Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Skådespelare som lämnat dubbningsbranchen

Startat av Elias Prenbo, 15 maj 2016 kl. 22:47:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elias Prenbo

En del skådespelare lämnar dubbningsbranchen titt som tätt och några exempel på skådespelare som hitills lämnat branchen är ju Bo Maniette och Stefan Frelander vad jag kan komma på.

Hur kommer det sig att vissa skådespelare lämnat dubbningsbranchen?

Sedan finns det skådespelare som fortfarande medverkar i dubbningar då och då, men vad det verkar så görs de flesta dubbningar idag i Stockholm.

Anders M Olsson

#1
Det är nog omöjligt att ge ett generellt svar på den frågan. Det får i så fall varje skådespelare svara på individuellt. Det finns säkert lika många skäl som det finns skådespelare som har lämnat branschen.

Det kan t.ex. bero på

  • sjukdom
  • ålder
  • personliga omständigheter (t.ex. någon anhörigs sjukdom)
  • att det är obekvämt att resa till inspelningarna
  • att man är fullbokad med annat arbete
  • att man tycker det är för dåligt betalt
  • att just den skådespelarens insatser inte längre efterfrågas
  • att man bara har tröttnat på jobbet
...eller något helt annat!

qnorsten

Precis som Anders så tror jag att det kan bero på många olika faktorer. Men jag antar att man kan skilja på tre olika huvudanledningar till att man slutar i branchen.



  • Frivilligt avslut utav eget val:
    Man väljer helt enkelt att sluta för att man själv vill. Varför någon gör det, kan man ju bara spekulera i. Men kan bero på bristanande intresse, missnöje med betalning, att man inte orkar resa dit, eller andra personliga omständigheter. Jag tycker Anders täckte in de flesta möjligheterna rätt så bra.

  • Ofrivilligt:
    Där man vill dubba men inte har möjlighet utav flera olika anledningar. Kan var att man blivit för känd och därför kräver mer betalt än vad dubbninsbolagen vill, eller har möjlighet att betala, förutom i vissa större och mer påkostade produktioner. Detta tror jag personligen är en anledning (i kombination med nästa anledning)  till att en del större stjärnor bara synns i dubbningar annat än på större långfilmer.  Andra anledningar under denna punkt är att man bor i fel del utav Sverige, de flesta dubbningarna spelas ju som sagt in i stockholm nu för tiden, så bor man långt därifrån så är det omständigt att anlita de skådespelarna. Det är ju utav samma anledning som Sun Studio tidigare anlitade främst folk boende i södra sverige (då dubbningarna spelades in i köpenhamn). Det är också möjligt att personen inte längre efterfrågas, utav olika anledningar eller inte längre är godkänd för vissa roller (gäller främst för Disneydubbningar)

  • Man har inte tid. Det vill säga att man fortfarande är intresserad, men är uppbokad på andra projekt/roller hela tiden och därför inte har möjlighet att spendera tid i dubbningsstudion. Såna röstskådespelare ser man nog oftare i långfilmer än tv-serier, då tv-serier kräver ett rätt så långsiktigt arrangemang.
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

Daniel Hofverberg

Som sagt är det nog helt omöjligt att ge ett generellt svar. Men jag kan väl säga så pass mycket att det är relativt sällsynt för skådespelare som officiellt på egen utsago har lämnat branschen, utan det är betydligt vanligare att man antingen förekommer mer och mer sällan (exempelvis Monica Forsberg) eller i praktiken har slutat men har lämnat dörrarna öppna för framtiden.

Det sistnämnda gäller exempelvis Per-Erik Hallin (Kalle Ankas svenska röst en gång i tiden) - han berättade för mig att han ville ta en tillfällig paus från dubbning för att fokusera på sin sångkarriär, och sen blev pausen längre än väntat. Han upptäckte förstås då också att branschen klarade sig bra utan honom, då Andreas Nilsson har kunnat ta över som Kalle Anka. Men han har inte stängt dörren definitivt, utan har sagt att han kan komma tillbaka i framtiden; och han trodde att han fortfarande var godkänd av Disney som Kalle Anka. Tydligen blev han tillfrågad för runt 10 år sedan om att komma tillbaka som Kalle Anka (mest troligt för att Andreas Nilsson inte hade tid då), men just då var han uppbokad på annat håll och kunde omöjligen ta sig tid. Sen dess har han tydligen inte blivit tillfrågad fler gånger...

De flesta skådespelare som Köpenhamnsbaserade Sun Studio brukade anlita under 1990-talet har nog inte slutat självmant, men har förstås nuförtiden svårare att ta sig till dubbningsstudion då de flesta av dessa bodde (och gissningsvis fortfarande bor) i Malmö och som qnorsten säger är ju Stockholm nuförtiden tyvärr i stort sett den enda ort som gäller för dubbning.

Sen ska man ju vara uppriktig och säga att förutom ett fåtal veteraner i branschen så har de allra flesta skådespelare dubbning som extraknäck, för att få en extra inkomst, när de inte får tillräckligt med jobb inom teatrar, filmer, TV-serier, o.s.v. Därför ter det sig ju också naturligt att har man gott om jobb i andra sammanhang har man inga större behov av att hoppa in vid dubbningar. Ingen har ju dubbningsskådespeleri som fast jobb, utan det rör sig om frilansjobb på timlön; varför det är ett enkelt och effektivt sätt att tjäna extra pengar men inget som de flesta kan leva på om de inte får många dubbningspass.

Elias Prenbo

Är det bara Bo Maniette och Stefan Frelander som lämnat dubbningsbranchen eller är det fler som har det?

Daniel Hofverberg

Citat från: Elias Prenbo skrivet 16 maj 2016 kl. 21:15:40
Är det bara Bo Maniette och Stefan Frelander som lämnat dubbningsbranchen eller är det fler som har det?
Det är nog de enda jag hört som officiellt har sagt sig lämna dubbningsbranschen, även om många andra inte har medverkat i någonting på ett flertal år.

Gäst

Håller Ulf-Peder Johansson på och dubbar än idag ibland då och då?

dubbnings_proffsen

Håller Ulf-Peder Johansson på och dubbar än idag ibland då och då?

Elias Prenbo

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 maj 2016 kl. 22:47:08
Det är nog de enda jag hört som officiellt har sagt sig lämna dubbningsbranschen, även om många andra inte har medverkat i någonting på ett flertal år.
Och jag misstänker att bara Bo Maniette och Stefan Frelander lär kunna svara på varför de lämnat dubbningsbranchen?

Elias Prenbo

Enligt någon på YouTube kommer Bo Maniette att reprisera sin roll som Herr Rocka i Hitta Doris, så jag antar att det betyder att han kommer tillbaka till dubbningsbranchen (hoppas att de andra från originalfilmen också återvänder i sina roller).