Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

DVD/Bluray release

Startat av moviefan, 14 maj 2017 kl. 21:31:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

moviefan

Vilka bestämmer när filmerna släpps på dvd/bluray ?  Vaiana hade premiär på bio i början av Mars tror jag, och släpps på dvd/bluray redan i Juni.  Nya Skönheten och Odjuret kanske släpps runt jul eller tidigare. Beror dvd/bluray släppen på när filmen hade premiär på bio ?

Alexander

Citat från: moviefan skrivet 14 maj 2017 kl. 21:31:49
Vilka bestämmer när filmerna släpps på dvd/bluray ?  Vaiana hade premiär på bio i början av Mars tror jag, och släpps på dvd/bluray redan i Juni.  Nya Skönheten och Odjuret kanske släpps runt jul eller tidigare. Beror dvd/bluray släppen på när filmen hade premiär på bio ?

Ja, när det kommer till Disneys filmer. Hur lång tid det tar kan variera lite men oftast  kommer filmen ut på DVD/Blu-ray/Blu-ray 3D/Digitalt ungefär 4 månader efter att den har haft biopremiär.  :)

Disneyfantasten

Jag har en fråga; kan man spela DVD, Bluray och CD på Datorer?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 juli 2017 kl. 15:40:55
Jag har en fråga; kan man spela DVD, Bluray och CD på Datorer?
Om du har en Blu-Ray-läsare/brännare till datorn kan du spela både Blu-Ray, DVD och CD. Om du har en DVD-läsare/brännare kan du spela DVD och CD. Med rätt program förstås...

Vid de tunnaste Notebook-laptoparna har man ju dock ofta ingen läsare eller brännare av något slag alls - då måste man i så fall komplettera med en extern DVD/Blu-Ray-läsare eller brännare som man ansluter via USB.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2017 kl. 16:06:42
Om du har en Blu-Ray-läsare/brännare till datorn kan du spela både Blu-Ray, DVD och CD. Om du har en DVD-läsare/brännare kan du spela DVD och CD. Med rätt program förstås...

Vid de tunnaste Notebook-laptoparna har man ju dock ofta ingen läsare eller brännare av något slag alls - då måste man i så fall komplettera med en extern DVD/Blu-Ray-läsare eller brännare som man ansluter via USB.

Kan en Bluray-spelare spela både DVD och Bluray?

Alexander


TBT_STR_QR

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 juli 2017 kl. 16:20:32
Kan en Bluray-spelare spela både DVD och Bluray?

Jag bör dock notera att du behöver en speciell Blu-Ray specelare för att spela up Ultra HD Blu-Ray spelare (4k Blu-ray). Du kan INTE spela upp en Ultra HD Blu-ray skivor med en Blu-Ray spelare som inte stödjer det formatet.

En PS3 and PS4 kan också spela upp vanliga Blu-Ray och vanliga DVD, men INTE Ultra-HD DVD, plus spela upp videos från ett mediabibliotek via ethernetkabel. Vill bara tilläga det.
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

TBT_STR_QR

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2017 kl. 16:06:42
Om du har en Blu-Ray-läsare/brännare till datorn kan du spela både Blu-Ray, DVD och CD. Om du har en DVD-läsare/brännare kan du spela DVD och CD. Med rätt program förstås...

Vid de tunnaste Notebook-laptoparna har man ju dock ofta ingen läsare eller brännare av något slag alls - då måste man i så fall komplettera med en extern DVD/Blu-Ray-läsare eller brännare som man ansluter via USB.

En vanlig PC har en brännare och läsare, men har en MacBook Pro och MacBook Air det också?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Alexander

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 30 juli 2017 kl. 18:01:20
En vanlig PC har en brännare och läsare, men har en MacBook Pro och MacBook Air det också?

Tror inte det. Jag hade en MacBook Air och den hade det inte.

TBT_STR_QR

Kunde den spela upp DVD & CD skivor?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

TrondM

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 30 juli 2017 kl. 18:01:20
En vanlig PC har en brännare och läsare, men har en MacBook Pro och MacBook Air det också?

MacBook Air har aldri hatt CD eller DVD-spiller. Så vidt jeg vet har ingen Mac blitt levert med Blu-ray spiller, men mange har DVD

TBT_STR_QR

Citat från: TrondM skrivet 30 juli 2017 kl. 18:19:17
MacBook Air har aldri hatt CD eller DVD-spiller. Så vidt jeg vet har ingen Mac blitt levert med Blu-ray spiller, men mange har DVD

I så fall var det att bra att jag köpte en Mac Pro!

Hur är det med ChromeBook? Vad kan de spela upp?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

TrondM

Chromebooks er laget for å være så minimalistiske som mulig, og er ofte basert på å bruke webbaserte programmer. Jeg har ikke oversikten over alle chromebooks som er laget, men jeg tror egentlig ikke noen har blitt levert med optisk drive.

TBT_STR_QR

Och iBook and Powerbook från Apple? Någon aning där?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

TrondM

PowerBook 1400 kom med CD-ROM i 1996. PowerBook G3 i 2000 fikk DVD-leser. Powerbook G4 kom først med kombinert DVD-leser/CD-skriver, så fikk den DVD-skriver i 2002. iBook ble opprinnelig levert med CD-ROM som standard, men du kunne kjøpe den med DVD-leser. iBook G3 kunne leveres med CD eller DVD, og iBook G4 hadde DVD som standard.