Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Barbella, annorlunda röst

Startat av Anders, 25 januari 2017 kl. 13:00:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders

Jag sitter nu och tittar igenom min VHS-samling av inspelade avsnitt av James Bond Jr., och märker att Barbella har en annorlunda röst i avsnittet "City of Gold". Vad jag vet brukade hon inte medverka i Media Dubbs dubbningar, men låter det inte som Anja Schmidt?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

jimstrom

Finns definitivt likheter med Anja Schmidt, men hon brukar ha ett annat tonfall i dom flesta dubbningar jag hört med henne.

Jag skulle dock ändå säga att det är Anja Schmidt som gör rösten här enligt mina öron.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Anders

Ja, jag jämförde hennes röst med bland annat General Alcazars fru i Tintin, som Anja gör rösten till. Det finns absolut en slående likhet mellan dem. Sedan finns det exempel på dubbare som till en början har medverkat mycket i Lasse Svenssons dubbningar, för att sedan dubba mycket för Sun Studios Köpenhamnsbaserade dubbningar istället. Lena Ericsson och Fredrik Dolk är två exempel.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders

Crashbee trodde dock att det var Susanne Barklund. Någon här som har erfarenheter om hennes röst som kan verifiera detta?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Oscar Isaksson

Citat från: Anders skrivet  3 februari 2017 kl. 10:16:07
Crashbee trodde dock att det var Susanne Barklund. Någon här som har erfarenheter om hennes röst som kan verifiera detta?
100% säker på att det är Susanne Barklund som är rösten, det låter också mer självklart att det är hon när man tänker på att det var Media Dubb som dubbade serien.

Anders

Jo, det kändes egentligen ganska långsökt att Anja skulle ha gjort rösten, även om den påminde väldigt mycket om henne. Det bör isåfall även ha varit hon som gjorde rösten till Ivy i samma avsnitt.

https://www.youtube.com/watch?v=kp46S6_aeyI
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Oscar Isaksson

Citat från: Anders skrivet  3 februari 2017 kl. 14:42:08
Jo, det kändes egentligen ganska långsökt att Anja skulle ha gjort rösten, även om den påminde väldigt mycket om henne. Det bör isåfall även ha varit hon som gjorde rösten till Ivy i samma avsnitt.

https://www.youtube.com/watch?v=kp46S6_aeyI

Javisst är det Susanne Barklund som är röstern till Ivy.

Disneyfantasten

Citat från: Anders skrivet 26 januari 2017 kl. 08:37:03
Sedan finns det exempel på dubbare som till en början har medverkat mycket i Lasse Svenssons dubbningar, för att sedan dubba mycket för Sun Studios Köpenhamnsbaserade dubbningar istället. Lena Ericsson och Fredrik Dolk är två exempel.

Finns även exempel på dubbare som från början medverkade i många av Media Dubbs dubbningar för att sedan medverka i KM Studios dubbningar, som exempelvis Johan Hedenberg.

Erik Friman

#8
Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 mars 2017 kl. 22:06:34
Finns även exempel på dubbare som från början medverkade i många av Media Dubbs dubbningar för att sedan medverka i KM Studios dubbningar, som exempelvis Johan Hedenberg.
Jag vet några som Andreas Nilsson och Johan Wahlström. Sen vet jag inget mer.