Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Var allt bättre förr?

Startat av Richardo, 30 oktober 2018 kl. 09:42:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richardo

Var allt verkligen bättre förr, eller är det bara en romantiserad bild av dåtiden i en ständigt förändrade värld?

Var TV:n bättre?

Var maten bättre?

Var dubbningen bättre?

TecknatÄlskare

Man kan väl säga att folk är lite för rädda för förändringar, varför just folk tycker dubbningen var bättre förr är väl antagligen för att de är såpass vana med de personerna som dubbade då att de tycker de som dubbar nu är sämre.

Vad menar du med TV? Asså program eller vad?

Daniel Hofverberg

Man ska väl aldrig dra allting över samma kam, men rent generellt sett vågar jag nog påstå att dubbningar var bättre förr - inte just på grund av åldern, utan på grund av att det dubbas så ofantligt mycket mer nu. Inget filmbolag eller TV-bolag i världen har obegränsad ekonomi, så fler dubbningar innebär nästan oundvikligen en lägre budget. Och vanligtvis får man ju vad man betalar för, så lägre budget innebär vanligtvis också sämre kvalitet. Visst kan man effektivisera och spara in pengar på diverse åtgärder (bland annat genom regisserande tekniker istället för separata regissörer), men förr eller senare märks ändå skillnad på kvaliteten.

Det betyder givetvis inte att ett mindre antal dubbningar i dagens läge kan få en generöst tilltagen budget, men nu talar vi alltså rent generellt.

Anders M Olsson

Egentligen borde man väl kunna producera riktigt högkvalitativa dubbningar till mycket lägre kostnad nu p.g.a. att digitaltekniken har förenklat arbetet radikalt. Tänk på hur mycket jobb det måste ha varit att redigera inspelningarna när man använde analoga bandspelare, eller ännu längre tillbaka när man spelade in optiskt på fotografisk film som måste framkallas innan man kunde arbeta vidare med inspelningen.

Men visst massproduceras det mycket dubbning idag där tidspress och starkt begränsad budget sätter sina spår.

moviefan

Citat från: Richardo skrivet 30 oktober 2018 kl. 09:42:17
Var allt verkligen bättre förr, eller är det bara en romantiserad bild av dåtiden i en ständigt förändrade värld?

Var TV:n bättre?

Var maten bättre?

Var dubbningen bättre?

Tycker ni maten var bättre förr ? Vilka rätter var bättre ?  :o :o

Disneyfantasten

Jag håller med Daniel om att man inte ska behöva dra allting över samma kam! Det finns helt enkelt ingen logik om huruvida saker var bättre/sämre förr...

Anders M Olsson

Citat från: moviefan skrivet 30 oktober 2018 kl. 17:24:07
Tycker ni maten var bättre förr ? Vilka rätter var bättre ?  :o :o

En del råvaror var säkert bättre förr när de producerades i småskaliga lantbruk. Annars är det väl mer variation och smakrikare mat nu när matkulturen har blivit mer global.

Beträffande tv så har det väl aldrig varit tekniskt bättre bildkvalité än nu. Ljudet är däremot en sorglig historia. Det går nästan inte att köpa en platt-tv för pengar med anständigt ljud. Det förutsätts att man kompletterar med en hembioanläggning eller soundbar. Många gamla tjock-tv hade väldigt bra ljud inbyggt, om än i mono.

Programutbudet har blivit mångdubbelt större, därmed inte sagt att kvalitén på programmen har blivit bättre. Antologiserien Disneyland var en pärla som vi inte har sett på svensk tv sen sextiotalet.


Richardo

Varför producerar man nya dubbningar överhuvudtaget, och i sin tur varför väljer man att importera mer tv-serier än vad som redan är dubbat så att säga?

Finns det ett dubbnings-etablissemang som vill producera mer dubbning för hela slanten. haha.

Erik Friman

#8
Det som jag upplevde bättre förr när det gäller TV:n (om man är uppvuxen under nästan hela 90-talet), var att man hade mindre mycket TV-kanaler och att man såg mycket tecknat mest på SVT, TV3, TV4, Kanal 5, m. fl., som från början hade egna barnprogram och visas antingen på morgnar, eftermiddagar eller kvällar. Även det så såg man mycket underhållningsprogram med familjen som ex. Söndagsöppet, Gäster med gester, Bingolotto, Fångarna på fortet och Det kommer mera.

Daniel Hofverberg

Citat från: Richardo skrivet 30 oktober 2018 kl. 18:19:54
Varför producerar man nya dubbningar överhuvudtaget, och i sin tur varför väljer man att importera mer tv-serier än vad som redan är dubbat så att säga?

Finns det ett dubbnings-etablissemang som vill producera mer dubbning för hela slanten. haha.
Jag tror nog att tittarna snabbt skulle tröttna om man bara skulle sända serier och filmer från 1980- och 1990-talet, och ingenting nyproducerat alls...

Det skulle knappast bli särskilt uppskattat. Därmed inte sagt att man enbart ska sända nyproducerat, som det tyvärr har en viss tendens att gå mot idag - en balans är alltid bäst.

Christer

Allt var bättre förr, för jag var yngre.

Richardo

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 oktober 2018 kl. 21:16:28
Jag tror nog att tittarna snabbt skulle tröttna om man bara skulle sända serier och filmer från 1980- och 1990-talet, och ingenting nyproducerat alls...

Det skulle knappast bli särskilt uppskattat. Därmed inte sagt att man enbart ska sända nyproducerat, som det tyvärr har en viss tendens att gå mot idag - en balans är alltid bäst.

Det beror på dock. Hade det nyproducerat haft en motsvarig kvalité til det gamla skulle tittarna inte ha något emot det. Jag hade snarare tänk med filmer från 1900-talet till idag, inklusive stumfilmer, svart-vita filmer, talkies (tidiga ljudfilmer) och tidiga färgfilmer, för att inte tala om svart-vita cartoons.

Lite lustigt att trots att de gamla kortfilmer har i sitt namn "klassiska", så tror de inte själva på det, annars skulle de ha haft de gamla kortfilmer på någon av sina nuvarande kanaler.

Men det mesta idag som är nyproducerat och sänds i svensk TV, förutom animerade filmer och nått enstaka naturprogram, är realityserier. Parneviks, Wahlgrens värld och annat.

Anders M Olsson


Ofaz

Citat från: Christer skrivet 30 oktober 2018 kl. 23:01:09
Allt var bättre förr, för jag var yngre.

Det där är en bra poäng faktiskt.
Naturligtvis blir det så att ju äldre man blir desto mer tycker man att det var bättre för eftersom man får mer 'förr' att se tillbaka på.
Men självklart var inte allt bättre förr.
Det är nog så att när man ser, hör eller tänker tillbaka till en svunnen tid blir man väldigt nostalgisk och då målar man upp en idealbild över hur det var då.
Man så att säga 'glömmer' dom där dåliga sakerna.

Inte för att jag ser nåt fel i det.
Jag är själv en nostalgiker av stora mått och jag älskar att omge mig av ting som 'skickar tillbaka mig i tiden en stund' :D

moviefan

Varför visas det mest ny producerat på tex Disney kanalerna ? Inget större fel med det, men de äldre serierna är också bra. Skulle inte dagens barn uppskatta tex gamla Ducktales, Bumbibjörnarna mfl ?  Skulle filmer som tex Rädda Willy uppskattas idag om de, visades på bio igen ? 

Jag gillar både äldre serierna samt de nya. Har börjat gilla Shimmer och Shine , på Nick JR.  ;)