy there" till typ något i stil med "Ta det lungt", som jag befarade är det dock iallafall utan tvekan Mikaela Tidermark som gör Snövit i denna film, så tyvärr ingen Lizette Pålsson)

www.youtube.com/watch?v=vc48Enj1Cro

(detta är ett av de två klippen som visades på julafton och nu när jag lyssnar om på rösten till VetMer så hör jag också Johan Wahlström)

www.youtube.com/watch?v=62E_aAWRoEo

(någon som vet vilka som gör rösterna till Yesss och Maybe? Jag kunde inte riktigt placera rösterna även fast de lät bekanta...)

www.youtube.com/watch?v=5AwT0ndpU2Y

(replikerna och rösterna är detsamma som i julaftonsklippet, fast inspelade på ett annat sätt, vilket tyvärr innebär att Lizette Pålsson är utbytt mot Mikaela Tidermark som Snövit, trots att Pålsson absolut gjorde Askungen i detta klipp)
WOW det var väldigt många referenser till andra Disney-Filmer :o Yesss låter som Nanne Grönwall men jag är inte säker. Daniel Sjöberg är Stormtroopern. Buzzs replik är tagen från första Toy Story så det är ju Fredrik Dolk.

Misstänker att Daniel Sjöberg är dialogregissör till filmen eftersom han var det till 1:an

Roligt också att man såg Humphrey the Bear i klippet med Ior