Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

I Mumindalen - "Det talande trädet"

Startat av Homer, 17 september 2022 kl. 21:15:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Homer

Läste att vissa avsnitt av "I Mumindalen" inte dubbades och visades i Finland respektive Sverige. "Det talande trädet" ("The Imp" i engelska dubbningen) ska tydligen ha dubbats till svenska och visats i svensk TV men ej i Finland. Jag har dock inte kunnat hitta den svenskdubbade versionen av detta avsnitt utan bara den engelska. Jag kan inte heller minnas att jag sett detta avsnitt när programmet visats i SVT. Är det någon som vet om "The Imp" / "Det talande trädet" verkligen dubbades till svenska?

Goliat

Citat från: Homer skrivet 17 september 2022 kl. 21:15:35Läste att vissa avsnitt av "I Mumindalen" inte dubbades och visades i Finland respektive Sverige. "Det talande trädet" ("The Imp" i engelska dubbningen) ska tydligen ha dubbats till svenska och visats i svensk TV men ej i Finland. Jag har dock inte kunnat hitta den svenskdubbade versionen av detta avsnitt utan bara den engelska. Jag kan inte heller minnas att jag sett detta avsnitt när programmet visats i SVT. Är det någon som vet om "The Imp" / "Det talande trädet" verkligen dubbades till svenska?
Nej, det dubbades inte? Vart har du läst det?

Avsnittet borde väl heta "rösten inifrån trädet"?

Finns inget på smdb om detta, så är mycket tveksam. Själv samlade jag på olika utgåvor (vhs, dvd, tv-inspelningar m.m.)

Steffan Rudvall

Citat från: Homer skrivet 17 september 2022 kl. 21:15:35Läste att vissa avsnitt av "I Mumindalen" inte dubbades och visades i Finland respektive Sverige. "Det talande trädet" ("The Imp" i engelska dubbningen) ska tydligen ha dubbats till svenska och visats i svensk TV men ej i Finland. Jag har dock inte kunnat hitta den svenskdubbade versionen av detta avsnitt utan bara den engelska. Jag kan inte heller minnas att jag sett detta avsnitt när programmet visats i SVT. Är det någon som vet om "The Imp" / "Det talande trädet" verkligen dubbades till svenska?
Har det inte visats i finsk TV så kan det ju faktiskt inte ha visat på SVT eftersom att det är YLE som har gjort dubbningen. Det kanske kan vara ett avsnitt som de började dubba men inte slutförde eftersom att det inte skulle visas.

Homer

Citat från: Goliat skrivet 17 september 2022 kl. 22:21:53Nej, det dubbades inte? Vart har du läst det?

Avsnittet borde väl heta "rösten inifrån trädet"?

Finns inget på smdb om detta, så är mycket tveksam. Själv samlade jag på olika utgåvor (vhs, dvd, tv-inspelningar m.m.)
Väldigt bra fråga! Minns inte var jag läste det. Trodde det var på engelska Wikipedia men där står det ju som du säger att "The Imp" inte dubbades (eller iallafall inte sändes):

In certain countries like Finland and Sweden, several episodes from the combined list of 104 episodes have been left un-aired. In Finland, episodes "The Pirate", "The Imp" and "The Birthday Surprise" were banned due to being too terrifying and "un-Moomin-like", according to the director of the Finnish dub, Jertta Ratia-Kähönen, while in Sweden, episodes "The Pirate", "The Big Explosion", "The Imp", "Snorkmaiden Goes Psychic", "The Water Nymph", "Moominpappa's Second Youth", "Motherly Love", "The Terrible Little My", "Moomin's the Fortune-Teller", "The Fancy-Dress Ball", "The Vampire", "The Phoenix", "The Slug-a-Bed Mushrooms", "Moomin and the Dolphin" and "The Cave" haven't been aired. In Norway, "The Pirate", "The Big Explosion", "The Imp" and "Snorkmaiden Goes Psychic" were left out when the show was first dubbed, and were therefore not aired. They were first dubbed when the series received a redub for VHS releases (except for "The Imp", which was never dubbed). "The Pirate" was dubbed and released on VHS, but never aired for unknown reasons. All 78 episodes from the first series have been shown on Children's BBC in the United Kingdom, but the sequel series has been completely left out.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Moomin_episodes

Goliat

Däremot är ett avsnitt påbörjad dubbning (men involverad är osäker på hur långt de kom om ens de började spela in) innan beslutet kom att det avsnittet inte skulle med.

Minns inte om ett avsnitt nämndes. Har för mig jag skrev om det här, men hittar inte just nu.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12311.45