Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Gästboken redirect? reklam/skit?

Startat av paddingtonbear, 28 april 2016 kl. 02:41:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Daniel Hofverberg

Tack för att du uppmärksammat det - jag vet tyvärr inte vad det är som händer, då det aldrig varit så förut. Jag hittar inga uppenbara orsaker till detta, då det inte verkar förekomma skumma inlägg som kan tänkas innehålla sådan kod; och det heller inte finns något i skriptet som skickar till en sådan sida.

Jag ska fortsätta felsöka, och hittar jag ingen orsak eller om jag hittar något som tyder på hackning så tar jag ner gästboken tills vidare tills det är åtgärdat.

För övrigt uppskattar jag om du rapporterar sådant här på tavlan "Om Dubbningshemsidan", då testtavlan inte är något som jag eller de flesta brukar läsa på...

Daniel Hofverberg

Nu är problemet löst. Det visade sig att ett analysverktyg som används på Dubbningshemsidan hade tagits över av någon skum aktör, så att deras domännamn vidarebefordrade till en skum sida.

Det har alltså aldrig funnits något säkerhetshål på Dubbningshemsidan eller dess gästbok, utan problemet låg alltså externt och bortom min kontroll. Nu har jag tagit bort analysverktyget som orsakade popupen, så nu ska allt vara frid och fröjd igen.

Jag ska dock för säkerhets skull göra en omfattande sökning för att se att inte fler sidor på Dubbningshemsidan innehåller koden som numera blivit skum.

Jag tror inte att den här popupen har orsakat någon risk för slutanvändare, men för säkerhets skull rekommenderar jag alla som besökt gästboken och fått upp den skumma popupen att köra antivirusprogram och anti-malwareprogram (såsom exempelvis AdAware) på sin dator, för att se till att inget skumt kommit in. Det är nog osannolikt utifrån min snabba analys, men bättre att ta det säkra före det osäkra.

Jag ber om ursäkt för det inträffade.

Det här påminner mig för övrigt om att det vore hög tid att flytta över gästboken till något lämpligt PHP-skript; något jag tyvärr inte haft tid att göra. Som det är nu är gästboken nämligen den enda del av sajten som fortfarande bygger på CGI och Perl, och det är orsaken till att det tagit sådan tid för mig att lokalisera problemet (då jag aldrig varit alltför bra på Perl, utan använt ett färdigt skript för gästboken som jag bearbetat). Till råga på allt utvecklas inte längre det här gästboksskriptet, utan företaget som gjorde det har gått i konkurs.


paddingtonbear

Good work Hofverberg  :D personligen så har jag ju genom åren kört Firefox med mina favoritaddons och aldrig fått in något i någon utav mina datorer , men man vet ju aldrig vilken browser eller säkerhetsgrad på saker och ting alla övriga användare har/haft..

Men det verkade grönt vad gäller driveby och liknande

Steffan Rudvall

Har du märkt de senaste inläggen i gästboken?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 augusti 2021 kl. 19:40:25
Har du märkt de senaste inläggen i gästboken?
De hade jag totalt missat, tack för att du sa till. Nu är de borttagna. :)

Adam Larsson

Jag läste igenom gästboken och märkte att Daniel har gjort personangrepp... :(

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet  5 augusti 2021 kl. 20:51:15
Jag läste igenom gästboken och märkte att Daniel har gjort personangrepp... :(
Daniel gör inte sånt, vad handlar det här om egentligen?

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  5 augusti 2021 kl. 20:51:15
Jag läste igenom gästboken och märkte att Daniel har gjort personangrepp... :(
Vilka inlägg syftar du på då? För jag har inget minne av det, och hittar heller inget som skulle kunna klassas som personangrepp.

Adam Larsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 augusti 2021 kl. 20:59:07
Daniel gör inte sånt, vad handlar det här om egentligen?
Någon berömer Stefan Frelander och Daniel svarar att han inte är bra och och att Daniel tycker det är bra att han har slutat dubba Fred och att han önskar att Sun Studio sparkar honom som Scooby!

Steffan Rudvall

Citat från: Adam Larsson skrivet  5 augusti 2021 kl. 21:01:50
Någon berömer Stefan Frelander och Daniel svarar att han inte är bra och och att Daniel tycker det är bra att han har slutat dubba Fred och att han önskar att Sun Studio sparkar honom som Scooby!
Det är ju inget personangrepp, Daniel utrycker bara sin egen åsikt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  5 augusti 2021 kl. 21:01:50
Någon berömer Stefan Frelander och Daniel svarar att han inte är bra och och att Daniel tycker det är bra att han har slutat dubba Fred och att han önskar att Sun Studio sparkar honom som Scooby!
När har jag skrivit det? För jag har nu själv gått igenom alla inlägg från idag och bakåt till 2011, och hittar inget sådant under de 10 åren.

Hursomhelst tycker jag inte det är personangrepp, men om jag hittar åt inläggen ifråga kan jag formulera om mig - det är möjligt att jag någon gång i tiden har uttryckt mig onödigt klantigt/klumpigt eller hårt...

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 augusti 2021 kl. 21:18:12
När har jag skrivit det? För jag har nu själv gått igenom alla inlägg från idag och bakåt till 2011, och hittar inget sådant under de 10 åren.

Hursomhelst tycker jag inte det är personangrepp, men om jag hittar åt inläggen ifråga kan jag formulera om mig - det är möjligt att jag någon gång i tiden har uttryckt mig onödigt klantigt/klumpigt eller hårt...
2004.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 augusti 2021 kl. 19:43:40
De hade jag totalt missat, tack för att du sa till. Nu är de borttagna. :)
Det har kommit flera.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 23 augusti 2021 kl. 09:56:54
Det har kommit flera.
Tack, nu är de borttagna. :)

Uppenbarligen verkar spammare ha lyckats ta sig förbi skydden på gästboken, så att den inte längre kan hålla spaminlägg borta - och programvaran jag använder till gästboken utvecklas inte längre, och företaget bakom har gått i konkurs. :(

Kanske börjar det vara läge att fundera på om man ska låta gästboken gå i pension... :'(

Alternativt måste man nog se sig om efter nyare programvaror, som fortfarande utvecklas och som man kan byta till.