Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Tintin i hajsjön

Startat av TonyTonka, 8 augusti 2008 kl. 21:09:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Vilka Gör rösterna i tintin i hajskön?


https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Svensk Filmdatabas uppger följande röster:

Tomas Bolme - tintin
Åke Lindström - kapten haddock
Bert-Åke Varg - dupont m fl
Fredrik Ohlsson - dupond
Kjerstin Dellert - castafiore
John Harryson - rastapopoulos
Gunnar Ernblad - lt pilot, madame vlek m.fl.
Doreen Denning - diverse röster
Lars Edström - prof. kalkyl
Claes J.B. Löfgren - niko
Katarina Lundquist - nouchka

Mer än så vet jag tyvärr inte.

Mysan

detta kankse har varit på tal tidigare, men jag undrar ifall det bara är den senaste (1991?) dubbningens utgåvor som finns på dvd?
vill man höra Tomas Bolme som tintin gäller vhs?

ddubbning

Dubbningen av Tintin i Hajsjön med Tomas Bolme som Tintin har endast använts vid biovisningen samt på DVD, en DVD som kom ut nästan 30 år senare.
Det finns även en annan dubbning av denna film, med Jonas Bergström som Tintin. Denna dubbning har dock endast använts på vhs-utgåvan, som kom ut på 80-talet.

Detta enligt Björn Wahlberg, som har stått för nyöversättningen av seriealbumen om Tintin.

Mysan

#4
vilka Tintin filmer kan man få tag på (med Tomas Bolme) på dvd/vhs?
tycker nästan bara man stöter på 1991 produktionerna överallt

ddubbning

Citat från: Mysan skrivet 26 augusti 2008 kl. 11:50:18
vilka Tintin filmer kan man få tag på (med Tomas Bolme) på dvd/vhs?
tycker nästan bara man stöter på 1991 produktionerna överallt

Tintin i Hajsjön finns i alla fall på DVD, och en snabb kontroll visar att den finns på webbshoppar som discshop.se och ginza.se.

Daniel Hofverberg

Merparten av DVD-volymerna med Tintin är mycket riktigt avsnitt från den kanadensiska serien The Adventures of Tintin från 1991. De enda Tintin-filmer jag kunnat hitta som finns på DVD och inte hör till den nyare serien är:

Tintin i hajsjön
Tintin och Solens tempel
Tintin och det hemliga vapnet


(ej medräknat de otecknade spelfilmerna med Tintin, då dessa inte är dubbade utan bara släppts i svensktextad originalversion)

Tyvärr har jag dock ingen koll på vilka dubbningar och röster som de två sistnämnda DVD-filmerna har, men Tintin och Solens tempel verkar inte finnas i någon dubbning med Tomas Bolme - han står inte utsatt på rollistorna för vare sig originaldubben eller omdubben. Den enda av DVD:erna där det anges röster på omslaget är Tintin i hajsjön, och där har ju ddubbning redan konstaterat att det är dubben med Tomas Bolme som används (vilket också omslagstexten bekräftar). Jag äger tyvärr ingen av DVD-utgåvorna, och kan därför inte kolla själv.

Därutöver hittar jag i Statens ljud- och bildarkiv tre VHS-filmer från 1980-talet, som vad jag kan se inte släppts på DVD:

Tintins äventyr: Den svarta ön/ Den mystiska stjärnan
Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet / Rackham den Rödes skatt
Tintins äventyr: De sju kristallkronorna / Solens tempel
(vet inte om det är samma som DVD:n Solens tempel)

Dessa tre släpptes av Esselte Video 1981 (troligen enbart som hyrfilm), och såvitt jag vet hade de nygjorda dubbningar för samtliga, och jag tror inte att Tomas Bolme medverkar i någon av dem.

Fler än så verkar aldrig ha släppts på VHS eller DVD i Sverige, förutom då den nya serien från 1991.

ddubbning

#7
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 augusti 2008 kl. 14:34:56
Merparten av DVD-volymerna med Tintin är mycket riktigt avsnitt från den kanadensiska serien The Adventures of Tintin från 1991. De enda Tintin-filmer jag kunnat hitta som finns på DVD och inte hör till den nyare serien är:

Tintin i hajsjön
Tintin och Solens tempel
Tintin och det hemliga vapnet



Tyvärr har jag dock ingen koll på vilka dubbningar och röster som de två sistnämnda DVD-filmerna har, men Tintin och Solens tempel verkar inte finnas i någon dubbning med Tomas Bolme - han står inte utsatt på rollistorna för vare sig originaldubben eller omdubben. Den enda av DVD:erna där det anges röster på omslaget är Tintin i hajsjön, och där har ju ddubbning redan konstaterat att det är dubben med Tomas Bolme som används (vilket också omslagstexten bekräftar). Jag äger tyvärr ingen av DVD-utgåvorna, och kan därför inte kolla själv.

Jag äger inte heller de två sistnämnda dvd:erna men med utgångspunkt från vad Björn Wahlberg berättat för mig kan jag säga att av dessa tre medverkar Tomas Bolme enbart i bioversionen och DVD-versionen av Tintin i Hajsjön och inte på någon av de andra filmerna. Som jag redan nämnt är det enligt Björn Wahlberg Jonas Bergström som gör Tintin på VHS-utgåvan av denna film

Citat
Därutöver hittar jag i Statens ljud- och bildarkiv tre VHS-filmer från 1980-talet, som vad jag kan se inte släppts på DVD:

Tintins äventyr: Den svarta ön/ Den mystiska stjärnan
Tintins äventyr: Enhörningens hemlighet / Rackham den Rödes skatt
Tintins äventyr: De sju kristallkronorna / Solens tempel
(vet inte om det är samma som DVD:n Solens tempel)

Dessa tre släpptes av Esselte Video 1981 (troligen enbart som hyrfilm), och såvitt jag vet hade de nygjorda dubbningar för samtliga, och jag tror inte att Tomas Bolme medverkar i någon av dem.

Fler än så verkar aldrig ha släppts på VHS eller DVD i Sverige, förutom då den nya serien från 1991.


Troligen är det nog fråga om avsnitt från tv-serien från 60-70-talet som enligt Björn Wahlberg vid tv-visningen hade Tomas Bolme som Tintin men som på 80-talet gavs ut på vhs-utgåvor . Där är det dock inte Tomas Bolme som är Tintin, utan enligt Björn Wahlberg tillhör Tintins röst på de vhs-utgåvor som gavs ut av tv-serien Jonas Bergström.

Daniel Hofverberg

Jag håller med dig att sannolikheten nog är stor att VHS-utgåvorna består av avsnitt från den äldre TV-serien. Alla dessa VHS-utgåvor hade alltså en nygjord dubbning speciellt för dessa filmer; gissningsvis av rättighetsskäl.

ddubbning

#9
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 augusti 2008 kl. 23:23:03
Jag håller med dig att sannolikheten nog är stor att VHS-utgåvorna består av avsnitt från den äldre TV-serien. Alla dessa VHS-utgåvor hade alltså en nygjord dubbning speciellt för dessa filmer; gissningsvis av rättighetsskäl.


Ja, rättighetsskäl kan nog vara en möjlig anledning till det. Att det finns vhs:er med tv-avsnitten utgivna och som utgavs på 80-talet är helt säkert, detta då Björn Wahlberg, eller när det gäller just detta, hans webbsida, anger det. Björn Wahlberg har dessutom sagt till mig att Jonas Bergström var Tintin på dessa utgåvor. Det som möjligen är osäkert är om de vhs:er du nämner är dessa utgåvor, men det är nog troligtvis sannolikt, även om jag inte kan garantera det.

Daniel Hofverberg

I och med titeln Tintins äventyr, så kan man nog vara ganska säker på att det rör sig om den gamla TV-serien. För övrigt hittar jag inga fler VHS-utgåvor med Tintin i SLBA, men det är i och för sig möjligt att de inte fått in pliktexemplar på vissa filmer som faktiskt släppts.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 augusti 2008 kl. 23:56:19
I och med titeln Tintins äventyr, så kan man nog vara ganska säker på att det rör sig om den gamla TV-serien. För övrigt hittar jag inga fler VHS-utgåvor med Tintin i SLBA, men det är i och för sig möjligt att de inte fått in pliktexemplar på vissa filmer som faktiskt släppts.


Det är nog som sagt ganska säkert att det handlar om den gamla tv-serien.

Mysan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 augusti 2008 kl. 14:34:56
Merparten av DVD-volymerna med Tintin är mycket riktigt avsnitt från den kanadensiska serien The Adventures of Tintin från 1991. De enda Tintin-filmer jag kunnat hitta som finns på DVD och inte hör till den nyare serien är:

Tintin i hajsjön
Tintin och Solens tempel
Tintin och det hemliga vapnet







ok, tack för eran hjälp. kanske får man köpa de två sistnämnda för att höra vilka röster som förekommer. vem vet, kanske tomas bolme! :)

ddubbning

#13
Citat från: Mysan skrivet 29 augusti 2008 kl. 13:15:30
ok, tack för eran hjälp. kanske får man köpa de två sistnämnda för att höra vilka röster som förekommer. vem vet, kanske tomas bolme! :)

Tomas Bolme medverkar enbart i bio- och DVD-versionen av Tintin i Hajsjön . Detta som sagt enligt Björn Wahlberg, som också sagt till mig att det på DVD-utgåvan av filmen "Det hemliga vapnet" troligen är skådespelarna från 1991 års tv-serie som medverkar, med Mats Qviström som Tintin samt att man på DVD-utgåvan av "Solens Tempel" använt sig av VHS-dubbningen av denna film med Jonas Bergström som Tintin.

Daniel Hofverberg

Citat från: ddubbning skrivet 30 augusti 2008 kl. 02:06:24
...som också sagt till mig att det på DVD-utgåvan av filmen "Det hemliga vapnet" troligen är skådespelarna från 1991 års tv-serie som medverkar, med Mats Qviström som Tintin...
Personligen tycker jag det låter ologiskt att Det hemliga vapnet skulle ha samma röster som 1991 års TV-serie, i och med att Atlantic Film mig veterligen aldrig anlitat Sun Studio för dubbningar. Men utan att ha sett den, kan jag i och för sig inte uttala mig med någon form av säkerhet.

Att Solens tempel använder VHS-dubben på DVD betvivlar jag dock inte, då jag också fått uppgifter som pekar åt det hållet.