Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Hur skulle din dubbning se ut?

Startat av clash, 21 januari 2006 kl. 01:37:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 november 2018 kl. 22:01:02
Efter att ha fått reda på att Buzz Lightyear och Butter kommer att ha i repliker i den kommande filmen "Röjar-Ralf kraschar internet" så updaterar jag listan ännu en gång;

Jag hoppas att dubbningen av Röjar-Ralf kraschar internet kommer att se ut såhär;
>Röjar-Ralf = Magnus Roosmann
>Vanilja Von Sockertopp = Carla Ambrahamsen
>Fixar-Felix Jr = Göran Gillinger
>Sergeant Calhoun = Anki Albertsson
>Sure Bill = Steve Kratz
>KnowsMore = Andreas Nilsson
>Spamley = Per Andersson
>Double Dan = Fredrik Hiller
>Yesss = antingen Jennie Jahns eller Vanna Rosenberg
>Maybe = Dan Ekborg

I den filmen kommer även Disneyprinsessorna att framträda och då hoppas jag att följande återkommer;
>Snövit = Lizette Pålsson
>Askungen = Lizette Pålsson
>Törnrosa = Sandra Caménisch
>Ariel = antingen Myrra Malmberg eller möjligen Johanna Ljungberg (eller kanske Gunilla Backman, med tanke på att originalrösten Jodi Benson också gjorde Tummelisa)
>Belle = Sofia Källgren
>Jasmine = Myrra Malmberg
>Pocahontas = Heléne Lundström
>Mulan = Divina Sarkany
>Tiana = Pauline Kamusewu
>Rapunzel = Molly Sandén
>Merida = Amy Diamond
>Anna = Mimmi Sandén
>Elsa = Annika Herlitz
>Vaiana = Wiktoria Johansson

Även andra karaktärer kommer att göra gästframträdanden;
>Ior = Benke Skogholt
>Buzz Lightyear = Fredrik Dolk (självfallet)
>Butter = Ole Ornered*

*Jag hade gärna hört Olof Thunberg i rollen igen, men då han inte verkar ha röstskådespelat sedan 2003 och är uppåt 93 år så misstänker jag att han tyvärr är pensionerad, men dessbättre är ju Ole Ornered en ypperlig ersättare och har rätt surhet i rollen, han kommer i och för sig inte upp i Olof Thunbergs nivå, men han kommer iallafall som god tvåa och det råder ingen tvekan om att han är värdig att inneha rösten som Butter...

Jag gissar förresten att de redan nu håller på med rollbesättningen... (det ska bli intressant att se hur dubbningen blir...)

Lisette Pålsson(som frästen är en lärare som bruka vara ganska känd sångerska ) är mycket bra som Askungen entliget mig. Hon passar till rollen  ! Sandra Caménisch var också en bra Törnrosa. Jag har inte hört Pålsson som Snövit dock och om jag gjord så var allt för länge sedan eller så pass lite dialog att jag inte miness hur hon lätt rlollrn
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

#856
Citat från: gstone skrivet  5 november 2018 kl. 00:04:43
Lisette Pålsson(som frästen är en lärare som bruka vara ganska känd sångerska ) är mycket bra som Askungen entliget mig. Hon passar till rollen  ! Sandra Caménisch var också en bra Törnrosa. Jag har inte hört Pålsson som Snövit dock och om jag gjord så var allt för länge sedan eller så pass lite dialog att jag inte miness hur hon lätt rlollrn

Lizette Pålsson har varit Snövits röst sedan "Hos Musse", där karaktären hade dialog i ett antal avsnitt (eller kanske hon möjligen rentav redan började i Disney On Ice föreställningen 1998, hon har iallafall gjort rollen i massor av Disney On Ice föreställningar också), så gjorde hon karaktärens röst i sitt gästframträdande i slutet av "Lejonkungen 3 Hakuna Matata" och även i ett avsnitt i "Sofia Den Första"... Därmed bör man kunna bedöma att hon är den nuvarande officiella rösten till Snövit!

Här är ett klipp med hennes insats så att du kan höra; www.youtube.com/watch?v=O2TR8Aae1Dc

Lizette Pålsson är en av mina favoritskådespelare och hennes insats som Snövit är lysande och hon är både lik de engelska originalrösterna och bibehåller rätt röstkaraktär...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 november 2018 kl. 00:11:53
Lizette Pålsson har varit Snövits röst sedan "Hos Musse", där karaktären hade dialog i ett antal avsnitt (eller kanske hon möjligen rentav redan började i Disney On Ice föreställningen 1998, hon har iallafall gjort rollen i massor av Disney On Ice föreställningar också), så gjorde hon karaktärens röst i sitt gästframträdande i slutet av "Lejonkungen 3 Hakuna Matata" och även i ett avsnitt i "Sofia Den Första"... Därmed bör man kunna bedöma att hon är den nuvarande officiella rösten till Snövit!

Här är ett klipp med hennes insats så att du kan höra; www.youtube.com/watch?v=O2TR8Aae1Dc

Lizette Pålsson är en av mina favoritskådespelare och hennes insats som Snövit är lysande och hon är både lik de engelska originalrösterna och bibehåller rätt röstkaraktär...

Tack. Jag har nu sett video. Och jag tycket hon var välidigt bra som snövit med.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet  5 november 2018 kl. 00:37:54
Tack. Jag har nu sett video. Och jag tycket hon var välidigt bra som snövit med.

Så, med detta sagt kommer du att kunna höra deras insatser i den färdiga biofilmen?

Edit: Med viss reservation att Törnrosa annars KAN göras av Lizette Pålsson (som i och för sig gjort tre repliker till karaktären; en i "Hos Musse", samt ytterligare två i "Sofia Den Första");
www.youtube.com/watch?v=zQCVd7xDeDo

Fast i och med att Sandra gjort rollen med betydligt fler repliker än Pålsson så kan det ändå finnas en chans att hon repriserar rollen ändå...

Här är iallafall ett klipp med Disney Princess Enchanted Journey med bl.a. Ariels röst (Snövit och Askungen görs återigen av Lizette Pålsson, medan Jasmine återigen görs av Myrra Malmberg, plus att Sebastian fortfarande görs av Anders Öjebo, Gudmodern av Irene Lindh, Jack av Staffan Hallerstam, samt Gus av Jakob Stadell, här medverkar även Kloker, Butter & Glader, som här spelas av Jonas Bergström, Ole Ornered respektive Joakim Jennefors);
www.youtube.com/watch?v=2lhV2iLuXB4

gstone

Jag har nu gjort en nu uppdaterad lista över hur min dubbning av Toy Story skulle fått sett ut

Woody - Björn Skifs

Buzz Lightyear - Fredrik Dolk

Bo Peep - Lena Ercison

Ham - Magnus Samuelsson

Rex - Stig Grybe

Mr. Patoo Head  - Ulf Larsson

Slinky Dog -  Rune Ek

Andys mamma - Sanna Ekman

Sid - Johan Halldén

Andy - Gabriel Odenhammar

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 12 november 2018 kl. 22:58:51
Jag har nu gjort en nu uppdaterad lista över hur min dubbning av Toy Story skulle fått sett ut

Woody - Björn Skifs

Buzz Lightyear - Fredrik Dolk

Bo Peep - Lena Ercison

Ham - Magnus Samuelsson

Rex - Stig Grybe

Mr. Patoo Head  - Ulf Larsson

Slinky Dog -  Rune Ek

Andys mamma - Sanna Ekman

Sid - Johan Halldén

Andy - Gabriel Odenhammar

Ulf Larson hade kunnat fungera om han använde samma röststämma som till Cornwall i filmen Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot...

jimstrom

#861
Bryter lite här bland alla Disney dubbningar, med något lite mer annorlunda. Av någon anledning började jag plötsligt att tänka på Ralph Bakshis "Sagan om Ringen" från 1978, och börja leka med tanken om den hade dubbats i början av 80-talet och om den tagits på lika stort allvar som Disney dubbningarna, hur skulle den då ha sett ut?

Jag har försökt att ta skådespelare som var verksamma under den här tiden, och som jag tycker har rätt röstkaraktär för karaktärerna, och här är mitt resultat:

Frodo Bagger    - Jonas Bergström
Sam Gamgi       - Ingvar Kjelsson
Gandalf             - Åke Lindström
Aragorn             - Mattias Henrikson
Merry                - Ulf Brunnberg
Pippin                - Thomas Ungwitter
Bilbo Bagger      - Hans Lindgren
Boromir            - Allan Svensson
Legolas             - Lars Lind
Gimli                - John Harrysson
Gollum             - Ernst-Hugo Järegård
Saruman          - Tor Isedal
Theoden          - Sture Ström
Ormstunga      - Johannes Brost
Elrond             - Gunnar Ernblad
Smörblomma   - Peter Harryson
Galadriel         - Evy Storm
Lavskägge       - Ernst Gunther

Vad tycker ni?
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Elios

Citat från: jimstrom skrivet 21 november 2018 kl. 23:45:36
Bryter lite här bland alla Disney dubbningar, med något lite mer annorlunda. Av någon anledning började jag plötsligt att tänka på Ralph Bakshis "Sagan om Ringen" från 1978, och börja leka med tanken om den hade dubbats i början av 80-talet och om den tagits på lika stort allvar som Disney dubbningarna, hur skulle den då ha sett ut?

Jag har försökt att ta skådespelare som var verksamma under den här tiden, och som jag tycker har rätt röstkaraktär för karaktärerna, och här är mitt resultat:

Frodo Bagger    - Jonas Bergström
Sam Gamgi       - Ingvar Kjelsson
Gandalf             - Åke Lindström
Aragorn             - Mattias Henrikson
Merry                - Ulf Brunnberg
Pippin                - Thomas Ungwitter
Bilbo Bagger      - Hans Lindgren
Boromir            - Allan Svensson
Legolas             - Lars Lind
Gimli                - John Harrysson
Gollum             - Gunnar Ernblad
Saruman          - Tor Isedal
Theoden          - Sture Ström
Ormstunga      - Johannes Brost
Elrond             - Ernst-Hugo Järegård
Smörblomma   - Peter Harryson
Galadriel         - Evy Storm
Lavskägge       - Ernst Gunther

Vad tycker ni?

Ja min hade nog sätt lite annorlunda ut. Nu tar jag bara med dem största rollerna här:

Frodo-Staffan Hallerstam
Sam-Beppe Wolgers
Gandalf-Bert Åke Varg
Aragorn-Carl Billquist
Legolas-Jan Nygren
Gimli-Gunnar Ernblad
Pippin-Johannes Brost
Merry-Tomas Von Brömssen
Gollum-Hans Lindgren
Saruman-Tor Isedal
Boromir-Magnus Härenstam
Bilbo-John Harryson

Btw så antar jag att du här tänkte på Tor Isedal för han påminde om Christopher Lee som ju spelar Saruman på riktigt för hans skurk i Mio min Mio där han ju spelas av Tor Isedal.  8)

Tänkte med göra en version om nu denna version av Sagan om ringen hade dubbats 2000 talet och vilka som hade gjort rösterna då.  ;D


jimstrom

#863
Intressant lista må jag säga, men då Bakshis Sagan om ringen inte är någon barnfilm direkt, så tror jag mer på skådespelare med teater bakgrund skulle passa karaktärerna bättre.

Och angående Saurman nej jag tänkte faktiskt inte på Christopher Lee överhuvudtaget där, utan tyckte att Isedals vanliga röst är ganska lik Fraser Kerrs (Skådespelaren som spelar Saruman)

Efter en del funderande gör jag en ändring, och byter roller på Gollum och Elrond, så Ernst-Hugo Järegård spelar Gollum och Gunnar Ernblad spelar Elrond.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

gstone

Citat från: jimstrom skrivet 22 november 2018 kl. 16:15:31
Intressant lista må jag säga, men då Bakshis Sagan om ringen inte är någon barnfilm direkt, så tror jag mer på skådespelare med teater bakgrund skulle passa karaktärerna bättre.

Och angående Saurman nej jag tänkte faktiskt inte på Christopher Lee överhuvudtaget där, utan tyckte att Isedals vanliga röst är ganska lik Fraser Kerrs (Skådespelaren som spelar Saruman)

Efter en del funderande gör jag en ändring, och byter roller på Gollum och Elrond, så Erns-Hugo Järegård spelar Gollum och Gunnar Ernblad spelar Elrond.

Har Gunnar Ernblad gjort så mycket teater ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

jimstrom

Inte vad jag vet, där handlar det mer om röst karaktär.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Elios

Nu till dagens Sagan om ringen från 1978:

Frodo-Nick Atkinson
Sam-Ole Ornered
Aragorn-Mikael Persbrandt
Gandalf-Bert Åke Varg
Legolas-Eric Donell
Gimli-Peter Harryson
Pippin-Robert Gustafsson
Merry-Johan Ulveson
Boromir-Stefan Frelander
Gollum-Andreas Nilsson (man borde ju nästan få böter om man inte tog det. hehe!)
Saruman-Stephan Karlsén
Theoden-Mikael Roupé
Elrond-Johan Hedenberg
Galadriel-Myrra Malmberg
Eowyn-Maria Rydberg
Arwen-Sharon Dyall
Faramir-Mattias Knave
Eomer-Dan Bratt
Bilbo-John Harryson
Grima-Fredrik Dolk

Som ni kanske ser så antar jag att vissa av karaktärerna inte är med i denna klassiska film från 1978 men jag tar med dem ändå då jag tror att dem även skulle funka om dem nya filmerna också dubbades. :)
Har nog skrivit i en annan tråd förut men det var på den tiden! ;)

gstone

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  1 juli 2018 kl. 21:28:57
Sommaren 2019 har ju Husdjurens Hemliga liv 2 premiär. Och här är rösterna som jag hoppas på.

Max - Erik Haag
Duke - Fredde Granberg
Gidget - Mikaela Ardai Jennefors
Buddy - Özz Nujen
Mel - Gustaf Hammarsten
Chloe - Maria Möller
Snöboll - Kodjo Akolor
Tiberius - Allan Svensson
Norman - Kim Sulocki
Katie - Sofia Ledarp
Pops - Bengt Järnblad

Vi får hoppas att inte Erik Haag  sexulet tvingars på någon.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Erik Dahlberg skrivet  6 december 2018 kl. 21:39:52
Vad har det med filmen att göra ???

Det var ett litet skämt. Dom ersatta nämligen Max's engelska röst för att han avslöjas att ha trakasserat kvinnor sexulet. Det var som du kan tänka dig en del av MeToo rörelsen.

Så nu gör Max på engelska av en annan röst. Hans röst roll i Gravity Falls blev också om dubbade.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Så här skulle min dubbning av Ralph Baskis Sagen om Ringen se ut.
Frodo Bagger - Jonas Bergström
Sam Gamgi - Peter Harryson
Gandalf  - Åke Lindström
Aragorn-Carl Billquist
Legolas - Laes Lind
Merry-Tomas Von Brömssen
Pippin-Johannes Brost
Gimli - John Harrysson
Gollum   Ernst-Hugo Järegård
Saruman  - Tor Isedal
Theoden - Sten Ljunggren
Bilbo Bagger - Jarl Kulle
Galadriel - Kristina Adolphson
Boromir  - Allan Svensson
Lavskägge - Björn Gustafson
Elrond - Allan Edwall
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.