Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Vem gjorde den svenska rösten till Tex Hex i Bravestarr?

Startat av Jim Ström, 7 februari 2013 kl. 15:57:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jim Ström

Har återigen diskuterat svenska dubbningar med en kompis, och ämnet gled in på Bravestarr. Vi var dock båda nollställda på vem det var som gjorde den svenska rösten till skurken Tex Hex.

Lyckades senare hitta ett avnsitt med Bravestarr på svenska, men retsamt nog så var Tex Hex inte med i det avsnittet.

Någon som kanske har bättre minne än jag, som kan tala om vem som gjorde den svenska rösten, originalrösten gjordes av Charlie Adler om det skulle vara någong hjälp.

Medverkande i Bravestarr:

Hans Gustafsson
Ulf Källvik
Ingemar Carlehed
Peter Wanngren
Robert Andersson.


Daniel Hofverberg

Jag tror att jag ska ha VHS-filmen som Trefa Video släppte med Bravestarr. Det var väl bara en enda VHS-film som släpptes i Sverige med avsnitt av serien, om jag inte är ute och cyklar...?

Jag ska i alla fall ta och lyssna igenom filmen och se om jag känner igen rösten. Men spontant kommer jag inte alls ihåg vem Tex Hex är, så jag skulle uppskatta beskrivning hur man enklast hittar åt honom.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 februari 2013 kl. 16:21:07
Jag tror att jag ska ha VHS-filmen som Trefa Video släppte med Bravestarr. Det var väl bara en enda VHS-film som släpptes i Sverige med avsnitt av serien, om jag inte är ute och cyklar...?

Jag ska i alla fall ta och lyssna igenom filmen och se om jag känner igen rösten. Men spontant kommer jag inte alls ihåg vem Tex Hex är, så jag skulle uppskatta beskrivning hur man enklast hittar åt honom.

Jag har för mig att det släpptes två volymer. Själv har jag bara sett ett svenskdubbat avsnitt av "Bravestarr" och givetvis ett avsnitt där Tex Hex inte är med...

Tex Hex är Bravestarrs ärkefiende och han är lilafärgad. Här finns bilder på honom.

Daniel Hofverberg

Tack för informationen, då ska jag ta och leta igenom om han finns med på VHS-filmen jag har.

Citat från: Erika skrivet  7 februari 2013 kl. 18:08:06
Jag har för mig att det släpptes två volymer.
Intressant; jag har än så länge bara stött på en volym, som Trefa Video gav ut 1988. Den är på 66 minuter, och torde således innehålla tre avsnitt.

I Svensk Mediedatabas finns det också bara med en volym, men den databasen är ju tyvärr inte riktigt så komplett som den borde vara.

JRL

Har inte sett Bravestarr, men jag kan definitivt säga att av de uppräknade skådespelarna är Peter Wanngren den som låter mest lik Charlie Adler, så det är nog inte en alltför vågad gissning att det är han som dubbar.

Uteslutningsmetoden är också en variant. Här är en uppräkning på några roller som de övriga gjort. Påminde rösten om någon av dem?
Hans Gustafsson - Hertig Torulf i Bumbibjörnarna/Svinpäls i Piff och Puff - Räddningspatrullen
Ingemar Carlehed - Oskar i Piff och Puff - Räddningspatrullen
Ulf Källvik - Kung Valdemar/Riddar Järnfot i Bumbibjörnarna
Robert Andersson - Erik i Bumbibjörnarna/Babar som ung

Daniel Hofverberg

Jag har tagit mig en titt på min VHS-kopia, men jag har inte lyckats hitta åt Tex Hex i något av de tre avsnitten. Antingen har han någon pytteliten väldold roll, eller också är han inte med alls i de tre avsnitten.

Om ni är helt säker på att ni faktiskt sett något svenskdubbat avsnitt med Tex Hex, så måste det i så fall betyda att det släppts en andra VHS-volym med andra avsnitt, som av någon märklig anledning saknas i Svensk Mediedatabas.

VHS-filmen jag har, som bara heter BraveStarr, innehöll i alla fall följande tre avsnitt:
Mer vild än tam
Feberblommorna
30/30 campar


Orignaltitlarna går tyvärr inte att se, då Trefa Video har täckt över avsnittstitlarna med en svart platta och där över skrivit de svenska titlarna; ungefär på samma sätt som med My Little Pony 'n Friends med KM Studios dubb. Men 30/30 campar måste ju utan tvekan vara avsnittet Thirty-Thirty Goes Camping. De andra två avsnitten är svårare att avgöra, då jag inte hittar några originaltitlar som de här svenska titlarna kan vara bokstavliga översättningar av.

Jim Ström

En snabbsökning på nätet, visar mycket riktigt att det finns en VHS till med Bravestarr, båda utgivna av Trefa video.

Den ena som bara heter: Bravestarr http://img.tradera.com/images/930/159939930_525031ab-74ad-4ad7-8de3-caa81ae894e3.jpg

och en annan som heter: New Texas http://www.boavideo.com/catalog/images/vhs_6926.jpg

jag har minnen av att ha sett ett avsnitt med Bravestarr för längesen, som handlade om en prisjägare, som om jag minns rätt gjordes av Peter Wanngren.


Erika

Förlåt att jag drar upp en sedan länge "död" tråd, men jag hittade nyss avsnittet "Tex's Terrible Night" på svenska (tyvärr är det dålig bild- och ljudkvalitet):


https://www.youtube.com/watch?v=_oQqQHtSpHI (del 1)

https://www.youtube.com/watch?v=_z88PG7U_Uk (del 2)

Här är det i alla fall Roger Storm som gör Tex Hex röst. 1980smannen har även lagt upp avsnittet "The Good, the Bad and the Clumsy" och där är det Ulf Källvik som gör Tex Hex röst. 

Elios