Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Familjen Valentin

Startat av Anders M Olsson, 19 juni 2018 kl. 19:31:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Jag såg sista avsnittet på SVT Play ikväll! Jag visste förstås att det skulle sluta väl, men jag kunde aldrig räkna ut att skurken Randolph skulle besegras med sin egen kemiska soppa... En sak är bra iallafall; nu när Randolph är en råtta kan han iallafall inte ställa till med mer besvär för någon eller något! Och nu är Alice och Arthur tillbaka som människor igen!

Nu behöver jag inte följa serien längre, inte på ett tag iallafall...

Men jag har iallafall tre avsnitt kvar av Saibo att följa (varav avsnitt 8 kommer att sändas denna vecka och jag ser den på SVT Play nu på söndag, avsnitt 9 & 10 kommer jag att se de två kommande veckorna vardera...)

Anders M Olsson

Även om det på det hela taget var en trevlig serie tyckte jag att den var lite väl lång. Halva antalet avsnitt hade räckt för att berätta den totalt sett ganska tunna historien.

Trots den väl tilltagna längden var det en del trådar som ändå inte knöts upp, t.ex. romansen mellan Set och Karina.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 september 2018 kl. 07:07:39
Även om det på det hela taget var en trevlig serie tyckte jag att den var lite väl lång. Halva antalet avsnitt hade räckt för att berätta den totalt sett ganska tunna historien.

Trots den väl tilltagna längden var det en del trådar som ändå inte knöts upp, t.ex. romansen mellan Set och Karina.

Förlåt om jag är petig nu, men jag tror att det ska vara Zeth och Carina!  :)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 september 2018 kl. 22:11:37
Förlåt om jag är petig nu, men jag tror att det ska vara Zeth och Carina!  :)

Set och Karina är den stavning som används både i rollistan och i undertexterna i programmet.
http://www.dubbningshemsidan.se/credits/familjen-valentin/

(I original heter karaktärerna och Telinha.)


Daniel Hofverberg

#34
Jag tycker det har varit en riktigt bra serie, även fast jag också kan hålla med Anders att den blivit något utdragen.

Helt klart är det ju en del ouppklarade trådar, så mest troligt är det väl tänkt att dessa ska fortsätta tas upp i den andra säsongen. Jag förmodar att tanken bara varit att lösa den övergripande storyarcen i varje säsong, och fortsätta med samma rollfigurer och storylines i nästa säsong men med en ny övergripande story.

Den stora frågan är då om och när som SVT tänker börja sända den andra säsongen av Familjen Valentin...? Att döma av tablåerna verkar den i alla fall inte sändas i veckan eller nästa vecka, så uppenbarligen tänker de inte fortsätta direkt med den andra säsongen. Vill det sig riktigt illa kanske SVT inte tänker fortsätta köpa in serien...

Jag tycker den svenska dubbningen är riktigt bra, men samtidigt är jag besviken att inte SVT kunnat tillhandahålla även textad originalversion på SVT Play - det borde vara en självklarhet vid alla live-actionserier, då det ju som bekant är lite kontroversiellt att dubba sådana, som inte alla är helt förtjusta i...

Som parentes tycker jag också det hade varit trevligt om svensk TV kunnat köpa in fler TV-serier från Brasilien; det tillhör ju minsann inte vanligheterna.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 oktober 2018 kl. 03:49:19
Den stora frågan är då om och när som SVT tänker börja sända den andra säsongen av Familjen Valentin...? Att döma av tablåerna verkar den i alla fall inte sändas i veckan eller nästa vecka, så uppenbarligen tänker de inte fortsätta direkt med den andra säsongen. Vill det sig riktigt illa kanske SVT inte tänker fortsätta köpa in serien...

Om det blir en fortsättning på SVT får vi hoppas att de ser till att få bättre material rent tekniskt så att vi slipper den hackande bilden.

Daniel Hofverberg

#36
Jag hoppas det. Men tyvärr befarar jag att det är en överhängande risk att vi får vänta tills nästa sommar, så att nästa säsong även den kommer att sändas som del av Sommarlov. Eller i värsta fall att de inte tänker köpa in den andra säsongen alls... :(

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 juli 2018 kl. 20:51:36
De tre första avsnitten av Valentins finns här på originalspråk (portugisiska):

https://www.dailymotion.com/valentinsoficial

Man kan med fördel tanka hem avsnitten med youtube-dl och sen kombinera dem med undertexterna från SVT.
Det blir dock lite felsynkat i slutet av första avsnittet. Den svenska versionen verkar vara klippt med c:a 10 sekunder när mamma och pappa förvandlas till råttor. Naturligtvis tål inte svenska barn att se sådana hemskheter... :(

Bildkvalitén är dessutom mycket bättre än på SVT eftersom det hackar mindre. Helt hackfritt är det dock inte. Serien tycks vara inspelad på 23,976 fps och presenteras här i 29,97 fps. Det betyder att var fjärde bildruta är dubblerad. Jag misstänker att orsaken till de kraftiga hacken på SVT Play är att man har gjort tre konverteringar i rad 23,976 --> 29,97 --> 50,0 --> 25,0 fps.
Har det dykt upp fler avsnitt i originalversion av Valentins på Dailymotion eller någon annanstans på nätet? Det hade ju helt klart varit trevligt om man kunnat få hela den första säsongen i bra kvalitet i originalspråk, och kombinera det med SVT Plays undertexter; för att kunna se alla avsnitt i portugisiskspråkig originalversion med svensk text.

Nog för att den svenska dubbningen är riktigt bra och välgjord, men det är ju ändå vanligtvis mer behagligt att se live-action i originalversion; och då behövs ju SVT Plays dövtextning då inte så många i Sverige lär kunna portugisiska obehindrat. Plus då att det vore mer behagligt att se serien i bra kvalitet, utan hackningar/ryckningar.

Anders M Olsson

Barnkanalen kör sen i fredags den 18 januari första säsongen av Familjen Valentin i repris med ett avsnitt om dagen, c:a kl 15 varje dag. (Den exakta tiden varierar lite från dag till dag men avsnitten publiceras även på SVT Play.)

Liksom tidigare finns endast svensk dubbning och bilden hackar pga dåligt utförd konvertering av bildfrekvensen.

Daniel Hofverberg

Trevligt att Barnkanalen börjat sända Familjen Valentin i repris. Det är som du säger beklagligt med den hackiga bilden, men när bilden led av samma problem förra gången lär de ju inte ha fått tag i någon ny master sedan senast; så vi lär nog få leva med de här problemen... Dock tycker jag det är svagt att inte SVT kunnat publicera även textad originalversion på SVT Play, som de i flera år har lovat att de ska börja göra oftare.

Den stora frågan är nu bara om och när som säsong 2 börjar sändas i Sverige? Det vore verkligen hög tid i mina ögon.

Anders M Olsson

Barnkanalen börjar visa Familjen Valentin igen den 10 juni, men att döma av beskrivningen i tablån verkar det tyvärr bara röra sig om ännu en reprisering av första säsongen.

Disneyfantasten

Vet någon vad serien heter på engelska?  :)

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 juli 2019 kl. 14:48:06
Vet någon vad serien heter på engelska?  :)

Serien heter samma på engelska som på originalspråket (portugisiska), nämligen Valentins.

(För övrigt tycker jag att det vore hög tid för SVT att börja visa andra säsongen i stället för att bara köra första säsongen i repris.)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 juli 2019 kl. 15:04:13
(För övrigt tycker jag att det vore hög tid för SVT att börja visa andra säsongen i stället för att bara köra första säsongen i repris.)
Det tycker jag också...

En lite märklig inställning från SVTs sida att man till årets Sommarlov (där säsong 1 av serien sändes första gången) har valt att börja sända flera helt nya serier, istället för att fortsätta med nya säsonger av serier som sänts i tidigare års Sommarlov... Man kan ju tycka att det vore mer logiskt att man till årets Sommarlov hade börjat sända säsong 2 av Familjen Valentin, istället för att prioritera att börja med ett flertal nya serier.

Anders M Olsson

Jag ställde frågan till SVT om andra säsongen av Familjen Valentin. Det är tydligen inget som är aktuellt just nu, men de noterade mitt önskemål.

En liten spoiler för andra säsongen:

I första avsnittet blir råttan Randolf förvandlad tillbaka till människa. Randolf förvandlar Artur till ett barn utan minne av sitt tidigare liv. Med Artur ur vägen är det fritt fram att uppvakta Alice!

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 juli 2019 kl. 15:04:13
Serien heter samma på engelska som på originalspråket (portugisiska), nämligen Valentins.

(För övrigt tycker jag att det vore hög tid för SVT att börja visa andra säsongen i stället för att bara köra första säsongen i repris.)

Jag sökte Valentins 2017 TV-series och Valentins 2018 TV-series på både Google och YpuTube och Wikipedia men jag verkar inte hitta just den Valentin jag letar efter...