Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Nya tullregler

Startat av Anders M Olsson, 16 februari 2018 kl. 16:25:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Mycket intressant. Vi får hoppas att det blir likadant i Sverige som i Norge att de tvingas gå tillbaka till de gamla reglerna. Jag har svårt att se hur det här ska kunna fungera i praktiken, då Posten lär gå under av extraarbete genom alla mängder av paket som kommer från utanför EU i dagens läge...

På tal om Norge så lär det väl bli samma problem från och med den 1 mars när man från Sverige köper varor från Norge - trots allt är ju Norge inte medlem i EU. Inte särskilt roligt... Jag har genom åren köpt ett flertal VHS-filmer från Norge, och norska VHS-utgåvor lär nog inte vara så lätta att hitta åt i svenska butiker... ::)

Citat från: TrondM skrivet 18 februari 2018 kl. 14:45:50
Når det gjelder varer fra Amazon UK, så må dere huske at når UK går ut av EU, så vil Amazon UK trekke fra britisk VAT (20%) på pakkene før de sender varene ut av UK. En vare som koster £30 pluss frakt i dag, vil altså koste £25 pluss frakt når de går ut av EU. Og hvis jeg har forstått EU-reglene rett, så har vel Amazon UK så stor omsetning til Sverige, at de belaster svensk moms på alle varer de sender dit. I så fall betaler dere vel allerede £31,25 pluss frakt for denne varen.
Det stämmer bra. Beställer man i Sverige från brittiska Amazon i dagsläget, så tar de betalt för svensk moms så att priset man faktiskt betalar är dyrare än det som står utsatt när man lägger varorna i kundvagnen (då de lägger på mellanskillnaden mellan brittisk och svensk moms).

Köper man från privatsäljare på brittiska Amazon (Marketplace) betalar man däremot brittisk moms, så då blir det samma pris som det faktiskt står på sidan.

Daniel Hofverberg

Nu har jag för första gången fått kravbrev från PostNord angående moms/expeditionsavgift enligt de nya reglerna. Och ärligt talat fungerar det minst sagt uselt...

I brevet jag fått nu står det: "Din försändelse med kollinummer XXXX från utlandet har anlänt. Du måste betala 81 kr till PostNord innan det kan levereras."

Inte ett ord om vad försändelsen innehåller, vem avsändaren är, vad avsändaren skrivit på tullblanketten eller ens vilket land det kommer ifrån... :(

Brevet hänvisar till en betalsida vid namn moms.postnord.se, och där kan man fylla i kollinumret ifråga. Om man gör det får man en knapp för att visa bild på paketet, men klickar man där står det bara "Bild saknas"... :( Jag har då fyllt i ett formulär om "Begäran om innehållsspecifikation" som finns på deras webbsida. Då fick jag ett dygn senare ett standardsvar om att det saknas uppgift i deras system om innehåll, och att de istället hänvisar till PostNords kundtjänst via telefon. Ringer man hänvisar de istället till formuläret man just fyllt i på webben, då de på kundtjänst inte visste något...

Med andra ord har jag hamnat i en märklig moment 22-situation. Hur ska jag kunna veta om det är värt att betala avgiften, när jag inte vet vad det faktiskt är som paketet/brevet innehåller...?

Jag väntar dels på bl.a. en del DVD-filmer från bland annat USA, som jag givetvis är så illa tvungen att betala avgiften för. Men jag har också beställt några saker för struntsummor från Kina, bland annat en HDMI-kabel och sockar, där jag inte betalat mer än 10 - 20 kronor för varorna (inklusive frakt). Och sådant vill givetvis inte en människa betala enorma avgifter för, då avgiften ligger på flera hundra procent av det man faktiskt betalat för varorna och frakten...

Så hur ska jag kunna veta vad den här försändelsen innehåller, då PostNord inte verkar kunna tala om det...?

Som parentes kan nämnas att posten verkar ha en enorm eftersläpning, då det här är första gången jag fått något sådant här, och jag inte beställt någonting utanför EU efter mitten av februari (när de nya reglerna blev kända). Så vad det än är, så har det tagit väldigt lång tid för posten att hantera och skicka ut det här brevet...

Anders M Olsson

Ja, det verkar ju faktiskt inte klokt. Men något sådant kunde man ju faktiskt förvänta sig...

Mitt tips är att kontakta någon tidning, berätta om ditt dilemma och be dem göra ett reportage om saken. Om tidningarna börjar nysta brukar det kunna sätta fart på de trögaste myndigheter!

Anders M Olsson

Är betalsidan på webben det enda alternativet som ges för betalning?

Även om de allra flesta försändelserna är beställda via internet kan man ju inte förutsätta att alla utan undantag måste vara det. Det kan ju finnas varor som är beställda på "gammalt hederligt sätt" via postorder eller telefon av folk som varken har dator eller internet. Hur ska dessa kunna betala moms och avgifter?

Tidigare var det ju alltid så med tullvaror att man fick hem en avi i brevlådan. Sen var det bara att betala på utlämningsstället när man hämtade paketet. Varken dator eller internet behövdes.

Henkow

Fick också nyligen mitt första kravbrev från Postnord. Jag fick åtminstone en liten beskrivning om vad det innehöll.

Daniel Hofverberg

Citat från: Henkow skrivet  9 april 2018 kl. 18:11:55
Fick också nyligen mitt första kravbrev från Postnord. Jag fick åtminstone en liten beskrivning om vad det innehöll.
Jaså, fick du det? På vilket sätt stod det utsatt?

Mycket märkligt varför du och jag inte har fått samma behandling... Man kan ju undra hur det ser ut för alla andra...

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 april 2018 kl. 14:20:16
Är betalsidan på webben det enda alternativet som ges för betalning?

Även om de allra flesta försändelserna är beställda via internet kan man ju inte förutsätta att alla utan undantag måste vara det. Det kan ju finnas varor som är beställda på "gammalt hederligt sätt" via postorder eller telefon av folk som varken har dator eller internet. Hur ska dessa kunna betala moms och avgifter?

Tidigare var det ju alltid så med tullvaror att man fick hem en avi i brevlådan. Sen var det bara att betala på utlämningsstället när man hämtade paketet. Varken dator eller internet behövdes.
Ja, det enda alternativ som ges är betalsidan på webben; märkligt nog. I brevet står det att de tar emot betalning via kort och Swish, men något telefonnummer för Swish står inte angivet. Och för de som inte har dator är det väl ärligt talat heller inte så jättesannolikt att de skulle ha Swish... Inget avi eller inbetalningskort följer med.

Sen vet jag inte hur det är med er andra, men personligen är jag inte särskilt förtjust i att betala sådana här saker via Swish, där man ju liksom inte får något kvitto på betalningen eller andra direkta bevis...

Henkow

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 april 2018 kl. 20:48:23
Jaså, fick du det? På vilket sätt stod det utsatt?

Mycket märkligt varför du och jag inte har fått samma behandling... Man kan ju undra hur det ser ut för alla andra...
Ja, det enda alternativ som ges är betalsidan på webben; märkligt nog. I brevet står det att de tar emot betalning via kort och Swish, men något telefonnummer för Swish står inte angivet. Och för de som inte har dator är det väl ärligt talat heller inte så jättesannolikt att de skulle ha Swish... Inget avi eller inbetalningskort följer med.

Sen vet jag inte hur det är med er andra, men personligen är jag inte särskilt förtjust i att betala sådana här saker via Swish, där man ju liksom inte får något kvitto på betalningen eller andra direkta bevis...

På bilden jag fick kunde jag se på lappen som var fastsatt på paketet vad det innehöll.

Daniel Hofverberg

Citat från: Henkow skrivet  9 april 2018 kl. 21:24:30
På bilden jag fick kunde jag se på lappen som var fastsatt på paketet vad det innehöll.
Märkligt; jag får alltså inte fram någon bild alls på mitt paket...

Henkow

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 april 2018 kl. 22:26:29
Märkligt; jag får alltså inte fram någon bild alls på mitt paket...

Med tanke på att avgiften du fick bara var på 81 kronor borde det röra sig om något väldigt billigt i alla fall.

Daniel Hofverberg

Citat från: Henkow skrivet 10 april 2018 kl. 02:20:13
Med tanke på att avgiften du fick bara var på 81 kronor borde det röra sig om något väldigt billigt i alla fall.
De påstod att det deklarerade värdet på tullblanketten var 3 dollar.

Det säger ju dock inte så mycket, då det i min erfarenhet är mer regel än undantag att deklarerade värden på tullblanketterna inte alls överensstämmer med verkligheten - det kan vara åt båda hållen, men det vanliga är väl att de flesta deklarerar ett värde som är lägre än det faktiska värdet.

Om det stämmer att det faktiskt är något jag bara betalat 3 dollar för (om vi förutsätter att de syftar på amerikanska dollar), så är det ju ingen större tvekan att det knappast är värt att betala den absurda avgiften för. Men jag har flera gånger varit mer om att det på paket som jag betalat flera hundra kronor för har angivits värden på 3 - 4 dollar, så det säger som sagt inte så mycket... Det är rentav relativt ovanligt att deklarerade värden har någon nämnvärd sanningshalt.

För några år sedan hade jag också motsatt problem, då jag köpte ett par DVD-filmer från Australien för 150 svenska kronor med frakt, och klantskallarna på nätbutiken deklarerade ett värde på 200 australiensiska dollar...! Vilket förstås resulterade i att det som annars hade passerat avgiftsfritt istället fastnade i tullen... :(

Henkow

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 april 2018 kl. 09:32:03
Om det stämmer att det faktiskt är något jag bara betalat 3 dollar för (om vi förutsätter att de syftar på amerikanska dollar), så är det ju ingen större tvekan att det knappast är värt att betala den absurda avgiften för. Men jag har flera gånger varit mer om att det på paket som jag betalat flera hundra kronor för har angivits värden på 3 - 4 dollar, så det säger som sagt inte så mycket... Det är rentav relativt ovanligt att deklarerade värden har någon nämnvärd sanningshalt.

Då blir det jobbigare. De borde inte kunna hålla ditt paket gisslan med sån knapphändig information.

Daniel Hofverberg

Idag kom plötsligt ett till kravbrev från PostNord, och även den här gången står ingenting och det finns ingen bild att tillgå på paketet; vare sig i brevet eller när man knappat in kollinumret på betalsidan på webben... :(

Anders M Olsson

Det ligger nu flera artiklar på SVTs webbplats om Postnords avgiftsfiasko:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/postnord-tvingas-sanda-tillbaka-400-000-paket
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/postnord-kraver
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-3
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/postnord-nedringd-av-arga-kunder-efter

Det anmärkningsvärda i sammanhanget är väl att finansministern bara hade begärt en handlingsplan, inte att tullen och posten skulle lösa problemet i panik.

Daniel Hofverberg

Inte särskilt konstigt att många är missnöjda, och det här har som sagt skötts fruktansvärt uselt.

Nu har jag äntligen fått svar från någon levande människa om de två kravbrev jag fått från PostNord om paket utanför EU...

"Om du använt dig av vårt kontaktformulär om innehållet så har du gjort vad som går. Det sättet är det absolut bästa sättet att få reda på innehållet och om de på importavdelningen inte kunde se innehållet har vi tyvärr ingen möjlighet att kolla det. Om du tycker att det är för osäkert för dig för att betala så kan du låta avgiften vara så skickar vi tillbaka den till avsändaren."

Jag är med andra ord tillbaka på ruta noll, då det fortfarande inte går att se de utlovade bilderna på PostNords momssida på nätet, och inte ens deras kundtjänst via telefon kan se någonting. Så hur sjutton ska jag kunna veta vad det är i de här två paketen där PostNord kräver 81 respektive 78 kronor...?

Jag vill ju inte bara låta dem skicka tillbaka varorna heller, då jag som sagt bland annat har köpt några DVD-filmer från USA, som förstås är värda en hel del pengar och som jag verkligen vill ha. Om jag låter bli att betala avgiften på dem, så har jag ju kastat de pengar jag redan betalat i sjön... Men samtidigt kan jag förstås heller inte betala 81 kronor för sockar värda 10 kronor, som jag har köpt från Kina (för att ta de två ytterligheterna som exempel)...

Det här börjar likna ett riktigt dåligt aprilskämt... :(

Anders M Olsson

Jag har nu för första gången beställt varor från Amazon.com med expressfrakt. Jag beställde i går kväll och de utlovar leverans redan på torsdag den 19:e. Det blev visserligen inte billigt, men det känns ändå bättre att lägga pengarna där än att göda Postnord vars hantering inte tillför något, utan enbart försenar, fördyrar och krånglar till leveransen.

Det man möjligen kan invända generellt mot kurirpost (i det här fallet DHL) är att de brukar ha för vana att försöka leverera paket till folks bostäder på vardagar dagtid när de flesta är på jobbet. Det brukar resultera i att man måste köra bil och hämta på något avlägset utlämningsställe som kan vara svårt eller omöjligt att nå med allmänna kommunikationer.

Där har ju Postnord en klar fördel med ett tätt utbyggt nätverk av utlämningsställen. I mitt fall behöver jag bara ta en promenad på ett par minuter till den lokala ICA-butiken. Inrikes brevförsändelser med 1-2 DVD- eller Blu-rayskivor får jag direkt hem genom brevinkastet i dörren.