Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Tv-serien: Scooby-Doo - Where are you

Startat av erpan85, 16 mars 2008 kl. 13:32:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

erpan85

Är det dom svenska röster som jag själv lyssnade på när jag såg scooby-doo mellan åren 86-92 på dom här utgåvorna eller är det nya dubbningar som är gjorda för dvd släppet?

(Finns på Discshop)
Scooby - Doo - Where are you: Säsong 1 (2-disc)
Scooby - Doo - Where are you Säsong 2

Med vänliga hälsningar // Erik

EDIT: Angående rösterna mellan 86-92 så syftar jag på de som man bl.a. kunde höra på vhs filmer som man kunde hyra där det som jag kan komma ihåg var ett Scooby mysterium och efter det ett kort Topcat avsnitt.

Daniel Hofverberg

Vi har diskuterat de här DVD-boxarna i någon tidigare tråd här, men så här ligger det i alla fall till: Av de totalt 25 avsnitten i de två säsongerna, har 16 avsnitt Media Dubbs gamla dubbning från slutet av 1980-talet och början av 1990-talet - d.v.s. samma dubbning som på visningarna på TV3, med Steve Kratz som Scooby-Doo och Peter Harryson som Shaggy. Därutöver har 2 avsnitt Sun Studios Köpenhamns-baserade dubb - den dubbning som visats på Cartoon Network och använts på diverse VHS- och DVD-samlingar under slutet av 1990-talet och framåt, med Stefan Frelander som Scooby-Doo och Thomas Engelbrektsson som Shaggy. Slutligen har de resterande 5 avsnitten nygjorda dubbningar gjorda av Sun Studio i Stockholm speciellt för de här boxarna, där Stefan Frelander spelar Scooby och BoBo Eriksson samt Kristian Ståhlgren spelar Shaggy (varierar mellan de fem avsnitten).

Det är alltså inte samma dubbningar som på de gamla VHS-filmerna från 1980-talet. Men jag kan inte minnas att det släpptes avsnitt av Scooby-Doo - Where are you? på VHS på den tiden. Kanal 10/Pickwick släppte vad jag minns bara avsnitt av The Scooby-Doo Show på VHS, i en dubbning som jag misstänker gjordes av Videobolaget (med bl.a. Gunnar Ernblad, Bert-Åke Varg och Peter Harryson), och jag tror det var de filmerna som bestod av Topcat-avsnitt som bonus. Dessutom släpptes en del avsnitt av Scooby and Scrappy Doo och The New Scooby-Doo Movies på VHS under samma tid av Musikservice (med en sämre dubbning, med okända röster). Men jag kan inte minnas VHS-releaser av Scooby-Doo - Where are you? överhuvudtaget under den tiden. Alla de här dubbningarna gjordes dessutom speciellt för VHS-volymerna, och serierna som helhet dubbades inte (det var alltså långt ifrån alla avsnitt som dubbades).

Den dubbning som TV3 beställde, som Media Dubb och Mediadubb International utförde, var såvitt jag vet den första dubbningen av Scooby-Doo - Where are you. Före det hade serien bara visats på SVT under 1970-talet, där i textad originalversion. Så 16 av de 25 avsnitten har alltså sin originaldubb. Varför resten inte har det vet jag inte, då jag är ganska säker på att de dubbade alla 25 avsnitten. Kanske lyckades Warner inte att lokalisera ljudband med den dubbningen av alla avsnitt, eller också blev det någon form av leveransproblem eller någon annan orsak. Det är värt att notera att de röster som anges på omslaget till de två säsongsboxarna gäller bara för de nydubbade avsnitten av Sun Studio, och inte för resten av serien.

erpan85

Okej, intressant information. Stämmer nog att det var The Scooby-Doo Show som utgivna på vhs tillsammans med ett Top cat avsnitt som bonus.

Tack för det snabba svaret!

Med vänliga hälsningar // Erik


Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 mars 2008 kl. 14:04:39
Men jag kan inte minnas VHS-releaser av Scooby-Doo - Where are you? överhuvudtaget under den tiden.



Detta är visserligen ett nästan 20 år gammalt minne, men jag minns ha sett en videofilm där det fanns med ett avsnitt från "Scobby- Doo - Where are you?" (det fanns även med avsnitt från andra Scooby-serier på samma videofilm). Nu har jag glömt bort vad det avsnittet heter, men det är avsnittet med det huvudlösa spöket från säsong 2. Jag kommer också ihåg att Peter Harryson spelade Shaggy och Velma tror jag spelades av Anita Wall.

Daniel Hofverberg

Den videofilmen kommer inte jag ihåg - minns du vilken distributör som gav ut den?

Däremot kommer jag ihåg en videofilm nu, som jag inte gjorde när jag skrev mitt inlägg. På VHS-filmen Hanna-Barberas personliga favoriter - Scooby-Doo, som gavs ut av Musikservice mot slutet av 1980-talet, fanns det med ett avsnitt av Scooby-Doo - Where are you? - närmare bestämt pilotavsnittet What a Night for a Knight. I övrigt innehöll den videofilmen andra Scooby-serier. Det var samma röster som på de andra Scooby-Doo-filmerna från Musikservice, och jag vill minnas att det var rätt dåliga röster - tyvärr stod det inte utsatt dubbcredits på någon av dem.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 mars 2008 kl. 14:19:20
Den videofilmen kommer inte jag ihåg - minns du vilken distributör som gav ut den?

Tyvärr var jag bara 3-4 år då så det minns jag inte. Jag försökte även hitta filmen på Statens ljud- och bildarkivs hemsida, men kammade noll. :(

Citat
Det var samma röster som på de andra Scooby-Doo-filmerna från Musikservice, och jag vill minnas att det var rätt dåliga röster - tyvärr stod det inte utsatt dubbcredits på någon av dem.


Det skulle vara roligt att höra hur de låter eftersom jag inte har sett den dubben (vad jag minnas i alla fall), men det kanske är lika bra? ;)

Mysan

vet inte säkert till vilken scooby-doo film/serie, men Anita Wall har jag för mig dubbar. (skulle tro en av de tidigare)

GaBBe

Citat från: erpan85 skrivet 16 mars 2008 kl. 13:32:59
Är det dom svenska röster som jag själv lyssnade på när jag såg scooby-doo mellan åren 86-92 på dom här utgåvorna eller är det nya dubbningar som är gjorda för dvd släppet?

(Finns på Discshop)
Scooby - Doo - Where are you: Säsong 1 (2-disc)
Scooby - Doo - Where are you Säsong 2

Med vänliga hälsningar // Erik

EDIT: Angående rösterna mellan 86-92 så syftar jag på de som man bl.a. kunde höra på vhs filmer som man kunde hyra där det som jag kan komma ihåg var ett Scooby mysterium och efter det ett kort Topcat avsnitt.
Jag har filmen du pratar om. 2 Scooby-avsnitt med hemska dubbar. Scooby låter förfärlig och Fred helt...nej! Topcat i slutet med..

Cadpig


Daniel Hofverberg

Jag tycker tvärtom att Bobo Eriksson är näst bäst som Shaggy. Han är inte i samma klass som gamla goda Peter Harryson, men han kommer som god tvåa i alla fall.

Oscar Isaksson

#10
Jag väljer att skriva i det här ämnet om de två super-8 filmerna med Scooby Doo som jag har. Det visar sig att det är avsitt från Scooby-Doo, Where Are You! 
Jag har fortfarande inte kunnat se filmerna för den som jag har lämnat projektorn till har hittat ytterligare fel på den. Men jag har tagit en titt på själva filmrullarna och jämnfört med original avsnitten som finns på internet. Då ett vanligt avsnitt är på ca 20min, super-8 filmerna ganska nerklippta så att speltiden bara blir omkring 7min.

Här är lite information om filmerna i fråga: 

Teatermysteriet
(The Backstage Rage) filmen är något ofullständig då jag upptäckte att lite av episode titeln (som egentligen ska vara 5sek)har gått av så att det bara återstår en halv sekund,   

Det mystiska huset (Haunted House Hang-Up) filmen är helt komplett med en liten skada i början som jag inte tror påverkar filmen i sig. 

Daniel Hofverberg

Intressant; tack för informationen. Frågan är ju om det verkligen går att få ut något sammanhang av så fruktansvärt nedklippta avsnitt, där två tredjedelar av avsnitten klippts bort...

Jag har för övrigt ett minne av att jag sett åtminstone en Super 8-film med Scooby-Doo i samma nedklippta skick, som visades som filmvisning på en gammal årlig festival på Kanotudden i Ursviken under 1980-talet. Jag minns inte vilket avsnitt det var eller hur mycket sammanhang det blev av den korta längden, men den filmen vill jag i alla fall minnas var i originalversion utan vare sig dubbning eller textning.

Oscar Isaksson

Jag vill bara informera er om att jag nu har sett båda filmerna, och du Daniel har helt rätt i att man inte får så mycket samanhang. Fast jag måste säga att dubbningen är välgjord men också väldigt egendomlig för att det är bara två personer (en man och en kvinna) som dubbar alla röster
den manliga rösten tillhör Tomas Bolme som gör alla manliga karaktärer och Kvinnan som gör rösten till Velma och Daphne tycker jag låter bekant men jag kan inte sätta fingret på vem det är.


Dessvärre tycker jag inte att mina exemplar håller så hög standard som de borde göra, så jag ska försöka köpa nya.

Varsågod

Citat från: Erika skrivet 17 mars 2008 kl. 13:46:44
Detta är visserligen ett nästan 20 år gammalt minne, men jag minns ha sett en videofilm där det fanns med ett avsnitt från "Scobby- Doo - Where are you?" (det fanns även med avsnitt från andra Scooby-serier på samma videofilm). Nu har jag glömt bort vad det avsnittet heter, men det är avsnittet med det huvudlösa spöket från säsong 2. Jag kommer också ihåg att Peter Harryson spelade Shaggy och Velma tror jag spelades av Anita Wall.

Gammalt inlägg som kanske fått sin lösning, men en av de första köpvideofilmerna vi ägde hemma under mitten av 80-talet innehöll 10 000-voltspöket och Legenden om den huvudlöse ryttaren. Hittar ingen bild på kassetten bland Traderas aktiva eller utgångna annonser, men har sett den där tidigare.

Daniel Hofverberg

Citat från: Varsågod skrivet  4 juni 2012 kl. 19:25:15
Gammalt inlägg som kanske fått sin lösning, men en av de första köpvideofilmerna vi ägde hemma under mitten av 80-talet innehöll 10 000-voltspöket och Legenden om den huvudlöse ryttaren. Hittar ingen bild på kassetten bland Traderas aktiva eller utgångna annonser, men har sett den där tidigare.
Jag förmodar att du syftar på Kanal 10:s gamla VHS-film Scooby-Doo: Spöke med chockverkan / Den huvudlösa hästmannen. Den kassetten innehöll dock avsnitt av The Scooby-Doo Show och inte Scooby-Doo - Where Are You?, så det kan inte vara den filmen som Erika syftade på.