Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Familjen jetsons

Startat av Scoobydoofan1, 17 mars 2022 kl. 18:09:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 17 mars 2022 kl. 18:09:29
Varför har inte warner bros köpt loss mediadubb dubbningen när det gäller familjen jetsons? Om dom lyckades med säsong 1 och 2 av familjen flinta vilket var runt 60 avsnitts så är frågan vad var då problemet med dom omdubbade avsnitten av familjen jetsons? Varför kunde inte dom avsnitten som blev omdubbade av sun studio bli köpta av warner bros?

Säsong 1 sändes i TV3:s barnblock Tecknade Pärlor från Hanna-Barbera. Och det blocket var cirka 60-minuter långt och bestod växlingsvis utav Jetsons, Familjen Flinta och Top Cat. Så det kanske blir rörigt att hitta åt de olika ljudbanden om man nu inte har jättebra ordning då förstås i arkiven. Om det finns några arkiv kvar.  :-\

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 18 mars 2022 kl. 12:26:11
Säsong 1 sändes i TV3:s barnblock Tecknade Pärlor från Hanna-Barbera. Och det blocket var cirka 60-minuter långt och bestod växlingsvis utav Jetsons, Familjen Flinta och Top Cat. Så det kanske blir rörigt att hitta åt de olika ljudbanden om man nu inte har jättebra ordning då förstås i arkiven. Om det finns några arkiv kvar.  :-\
Ja, vem vet hur det ligger till med TV3s arkiv och ljudband...? Men bevisligen har det i alla fall gått bra med Top Cat, för där köpte ju Warner Bros. loss alla rättigheter från TV3 och har mig veterligen inte dubbat om något, så att alla avsnitt fick behålla TV3s dubbning. :)

Även Scooby & Scrappy-Doo, som också sändes som del av Tecknade pärlor från Hanna-Barbera, verkar ju Warner ha kunnat köpa loss rättigheterna till från TV3. Men de flesta andra serierna från det programblocket är det ju lite si och så med...

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 mars 2022 kl. 13:09:22
Ja, vem vet hur det ligger till med TV3s arkiv och ljudband...? Men bevisligen har det i alla fall gått bra med Top Cat, för där köpte ju Warner Bros. loss alla rättigheter från TV3 och har mig veterligen inte dubbat om något, så att alla avsnitt fick behålla TV3s dubbning. :)

Även Scooby & Scrappy-Doo, som också sändes som del av Tecknade pärlor från Hanna-Barbera, verkar ju Warner ha kunnat köpa loss rättigheterna till från TV3. Men de flesta andra serierna från det programblocket är det ju lite si och så med...

Några avsnitt ur Säsong 3 av Scooby & Scrappy-Doo om du syftar på 1980-1982 års version med 7-minuter långa episoder, dubbades väl dock om när Cartoon Network senare sände serien. Men jag antar att man köpt dom avsnitt som Media Dubb dubbat och sedan fortsatt dubba på eget bevåg. Har inte jättemånga avsnitt med Jetsons från Säsong 1 inspelat från TV3 så blir svårt att med 100% säkerhet komma fram till vilka som finns med respektive dubbning/dubbningar..

Det bästa hade ju varit om serien släppts i något land med svenskt ljudspår. Eller på en streaming tjänst. Men än sålänge så har väl inte HBO Max några tecknade serier med Svensk orginaldubbning av gamla Media Dubb:(

Daniel Hofverberg

Citat från: Jabberjaw skrivet 18 mars 2022 kl. 13:14:39
Några avsnitt ur Säsong 3 av Scooby & Scrappy-Doo om du syftar på 1980-1982 års version med 7-minuter långa episoder, dubbades väl dock om när Cartoon Network senare sände serien. Men jag antar att man köpt dom avsnitt som Media Dubb dubbat och sedan fortsatt dubba på eget bevåg.
Ja, hela säsong 3 av Scooby & Scrappy-Doo beställde Turner (Cartoon Network) ny dubbning av. Men jag tror inte att den säsongen hann sändas som del av Tecknade pärlor från Hanna-Barbera, utan senare än så.

Så för säsong 3 tror jag att Cartoon Networks dubbning (växelvis av Sun Studio och växelvis av Eurotroll) är originaldubben, och att TV3s dubbning gjordes efter det. Så Turner köpte nog loss de avsnitt som var färdigdubbade vid ett visst skede, och beställde egen dubbning av resten, utan att ta hänsyn till om TV3 skulle komma att dubba fler avsnitt senare.

Erik Friman

Citat från: Erik Friman skrivet 18 mars 2022 kl. 12:22:13
Hur rör det sig om säsong 2-avsnittet Winner Takes All som sändes på TV3 1996? Är det samma dubbning som sänds på Cartoon Network eller är det en annan som dubbas för TV3? Per Sandborgh medverkar där som Cogswell och jag har inget minne av att han brukade medverka i Jetsons.

https://www.youtube.com/watch?v=aFvadTTy9sk
Jag hade något viktigt och komma med i det tidigare inlägget.

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 mars 2022 kl. 13:18:49
Ja, hela säsong 3 av Scooby & Scrappy-Doo beställde Turner (Cartoon Network) ny dubbning av. Men jag tror inte att den säsongen hann sändas som del av Tecknade pärlor från Hanna-Barbera, utan senare än så.

Så för säsong 3 tror jag att Cartoon Networks dubbning (växelvis av Sun Studio och växelvis av Eurotroll) är originaldubben, och att TV3s dubbning gjordes efter det. Så Turner köpte nog loss de avsnitt som var färdigdubbade vid ett visst skede, och beställde egen dubbning av resten, utan att ta hänsyn till om TV3 skulle komma att dubba fler avsnitt senare.

Jodå visst sändes Säsong 3 också i Tecknade Pärlor från Hanna-Barbera.


https://youtu.be/lzljzMOMFL0?t=8



Cartoon Network visade vad jag minns avsnitten precis som det ursprungliga blocket The Scooby & Scrappy Doo Puppy Hour.
Säsong 1 - 3 sändes som delepisod i varje programblock mellan 1990 - 1993, på TV3.
https://scoobydoo.fandom.com/wiki/Scrappy_%26_Yabba-Doo_(shorts)



Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 mars 2022 kl. 13:09:22
Ja, vem vet hur det ligger till med TV3s arkiv och ljudband...? Men bevisligen har det i alla fall gått bra med Top Cat, för där köpte ju Warner Bros. loss alla rättigheter från TV3 och har mig veterligen inte dubbat om något, så att alla avsnitt fick behålla TV3s dubbning. :)

Även Scooby & Scrappy-Doo, som också sändes som del av Tecknade pärlor från Hanna-Barbera, verkar ju Warner ha kunnat köpa loss rättigheterna till från TV3. Men de flesta andra serierna från det programblocket är det ju lite si och så med...
Så när det gäller säsong 1 så är dubbningen ett stort frågetecken? Förhoppningsvis så är det mediadubb/eurotroll dubbningen och inte sun studio dubbningen.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 mars 2022 kl. 13:09:22
Ja, vem vet hur det ligger till med TV3s arkiv och ljudband...? Men bevisligen har det i alla fall gått bra med Top Cat, för där köpte ju Warner Bros. loss alla rättigheter från TV3 och har mig veterligen inte dubbat om något, så att alla avsnitt fick behålla TV3s dubbning. :)

Även Scooby & Scrappy-Doo, som också sändes som del av Tecknade pärlor från Hanna-Barbera, verkar ju Warner ha kunnat köpa loss rättigheterna till från TV3. Men de flesta andra serierna från det programblocket är det ju lite si och så med...
Hur ser det ut för säsong 3 av familjen jetsons?