Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Scooby Doo

Startat av TonyTonka, 16 juli 2008 kl. 01:26:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilken är den bästa Scooby-Doo tv-serien?

Scooby Doo, Where Are You? (Scooby Doo, Var är du?)
4 (26.7%)
The Scooby-Doo Show
6 (40%)
Scooby-Doo and Scrappy
0 (0%)
The New Scooby-Doo Movies
1 (6.7%)
The New Scooby-Doo Mysteries
0 (0%)
The 13 Ghosts of Scooby-Doo
0 (0%)
Scooby's All-Star Laff-A-Lympics
0 (0%)
A Pup Named Scooby-Doo (Valpen Scooby-Doo)
2 (13.3%)
What's New Scooby-Doo? (Våran Scooby-Doo)
0 (0%)
Scooby-Doo and Shaggy get a Clue (Scooby-Doo och Shaggy spanar vidare)
0 (0%)
Scooby Doo! Mystery Incorperated (Scooby Doo! Mysteriegänget)
1 (6.7%)
The New Scooby-Doo and Scrappy Show
1 (6.7%)

Antal personer som röstat: 15

TonyTonka

Vilka har gjort rösten till Scooby Doo, Shaggy, Daphne, Velma, Fred och scrappy doo Geonom tiderna i svergie och hur lät dom? tacksam för svar!
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Det var ingen lätt fråga, men de jag känner till för respektive rollfigur är (i den ordning de först medverkade):

Scooby-Doo:
Stellan Skarsgård - på gamla hyr-VHS-filmer utgivna av Transfer/SF under 1980-talet
Steve Kratz - Media Dubbs dubbningar, som bl.a. visats på TV3
Stefan Frelander - samtliga Sun Studios dubbningar

Då återstår videofilmerna som Kanal 10 gav ut med start 1989. Där går åsikterna isär om vem som gjorde Scoobys röst - somliga anser Bert-Åke Varg och somliga anser Gunnar Ernblad. Båda dessa står med på creditlistan, och jag kan ärligt talat inte med 100-procentig säkerhet säga vem av dem det är. Jag vet heller inte vilket dubbningsbolag som gjorde den dubbningen, men enligt Gunnar Ernblad måste den ha gjorts av antingen Lasse Svensson (GSP Film eller Media Dubb) eller av Videobolaget, då det var de enda dubbningsbolag han arbetade för under den tidsperioden. Tyvärr kom han inte ihåg vem han spelade i de filmerna.

Shaggy:
Peter Harryson - både videofilmerna från Transfer och Kanal 10 samt Media Dubbs dubbning
Thomas Engelbrektson - äldre Köpenhamns-baserade dubbningar från Sun Studio
BoBo Eriksson - nyare dubbningar från Sun Studio
Kristian Ståhlgren - vissa nyare dubbningar från Sun Studio (när BoBo inte haft tid eller möjlighet)

Daphne:
Gunilla Norling - på gamla hyr-VHS-filmer utgivna av Transfer/SF under 1980-talet
Beatrice Järås - videofilmerna utgivna av Kanal 10
Malin Berghagen (sedermera Berghagen Nilsson) - Media Dubbs dubbningar
Lena Ericsson - äldre Köpenhamns-baserade dubbningar från Sun Studio
Elin Abelin - otecknade Scooby-Doo samt tecknade "Legenden om vampyren" dubbad av Sun Studio
Sharon Dyall - nyare dubbningar av Sun Studio

Velma:
Anita Wall - på gamla hyr-VHS-filmer utgivna av Transfer/SF under 1980-talet (hon medverkade för övrigt också i gamla dramatiserade kassettband och LP-skivor med Scooby-Doo under 1970-talet)
Irene Lindh - videofilmerna utgivna av Kanal 10
Annica Smedius - Media Dubbs dubbningar
Gizela Rasch - äldre Köpenhamns-baserade dubbningar från Sun Studio
Helena Thornqvist - otecknade Scooby-Doo
Jennie Jahns - nyare dubbningar från Sun Studio

Fred:
Staffan Hallerstam - på gamla hyr-VHS-filmer utgivna av Transfer/SF under 1980-talet samt på videofilmerna utgivna av Kanal 10
Mattias Knave - Media Dubbs dubbningar
Stefan Frelander - äldre Köpenhamns-baserade dubbningar från Sun Studio
Peter Persson - otecknade Scooby-Doo
Peter Sjöquist - nyare dubbningar från Sun Studio

Scrappy-Doo:
Staffan Hallerstam - på gamla hyr-VHS-filmer utgivna av Transfer/SF under 1980-talet, på videofilmerna utgivna av Kanal 10 samt i Media Dubbs dubbningar
Håkan Mohede - samtliga Sun Studios dubbningar
(han har inte varit med på senare år, så jag gissar att rösten kommer att bytas ut om den rollfiguren dyker upp i nydubbade filmer eller serier)

Med viss reservation för felaktigheter eller missar, då jag till största delen skrivit denna lista från minnet.

Det återstår också oidentifierade röster på de videofilmer som gavs ut av Musikservice under början av 1990-talet (som bl.a. bestod av avsnitt av The New Scooby-Doo Movies). Där anges inga credits överhuvudtaget, och jag har inte lyckats att identifiera någon av de medverkande. Åtminstone Shaggys röst kan jag med säkerhet säga inte är samma som i någon annan dubbning. Jag kan heller utesluta att det kan finnas ytterligare dubbningar som jag inte känner till.

Om någon annan kan komplettera, så vore jag tacksam.

Jag har tyvärr inga ljudklipp på någon av skådisarna i dagsläget, men om det är några särskilda skådisar/rollfigurer du är intresserad av så kan jag ordna ljudklipp på dem (jag har tillgång till alla dubbningar utom de gamla videofilmerna från Transfer). Men det tar helt enkelt för lång tid att börja spela in ljudklipp på alla sex rollfigurer i samtliga kända dubbningar...

TonyTonka

CitatJag har tyvärr inga ljudklipp på någon av skådisarna i dagsläget, men om det är några särskilda skådisar/rollfigurer du är intresserad av så kan jag ordna ljudklipp på dem (jag har tillgång till alla dubbningar utom de gamla videofilmerna från Transfer). Men det tar helt enkelt för lång tid att börja spela in ljudklipp på alla sex rollfigurer i samtliga kända dubbningar...

Okej, Daphne skulle vara intressant att höra.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

#3
Okej, jag kan ordna ljudklipp på Daphne i de dubbningar jag har när jag får tid.

Jag såg att jag faktiskt hade lagt upp ljudklipp på Scooby-Doos olika röster för ett par år sedan, och de filerna fanns kvar på servern. De finns här:
Steve Kratz (Media Dubbs dubbningar): [media]
http://www.dubbningshemsidan.se/scooby-stevekratz.mp3[/media]
Stefan Frelander (Sun Studios dubbningar): [media]
http://www.dubbningshemsidan.se/scooby-stefanfrelander.mp3[/media]
Kanal 10/Pickwicks videofilmer - antingen Bert-Åke Varg eller Gunnar Ernblad: [media]
http://www.dubbningshemsidan.se/scooby-bertakevarg.mp3[/media]

Tyvärr har jag inte tillgång till Transfers gamla videofilmer med Stellan Skarsgård som Scooby.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juli 2008 kl. 12:19:52
Okej, jag kan ordna ljudklipp på Daphne i de dubbningar jag har när jag får tid.

Jag såg att jag faktiskt hade lagt upp ljudklipp på Scooby-Doos olika röster för ett par år sedan, och de filerna fanns kvar på servern. De finns här:

Steve Kratz (Media Dubbs dubbningar)

Stefan Frelander (Sun Studios dubbningar)

Kanal 10/Pickwicks videofilmer - antingen Bert-Åke Varg eller Gunnar Ernblad

Tyvärr har jag inte tillgång till Transfers gamla videofilmer med Stellan Skarsgård som Scooby.


Hur går det med klippen? och förresten kanske du kan lägga upp klipp på Shaggy och Velma någon gång?

jag skulle vilja höra dom också men du behöver inte göra dom på samma gång.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Klippen på Scooby finns i ovanstående inlägg, fast inte bifogat utan i form av länkar till MP3-filer - så klicka på namnen för att ladda ner dem.

Jag ska ordna ljudklipp på Shaggy och Velma när jag hinner. Shaggy går snabbare, eftersom alla identifierade röster bör finnas på DVD. Vad gäller Velma, så är det Irene Lindh i Kanal 10/Pickwicks gamla VHS-filmer som inte finns på DVD, och därför måste föras över från VHS-band.

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Hur går det med klippen på Dapnhe då?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Ärligt talat hade jag totalt glömt bort att du bett om ljudklipp på Daphne. Det är i alla fall samma situation där som med Velma - eftersom åtminstone en av rösterna bara finns på VHS, så tar det ett tag att ordna det (då jag måste flytta videor mellan rummen och föra över till DVD).

Men jag ordnar det när jag har möjlighet.

TonyTonka

okej bra. men hur vet jag Vilka filmer med scooby doo som getts ut av transfer och Kanal 10?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Enligt Statens ljud- och bildarkiv gav SF/Transfer ut följande Scooby-Doo-filmer:

Scooby-Doo i spökstaden
Scooby Doo på skurkjakt med Läderlappen & Robin
Scooby Doo hos familjen Addams och i Hollywood
Scooby & Scrappy Doo - Volym 1 (Mysteriet med rymdtjuven/Nattmonstret i nöjesparken/Mysteriet med neonfantomen)
Scooby & Scrappy Doo - Volym 2 (Mysteriet med det flygande tefatet/Scooby och Scrappy möter demonödlan/Scooby och Scrappy möter skuggmonstret)

Såvitt jag vet gavs dessa bara ut på hyr-VHS. En del av avsnitten har senare släppts på köp-VHS från andra förlag, men då med andra dubbningar.

SLBA:s lista på filmer från Kanal 10 verkar dock kraftigt bristfällig, så där får jag ta och leta band mina VHS-band istället - jag tror jag ska ha de allra flesta eller rentav alla som de gav ut i serien. Jag återkommer.

Daniel Hofverberg

#11
De VHS-filmer jag har från Kanal 10/Pickwick är:

Kalla kårar i Camelot/Den ansiktslöse zombien
Den hårresande skyskrapan/Festivalvärd eller spöke
Spöke med chockverkan/Den huvudlöse hästmannen
Tjugotusen vrål - och skrik under vattnet/Juveljakten i San Fransisco
Demonen i jordkulan/Scooby-Doo i Grand Canyon

Det kan tänkas finnas fler, men ärligt talat tror jag inte det, då jag minns att jag för några år sedan fick köpa restlager direkt från Kanal 10/Pickwick av de filmer jag inte hade. Men om någon vet av fler titlar som de gav ut med Scooby-Doo, så får ni gärna komplettera.

Edit: Lade till en ytterligare titel, som jag hade missat att jag hade förra gången.

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

fanns inte scooby doo i svergie innan 1980-Talet?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Visst gjorde det det, men såvitt jag vet inte i dubbad form. Scooby-Doo i olika former visades på SVT under 1970-talet, men då gick den bara i svensktextad originalversion. Mig veterligen var det först i och med SF/Transfers VHS-filmer omkring mitten av 1980-talet som det kom någon svensk dubbning.

Första dubbningen av någon av Scooby-Doo-serierna i sin helhet var Media Dubbs och Mediadubb Internationals dubbningar för visningarna på TV3 under slutet av 1980-talet och framåt. Först ut var Scooby och Scrappy Doo som dubbades som del av TV3:s block Tecknade pärlor från Hanna-Barbera, och därefter kom The Scooby-Doo Show följt av Scooby-Doo - Var är du?. Före det rörde det sig bara om enstaka avsnitt för VHS-utgåvor.