Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

DVD omslag dimensioner

Startat av Marcusen, 24 juli 2023 kl. 01:24:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcusen

Vilka är dimensionerna på ett DVD omslag? Håller på att designa några till gamla hem videos som jag överfört från VHS till DVD.

Marcusen

Citat från: Marcusen skrivet 24 juli 2023 kl. 01:24:29Vilka är dimensionerna på ett DVD omslag? Håller på att designa några till gamla hem videos som jag överfört från VHS till DVD.
Ingen som vet?


Marcusen


Anders M Olsson

#4
Citat från: Marcusen skrivet 25 juli 2023 kl. 23:29:52Har du eller någon annan här är fallenhet av de måtten och veta om de faktiskt funkar?
Visst fungerar måtten, men varför testar du inte själv? Gör en mall i något ritprogram, skriv ut den och testa hur det blev! Om passningen inte blev 100-procentig kan du bara öka eller minska måtten och testa igen.

Det kan alltid finnas små toleranser som gör att teori och praktik inte alltid går hand i hand. T.ex. kan måtten skilja en aning mellan olika fabrikat och typer av fodral. Och det är inte alla skrivare som ger exakt så stora utskrifter som man anger i datorn.

Dessutom: När proffsen ritar omslag gör de dem alltid lite större än de egentligen ska vara. Sen skär tryckeriet ner dem till rätt storlek. På det viset får man rena kanter.

Marcusen

Citat från: Anders M Olsson skrivet 26 juli 2023 kl. 00:26:42Visst fungerar måtten, men varför testar du inte själv? Gör en mall i något ritprogram, skriv ut den och testa hur det blev! Om passningen inte blev 100-procentig kan du bara öka eller minska måtten och testa igen.

Det kan alltid finnas små toleranser som gör att teori och praktik inte alltid går hand i hand. T.ex. kan måtten skilja en aning mellan olika fabrikat och typer av fodral. Och det är inte alla skrivare som ger exakt så stora utskrifter som man anger i datorn.

Dessutom: När proffsen ritar omslag gör de dem alltid lite större än de egentligen ska vara. Sen skär tryckeriet ner dem till rätt storlek. På det viset får man rena kanter.
Jag prövade det funkade och blev jättebra!  :)