Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lasse Svensson

Startat av Anders, 8 januari 2012 kl. 23:01:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lisa

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 februari 2012 kl. 18:54:52
De enda jag träffat personligen var de jag träffade på Eurotroll i samband med inspelningen av Anders & Måns. D.v.s. Louise Raeder, Nick Atkinson, Vivian Cardinal, Claes Månsson och förmodligen ett par till som hastigast som jag glömt bort. De flesta var förstås upptagna med dubbningar, så jag hann bara prata som hastigast via högtalaranläggningen (då de satt i speakerbås och jag satt bredvid teknikern i studion bredvid) plus korta samtal före eller efter deras dubbningssessioner. Jag var där i nästan en hel dag; kom väl dit runt 9 - 10 på morgonen och for tillbaka till Arlanda runt 18:00. Den enda jag pratade med länge och väl var Louise Raeder, då hon mest höll till i fikautrymmet på Eurotroll och inte verkade ha bråttom till någon dubbning (mest troligt hade hon dubbat klart för dagen).

Sen bör jag förstås ha träffat några tekniker/regissörer också, men de flesta presenterade sig inte så jag vet inte exakt vilka det var. Men åtminstone Lasse Svensson och Ingemar Åberg, och någon till som jag inte fick namnet på. Men det var i alla fall definitivt inte Anders Öjebo - hans röst kan man ju inte ta miste på, ens vid korta samtal.

De skådisar jag haft kontakt med via e-post eller Facebook är en väldig massa, och för många för att jag ska räkna upp alla, men det varierar från regelbunden kontakt till bara något enstaka mail. Men när det gäller att försöka få fram uppgifter om gamla dubbningar som det inte finns bevarat credits till, så brukar Gunnar Ernblad vara ovärderlig, så han har jag ganska ofta kontakt med.

Wow intressant att höra. Ska du inte till Eurotroll igen någon gång? Som lite research för hemsidan typ? Hade varit kul att läsa en artikel eller liknande hur det fungerar där.. alltifrån hur skådisarna bokas till hur själva dubbningspassen går till!

Daniel Hofverberg

Jag skulle väldigt gärna vilja, men eftersom jag bor i Skellefteå nästan 100 mil därifrån, så är det tyvärr inte alltför praktiskt. Senaste gången jag var i närheten av Stockholm var vid resan till Nävekvarn för min brors bröllop i augusti (då vi passerade igenom Stockholm), men då var vi i Stockholm runt midnatt så då lär ingen dubbningsstudio ha haft öppet...

Flyg från Skellefteå till Stockholm är tyvärr väldigt dyra, så därför har det tyvärr inte varit realistiskt. Men jag hoppas att det kan bli verklighet en dag, för jag skulle också gärna vilja skriva en artikel om dubbning. Om jag någon gång ska till Stockholm för någonting annat, så ska jag absolut kontakta de på Eurotroll och höra om det är möjligt. Men det är tyvärr sällan man har vägarna förbi så avlägsna städer, så jag vet inte om och när det kan tänkas vara aktuellt.

TonyTonka

Nu är jag inte så insatt i dubbningsbolag, men finns det inget dubbningsbolag som ligger närmare Skellefteå?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Tyvärr ligger i stort sett alla dubbningsbolag som är verksamma nuförtiden i Stockholm. Det enda undantaget är väl mig veterligen KM Studio, som ligger i Karlskoga - och det är ju ungefär lika illa...

Det finns väl visserligen fortfarande något enstaka mer allmänt postproduktionsbolag i Göteborg som gör enstaka dubbningar, men det är ju ännu mer avlägset...

Jag tycker själv det är tråkigt att allting blivit så Stockholmscentrerat på senare år. Förr i tiden fanns det ju fler företag som åtminstone delvis sysslade med dubbning, och då fanns det säkert något enstaka lite mer norrut, men i dagens läge finns nog inga sådana företag kvar.

Det finns ju tyvärr inte så många dubbningsbolag kvar i Sverige i dagens läge, utan minst 90% av alla dubbningar görs ju av något av de fyra större bolagen.

Ariel

Kan man inte åka tåg/buss eller liknande, eller är det ungefär lika dyrt?

Jag bor inte i Stockholm, men eftersom flest personer i Sverige gör det så är det väl ganska bra för dem.
Karlskoga ligger ju lite mer "i mitten" (av södra Sverige), men det blir ju knappast "mitten" om man bor i Skellefteå..
Knowledge talks, wisdom listens.

Anders

Ett par år har gått sedan jag startade den här tråden. Sedan dess har jag fått det bekräftat av Lasse Svensson själv att han gjorde rösten till Dong (Jaws) i de flesta avsnitten av James Bond Jr. via mejl. Det dyker även upp en man som arbetar på en flygbas i början av följande avsnitt, visst är det också Lasse? För precis som i fallet med Dong så låter det verkligen inte som någon av de andra nämnda röstskådespelarna i vinjetten. Dong medverkar också i detta avsnitt.

https://www.youtube.com/watch?v=6HT_fnCZO8M
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!