Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

En extremt långbent film

Startat av TonyTonka, 25 juni 2015 kl. 01:02:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

När dubbades egentligen En extremt långbent film, och varför släpptes den inte på VHS här i Sverige? Jag har för mig att jag sett reklam för en vhs-release i insticket på en av mina gamla vhs-filmer, men jag tror inte den släpptes på vhs?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Lite oklart när En extremt Långbent film egentligen dubbades, men den sändes första gången på TV1000 våren 2002. Därför är det ett rimligt antagande att dubbningen bör ha gjorts någon gång mellan 2000 och 2002 (mer sannolikt senast hösten 2001). Utifrån när filmen släpptes på VHS i andra länder gissar jag att dubbningen sannolikt gjordes under våren/sommaren 2000.

Då filmen hade svensk bildversion på TV1000 (åtminstone svensk titelskylt och svenska dubbcredits angivna) bör man kunna förutsätta att det var tänkt att den skulle ha släppts på VHS i Sverige någon gång mellan 2000 och 2002 (troligast under 2000), men att releasen av någon anledning blev inställd. Ingen annan än Disney lär väl kunna svara på varför, men den släpptes i alla fall inte på VHS i Sverige utan endast på DVD 2007. Tyvärr har DVD-utgåvan som bekant inte samma svenska bildversion som på TV.

Intressant nog hette ju filmen i tablåerna Långben på äventyr på TV1000, trots att den svenska bildversionen angav titeln En extremt Långbent film - uppenbarligen valde TV1000 ett annat namn än den officiella svenska titel som Disney valt. När filmen senare sänts på Disney Channel har det varit under Disneys officiella svenska titel.

Disneyfantasten

Ikväll kommer jag att studera "övriga röster" i filmen!

Genom uteslutningsmetoden borde de kvinnliga rollerna rimligtvis spelas av Sofia Caiman, det är det enda logiska!

Gunnar Uddén borde inte vara några problem alls att lista ut!  :)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 juni 2015 kl. 16:20:38
Lite oklart när En extremt Långbent film egentligen dubbades, men den sändes första gången på TV1000 våren 2002. Därför är det ett rimligt antagande att dubbningen bör ha gjorts någon gång mellan 2000 och 2002 (mer sannolikt senast hösten 2001). Utifrån när filmen släpptes på VHS i andra länder gissar jag att dubbningen sannolikt gjordes under våren/sommaren 2000.

Då filmen hade svensk bildversion på TV1000 (åtminstone svensk titelskylt och svenska dubbcredits angivna) bör man kunna förutsätta att det var tänkt att den skulle ha släppts på VHS i Sverige någon gång mellan 2000 och 2002 (troligast under 2000), men att releasen av någon anledning blev inställd. Ingen annan än Disney lär väl kunna svara på varför, men den släpptes i alla fall inte på VHS i Sverige utan endast på DVD 2007. Tyvärr har DVD-utgåvan som bekant inte samma svenska bildversion som på TV.

Intressant nog hette ju filmen i tablåerna Långben på äventyr på TV1000, trots att den svenska bildversionen angav titeln En extremt Långbent film - uppenbarligen valde TV1000 ett annat namn än den officiella svenska titel som Disney valt. När filmen senare sänts på Disney Channel har det varit under Disneys officiella svenska titel.

Eftersom Sun Studio mixade dubbningen så misstänker jag att dubbningen sannolikt spelades in hösten 1999 och ursprungligen var påtänkt att släppas på VHS våren 2000 (faktum är att filmen finns med på instick i 2000-års VHS-utgåva av "AristoCats"; utgiven 2000-01-19) men att det av någon anledning blev inställt så att den istället fick premiär på TV1000 innan den släpptes på DVD 2007...

Disneyfantasten