Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Batman: The Animated Series Blu-ray-släpp

Startat av MrClay, 15 september 2018 kl. 22:33:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrClay

Batman: The Animated Series ska nu släppas på Blu-ray för första gången. Som vissa kanske vet gavs endast halva serien ut på DVD i Europa, inklusive Sverige, medan hela serien släpptes i USA. Nu när hela serien ska släppas på Blu-ray, är det möjligt att den kommer till Europa med svenskt tal?

Lance_89

Sett att Bluray endast verkar ha engelska, franska, tyska, spanska. Så verkar vara fortsatt jakt på dubben via gamla inspelningar från Kanal 5 och dylikt som gäller!

https://cdon.se/film/batman-the-complete-animated-series-blu-ray-12-disc-import-45109602

Scoobydoofan1

#2
Citat från: MrClay skrivet 15 september 2018 kl. 22:33:21
Batman: The Animated Series ska nu släppas på Blu-ray för första gången. Som vissa kanske vet gavs endast halva serien ut på DVD i Europa, inklusive Sverige, medan hela serien släpptes i USA. Nu när hela serien ska släppas på Blu-ray, är det möjligt att den kommer till Europa med svenskt tal?
Frågan är om dom kommer släppa serien på blu ray? Med tanken på hur dom har behandlat norden så är det osäker på om dom släpper hela serien på blu ray med svensk ljudspår.

Det är ju region 2 vilket kan betyda att dom gör som justice league serien och släpper det i Europa med fransk, spansk och andra ljudspår förutom Sverige, håll inre ut hopp över en nordisk utgåva med norsk, dansk, svensk ljudspår.


Hittills så har warner bros varit en besvikelse med dvd utgåvor när det gäller deras klassiska serier från 90 och 2000 talet.

Bli inte besviken om det inte finns en nordisk dvd utgåva.

Scoobydoofan1

#3
Citat från: Lance_89 skrivet 13 december 2020 kl. 10:53:15
Sett att Bluray endast verkar ha engelska, franska, tyska, spanska. Så verkar vara fortsatt jakt på dubben via gamla inspelningar från Kanal 5 och dylikt som gäller!

https://cdon.se/film/batman-the-complete-animated-series-blu-ray-12-disc-import-45109602
Är inte volym 1 & 2 av batman the animated series med svensk ljudspår samma dubbning som kanal 5?

Inte bara det men kommer dom ens släppa hela serien i Sverige med svensk ljudspår?
Volym 1 & 2 har ju bara 56 ut av 60 avsnitt för säsong 1. Det är bara 4 avsnitt som saknad för säsong 1 och dom har inte eks släppt dom andra säsongerna på dvd inklusive framtidens batman eller justice league unlimited.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 13 december 2020 kl. 14:20:43
Är inte volym 1 & 2 av batman the animated series med svensk ljudspår samma dubbning som kanal 5?

Inte bara det men kommer dom ens släppa hela serien i Sverige med svensk ljudspår?
Volym 1 & 2 har ju bara 56 ut av 60 avsnitt för säsong 1. Det är bara 4 avsnitt som saknad för säsong 1 och dom har inte eks släppt dom andra säsongerna på dvd inklusive framtidens batman eller justice league unlimited.
Ja, såvitt jag vet finns bara en dubbning per avsnitt - så Mediadubb International dubbade de avsnitt som TV1000 sände, medan TV4 anlitade Eurotroll för att tilläggsdubba de avsnitt som TV1000 inte sänt; och därefter har Kanal 5 köpt in det hela från TV4 och sänt samma som dem.

Då det var så många år sedan som den tredje DVD-volymen med de återstående avsnitten av Batman: The Animated Series släpptes i bl.a. Storbritannien - vilket (enligt ursprunglig visningsordning) innefattar 6 avsnitt från säsong 1, 8 av de 10 avsnitten av säsong 2 samt hela säsong 3 och 4 - så kan vi nog tyvärr kallt räkna med att den inte kommer att släppas i Sverige, Norge, Danmark eller Finland; liksom många andra länder i världen som också hoppats över. :(

Likaså kan vi nog kallt räkna med att serien heller inte kommer att släppas på Blu-Ray i Norden; marknaden är för liten för det. :(

Det vi kan hoppas på är att hela serien dyker upp på HBO Max, när den tjänsten ska lanseras i Norden någon gång nästa år. Såvitt jag kan läsa mig till verkar serien inte finnas på HBO Max i USA i dagsläget, men dyker den upp där så borde chansen vara hyfsad att även de nordiska länderna får serien (när nu tjänsten väl lanseras här)...

Scoobydoofan1

#5
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2020 kl. 12:41:38
Ja, såvitt jag vet finns bara en dubbning per avsnitt - så Mediadubb International dubbade de avsnitt som TV1000 sände, medan TV4 anlitade Eurotroll för att tilläggsdubba de avsnitt som TV1000 inte sänt; och därefter har Kanal 5 köpt in det hela från TV4 och sänt samma som dem.

Då det var så många år sedan som den tredje DVD-volymen med de återstående avsnitten av Batman: The Animated Series släpptes i bl.a. Storbritannien - vilket (enligt ursprunglig visningsordning) innefattar 6 avsnitt från säsong 1, 8 av de 10 avsnitten av säsong 2 samt hela säsong 3 och 4 - så kan vi nog tyvärr kallt räkna med att den inte kommer att släppas i Sverige, Norge, Danmark eller Finland; liksom många andra länder i världen som också hoppats över. :(

Likaså kan vi nog kallt räkna med att serien heller inte kommer att släppas på Blu-Ray i Norden; marknaden är för liten för det. :(

Det vi kan hoppas på är att hela serien dyker upp på HBO Max, när den tjänsten ska lanseras i Norden någon gång nästa år. Såvitt jag kan läsa mig till verkar serien inte finnas på HBO Max i USA i dagsläget, men dyker den upp där så borde chansen vara hyfsad att även de nordiska länderna får serien (när nu tjänsten väl lanseras här)...
Det är det vi väntar på, vill gärna se på justice league och justice league unlimited på svenska igen, få se om dom visar dom serierna på HBO i norden streaming service.

Betyder det att TV4, tv1000, och tv5 har samma röstskådespelare? Ingen ändring mellan dom dubbningarna?

Dom släppte ändå volym 4 & 5 av justice league på svenska.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 december 2020 kl. 13:06:47
Betyder det att TV4, tv1000, och tv5 har samma röstskådespelare? Ingen ändring mellan dom dubbningarna?
De avsnitt som Mediadubb International dubbade hade färre skådespelare, men de större rollerna hade till största delen samma röster:
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/batman/

TV1000 anlitade alltså Mediadubb International när de sände Batman som del av programblocket What's Up Doc, men det var långt ifrån alla avsnitt som de hann sända av serien. När TV4 tog över samma programblock döpte de om blocket till Warnertimmen, och sände till att börja med samma avsnitt som TV1000 sänt - men därefter beställde de tilläggsdubb av de avsnitt som TV1000 inte hann sända. Eurotroll fick det uppdraget, och senare har Kanal 5 sänt serien i sin helhet precis som TV4 (med samma dubbning och allt).

Såvitt jag vet finns det alltså bara en dubbning per avsnitt.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2020 kl. 13:52:41
De avsnitt som Mediadubb International dubbade hade färre skådespelare, men de större rollerna hade till största delen samma röster:
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/batman/

TV1000 anlitade alltså Mediadubb International när de sände Batman som del av programblocket What's Up Doc, men det var långt ifrån alla avsnitt som de hann sända av serien. När TV4 tog över samma programblock döpte de om blocket till Warnertimmen, och sände till att börja med samma avsnitt som TV1000 sänt - men därefter beställde de tilläggsdubb av de avsnitt som TV1000 inte hann sända. Eurotroll fick det uppdraget, och senare har Kanal 5 sänt serien i sin helhet precis som TV4 (med samma dubbning och allt).

Såvitt jag vet finns det alltså bara en dubbning per avsnitt.
Om jag har förstått det här rätt så har alla 3 kanaler dubbat olika avsnitt, låter helt förvirrande.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 december 2020 kl. 15:42:29
Om jag har förstått det här rätt så har alla 3 kanaler dubbat olika avsnitt, låter helt förvirrande.
Av Batman: The Animated Series tror jag inte att Kanal 5 har beställt någon dubbning, utan den blev nog komplett i och med TV4s tilläggsdubb. Kanal 5 köpte alltså bara in allt från TV4, medan TV4 beställde nydubb av alla de avsnitt som TV1000 inte hann sända innan deras rättigheter gick ut.

Däremot misstänker jag att dubbningen av The New Batman Adventures, som i Sverige sändes som en ny säsong av Batman: The Animated Series med samma intro, beställdes av Kanal 5; då jag inte hittat något som tyder på att TV4 någonsin sände den serien. Men 100% säker är jag inte, och då Svensk Mediedatabas aldrig uppgett vare sig avsnittstitel eller avsnittsnummer av Batman är det inte så lätt att undersöka saken närmare.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2020 kl. 15:59:29
Däremot misstänker jag att dubbningen av The New Batman Adventures, som i Sverige sändes som en ny säsong av Batman: The Animated Series med samma intro, beställdes av Kanal 5; då jag inte hittat något som tyder på att TV4 någonsin sände den serien. Men 100% säker är jag inte, och då Svensk Mediedatabas aldrig uppgett vare sig avsnittstitel eller avsnittsnummer av Batman är det inte så lätt att undersöka saken närmare.

The New Batman Adventures har bara visats på Kanal 5.

För övrigt är det lite irriterande att ett par Batman-serier har kommit att heta Batman på svenska, detta gör det svårt att söka och hitta information. Utöver Batman: The Animated Series och The New Batman Adventures, så har vi även The Batman som också har sänts under titeln Batman på Kanal 5. TV4 visade också The Batman (med samma dubbning) ett tag, och jag tror de också valde att kalla den Batman...

Scoobydoofan1

Citat från: Erika skrivet 14 december 2020 kl. 16:31:00
The New Batman Adventures har bara visats på Kanal 5.

För övrigt är det lite irriterande att ett par Batman-serier har kommit att heta Batman på svenska, detta gör det svårt att söka och hitta information. Utöver Batman: The Animated Series och The New Batman Adventures, så har vi även The Batman som också har sänts under titeln Batman på Kanal 5. TV4 visade också The Batman (med samma dubbning) ett tag, och jag tror de också valde att kalla den Batman...
Det är förvirrande med namnen.

Daniel Hofverberg

Jo, det är störande att flera olika serier sänts under namnet Batman i svenska tablåer, som gör det svårt att kunna särskilja och hålla koll i tablåer... :(

Citat från: Erika skrivet 14 december 2020 kl. 16:31:00
The New Batman Adventures har bara visats på Kanal 5.
Okej, då var det som jag trodde. Frågan är vilken dubbningsstudio som dubbat den...? Är det också Eurotroll, trots att Kanal 5 beställt den istället för TV4, eller är det någon annan?

Tyvärr fanns ju inga utsatta dubbcredits till den serien, även fast den hade samma intro som Batman: The Animated Series där det alltid sattes ut dubbcredits under förtexterna. :(

Lance_89

Oj, jag räknade kallt med att Kanal 5 endast sänt Batman:The Animated Series. Men de sände alltså andra Batman serier där också? Minst sagt förvirrande.

Har vi någon koll på vilka år som Kanal 5 faktiskt sände Batman: TAS?

Scoobydoofan1

Citat från: Lance_89 skrivet 14 december 2020 kl. 21:51:06
Oj, jag räknade kallt med att Kanal 5 endast sänt Batman:The Animated Series. Men de sände alltså andra Batman serier där också? Minst sagt förvirrande.

Har vi någon koll på vilka år som Kanal 5 faktiskt sände Batman: TAS?
Hur ser det då ut med superman TAS?

Lance_89

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 14 december 2020 kl. 23:20:01
Hur ser det då ut med superman TAS?

Har ingen aning. Ingen serie jag följde förr i tiden. Kan inte ens säga säkert vilken/vilka kanaler som sänt serien. Jag misstänker att serien sänts i mycket mindre omfattning än Batman: TAS.
Den verkar ha färre antal avsnitt 54 jämfört med Batman TAS 85 avsnitt.