Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Videofilm PRT/Din video/Super film & video

Startat av Mysan, 13 juni 2007 kl. 13:23:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mysan

Vet någon om följande företag existerar i dag? Har några filmer som uthyres av "Super film & video" i Partille(dubbningsbolag?, nån som vet?) t.ex vargen och de sju killingarna/den malliga påfågeln...

sen har jag en del filmer som utifrån instickets info uthyres av PRT Elektronic AB Partille, och ser man på dess kassetetiketter är de alla märkta med DIN VIDEO. Är då DIN VIDEO och PRT Elektronic AB samma sak? (nån som vet dubbningsbolag?) den lilla prinsessan/alice i underlandet/hans och greta/snövit/den fula ankungen...

(men så såg jag att det är samma adresser till Super film & video som till PRT Elektronic AB utifrån mina fodral, tror dock inte adressen stämmer i dag.) hör dom i hop?

håller på att kolla upp vilka personer som dubbade, men det är svårt att få tag på info

Daniel Hofverberg

Nu är jag dåligt insatt på detta, men jag har letat i diverse företagsregister (plus telefonkataloger) och hittar inga företag med någon av dessa tre namn. Visserligen finns det ett företag vid namn "Super X Film & Video", men i och med det extra X:et så gissar jag att den inte har något att göra med företaget du frågar om.

Utifrån detta kan man dra slutsatsen att antingen existerar företagen inte längre, eller också har de bytt namn och heter något annat idag. Personligen gissar jag på det förstnämnda, då jag inte hört talats om några namnbyten gällande företag med de namnen.

Jag är inte säker på hur det ligger till, men jag tror att "Din video" bara var ett varumärke som användes på den här tiden, och inte var något företag med det namnet. Däremot vet jag inte om de andra två företagen har eller hade något samband mellan varann.

Tyvärr vet jag inget om dubbningsbolag. Det är tyvärr inte lätt att få tag i information om så här gamla dubbningar...

Mysan

Super film & video, Box 2139, 433 02 Partille, tfn 031-262045, (PRT samma adress) men gäller nog inte nu i dag.

ddubbning

Citat från: Aurora skrivet 13 juni 2007 kl. 15:15:37
Super film & video, Box 2139, 433 02 Partille, tfn 031-262045, (PRT samma adress) men gäller nog inte nu i dag.

Hos Ljud-och bildarkivet finns företaget Super Film & Video registrerat för 34 videofilmer, bland annat kassetter med katten Gustaf men även spelfilmer för vuxna.Även kassetter med sagor finns, men ingen av de som nämnts i denna tråd finns registrerade för detta företag hos SLBA.

Mysan

Citat från: ddubbning skrivet 13 juni 2007 kl. 17:00:59
Hos Ljud-och bildarkivet finns företaget Super Film & Video registrerat för 34 videofilmer, bland annat kassetter med katten Gustaf men även spelfilmer för vuxna.Även kassetter med sagor finns, men ingen av de som nämnts i denna tråd finns registrerade för detta företag hos SLBA.

framgår det där ifall företaget nu i dag existerar?

ddubbning

Citat från: Aurora skrivet 13 juni 2007 kl. 17:10:08
framgår det där ifall företaget nu i dag existerar?

Nej. Dock står det 1987? efter samtliga filmtitlar i träfflistan.

En sökning i Eniro på den adress och telefonnummer du skrev gav inga träffar.

Mysan

då är det nog så att företaget i dag inte finns, men 1987 kan ju stämma för filmerna är gamla.

ddubbning

Citat från: Aurora skrivet 13 juni 2007 kl. 20:51:46
då är det nog så att företaget i dag inte finns, men 1987 kan ju stämma för filmerna är gamla.
Just det.

Mysan

Citat från: ddubbning skrivet 13 juni 2007 kl. 17:00:59
Hos Ljud-och bildarkivet finns företaget Super Film & Video registrerat för 34 videofilmer, bland annat kassetter med katten Gustaf men även spelfilmer för vuxna.Även kassetter med sagor finns, men ingen av de som nämnts i denna tråd finns registrerade för detta företag hos SLBA.

på slba sidan funkade inte sökfunktionen just då jag sökte, står det där namnen på de alla 34 filmerna från Super film & video?

Daniel Hofverberg

#9
Visst gör det det:

1. Candid camera classics = Skratta åt dolda kameran. 1-5 / compiled by Bob Harvey   1987?]   
2. Tecknad film med svenskt tal. Del 7 : hajarnas konung   [1987?]   
3. Here comes Garfield = Här kommer Gustaf / Phil Roman   1987?   
4. Garfield in paradise = Gustaf i paradiset : Garfield / Phil Roman   1987?   
5. Garfield on the town = Gustaf på stan / Phil Roman   1987?   
6. Garfield in the rough = Gustaf på picknick / Phil Roman   1987?   
7. Garfield in disguise = Gustaf spökar ut sig / Phil Roman   1987?   
8. Bonnie's kids = Bonnies kids / Arthur Marks   [1987?]   
9. The centerfold girls = Girl hunter / John Peyser   1987?   
10. Linda Lovelace for president / [regi]: Claudio Guzman   [1987?]   
11. Kill squad = Mordpatrullen / Patrick G. Donahue   1987?   
12. Pray for the dead = Bed för de döda / Joseph Warren [pseud. för Giuseppe Vari]   [1987?]   
13. The red berets = De röda baskrarna / Mario Siciliano   1987?   
14. Full proof = Skottsäker plan / [regi:] Enzo G. Castellari [pseud. för Enzo G. Girolami]   [1987?]   
15. Jesse & Lester two brothers in a place called Trinity = Jesse och Lester i Trinity / James London   1987?   
16. Fast-hand is still my name = Mulligan / Frank Bronston   1987?   
17. Gold raiders / P. Chalong   1987?   
18. The big deal -   1987?   
19. Thunder kid   1987?   
20. Deadly hunt   1987?   
21. Police force   1987?   
22. Kejsaren och näktergalen   [1987?]   
23. Hoodlums = Med livet som insats / directed by Mac Ahlberg   [1987?]   
24. Onkel Toms stuga   [198-?]   
25. Tecknad film med svenskt tal. Del 1 : kejsaren som blev en stork   [1987?]   
26. Tecknad film med svenskt tal. Del 2 : skogens konung   [1987?]   
27. Tecknad film med svenskt tal. Del 3 : Prins Trastnäbb   [1987?]   
28. Tecknad film med svenskt tal. Del 4 : grodprinsen   [1987?]   
29. Tecknad film med svenskt tal. Del 5 : pojken som aldrig var rädd   [1987?]   
30. Tecknad film med svenskt tal. Del 6 : grodans äventyr   [1987?]   
31. Tecknad film med svenskt tal. Del 8 : snödrottningen   [1987?]   
32. Tecknad film med svenskt tal. Del 9 : vargen och de sju killingarna   [1987?]   
33. Tecknad film med svenskt tal. Del 11 : svinaherden   [1987?]   
34. Tecknad film med svenskt tal. Del 12 : den gamle hunden   [1987?] 

Mysan

tack! det va de från nr 25-34 jag känner igen=) :)

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 juni 2007 kl. 18:12:47
Visst gör det det:

1. Candid camera classics = Skratta åt dolda kameran. 1-5 / compiled by Bob Harvey   1987?]   
2. Tecknad film med svenskt tal. Del 7 : hajarnas konung   [1987?]   
3. Here comes Garfield = Här kommer Gustaf / Phil Roman   1987?   
4. Garfield in paradise = Gustaf i paradiset : Garfield / Phil Roman   1987?   
5. Garfield on the town = Gustaf på stan / Phil Roman   1987?   
6. Garfield in the rough = Gustaf på picknick / Phil Roman   1987?   
7. Garfield in disguise = Gustaf spökar ut sig / Phil Roman   1987?   
8. Bonnie's kids = Bonnies kids / Arthur Marks   [1987?]   
9. The centerfold girls = Girl hunter / John Peyser   1987?   
10. Linda Lovelace for president / [regi]: Claudio Guzman   [1987?]   
11. Kill squad = Mordpatrullen / Patrick G. Donahue   1987?   
12. Pray for the dead = Bed för de döda / Joseph Warren [pseud. för Giuseppe Vari]   [1987?]   
13. The red berets = De röda baskrarna / Mario Siciliano   1987?   
14. Full proof = Skottsäker plan / [regi:] Enzo G. Castellari [pseud. för Enzo G. Girolami]   [1987?]   
15. Jesse & Lester two brothers in a place called Trinity = Jesse och Lester i Trinity / James London   1987?   
16. Fast-hand is still my name = Mulligan / Frank Bronston   1987?   
17. Gold raiders / P. Chalong   1987?   
18. The big deal -   1987?   
19. Thunder kid   1987?   
20. Deadly hunt   1987?   
21. Police force   1987?   
22. Kejsaren och näktergalen   [1987?]   
23. Hoodlums = Med livet som insats / directed by Mac Ahlberg   [1987?]   
24. Onkel Toms stuga   [198-?]   
25. Tecknad film med svenskt tal. Del 1 : kejsaren som blev en stork   [1987?]   
26. Tecknad film med svenskt tal. Del 2 : skogens konung   [1987?]   
27. Tecknad film med svenskt tal. Del 3 : Prins Trastnäbb   [1987?]   
28. Tecknad film med svenskt tal. Del 4 : grodprinsen   [1987?]   
29. Tecknad film med svenskt tal. Del 5 : pojken som aldrig var rädd   [1987?]   
30. Tecknad film med svenskt tal. Del 6 : grodans äventyr   [1987?]   
31. Tecknad film med svenskt tal. Del 8 : snödrottningen   [1987?]   
32. Tecknad film med svenskt tal. Del 9 : vargen och de sju killingarna   [1987?]   
33. Tecknad film med svenskt tal. Del 11 : svinaherden   [1987?]   
34. Tecknad film med svenskt tal. Del 12 : den gamle hunden   [1987?] 


Tack för det. Jag borde kanske ha kopierat in det där redan i mitt inlägg men nu blev det ju inlagt här ändå.

Daniel Hofverberg

Nu när jag läser igenom listan från Statens ljud- och bildarkiv, så kan man ju fråga sig hur komplett den egentligen är. Bland filmerna Tecknad film med svenskt tal, så märker ni kanske att del 7 och del 10 saknas, fast alla andra nummer finns. Jag tror inte att det borde komma del 8 direkt efter del 6...

SLBA:s arkiv är ju ansett att vara komplett, men det har hänt förut att titlar saknats där utan förklaring. Till exempel hittar jag nu att Wuzzlarna volym 1 saknas; fastän volym 2, 3 och 4 finns med. Undrar hur något sådant kan hända...?

Mysan

ja det är konstigt att de titlarna inte står nämnda för del 7 och del 10 finns.
del 7 heter Hajarnas konung och del 10 heter den vita hästen

Mysan

har hittat ytterligare en del som inte finns nämnd, rödluvan och vargen. dock framgår det inte på bilden vilket nr i ordningen det är. synd att en sida som statens ljud och bildarkiv inte är komplett


har nu hittat några namn på personer som dubbat till vissa av super film & video filmer (info instick till rödluvan och vargen, bild)

Göran Hagwall,Harry Goldstein,Classe Olsson,Anette Kishinowsky
Produktionsledning GSAB (aldrig hört talas om dock)