Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Mikael Roupé i många roller ?

Startat av gstone, 9 november 2023 kl. 20:23:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Tycker ni att  Mikael Roupé är bra på att förställa rösten eller tycker ni han borde hålla sig till en eller två roller per dubbning ?

Jag är mest nyfiken ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Skokaka

Citat från: gstone skrivet  9 november 2023 kl. 20:23:53Tycker ni att  Mikael Roupé är bra på att förställa rösten eller tycker ni han borde hålla sig till en eller två roller per dubbning ?

Jag är mest nyfiken ;)
Han var ju majoriteten av Looney Tunes karaktärerna, precis som Mel Blanc, och han använder olika röster hos många karaktärer. Så jag tycker att han är riktigt bra. :D

Lillefot

Det beror på vilken produktion det är. Men överlag sett är Mikaels förmåga att förställa rösten inte den bästa, då man känner igen honom lätt när man väl är van vid hans röst.

I fallet med Looney Tunes (som Skokaka tog upp) fungerar det skapligt då han efterliknar originalrösternas sätt att tala eller gör sin egen tolkning som fortfarande passar till respektive figur. Exempelvis hans insats som Ture Tupp är klockren och värd guld med den roliga göteborskan som han drar på med.

I andra produktioner är det mer blandat, och där skulle jag säga att han är jämförbar med Anders Öjebo i KMs 90-talsdubbningar för Disney. Han fungerar i mina ögon bäst när det är begränsat till 1-3 roller, annars blir röstvariationen lite för smal.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

MOA

Citat från: Skokaka skrivet  9 november 2023 kl. 20:48:49Han var ju majoriteten av Looney Tunes karaktärerna, precis som Mel Blanc, och han använder olika röster hos många karaktärer. Så jag tycker att han är riktigt bra. :D
En av mina favoriter e inte mer än Sveriges Mel Blanc