Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Digitalisering av Hulken (1982-1983)

Startat av kendo, 3 augusti 2017 kl. 13:53:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kendo

Hej,

Jag håller på att digitalisera serien "Den otrolige Hulken" från 1982 dubbad av Mediadubb.
Av totalt 13 avsnitt som serien består av har jag efter ljudrestaurering synkat den svenska dubbning med den amerikanska DVD-utgåvan för tre avsnitt.
Jag söker nu efter fler avsnitt dubbade på svenska i hopp om att kunna få hela säsongen på svenska i dvd-kvalite.

Jag köper/hyr/lånar gärna VHS material med den svenska dubben, TV-inspelning som köp och hyrfilm är intressant.

Avsnitt med fetstil har jag redan.

Episode Title

1  "Tomb of the Unknown Hulk"  September 18, 1982 

2  "Prisoner of the Monster"  September 25, 1982 

3  "Origin of the Hulk"  October 2, 1982 

4  "When Monsters Meet"  October 9, 1982

5  "The Cyclops Project"  October 16, 1982 

6  "Bruce Banner Unmasked"  October 23, 1982 

7  "The Creature and the Cavegirl"  October 30, 1982 

8  "It Lives! It Grows! It Destroys!"  November 6, 1982 

9  "The Incredible Shrinking Hulk"  November 13, 1982 

10  "Punks On Wheels"  September 17, 1983 

11  "Enter: She-Hulk"  September 24, 1983 

12  "The Boy Who Saw Tomorrow"  October 1, 1983 

13  "The Hulk Destroys Bruce Banner"  October 8, 1983 


Med vänlig hälsningar
Kendo

Jabberjaw

Är det någon som vet om det ryktet jag har stämmer, gällande att SF Succé visat den tecknade Hulken med svensk dubbning. Kul initiativ dock  :D

Daniel Hofverberg

Citat från: kendo skrivet  3 augusti 2017 kl. 13:53:46
Jag håller på att digitalisera serien "Den otrolige Hulken" från 1982 dubbad av Mediadubb.
Av totalt 13 avsnitt som serien består av har jag efter ljudrestaurering synkat den svenska dubbning med den amerikanska DVD-utgåvan för tre avsnitt.
Jag söker nu efter fler avsnitt dubbade på svenska i hopp om att kunna få hela säsongen på svenska i dvd-kvalite.

Jag köper/hyr/lånar gärna VHS material med den svenska dubben, TV-inspelning som köp och hyrfilm är intressant.
Intressant och lovvärt initiativ! Kommer de avsnitt du har från VHS-utgåvan som Trefa Video gav ut på 1980-talet, eller? För det är den enda källa jag känner till som med säkerhet var dubbad av den här TV-serien. Jag känner i alla fall inte till fler VHS-utgåvor med avsnitt av serien, så i så fall är det eventuella TV-sändningar som gäller med samma eller någon helt annan dubbning...

Citat från: Jabberjaw skrivet  3 augusti 2017 kl. 18:28:09
Är det någon som vet om det ryktet jag har stämmer, gällande att SF Succé visat den tecknade Hulken med svensk dubbning.
Läser man i de digitaliserade sökresultaten från tidningar som Kungliga Biblioteket har från den här tidsperioden är det helt klart att tecknade Hulken sänts på TV. Utan att besöka KBs lokaler och läsa hela tidningarna kan man dock inte dra någon säker slutsats om kanalen, men SF Succé låter troligt. Tydligen sändes Hulken i alla fall i ett morgonblock tillsammans med Världens bästa Karlsson, De små trollkarlarna och TV-serien Polisskolan. I synnerhet den förstnämnda serien gör ju att SF Succé förefaller sannolikt. Huruvida De små trollkarlarna syftar på Marvels tecknade serie från 1987, som TV3 sände många år senare i början av 2000-talet, eller någonting helt annat vågar jag inte spekulera i. Men om det är den serien kan man ju i så fall ställa sig frågan om det finns mer än en svensk dubb av den serien...?

Det verkar tyvärr inte stå något i tablåerna om huruvida någon av de här serierna var dubbade eller i textad originalversion, även om det också förstås är svårt att veta utan att läsa hela tidningarnas tablåer. Tyvärr har SF Succé heller inte referensbandat någonting till KB (eller rättare sagt dåvarande Statens ljud- och bildarkiv), vilket annars hade varit oerhört värdefullt för att kunna titta på serierna och därigenom dra säkra slutsatser om eventuell dubbning.

kendo

Hej,

Fick snabbt och lite oväntat tag i två nya asvnitt nu  :D Prisoner of the monster (Vila i frid) samt Origin of the hulk (Hur Hulken blev Hulk). Ja det stämmer att dessa avsnitt kommer från Trefa videos.

Med vänlig hälsning
Kendo


Daniel Hofverberg

Var kommer de två nya avsnitten du fått tag i? Är det från någon annan VHS-utgåva som inte jag känner till, eller någon TV-inspelning?

kendo

Hej, de nya avsnitten jag fick tag på är också från Trefa.


Jabberjaw

Citat från: kendo skrivet 13 augusti 2017 kl. 12:34:36
Hej, de nya avsnitten jag fick tag på är också från Trefa.

TREFA VIDEO utgåvorna innehåller väl om jag fattat det hela rätt 3 episoder vardera. Och mig veterligen finns endast tre stycken utgåvor från det bolaget med dubbade avsnitt utav The Incredible Hulk (1982 TV serien; Den Otrolige Hulken).

Är det en Lidingö dubbning(Media Dubb) i GSP Studio? Hoppas på om någon som såg flitigt på SF Succé barnprogrammen såg den här tråden på Dubbningshemsidan, och kan komma med ett utlåtande på om den visades dubbad på TV eller ej. Annars är väl inte chansen så stor att det går att få denna serien komplett med svenska röster  ::)

TMC ClearVision har ju visserligen släppt dom flesta tecknade serierna från den tiden med svenskt ljudspår i sina numera utgångna DVD-Boxar när väl en svensk dubbning har funnits. Men det finns ju även fall där det funnits en äldre svensk dubbning att tillgå men där man istället valt att endast ha med svensk textning..

kendo

Intressant info, avsnitten återfanns på en inspelad VHS så jag antar då att det tredje avsnittet då har spelats över  :-\