Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Harry potter och halvblodsprinsen

Startat av Peri, 20 november 2009 kl. 15:06:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peri

Nån som vet om Harry potter och halvblodprinsen kommer i en dubbad utgåva?
Den 2-disc-versionen som kommer 23/11 har bara flamländskt/holländskt och engelskt tal.

Coppe

Verkar konstigt, alla de andra filmerna har ju svenskt tal ???
Men kanske kommer i en senare utgåva.
Eller så blev det för dyrt för filmbolaget.

Daniel Hofverberg

Jag har faktiskt frågat Warner Home Video om det här nu i veckan, och tyvärr kommer Harry Potter och halvblodsprinsen inte att dubbas i Sverige. DVD-utgåvan som släpps till veckan innehåller som sagt enbart holländskt och engelskt ljudspår samt textning på en rad språk, och det verkar heller inte vara aktuellt med någon dubbad utgåva längre fram.

Jag tycker att det är mycket egendomligt, efter att alla tidigare Harry Potter-filmer varit dubbade. Visserligen är väl den här lite mer våldsam och mörk än flera av de tidigare filmerna, men trots allt hade den ju samma åldersgräns på bio som alla tidigare filmer i serien (11 år).

Tyvärr är väl risken överhängande att det här innebär att även de kommande Harry Potter-filmerna inte kommer att dubbas, men jag hoppas verkligen att Warner tänker om och dubbar nästa film (när det nu blir aktuellt).

Lisa

Ja för filmer från 11år är tillåtna att se från 7år med vuxet sällskap väl..? Och 7åringar har nog lite problem att hänga med i texten..

Peri

OK, tack för infon, blir väl att läsa texterna för tösen då.

Coppe

Fick ett mail från Discshop:

Hej,
Tack för ditt mail.

Information vi har fått från filmbolaget är att den har Engelskt tal och
Svenskt tal.

Med Vänlig Hälsning
Jonathan Stillberger
Kundtjänst

Fast det står det ju inget om på deras egen webshop
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt.php?lang=&id=75884&lang=se&subsite=start&&ref=

Man får väl se när filmen dimper ner i brevlådan.

Daniel Hofverberg

Då måste Discshop ha fått felaktig information. Warner Home Video bör ju veta vad de pratar om, och när de dels säger att den inte har dubbats och omslaget dels uppger att det inte finns svenskt tal, så lär det inte råda någon tvekan om att det är det som gäller.

För övrigt ser jag att Discshop nu har ändrat specifikationerna till enbart engelskt ljudspår, medan de tidigare angivit både svenskt och engelskt 5.1-spår, så gissningsvis har de nu i dagarna fått veta att deras tidigare information varit felaktig.

Citat från: Lisa skrivet 20 november 2009 kl. 17:19:10
Ja för filmer från 11år är tillåtna att se från 7år med vuxet sällskap väl..? Och 7åringar har nog lite problem att hänga med i texten..
På bio får filmer med 11-årsgräns mycket riktigt ses av personer från 7 år i vuxet sällskap, men om Harry Potter sedan är så lämpligt för sjuåringar kan väl diskuteras. Men å andra sidan spelar ju åldersgränser ingen praktisk betydelse på DVD (utan bara på bio), utan sträcker sig ju inte längre än till text på omslaget.

E

#7
Gammalt ämne

Jag tror denna och 7:orna inte blev dubbade för att dom riktar sig till äldre publik

Tänkte också berätta en rolig grej om den här filmen:

Det som Hermione gör 0:51 i videon var faktiskt improviserad av Emma Watson ;D Hon gjorde det för att det skulle vara passande. Och man ser tydligt att Daniel Radcliffe är på väg att skratta i slutet :D

https://www.youtube.com/watch?v=V-GgWCBVhrg

Alexander

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 16 februari 2020 kl. 10:38:41
Gammalt ämne

Jag tror denna och 7:orna inte blev dubbade för att dom riktar sig till äldre publik

Tänkte också berätta en rolig grej om den här filmen:

Det som Hermione gör 0:51 i videon var faktiskt improviserad av Emma Watson ;D Hon gjorde det för att det skulle vara passande. Och man ser tydligt att Daniel Radcliffe är på väg att skratta i slutet :D

https://www.youtube.com/watch?v=V-GgWCBVhrg

Så bra att hon gjorde det, det passar in i scenen.

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 16 februari 2020 kl. 10:38:41
Gammalt ämne

Jag tror denna och 7:orna inte blev dubbade för att dom riktar sig till äldre publik

Tänkte också berätta en rolig grej om den här filmen:

Det som Hermione gör 0:51 i videon var faktiskt improviserad av Emma Watson ;D Hon gjorde det för att det skulle vara passande. Och man ser tydligt att Daniel Radcliffe är på väg att skratta i slutet :D

https://www.youtube.com/watch?v=V-GgWCBVhrg

Ajajajaj! Det är såg ut att kunna göra ganska så ont.  :o :o

gstone

Harry potter och halvblodsprinsen boken har något som varken Berättelsen om Narnia eller Sagan om ringen incest !

Seriöst det är incest  i  Harry potter och halvblodsprinsen :)

Dom skämtade inte när dom sa att dom senare bökerna blir mörkare.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Citat från: gstone skrivet 30 januari 2023 kl. 23:31:05Seriöst det är incest  i  Harry potter och halvblodsprinsen :)
Nu har jag inte läst boken på typ hundra år men var exakt finns det incest? Vilka karaktärer?

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 31 januari 2023 kl. 02:04:58Nu har jag inte läst boken på typ hundra år men var exakt finns det incest? Vilka karaktärer?
Incest tror jag inte. Men kanske blandade ihop lite karaktärerna med de tre bröderna som är med i sista boken om dödsrelikerna. Att en dödar den enes bror. Jag är inte helt säker men det ända jag kan tänka mig som kan ligga till att man dödar en familjemedlem eller så. 
Kan ju med vara av den skaran att Grårygg dödar barn sägs det i boken men det är ju inte heller incest utan väldigt makabert det också.  ::) ::)