Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Scooby-Doo - Where are you? på svensk dvd

Startat av Erika, 27 april 2005 kl. 15:30:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Erika

Säsong 1:
http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_produkt.php?lang=&id=44418&&ref=

Säsong 2:
http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_produkt.php?lang=&id=44419&&ref=

Mycket roligt, men mindre roligt om det är en omdubbning... Nåväl, så länge man slipper Gizela Rasch, Thomas Engelbrektsson och de andra som medverkade i Sun Studios tidiga Scooby-dubbningar så är jag nöjd. :)     

Kan detta bli en framtida recension, Daniel?  ;)

PAAATE

Jag gillade Scooby, när jag var liten, men numera tycker jag bara att det är så fruktansvärt förutsägbart!
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Erika

Jag gillar fortfarande Scooby, men ser inte på det speciellt ofta och det förutsägbara är bara en del av charmen med Scooby. Tycker jag. :)

Daniel Hofverberg

Jo, jag har också sett att hela Scooby-Doo - Var är du? ska släppas på DVD den 18 maj. Mycket roligt, det har jag väntat på.  :)

Och ja, jag kommer att skriva recension - jag har förhandsbeställt båda boxarna, så jag kommer att skriva recension så fort de har släppts. Tyvärr kommer det från Sandrew Metronome som vägrar att hjälpa till med recensionsexemplar, så jag får tyvärr stå för den kostnaden själv...  :(

Vad gäller dubbningen, så kommer de tyvärr inte att ha Mediadubbs/Lasse Svenssons gamla klassiska dubb, utan det verkar vara en nygjord dubbning gjord av Sun Studio som ska användas. Inte optimalt, men så länge vi slipper Sun Studios äldre dubbningar (de som gjordes på beställning av Cartoon Network), så är jag tacksam.

I Sandrew Metronomes pressmaterial anges följande skådespelare:
Fred - Peter Sjöquist
Shaggy - Kristian Ståhlgren
Daphne - Sharon Dyall
Velma - Jennie Jahns
Scooby - Stefan Frelander

Jag undrar om de skrivit fel, eller om Shaggy verkligen ska bytas från Bobo Eriksson till Kristian Ståhlgren...? Det känns liksom inte alltför lovande...

PAAATE

Näää, Kristian Ståhlgren är ju han som spelar Son-Goku i Dragonball... Jag har svårt att tänka mig honom som Shaggy...  :-\
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Erika

Om de nu var tvungna att byta ut någon så kunde de väl ha bytit ut Stefan Frelander istället. Bobo Eriksson är ju den bästa svenska rösten Shaggy har haft sedan Peter Harrysons dagar.

GaBBe

#6
Citat från: Erika skrivet 27 april 2005 kl. 19:25:24
Om de nu var tvungna att byta ut någon så kunde de väl ha bytit ut Stefan Frelander istället. Bobo Eriksson är ju den bästa svenska rösten Shaggy har haft sedan Peter Harrysons dagar.
...efter Thomas Engelbrektsson ja.. ;D , aldrig i livet..stefan frelander gör scooby perfekt ju  ;)  kan nån tänka sig andreas nilsson som scooby här inne? :P :-\
..och vadå förutsägbart..jag blir förvånad varje gång..är alltid rädd att nån i gänget ska dö eller att spökena är verkliga...  ::)
Sen i dom där filmerna med Scooby på Zombieön och häxans spöke och dom där, där är ju spökena faktiskt verkliga...=S  vem kom på konceptet med verkliga spöken i Scooby..=P

PAAATE

Citat från: GaBBe skrivet 27 april 2005 kl. 20:22:23
Citat från: Erika skrivet 27 april 2005 kl. 19:25:24
Om de nu var tvungna att byta ut någon så kunde de väl ha bytit ut Stefan Frelander istället. Bobo Eriksson är ju den bästa svenska rösten Shaggy har haft sedan Peter Harrysons dagar.
...efter Thomas Engelbrektsson ja.. ;D , aldrig i livet..stefan frelander gör scooby perfekt ju  ;)  kan nån tänka sig andreas nilsson som scooby här inne? :P :-\

Helst inte! BRRR... Ryser vid bara tanken! *RÄDD!*  :(
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

GaBBe

Citat från: Linkin Patrik skrivet 27 april 2005 kl. 20:29:18
Citat från: GaBBe skrivet 27 april 2005 kl. 20:22:23
Citat från: Erika skrivet 27 april 2005 kl. 19:25:24
Om de nu var tvungna att byta ut någon så kunde de väl ha bytit ut Stefan Frelander istället. Bobo Eriksson är ju den bästa svenska rösten Shaggy har haft sedan Peter Harrysons dagar.
...efter Thomas Engelbrektsson ja.. ;D , aldrig i livet..stefan frelander gör scooby perfekt ju  ;)  kan nån tänka sig andreas nilsson som scooby här inne? :P :-\

Helst inte! BRRR... Ryser vid bara tanken! *RÄDD!*  :(
Bert Åke Varg som Scooby är ännu värre..jag har kasettband på honom när han är med i Scooby..eller hade..spelade över för längesen..=P
har film oxå när han gör scooby...helt läskigt..låter som en helt annan karaktär..

PAAATE

Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Erika

Citat...efter Thomas Engelbrektsson ja..  , aldrig i livet..stefan frelander gör scooby perfekt ju    kan nån tänka sig andreas nilsson som scooby här inne?

Ja, jag skulle faktiskt nog hellre ha Andreas som Scooby än Stefan, men allra helst vill jag ha Steve Kratz tillbaka i rollen. :)

CitatSen i dom där filmerna med Scooby på Zombieön och häxans spöke och dom där, där är ju spökena faktiskt verkliga...=S  vem kom på konceptet med verkliga spöken i Scooby..=P

Jag har för mig att några av de senare Scooby-serierna (främst Scooby och Scrappy-serien samt Scooby-Doo och de tretton gastarna) också hade med verkliga spöken, utomjordingar, vampyrer, varulvar och annat smått och gott. 

Daniel Hofverberg

För att återgå till ämnet... Jag håller med Erika - den enda av rösterna som är i behov att bytas ut är Stefan Frelander, och då gärna mot Steve Kratz. Men BoBo Eriksson är ju lysande som Shaggy, så jag hoppas verkligen att förhandsinformationen där är felaktig. Jag har liksom svårt att tänka mig Kristian Ståhlgren som Shaggy...

Citat från: Erika skrivet 27 april 2005 kl. 21:00:13
Jag har för mig att några av de senare Scooby-serierna (främst Scooby och Scrappy-serien samt Scooby-Doo och de tretton gastarna) också hade med verkliga spöken, utomjordingar, vampyrer, varulvar och annat smått och gott. 
Stämmer bra. Faktum är att i The Scooby and Scrappy Doo Show (som ursprungligen i USA satt ihop med annat och hette The Richie Rich/Scooby-Doo Hour), d.v.s. inte halvtimmesavsnitten med hela Mysteriegänget utan 7-minuters-avsnitten med enbart Scooby, Scrappy och Shaggy, så var det faktiskt i merparten av avsnitten riktiga spöken och monster.

PAAATE

#12
CitatStämmer bra. Faktum är att i The Scooby and Scrappy Doo Show (som ursprungligen i USA satt ihop med annat och hette The Richie Rich/Scooby-Doo Hour), d.v.s. inte halvtimmesavsnitten med hela Mysteriegänget utan 7-minuters-avsnitten med enbart Scooby, Scrappy och Shaggy, så var det faktiskt i merparten av avsnitten riktiga spöken och monster.
Ja, men det var ju bra! Då kanske jag skulle stå ut med att se några såna avsnitt!

Reparerat skadat quote-tagg, så inlägget ser normalt ut. /Daniel
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Jag har nu varit i kontakt med Lawrence Mackrory på Sun Studios svenska filial, och han säger att det bara är ett fåtal avsnitt av Scooby Doo - Where are you? som de dubbat på Sun Studio i Stockholm. Resten av avsnitten dubbades för länge sen hos Sun Studio i Köpenhamn. Exakt vad det innebär vet jag inte riktigt, men jag hoppas verkligen inte det innebär att de flesta avsnitt har de gamla vedervärdiga Sun Studio-rösterna (även om jag befarar det värsta)...  ???

Nåja, det märker vi ju snart - det är väl sagt att boxarna ska släppas i morgon...

mackrory

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 maj 2005 kl. 11:26:28
Jag har nu varit i kontakt med Lawrence Mackrory på Sun Studios svenska filial, och han säger att det bara är ett fåtal avsnitt av Scooby Doo - Where are you? som de dubbat på Sun Studio i Stockholm. Resten av avsnitten dubbades för länge sen hos Sun Studio i Köpenhamn. Exakt vad det innebär vet jag inte riktigt, men jag hoppas verkligen inte det innebär att de flesta avsnitt har de gamla vedervärdiga Sun Studio-rösterna (även om jag befarar det värsta)...  ???

Nåja, det märker vi ju snart - det är väl sagt att boxarna ska släppas i morgon...


Som sagt, 7 av avsnitten har vi gjort på Sun Studio och på 6 av dem spelar Kristian Ståhlgren Shaggy, då Bobo var på turné. Bobo är alltså fortfarande den officiella Shaggy-rösten.