Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Egna fandubbningar

Startat av Anders, 9 februari 2017 kl. 09:56:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Anders

Jag hittade ingen tråd som rörde ämnet, men jag tänkte att det kunde finnas en samlingstråd där vi länkar till våra egna fandubbningar, kritiserar och berömmer varandra.

Jag har förnärvarande gjort två egna fandubbningar.

ThunderCats:

https://www.youtube.com/watch?v=oFsQvrPtugI

He-Man:

https://www.youtube.com/watch?v=JXsc4BbNwBA

Då jag är en amatördubbare och dessutom ville hålla min stämma på låg nivå för att inte förundra grannarna så tål jag kritik. Men jag hade antagligen kunnat leva mig in i rollerna litet bättre om jag befann mig i en dubbstudio eller i ett övergivet hus långt ute i skogen.  :)
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Oscar Isaksson

#1
Suvuränt bra! Är det det första gången du gör något sånt här?
Du har ett fantastiskt varierat röstspann och vad jag skulle kalla en "Tecknad" röst, till nästa gång skulle det vara intressant att höra hur är din vanliga talröst låter.

Citat från: Anders skrivet  9 februari 2017 kl. 09:56:13
Då jag är en amatördubbare och dessutom ville hålla min stämma på låg nivå för att inte förundra grannarna så tål jag kritik. Men jag hade antagligen kunnat leva mig in i rollerna litet bättre om jag befann mig i en dubbstudio eller i ett övergivet hus långt ute i skogen.  :)

Man behöver nödvändigtvis inte skrika, du kan väga upp upp det med att tala tydligt så att varje vokal och konsonant hörs, för på några ställen där du förväränger rösten är det lite otydligt.

Anders

Tackar.  :) Ja, jag måste säga att det blev bättre än förväntat. Jag utgick ifrån samma sak som dubbarna brukar göra, dvs att jag hade en öronsnäcka med originalrösterna i örat och försökte sätta replikerna innanför dialogerna. Dock lades inte min röst automatiskt dit den skulle, utan spelades in i en MP3-fil som jag lade in i videoklippet i efterhand via Movie Maker.

Just Mumm-Ras röst blev ganska otydlig på vissa ställen då den var ganska ansträngande att göra. Ofta när han skrikpratade blev det voice cracks.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Oscar Isaksson

Otydligheten kan också vara pågrund av burkig mikrofon, vilken typ använder du?

Anders

Jag använder den "inbyggda" mikrofonen i datorn eftersom jag just nu inte har någon annan fungerande mikrofon. Det bör inte vara något större fel på den i och med att jag köpte den här datorn för bara en månad sedan. Det kan bero på vilket avstånd jag pratar ifrån.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Oscar Isaksson

Jo, det är så sant att avståndet spelar roll.

Daniel Hofverberg

Dock brukar ju de inbyggda mikrofonerna i datorer i de flesta fall inte vara alltför mycket att hurra för, så förmodligen kan man få bättre kvalitet om man införskaffar en separat mikrofon; även om det är en enkel sådan. Självklart finns det undantag, men inbyggda mikrofoner brukar i merparten av fallen vara tämligen begränsade.

Anders

Här kommer ännu en fandubbning, denna gång med Turtles:

https://www.youtube.com/watch?v=0cLlweQwY8s

Ber om ursäkt att ljudkvalitén inte är av det bästa slaget.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Igthorn

Jag håller med Daniel att en extern mikrofon gör absolut underverk mot att ha den inbyggda varianten. Nu är jag igen ljudtekniker men inbyggd mic brukar väl dessutom ha en tendens att störas av kringliggande elektromagnetisk strålning från andra apparater i datorn.

När jag lyssnar på gamla kassettband som spelats in med inbyggd mic (ofta ett knappnålsstort hål mitt på bandspelaren) kan man ofta höra surr eller sus eller liknande störningar i bakgrunden.

För övrigt snyggt dubbat. Låter lite som en viss Per Sandberg där i början på Heman...

Anders

Citat från: Igthorn skrivet 23 februari 2017 kl. 15:28:11
Jag håller med Daniel att en extern mikrofon gör absolut underverk mot att ha den inbyggda varianten. Nu är jag igen ljudtekniker men inbyggd mic brukar väl dessutom ha en tendens att störas av kringliggande elektromagnetisk strålning från andra apparater i datorn.

När jag lyssnar på gamla kassettband som spelats in med inbyggd mic (ofta ett knappnålsstort hål mitt på bandspelaren) kan man ofta höra surr eller sus eller liknande störningar i bakgrunden.

För övrigt snyggt dubbat. Låter lite som en viss Per Sandberg där i början på Heman...
Jo, jag märkte att ljudet blev avskuret ett par gånger i Turtles-videon. Det kan bero på att den inbyggda micken inte är av det bästa slaget, men jag får ta å skaffa mig en riktig mikrofon till nästa eventuella fandubbning.

Jag visste inte om det hade med mitt ego att göra eller inte, men jag tyckte faktiskt också att jag lät som Per Sandborgh vid vissa tillfällen med min Skeletorröst när jag gjorde kvalitetskontroll. Det var även en kommentar i videon som nämnde detta. Det bör dock tilläggas att jag försökte härma Alan Oppenheimer. ;D
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Igthorn

Jaså. Jo det var jag som var den kommentaren haha... Alex Oppenheimer?

Anders

Alan Oppenheimer. Dvs han som gjorde Skeletors röst i den engelska versionen.  ;D
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders M Olsson

Citat från: Anders skrivet 24 februari 2017 kl. 08:00:30
Alan Oppenheimer. Dvs han som gjorde Skeletors röst i den engelska versionen.  ;D

Som tydligen är brylling med atombombens uppfinnare - J Robert Oppenheimer!

Anders

Här har jag gjort röstprov till diverse skurkar i YouTube-parodiserien Yu-Gi-Oh the Abridged Series, redigerad av SwedishKuriboh:

https://www.youtube.com/watch?v=M_pdOhIkyX0
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders

Här repriserar jag Skeletor, Shredder och Mumm-Ra i min fandub av parodiserien Villains from 80's Cartoons That Just So Happen To Be Roommates Now.

https://www.youtube.com/watch?v=xPHsTCGaOrk
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!