Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

DVD utgåvorna av Disney filmerna

Startat av moviefan, 7 maj 2018 kl. 20:23:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

moviefan

Fick idag hem Ett Små Kryps Liv på dvd, köpte den på kaptenkrok.se. Det är den äldre dvd utgåvan. Denna utgåva är i widescreen format. Är det samma format på den nya utgåvan ? (Den med nummer på ryggen)  På den äldre så står filmens titel kvar på engelska. Är det så på nyare utgåvan också ?  (Kunde inte hitta någon tråd om detta)  ::) Hur ligger det till med de andra äldre och nya utgåvorna ? (de med nummer, och  med utan) Är de identiska eller ?   

Anders M Olsson

#1
När det gäller Ett småkryps liv är de båda DVD-utgåvorna identiska. Dvs innehållet på skivorna är samma, det är bara omslaget som skiljer.

Man kan inte säga att det generellt är på ena eller andra sättet. Ibland ger de ut gamla utgåvor i nya upplagor utan att ändra något, ibland producerar de helt nya utgåvor. Det får man titta på från fall till fall.

moviefan

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 maj 2018 kl. 06:32:48
När det gäller Ett småkryps liv är de båda DVD-utgåvorna identiska. Dvs innehållet på skivorna är samma, det är bara omslaget som skiljer.

Man kan inte säga att det generellt är på ena eller andra sättet. Ibland ger de ut gamla utgåvor i nya upplagor utan att ändra något, ibland producerar de helt nya utgåvor. Det får man titta på från fall till fall.

Varför har de nya utgåvorna nummer ?

Anders M Olsson

#3
Citat från: moviefan skrivet  8 maj 2018 kl. 09:58:45
Varför har de nya utgåvorna nummer ?

Jag förmodar att det är för att det säljer bättre. Det tilltalar folks samlarlust. Utan nummer köper folk bara precis de filmerna som de vill ha. Numren stimulerar folk att skaffa en komplett samling, och då måste man ju även köpa filmer som man annars bara hade varit måttligt intresserad av.

Det kanske även får folk att upptäcka filmer som de annars inte skulle ha känt till. "Jag har inte nummer XX, undrar vad det kan vara för film?"

moviefan

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 maj 2018 kl. 18:35:48
Jag förmodar att det är för att det säljer bättre. Det tilltalar folks samlarlust. Utan nummer köper folk bara precis de filmerna som de vill ha. Numren stimulerar folk att skaffa en komplett samling, och då måste man ju även köpa filmer som man annars bara hade varit måttligt intresserad av.

Jag har inte alla  Disney klassikerna, utan bara dem av intresse. Jag har satt en gul tejp bit för numret. Det ser lite konstigt ut med massa nummer som saknas. Jag antar att de vill att man ska skaffa alla. Både  Pixar och t.o.m Barbie filmerna har nummer. Uppföljarna på Disney filmerna har inte nummer.

Elios

Är det någon skillnad av denna från tidigare versioner av Pixar filmer!?

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 24 december 2020 kl. 20:32:48
Är det någon skillnad av denna från tidigare versioner av Pixar filmer!?
Nu förstår jag inte riktigt vad menar du med "denna"?

moviefan

Är det någon skillnad mellan de äldre och nya utgåvorna av Tigers Film och Vårkul med Ru  ?

Anders M Olsson

Citat från: moviefan skrivet 26 mars 2023 kl. 11:24:39Är det någon skillnad mellan de äldre och nya utgåvorna av Tigers Film och Vårkul med Ru  ?
Tigers film är i två helt olika DVD-utgåvor med flera skillnader i bildformat, extramaterial, språk m.m.
https://www.d-zine.se/filmer/tigersfilm.htm

Vårkul med Ru har samma innehåll på skivan, bara olika omslag.
https://www.d-zine.se/filmer/np_vaarkul.htm