Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Lejonvakten (The Lion Guard)

Startat av moviefan, 16 februari 2016 kl. 19:33:00

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Vet någon vem som gör rösten till ödlan? (jag tycker mig känna igen rösten, men kan inte riktigt placera den); www.youtube.com/watch?v=NRDDNY2Pdrk

Alexander

#226
Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 september 2018 kl. 09:29:31
Vet någon vem som gör rösten till ödlan? (jag tycker mig känna igen rösten, men kan inte riktigt placera den); www.youtube.com/watch?v=NRDDNY2Pdrk

Låter som det kan vara Adam Portnoff nog tycker jag.

Jag imponeras förresten varje gång hur bra översättningen i Lejonvakten är.

Disneyfantasten

Hur ser det ut med seriens svenska dubbning i nuläget?

Är det fortfarande Joakim Jennefors, Vivian Cardinal, Jakob Nordenson, Magnus Rongedal och Christian Fex i rollerna eller är det andra röster?

Hur ser det ut med Pumbaa? Har han bytt röst eller är det fortfarande Gustav Levin?

Och Timon; görs han fortfarande av Anders Öjebo i denna serie?

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 23 september 2018 kl. 10:13:53
Låter som det kan vara Adam Portnoff nog tycker jag.

Jag imponeras förresten varje gång hur bra översättningen i Lejonvakten är.

Har du sett frågorna som jag postade i tråden idag?  :)

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 januari 2019 kl. 10:32:06
Hur ser det ut med seriens svenska dubbning i nuläget?

Är det fortfarande Joakim Jennefors, Vivian Cardinal, Jakob Nordenson, Magnus Rongedal och Christian Fex i rollerna eller är det andra röster?

Hur ser det ut med Pumbaa? Har han bytt röst eller är det fortfarande Gustav Levin?

Och Timon; görs han fortfarande av Anders Öjebo i denna serie?

Jag har inte sett svenska avsnitt på ett bra tag nu men har inte märkt något nytt från vad jag har sett.
:)

TecknatÄlskare

Vet i alla fall att Anders Öjebo fortfarande gör Timon.

Disneyfantasten

Citat från: TecknatÄlskare skrivet 27 januari 2019 kl. 21:51:17
Vet i alla fall att Anders Öjebo fortfarande gör Timon.

Så skönt att höra...  ;)

Daniel Hofverberg

Såvitt jag vet har inga röster ändrats i Lejonvakten på senare tid - inte efter att Ono bytte röst till Melker Duberg (istället för Victor Lindblad Poturaj) i slutet av säsong 1.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 januari 2019 kl. 22:10:35
Såvitt jag vet har inga röster ändrats i Lejonvakten på senare tid - inte efter att Ono bytte röst till Melker Duberg (istället för Victor Lindblad Poturaj) i slutet av säsong 1.

Så det betyder att Gustav Levin fortfarande är Pumbaa...? (ser inte bra ut i mina ögon då han är långt ifrån att hålla måttet, till den tredje säsongen bör man hitta en bättre röst till karaktären)

Daniel Hofverberg

Pumbaa är ju inte med i alla avsnitt, men senast jag såg honom var det fortfarande Gustav Levin.

Det är ju också ovanligt att man byter ut röster mitt i pågående serie - man vill säkerligen gärna undvika att ordna med nya röstprover och få nya röster godkända av Disney om man inte måste, så mest troligt kommer Gustav Levin fortsätta spela rollen hela serien ut (om han nu inte själv får förhinder, vill säga); så att det bara blir till framtida filmer/serier som det kan tänkas bli någon annan.

Dock brukar man vanligtvis bara skriva kontrakt med skådespelarna säsong för säsong, så det är inte omöjligt att det kan bli ändrade röster till säsong 3. Men den säsongen har ju inte ens börjat sändas i USA än, så det lär väl vara en bit bort...

TecknatÄlskare

Jag tycker att Pumbaa låter annorlunda kan dock bara vara jag som inbillar mig.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 januari 2019 kl. 22:27:49
Pumbaa är ju inte med i alla avsnitt, men senast jag såg honom var det fortfarande Gustav Levin.

Det är ju också ovanligt att man byter ut röster mitt i pågående serie - man vill säkerligen gärna undvika att ordna med nya röstprover och få nya röster godkända av Disney om man inte måste, så mest troligt kommer Gustav Levin fortsätta spela rollen hela serien ut (om han nu inte själv får förhinder, vill säga); så att det bara blir till framtida filmer/serier som det kan tänkas bli någon annan.

Dock brukar man vanligtvis bara skriva kontrakt med skådespelarna säsong för säsong, så det är inte omöjligt att det kan bli ändrade röster till säsong 3. Men den säsongen har ju inte ens börjat sändas i USA än, så det lär väl vara en bit bort...

Men Molly Sandén byttes ju ut mot Dominique Pålsson Wiklund som Rapunzel mitt under pågående säsong...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 januari 2019 kl. 22:30:39
Men Molly Sandén byttes ju ut mot Dominique Pålsson Wiklund som Rapunzel mitt under pågående säsong...
Sant - så antingen fick hon stora förhinder, eller också lyckades hon övertala Disney att säga upp kontraktet i förtid. Det är ju också möjligt att de i just det fallet inte skrivit kontrakt för en hel säsong, utan bara delar av en säsong.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 januari 2019 kl. 22:40:22
Sant - så antingen fick hon stora förhinder, eller också lyckades hon övertala Disney att säga upp kontraktet i förtid. Det är ju också möjligt att de i just det fallet inte skrivit kontrakt för en hel säsong, utan bara delar av en säsong.

Då kanske det är lättare med kontrakt vid långfilmer (även om något gick snett vid originaldubbningen vid Oliver och Gänget 1989 så att man tvingades dubba om filmen för VHS 1997 bara på grund av en persons skull och vem den personen var det är och förblir ett mysterium... (allt vi vet är att det var en av skådespelarna från originaldubbningen))

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 april 2018 kl. 15:19:17
I dagens Disneydags sändes den första halvan av The Rise of Scar (som avbröts efter ungefär halva avsnittet, utan att ens sätta ut någon "To Be Continued" eller dylikt), så gissningsvis bör väl den andra halvan sändas i nästa veckas avsnitt.

Scar medverkar som bekant inte i den första halvan, men däremot var det helt klart även här Svante Thuresson som spelar Rafiki och Johan Schinkler som spelar Mufasa - det lät som dem, och båda två stod med under "Övriga röster" på eftertexterna. Mycket glädjande att de är tillbaka. :)

Och att Svante Thuresson och Johan Schinkler kom tillbaka för säsong 2.
Ingen aning om de fortfarande är kvar men glädjande.