Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ny röst åt Candace?

Startat av JRL, 23 november 2013 kl. 21:53:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JRL

En medlem i min familj, som inte alls delar mitt intresse för dubbning, påpekade att Candace i Phineas & Ferb lät annorlunda i ett av de nyare avsnitten. Mycket riktigt, i creditlistan i slutet stod Emelie Clausen listad där Elina Raeders namn brukar stå. Är det någon som vet mer om varför Disney har bytt ut henne?

Elina var jättebra i den rollen, även om hon inte lät det minsta lik originalets Ashley Tisdale. Lite sent att komma på det efter sex år, kan man tycka. Eller finns det någon annan anledning till att Elina inte verkar vara med längre?

(Emelie är dock en alldeles utmärkt ersättare. Hon lät så lik Elina att jag faktiskt helt missade det bytet själv...)

Daniel Hofverberg

Jag skulle tro att det här beror på Teaterförbundets strejk mot SDI Media och Dubberman i våras/somras, och att dubbningsbolagen under den pågående strejken/konflikten bytte ut Teaterförbundets medlemmar mot dubbare som inte är med i facket. Det är egentligen olagligt att göra så, men icke desto mindre har jag hela tiden väntat mig att precis så skulle ske.

Jag vill också minnas att Elina nämnde i våras att hon tvingats tacka nej till en pågående roll i en Disney-serie i och med strejken, men att hon trodde att hon skulle få komma tillbaka när strejken avslutats. Hon nämnde inga namn, men det är nog sannolikt att det var just Phineas & Ferb som Elina syftade på. Mest troligt är alltså Emelie Clausen inte med i Teaterförbundet; vilket ju också är logiskt då hon väl är mer sångerska än skådis.

Så vi får se vad som händer. Strejken blev ju inte så jättelångvarig, så förhoppningsvis bör alltså Elina komma tillbaka om några eller ett antal avsnitt; beror på hur många avsnitt de hann dubba under den tid som konflikten varade.

juku

Det skulle va underbart att se Phineas och Ferb med Emelie Clausen. Då kanske hon kan ta rollen som Draculura och nån annan som Operetta i Monster High som verkar dubba de olika småsketcherna på hemsidan dyker upp ibland...

Experten

Vet någon något om röstbytet av Iris i Pokemon?

Daniel Hofverberg

Citat från: Experten skrivet 28 november 2013 kl. 16:51:44
Vet någon något om röstbytet av Iris i Pokemon?
Jag har inte sett på Pokémon på ett antal år, men om röstbytet skedde i våras är det sannolikt dubbningsstrejken som orsakat det även där. Om röstbytet skedde någon annan gång har jag ingen aning.

Alexander Lundahl

Iris dubbades av Amanda Renberg under Pokemon Black & White (säsong 14), men sen när Pokemon: Rival Destinies (säsong 15) började så är det Elina Raeder som gör rösten till Iris. Jag vet inte om detta röstbyte berodde på dubbningsstrejken eller inte, men jag tror inte det.

Daniel Hofverberg

I så fall beror det inte på dubbningsstrejken, i och med att Elina Raeder mig veterligen är medlem i Teaterförbundet och därmed inte skulle ha tagit på sig uppdrag under strejken/blockaden.

Jag har ingen aning om vad det kan bero på i det fallet, men jag har upplevt att Amanda Renberg verkar ha varit med i färre dubbningar på senare tid - eventuellt kanske hon är upptagen mycket på annat håll eller så.

Experten

Men vad gör Amanda Renberg med tanke på hennes inaktivitet? :-\

Experten

#8
Och tre: Vet någon om det verkligen är någon annan röst till Ashoka Tano i Star Wars: The Clone Wars säsong 5 än i de tidigare säsongerna... :-\

Experten

Citat från: Alexander Lundahl skrivet 29 november 2013 kl. 08:57:09
Iris dubbades av Amanda Renberg under Pokemon Black & White (säsong 14), men sen när Pokemon: Rival Destinies (säsong 15) började så är det Elina Raeder som gör rösten till Iris.
Det märkte jag faktiskt innan du skrev det...

Alexander Lundahl

Ja, men jag ville bara säga det till dem som inte visste det.

Experten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 november 2013 kl. 09:42:23
Jag har ingen aning om vad det kan bero på i det fallet, men jag har upplevt att Amanda Renberg verkar ha varit med i färre dubbningar på senare tid - eventuellt kanske hon är upptagen mycket på annat håll eller så.
Jag såg föressten en artikel i gårdagens Aftonbladet där 100 kändisar berättar lite kort om hur de ska fira jul och en av de som intervjuades var Amanda Renberg.

JRL

Daniel, du kanske borde uppdatera på sidan för Phineas & Ferb att Candace röst gjordes av Emelie Clausen i några avsnitt i säsong 4? De nya avsnitt som visas nu har dock åter Elina Raeder i rollen. Det kan vara intressant ifall det är någon mer som reagerar över att hon lät annorlunda i några avsnitt. (Det här måste vara ett ganska unikt fall.)

Daniel Hofverberg

Jag har inte sett serien på ett tag, men glädjande att höra att Elina Raeder är tillbaka som Candace. Det betyder alltså att SDI Media faktiskt någorlunda följt lagstiftningen, och bytt tillbaka till ordinarie ensemblen efter att strejken avblåstes. Visserligen är det en gråzon huruvida man ens har rätt att byta ut skådespelare tillfälligt på grund av strejk, men det är i alla fall mycket glädjande att de tagit tillbaka alla skådespelare efter strejkens slut.

Har du eller någon annan någon aning om i hur många avsnitt som Emelie Clausen spelade Candace, eller vilka avsnitt? Som du säger vore det absolut klokt att uppdatera creditlistan, men bäst vore ju om man då kunde specificera vilka eller åtminstone hur många avsnitt där Emelie spelade rollen.

JRL

Det enda avsnitt jag kan säga helt säkert att Emelie var med i är avsnittet Mind Share. Har tyvärr inte sett avsnitten som är närmast före och efter i produktionsordning, men det var under alla omständigheter ytterst få avsnitt. Finns det ingen möjlighet att fråga Emelie Clausen hur många avsnitt det var?

Lite underligt att Andreas Nilsson, Jan Åström, Kim Sulocki eller Myrra Malmberg inte verkade påverkas av strejken. Mig veterligen var det enbart Candace röst som byttes under strejken.

Det är intressant att notera att Emelie knappast fick hoppa in i rollen för att hon låter lik originalets Ashley Tisdale, för det gör hon inte. Däremot låter hon väldigt lik Elina, så det verkar ha varit den faktorn som avgjorde. Det kan ju knappast ha varit så att hon var den enda skådespelaren som var tillgänglig pga strejken utan det måste ha varit ett väldigt medvetet val.

Daniel Hofverberg

#15
Tack för informationen.

Citat från: JRL skrivet 12 februari 2014 kl. 14:03:51
Lite underligt att Andreas Nilsson, Jan Åström, Kim Sulocki eller Myrra Malmberg inte verkade påverkas av strejken. Mig veterligen var det enbart Candace röst som byttes under strejken.
Det beror sannolikt på att den fullskaliga strejken aldrig hann bryta ut, utan bara en kombination av strejk/blockad. Det innebar att löntagare inte fick arbeta överhuvudtaget åt SDI Media eller Dubberman under strejken, medan egenföretagare som jobbade mot faktura bara var förhindrade att tacka ja till nya dubbningsuppdrag men fick göra klart redan påbörjade jobb under befintliga kontrakt (vilket i de flesta fall innebär aktuell säsong). De flesta större och aktiva dubbningsskådisar brukar vara egenföretagare av praktiska skäl, så har de valt att gå på faktura (vilket de flesta egenföretagare gör) hann de alltså inte påverkas i någon större utsträckning. Teaterförbundet uppmuntrade visserligen sina medlemmar att välja att gå på lön istället för faktura under den aktuella perioden, för att strejken/blockaden skulle få större effekt, men troligtvis hann alltså inte exempelvis Andreas Nilsson (som jag tror är medlem i Teaterförbundet) göra det utan fortsatte att jobba mot faktura under den här perioden.

Myrra Malmberg är väl mer sångerska och musikalartist än skådespelerska, så jag misstänker att hon kanske inte är medlem i Teaterförbundet.

Anders M Olsson

#16
Elina Raeder gör Candaces röst i
401 En fluga på väggen / Cruising
402 På hal is / Gott nytt år!
403 Buford bevakar / Bakgårdspartaj
404 Kinderlümper / Dessert
406 Som på räls

Emelie Clausen  gör Candaces röst i
405 Bidagen / Bidrottningen

Sen har jag själv inte sett fler avsnitt ur fjärde säsongen eftersom jag följer den på SVT.
På lördag den 15/2 kommer förmodligen
407 Alexanderhugget / Tankebytarsemester
med Emelie Clausen.

SVT sänder oftast, men inte alltid, avsnitten i produktionsordning.

Troligen är dubbningen inte gjord i strikt produktionsordning eftersom Emelie och Elina växlar fram och tillbaka mellan avsnitten 404, 405, 406 och 407.

Cadpig

Att det ens gjordes mer än en säsong av det här eländet är väl ändå märkligt? Att serien har en trogen fanbase visar att man kan sälja vad som helst nu för tiden.

Daniel Hofverberg

Jag tycker inte alls att Phineas & Ferb är något elände - tvärtom tycker jag det är en ganska bra serie med en vettig humor. Jag stör mig fortfarande på animationen, och i synnerhet den vedervärdiga karaktärsdesignen (hur någon ens kan tänka tanken på att teckna ansikten som trianglar är bortom mitt förstånd), men bara man kommer över det är det en trevlig serie.

Med det sagt har jag dock långt ifrån sett alla avsnitt. Fastän jag tycker om serien så är den inte tillräckligt märkvärdig för att jag ska orka följa den regelbundet; i synnerhet som jag redan följer alldeles för många TV-serier. Men jag har sett en del avsnitt och tyckt om dessa - totalt kanske strax under hälften av de producerade avsnitten.

JRL

Citat från: Cadpig skrivet 14 februari 2014 kl. 13:18:29
Att det ens gjordes mer än en säsong av det här eländet är väl ändå märkligt? Att serien har en trogen fanbase visar att man kan sälja vad som helst nu för tiden.

Man kan egentligen inte bemöta inlägg som handlar om tycke och smak, men jag tänker ändå göra ett försök. Det faktum att serien har slagit Disneys rekord i att produceras under längst tid borde säga någonting om hur pass populär den faktiskt är. Den har producerats hela tiden sedan 2007. Ingen annan av Disneys serier har gjorts under lika lång tid, och förklaringen är inte konstig. Till skillnad från åtskilliga andra serier ger den lika mycket åt barn som tittar som vuxna. Det är en serie som har någonting för alla.

Det är en av mina absoluta favoritserier, och det är en av ytterst få serier som faktiskt blivit bättre med tiden (regeln är snarare tvärtom, att en serie känns tröttare och tröttare för varje säsong). Precis som Daniel påpekar är animationen helt åt skogen (även om den ser betydligt bättre ut än The Simpsons, Family Guy, South Park och andra apfula serier som sällan kritiseras), men vi som är fans till serien tänker knappt på det. All humor och alla fantastiska skådespelarinsatser gör att man knappt tänker på den fula animationen.

När det gäller översättning och dubbning är den i en klass för sig. Översättarna har lyckats översätta oräkneliga ordvitsar och anpassat oräkneliga svåröversatta sångtexter som är viktiga för handlingen. När det gäller Andreas Nilsson som Dr. Doofenschmirz och Elina Raeder som Candace finns det inget annat i Sverige som är ens i närheten.

Någon invänder säkert och säger att "Pinocchio var bättre! Inget slår Torsten Winge som Benjamin Syrsa!". Tänk er att översätta Pinocchio (eller någon annan långfilm) kontinuerligt i sju år och hålla kvaliteten uppe hela tiden. Nej, det är precis lika svårt som det låter, men de som arbetar med Phineas & Ferb har verkligen lyckats!

Alla har rätt till sina egna åsikter, men det betyder inte att man inte får ha invändningar.

Anders M Olsson

#20
Teckningsstilen i Phineas och Ferb är lite speciell, det kan man inte komma ifrån. Förutom Phineas triangelformade ansikte förekommer trianglar lite här och var som texturer på diverse ytor. Och Ferbs ögon vänder på perspektivet så att det alltid är det öga som befinner sig längst bort som är ritat störst. Men det är väl egentligen inte konstigare än Musse Piggs öron som alltid är ritade framifrån, oavsett vilken riktning musen i övrigt är vänd.

Jag är annars mycket förtjust i seriens humor, fast nog tycker jag att den har tacklat av lite i de senare säsongerna.

Det är också mycket ambitiöst att komponera nya originalsånger till nästan varje avsnitt. Med stor finess har de försökt sig på nästan alla musikstilar som finns. Speciellt kan jag nämna avsnittet Romantik till havs / That Sinking Feeling där de hade en klockren parodi på temat och förtexterna från Kärlek ombord / Love Boat. De hade till och med engagerat originalsångaren från Love Boat, Jack Jones, för att framföra sången i den engelska versionen!

Även jag är mycket imponerad av Andreas Nilssons och Elina Raeders dubbningsinsatser!

Elios

Det var nog denna som jag tycker att Maria Rydberg hade passat ganska så bra. 

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  4 oktober 2022 kl. 21:41:51Det var nog denna som jag tycker att Maria Rydberg hade passat ganska så bra.
Menar du att hon skulle passat som Candice? Det har inte slagit mig tidigare men om hon förställde rösten lite så varför inte.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 oktober 2022 kl. 21:44:57Menar du att hon skulle passat som Candice? Det har inte slagit mig tidigare men om hon förställde rösten lite så varför inte.
Nej jag menade mamman kom jag på nu.  ??? ::) ::)

Steffan Rudvall

Jag undrar förresten hur det kom sig att Emelie Clausen inte nämns på Dubbningsshemsidans creditlista, visade det sig vara felcreditering? Det nämns ju tidigare i tråden att rösten är väldigt lik Elinas.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 oktober 2022 kl. 22:05:00Jag undrar förresten hur det kom sig att Emelie Clausen inte nämns på Dubbningsshemsidans creditlista, visade det sig vara felcreditering? Det nämns ju tidigare i tråden att rösten är väldigt lik Elinas.
Det beror ju på att Daniel inte vet vem som spelar karaktären I vilka avsnitt.

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 oktober 2022 kl. 22:13:31Det beror ju på att Daniel inte vet vem som spelar karaktären I vilka avsnitt.
Det är alltså avsnitt 5,7,8,9,10 ur säsong 4. På Disney+ crediteras dock Emelie Clausen även för avsnitten där Elina spelar henne.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 oktober 2022 kl. 22:44:09Det är alltså avsnitt 5,7,8,9,10 ur säsong 4. På Disney+ crediteras dock Emelie Clausen även för avsnitten där Elina spelar henne.
Kände inte till att Emelie Clausen var med. Eller hur ligger det egentligen till? :o ::) ::) :o

Elios

Okej kollade nu upp och hon har alltså spelat Candace. Det var ändå helt nytt för mig. Fick då Elina Raeder förhinder dem gångerna? ^^

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet  5 oktober 2022 kl. 11:23:59Okej kollade nu upp och hon har alltså spelat Candace. Det var ändå helt nytt för mig. Fick då Elina Raeder förhinder dem gångerna? ^^
Nej, Elina Raeder fick inte medverka på grund av att Teaterförbundet hade en strejk/blockad mot SDI Media och Dubberman under den aktuella tidsperioden. Det innebar att löntagare inte fick medverka i dubbningar hos dessa studior, medan skådespelare som arbetade mot faktura fortfarande fick arbeta. Det verkar alltså som att Elina Raeder åtminstone just då arbetade med lön. Alltså "tvingades" studion att byta ut henne mot någon som inte var medlem i Teaterförbundet, även fast det är en gråzon om det ens är lagligt att göra det (då det kan klassas som strejkbrytning).

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 oktober 2022 kl. 22:44:09Det är alltså avsnitt 5,7,8,9,10 ur säsong 4. På Disney+ crediteras dock Emelie Clausen även för avsnitten där Elina spelar henne.
Tack, då ska jag uppdatera creditlistan snarast. :)

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 oktober 2022 kl. 11:36:05Nej, Elina Raeder fick inte medverka på grund av att Teaterförbundet hade en strejk/blockad mot SDI Media och Dubberman under den aktuella tidsperioden. Det innebar att löntagare inte fick medverka i dubbningar hos dessa studior, medan skådespelare som arbetade mot faktura fortfarande fick arbeta. Det verkar alltså som att Elina Raeder åtminstone just då arbetade med lön. Alltså "tvingades" studion att byta ut henne mot någon som inte var medlem i Teaterförbundet, även fast det är en gråzon om det ens är lagligt att göra det (då det kan klassas som strejkbrytning).
Men då kom hon väl tillbaka i dem sista avsnitten. Jag gillade aldrig den här serien men man undrar ju ändå lite! ? ^^

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  5 oktober 2022 kl. 11:40:46Men då kom hon väl tillbaka i dem sista avsnitten. Jag gillade aldrig den här serien men man undrar ju ändå lite! ? ^^
Inte de sista avsnitten, Elina Raeder spelar Candice i nästan hela säsongen förutom just avsnitt 5,7,8,9,10.

Steffan Rudvall

Vad hände med det här? Creditlistan nämner fortfarande bara Elina.

Will Siv

#33
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 juni 2023 kl. 16:04:02Vad hände med det här? Creditlistan nämner fortfarande bara Elina.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 oktober 2022 kl. 22:44:09Det är alltså avsnitt 5,7,8,9,10 ur säsong 4. På Disney+ crediteras dock Emelie Clausen även för avsnitten där Elina spelar henne.
Dessutom....

Enligt credits listan på Disney+ så är det Elvira Dietman som spelar Isabella (åtminstone i dom första säsongerna).

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 februari 2014 kl. 15:30:55Tack för informationen.
Det beror sannolikt på att den fullskaliga strejken aldrig hann bryta ut, utan bara en kombination av strejk/blockad. Det innebar att löntagare inte fick arbeta överhuvudtaget åt SDI Media eller Dubberman under strejken, medan egenföretagare som jobbade mot faktura bara var förhindrade att tacka ja till nya dubbningsuppdrag men fick göra klart redan påbörjade jobb under befintliga kontrakt (vilket i de flesta fall innebär aktuell säsong). De flesta större och aktiva dubbningsskådisar brukar vara egenföretagare av praktiska skäl, så har de valt att gå på faktura (vilket de flesta egenföretagare gör) hann de alltså inte påverkas i någon större utsträckning. Teaterförbundet uppmuntrade visserligen sina medlemmar att välja att gå på lön istället för faktura under den aktuella perioden, för att strejken/blockaden skulle få större effekt, men troligtvis hann alltså inte exempelvis Andreas Nilsson (som jag tror är medlem i Teaterförbundet) göra det utan fortsatte att jobba mot faktura under den här perioden.
Myrra Malmberg är väl mer sångerska och musikalartist än skådespelerska, så jag misstänker att hon kanske inte är medlem i Teaterförbundet.
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 oktober 2022 kl. 11:36:05Nej, Elina Raeder fick inte medverka på grund av att Teaterförbundet hade en strejk/blockad mot SDI Media och Dubberman under den aktuella tidsperioden. Det innebar att löntagare inte fick medverka i dubbningar hos dessa studior, medan skådespelare som arbetade mot faktura fortfarande fick arbeta. Det verkar alltså som att Elina Raeder åtminstone just då arbetade med lön. Alltså "tvingades" studion att byta ut henne mot någon som inte var medlem i Teaterförbundet, även fast det är en gråzon om det ens är lagligt att göra det (då det kan klassas som strejkbrytning).
Tack, då ska jag uppdatera creditlistan snarast. :)

Kanske det är ett undantag med rösterroller, om Disney var förberedda med "reserv/andrahands" röster ifall dom första skulle få förhinder.

Så i det här fallet var Emelie kanske även godkänd som Candace och kunde hoppa in ifall Elina inte kunde.


Och sen var det ju inte en fullständig strejk (tillskillnad från den förra sommaren till hösten)