Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Kalle Anka, Musse Pigg och Långben.

Startat av TonyTonka, 23 juni 2008 kl. 17:28:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag skulle vilja Ha information om samtliga som spelar/ Har spelat Musse Pigg, Kalle Anka och Jan Långben. Både Svenska och Engelska.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

#1
Svenska:

Kalle Anka

Clarence Nash
Rune Halvarsson
EH Brochmann
Per-Erik Hallin
Andreas Nilsson

Musse Pigg

Rune Halvarsson
Sven-Erik Vikström
Anders Öjebo

Långben

Folke Rydberg
Hans Lindgren
Jan Modin
Johan Lindqvist

Original:

Kalle Anka

Clarence Nash
Tony Anselmo

Musse Pigg

Walt Disney
James "Jimmy" Macdonald
Les Perkins
Wayne Allwine


Långben

Pinto Colvig
George Johnson
Stuart Buchanan (kanske bara i radiopjäser i USA)
Bob Jackman
Hal Smith
Tony Pope
Will Ryan
Bill Farmer

Detta är kanske inte så mycket information, men i alla fall en redovisning av de som spelat de olika karaktärerna genom åren. Observera att rösterna så gott som kronologisk ordning då det gäller de svenska rösterna. När det gäller originalröster är ordningen inte lika kronologisk även om den senast rösten alltid står sist och den första rösten först (detta gäller för övrigt även för listorna med de svenska rösterna). Att Clarence Nash återfinns både som svensk och originalröst till Kalle beror på att han gör Kalles svenska röst i filmerna "Saludos amigos" och "Tre Caballeros".




Daniel Hofverberg

#2
Du kan hitta närmare information om i alla fall en del av dem via Wikipedia. Använd sv.wikipedia.org för de svenska skådisarna, och en.wikipedia.org för de amerikanska.

Sen ska det tilläggas att det inte är helt klarlagt att dessa är samtliga skådisar som spelat karaktärerna ifråga. Det kan i synnerhet ha funnits fler svenska skådisar som spelat Långben före Hans Lindgren, men det rör sig i så fall bara om tillfälliga inhopp i enstaka kortfilmer. Listan på Kalle Anka och Musse Pigg är troligen komplett, men även där kan det inte uteslutas att andra medverkat i enstaka kortfilmer.

Men vid alla tre karaktärerna har det inte funnits några regelbunda svenska skådisar före Per-Erik Hallin, Sven-Erik Vikström respektive Hans Lindgren, då det före 1980-talet var ovanligt med dubbningar av Disneys tecknade kortfilmer. Samtliga före det - både de som ddubbning skrivit ut och eventuella okända - har alltså på sin höjd medverkat i enstaka kortfilmer eller långfilmer.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 juni 2008 kl. 23:27:44


Sen ska det tilläggas att det inte är helt klarlagt att dessa är samtliga skådisar som spelat karaktärerna ifråga. Det kan i synnerhet ha funnits fler svenska skådisar som spelat Långben före Hans Lindgren, men det rör sig i så fall bara om tillfälliga inhopp i enstaka kortfilmer. Listan på Kalle Anka och Musse Pigg är troligen komplett, men även där kan det inte uteslutas att andra medverkat i enstaka kortfilmer.

Det stämmer att det mycket väl kan ha funnits fler svenska skådespelare som gjort Långben samt även som Kalle Anka och Musse Pigg i enstaka filmer, men de jag nämnde är de som är kända och som nämns i olika källor.
När det gäller originalrösterna är de med allra största sannolikhet kompletta, men när det gäller Långbenlistan reserverar jag mig för att det kan finnas ytterliggare någon person som gjorde Långbens originalröst i någon enstaka kortfilm.

Citat
Men vid alla tre karaktärerna har det inte funnits några regelbunda svenska skådisar före Per-Erik Hallin, Sven-Erik Vikström respektive Hans Lindgren, då det före 1980-talet var ovanligt med dubbningar av Disneys tecknade kortfilmer. Samtliga före det - både de som ddubbning skrivit ut och eventuella okända - har alltså på sin höjd medverkat i enstaka kortfilmer eller långfilmer.


Detta stämmer också, även om man givetvis inte kan utesluta att exempelvis Rune Halvarsson kan ha gjort Kalle Anka i fler kortfilmer än den som Svensk Filmdatabas nämner. Jag har dock inga bevis för att så skulle vara fallet.

Jag håller för övrigt med om att Wikipedia är en bra källa för att hitta information om svenska resp. engelska skådespelare. När det gäller svenska skådespelare, och i viss mån de engelska , är även Svenska Filminstitutets Svensk Filmdatabas http://www.svenskfilmdatabas.se/ en bra källa, särskilt då om man söker filmografiska uppgifter, dvs. vilka filmer en viss skådespelare medverkat i. Därmed inte sagt att inte den sajten har sina brister, ingen webbsida är fullkomlig, men det är i varje fall en mycket bra webbsida.

Daniel Hofverberg

Jag håller med att Svensk Filmdatabas är en bra och användbar källa, men dock ska det påpekas att det är långt ifrån alltid som de har lagrat information om röster vid dubbade filmer - i synnerhet inte i de fall där det inte stått utsatt credits under för- eller eftertexter på bio. Därför kan man alltså inte lita på att filmografierna verkligen listar samtliga filmer/roller för respektive skådis. Men det ger ju i alla fall en viss fingervisning.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 juni 2008 kl. 23:41:38
Jag håller med att Svensk Filmdatabas är en bra och användbar källa, men dock ska det påpekas att det är långt ifrån alltid som de har lagrat information om röster vid dubbade filmer - i synnerhet inte i de fall där det inte stått utsatt credits under för- eller eftertexter på bio. Därför kan man alltså inte lita på att filmografierna verkligen listar samtliga filmer/roller för respektive skådis. Men det ger ju i alla fall en viss fingervisning.


Ja, som sagt är Svensk Filmdatabas inte 100% fri från brister. Det stämmer att information om dubbningsröster (och roller för skådespelare som medverkat i dubbningar) inte alltid är fullständiga , varför man får komplettera med information från andra sajter.

Daniel Hofverberg

Det huvudsakliga problemet är att Svensk Filmdatabas som regel tar uppgifter från för- och eftertexter på filmerna, så i de fall där det inte står utsatt dubbcredits på biokopiorna, så kommer det som regel heller inte att finnas svenska rollistor i deras databas.

Det händer att de ibland hämtar information från andra källor, exempelvis vet jag att de ibland tagit rollistor från Dubbningshemsidan, men vid de filmer där jag inte heller har något så är det värre ställt... Särskilt vid kortfilmer är det ju tyvärr inte ovanligt att dubbcredits överhuvudtaget inte går att hitta åt på webben.

Tyvärr är det ju först på senare år som Disney börjat att alltid sätta ut dubbcredits på filmer, så vid många äldre filmer står det ingenting på de svenska filmkopiorna om röster. Före 1970-talet stod det ju mycket sällan utsatt dubbcredits vid Disneys filmer, och vid kortfilmer och kortfilmssamlingar var det ännu värre ställt.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 juni 2008 kl. 11:59:59
Det huvudsakliga problemet är att Svensk Filmdatabas som regel tar uppgifter från för- och eftertexter på filmerna, så i de fall där det inte står utsatt dubbcredits på biokopiorna, så kommer det som regel heller inte att finnas svenska rollistor i deras databas.

Det händer att de ibland hämtar information från andra källor, exempelvis vet jag att de ibland tagit rollistor från Dubbningshemsidan, men vid de filmer där jag inte heller har något så är det värre ställt... Särskilt vid kortfilmer är det ju tyvärr inte ovanligt att dubbcredits överhuvudtaget inte går att hitta åt på webben.

Det är sant att Svensk Filmdatabas nog i första hand går på de credits som eventuellt finns i filmernas för- och eftertexter, fast en gissning är att eftersom de ju drivs av SFI har de kanske fått listor direkt från distributörer i vissa fall.

Ja, jag har själv sett creditlistor där som jag misstänkt kommer från denna webbsida. När det gäller kortfilmer så är din avdelning med svenska kortfilmscredits faktiskt den enda på Internet som jag känner till.

Citat
Tyvärr är det ju först på senare år som Disney börjat att alltid sätta ut dubbcredits på filmer, så vid många äldre filmer står det ingenting på de svenska filmkopiorna om röster. Före 1970-talet stod det ju mycket sällan utsatt dubbcredits vid Disneys filmer, och vid kortfilmer och kortfilmssamlingar var det ännu värre ställt.


Det är sant, och det är verkligen synd att dubbcredits inte alltid finns på äldre filmer. På de första köpvideoutgåvorna med kortfilmssamlingar, som i och för sig inte är så jättegamla, saknas ju (oftast) credits helt och i de fall de finns står rösterna bara uppräknade utan att det specifieras vem som spelar vilken roll.

Daniel Hofverberg

Citat från: ddubbning skrivet 25 juni 2008 kl. 12:26:38
Ja, jag har själv sett creditlistor där som jag misstänkt kommer från denna webbsida. När det gäller kortfilmer så är din avdelning med svenska kortfilmscredits faktiskt den enda på Internet som jag känner till.
Deras chef har själv sagt till mig att de brukar använda sig av mina uppgifter ibland, så det råder ingen tvekan om det. Nu senast frågade de mig om jag hade credits till Speed Racer, fast man verkligen tycker att de själva borde kunna få fram sådant vid produktioner gjorda 2008...

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 juni 2008 kl. 14:36:49
Deras chef har själv sagt till mig att de brukar använda sig av mina uppgifter ibland, så det råder ingen tvekan om det. Nu senast frågade de mig om jag hade credits till Speed Racer, fast man verkligen tycker att de själva borde kunna få fram sådant vid produktioner gjorda 2008...


Jaha, där ser man. Jag håller med om att de borde kunna ordna fram så aktuella credits på egen hand.

Elios

Hade ingen aning om att Tony Anselmo var en sån ikon för Kalle Anka. Men det verkar iallafall som att Musse Pigg och Jan Långben har haft fler röster att jämföras med.

jimstrom

Kan ju även lägga till Peter Renaday som gjorde Musses röst under 70-talet, dock inget på film men en hel del ljudupptagningar och lp skivor.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Elios

Citat från: jimstrom skrivet 17 januari 2020 kl. 16:10:46
Kan ju även lägga till Peter Renaday som gjorde Musses röst under 70-talet, dock inget på film men en hel del ljudupptagningar och lp skivor.

Ja om du tycker att det räknas så.

Will Siv

Om vi bara räknar med "dubbningar" ( och inte musiksagor ) så kan vi nu lägga till:


Musse:

Hans Lindgren i kortfilmen "Pluto's Bättre Jag/Räck Mig En Tass" ( 1941 ) i kortfilmssamling "Pluto, Ferdinand och Tre Små Grisar" ( 1971 )

Steve Kratz i "Den Modiga Lille Skräddaren"
( 1938 ) från en TV3 dubbning ( av Media-dub, det kan finnas fler )


Kalle:

Hans Lindgren i CinemaScope kortfilmerna "Grand Canyonscope", "Bearly Asleep" och "Beezy Bear" från olika kortfilmssamlingar på 1970-talet.