Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Teskedsgumman

Startat av Mathilda Gustafsson, 7 november 2022 kl. 01:54:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Hur många svenska tv-serier finns det om Teskedsgumman? Det finns en som var julkalender 1967 Gumman som blev liten som en tesked det som finns på SVT Play men bara i 12 avsnitt. Och sen finns det väl också en tv-serie som gjordes 1973.

Men vad är då det här? Titeln stämmer inte överens med julkalendern från 1967 och inte specifikationerna heller men det är ändå marknadsfört som en julkalender. Så finns det två julkalendrar om Teskedsgumman?

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  7 november 2022 kl. 01:54:59Hur många svenska tv-serier finns det om Teskedsgumman? Det finns en som var julkalender 1967 Gumman som blev liten som en tesked det som finns på SVT Play men bara i 12 avsnitt. Och sen finns det väl också en tv-serie som gjordes 1973.

Men vad är då det här? Titeln stämmer inte överens med julkalendern från 1967 och inte specifikationerna heller men det är ändå marknadsfört som en julkalender. Så finns det två julkalendrar om Teskedsgumman?
Det är serien från 1973 på den DVD utgåvan, man hade kanske glömt att julkalendern inte hette Teskedsgumman och därav blev det fel.


Anders M Olsson

Intressant. Så det finns alltså två olika utgåvor med gult omslag i serien "Världens bästa julkalendrar". Ska man gissa att det var ett misstag att 1973 års serie gavs ut som "julkalender"? För det är den ju inte! Den andra utgåvan har klart och tydligt titeln Gumman som blev liten som en tesked och dessutom en tilläggsskylt där det står "Originalkalendern från 1967".
Bild finns bl.a. här:
https://aragornsfru.blogg.se/2012/december/julkalendern-1964-1967.html

Den svartvita originalkalendern var på 22 avsnitt, inte 24, eftersom den hade premiär första söndagen i advent som 1967 var den 3 december. Det som finns att se på SVT Play är rätt serie (d.v.s. originalkalendern), men man har redigerat om den till 12 avsnitt. Jag gissar att man gjorde det för att sända den som "vanlig" TV-serie vid något senare tillfälle.

Antagligen finns originalklippningen inte bevarad. DVD-utgåvan innehåller visserligen 22 avsnitt**, men med växelvis utelämnade för- och sluttexter. Man har förmodligen tagit SVTs 12 avsnitt och tagit isär delarna utan att helt kunna återställa dem till sitt ursprungliga utseende.

** Det står felaktigt 24 på baksidan av den senaste utgåvan.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 november 2022 kl. 11:06:48Den svartvita originalkalendern var på 22 avsnitt, inte 24, eftersom den hade premiär första söndagen i advent som 1967 var den 3 december. Det som finns att se på SVT Play är rätt serie (d.v.s. originalkalendern), men man har redigerat om den till 12 avsnitt. Jag gissar att man gjorde det för att sända den som "vanlig" TV-serie vid något senare tillfälle.
Hur har man gått till väga för att få 22 avsnitt ner till 12...? Om det hade varit 24 avsnitt vore det ju enkelt att klippa ihop del 1 och 2 till ett avsnitt, o.s.v. - men med 22 avsnitt finns det ju ingen enkel matematik...

Eller är det vissa avsnitt som är i originalform och vissa som är ihopklippt två och två...?

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 november 2022 kl. 11:31:38Eller är det vissa avsnitt som är i originalform och vissa som är ihopklippt två och två...?
Längden skiljer sig ganska mycket mellan avsnitten det längsta är på ungefär 22 minuter och de kortaste på 9 minuter.

Will Siv

Visst var det original versionen ( från 1967 ) som gick i repris 1976 ( och fortfarande i svartvitt )?

Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet  7 november 2022 kl. 15:27:39Visst var det original versionen ( från 1967 ) som gick i repris 1976 ( och fortfarande i svartvitt )?
Ja det var det.

Alexander

#7
Jag har den där DVD utgåvan där TV-serien från 1973 marknadsförs som julkalendern från 1967, vilket samma problem även gällde VHS utgåvorna från samma period. Men VHS utgåvorna har jag inte, bara DVD utgåvan. DVDn innehåller de 13 avsnitten från 1973 TV-serien, en skiva har typ 6 avsnitt och den andre 7 avsnitt.



Elios

Citat från: Alexander skrivet 23 november 2022 kl. 21:01:28Jag har den där DVD utgåvan där TV-serien från 1973 marknadsförs som julkalendern från 1967, vilket samma problem även gällde VHS utgåvorna från samma period. Men VHS utgåvorna har jag inte, bara DVD utgåvan. DVDn innehåller de 13 avsnitten från 1973 TV-serien, en skiva har typ 6 avsnitt och den andre 7 avsnitt.
Varför gjorde dem två varianter? ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 23 november 2022 kl. 21:08:39Varför gjorde dem två varianter? ???
Det är egentligen inte två varianter, utan 1973 års serie är en helt ny serie baserad på 1967 års serie - så en slags uppföljare, kan man säga.

Alexander

Citat från: Elios skrivet 23 november 2022 kl. 21:08:39Varför gjorde dem två varianter? ???

DVDn där den marknadsförs som julkalendern kom ut först och sen insåg de väl misstaget och tryckte upp nytt omslag där de tog bort "julkalendern" texten.
Troligtvis kom det in klagomål också att innehållet stämde inte med omslaget.

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 november 2022 kl. 21:10:51Det är egentligen inte två varianter, utan 1973 års serie är en helt ny serie baserad på 1967 års serie - så en slags uppföljare, kan man säga.
Menade mer en med svartvitt och en med färg.
Stod ju aldrig att det var någon slags uppföljare. Såg denna för några år sedan, också när jag var liten. Då trodde jag den var julkalendern. Och att det svartvita bara var samma fast som just svartvitt.