Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney

Startat av TonyTonka, 15 januari 2009 kl. 20:29:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexander

Ja, det är på grund av anklagelserna som han lämnar sin post som kreativ ansvarig på företaget.

John Lassetter kommer lämna företaget permanent enligt Disney i slutet av året (har för mig det gäller att hans kontrakt inte går ut förrän då), och kommer under tiden ta på sig jobbet som hjälpande/rådgivande konsult inom företaget.

Disneyfantasten

Angående John Lasseter så har jag en fråga; om Lasseter i samband med att han blev chef 2006 stoppade alla framtida DisneyToon uppföljare, hur kommer det sig att han då valde att ändå ge ut Askungen 3 året 2007 och Den Lilla Sjöjungfrun 3 året 2008, samt en enda volym av Disney Prinsess Sagor?

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 juni 2018 kl. 13:44:40
Angående John Lasseter så har jag en fråga; om Lasseter i samband med att han blev chef 2006 stoppade alla framtida DisneyToon uppföljare, hur kommer det sig att han då valde att ändå ge ut Askungen 3 året 2007 och Den Lilla Sjöjungfrun 3 året 2008, samt en enda volym av Disney Prinsess Sagor?

De var i princip färdiga i produktionen av dem och antagligen kände väl Disney att de hade spenderat för mycket pengar för att inte släppa dem.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 20 juni 2018 kl. 13:49:39
De var i princip färdiga i produktionen och antagligen kände väl högcheferna på Disney att de hade spenderat för mycket pengar för att inte släppa dem.

Hur kommer det sig isåfall att de återstående volymerna av "Prinsess Sagor" inte släpptes, trots att de var färdiga? (du nämnde det i tråden "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2")

Alexander

#274
Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 juni 2018 kl. 13:51:28
Hur kommer det sig isåfall att de återstående volymerna av "Prinsess Sagor" inte släpptes, trots att de var färdiga? (du nämnde det i tråden "Ralf röjer på internet: Röjar-Ralf 2")

Mycket har att göra med att den förra ansvarige för DisneyToon studios Sharon Morill fortfarande var kvar ett tag innan John blev hel ansvarig för DisneyToon också.
Jag har för mig det handlade även om dålig försäljning med Prinsess sagorna. "Följ dina drömmar" med Aurora och Jasmine sålde ju inte så bra.

Det här är en bra artikel att läsa om allt som pågick då.  :)
http://jimhillmedia.com/editor_in_chief1/b/jim_hill/archive/2007/06/21/say-so-long-to-direct-to-video-sequels-disneytoon-studios-tunes-out-sharon-morrill.aspx

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 20 juni 2018 kl. 13:56:43
Mycket har att göra med att den förra ansvarige fortfarande var kvar ett tag innan John blev hel ansvarig i sin nya roll.
Jag har för mig det handlade om dålig försäljning med Prinsess sagorna. "Följ dina drömmar" med Aurora och Jasmine sålde ju inte så bra.

Antagligen kanske Disney inte tyckte det lönade sig med att släppa resten när den första volymen inte gick så bra.

Det här är en bra artikel att läsa om allt som pågick då.  :)
http://jimhillmedia.com/editor_in_chief1/b/jim_hill/archive/2007/06/21/say-so-long-to-direct-to-video-sequels-disneytoon-studios-tunes-out-sharon-morrill.aspx

Jag råkade skriva fel, jag menade faktiskt "Förtrollade Äventyr" och inte "Prinsess Sagor"!

Det ska förresten komma en ny film av DisneyToon Studios som har premiär 2019-04-12! Men vilken typ av film det blir och vad den kommer att handla om återstår att se... (för DisneyToon beslutade att inte göra fler filmer med Flygplan eller Tingeling efter att det gick dåligt för "Flygplan 2 Räddningstjänsten" och "Tingeling och Legenden om Önskedjuret") Det har inte avslöjats än vad det kommer att handla om...

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 mars 2018 kl. 16:41:36
Nja, inte riktigt alla, till exempel är Monica Forsberg inte med någonstans i 1995-års omdubbning av "Pinocchio"! (endast som regissör)

Jag hade tydligen fel, för jag dubbelkollade just på hemsidan "Disney Video Database" och läste att Monica Forsberg faktiskt stod angiven som en av Marionettdockorna (tillsammans med Anders Öjebo, som i samma film även spelar en av Tivolimaskinerna), men det är iallafall en väldigt liten roll ändå...

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 juni 2018 kl. 17:41:37
Jag hade tydligen fel, för jag dubbelkollade just på hemsidan "Disney Video Database" och läste att Monica Forsberg faktiskt stod angiven som en av Marionettdockorna (tillsammans med Anders Öjebo, som i samma film även spelar en av Tivolimaskinerna), men det är iallafall en väldigt liten roll ändå...

Jag misstänkte att hon är med i Pinocchio.

Jag tror de omdubbningar av klassiker som hon inte är med som skådespelerska är Pank och fågelfri och Oliver och gänget. Naturligtvis kanske hon även är med som en pytteliten roll i den sistnämnda.  :)

Disneyfantasten

Finns det någon TV-serie där en karaktär har haft tre-fyra röster, isåfall vilka?

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 juni 2018 kl. 19:08:16
Finns det någon TV-serie där en karaktär har haft tre-fyra röster, isåfall vilka?

Jag vet efter mitt arbete med listan för Bumbibjörnarna att trollen har olika röster i varje avsnitt, och roligt är det att Anders Öjebo har gjort alla tre av dem vid något tillfälle.

Även Gusto har haft tre olika röster.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 21 juni 2018 kl. 20:18:48
Jag vet efter mitt arbete med listan för Bumbibjörnarna att trollen har olika röster i varje avsnitt, och roligt är det att Anders Öjebo har gjort alla tre av dem vid något tillfälle.

Även Gusto har haft tre olika röster.  :)

Jag menade tre-fyra röster på EN karaktär!  :) (Gusto är iallafall vad jag lärt mig om)

Disney0806

I didn't knew John Lasseter would leave Disney by the end of 2018. I read some articles before, but I still don't understand 100 % what the problem is. Anyway, I'm sad he'll leave as he is one of my favourite Disney workers. Maybe he'll visit some countries when he has some spare time now in 2019. :(

Alexander

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 juni 2018 kl. 20:21:24
Jag menade tre-fyra röster på EN karaktär!  :) (Gusto är iallafall vad jag lärt mig om)

Trollen Klutt/Klant, Trutt/Tönt och Knäpp i Bumbibjörnarna är tre enskilda figurer som alla haft olika röster.
Jag förstår inte hur de inte kan räknas som enskilda.  ???

Även Nidvin har tre röster i serien.

Alexander

Citat från: Disney0806 skrivet 21 juni 2018 kl. 20:22:22
I didn't knew John Lasseter would leave Disney by the end of 2018. I read some articles before, but I still don't understand 100 % what the problem is. Anyway, I'm sad he'll leave as he is one of my favourite Disney workers. Maybe he'll visit some countries when he has some spare time now in 2019. :(

Reports came in that he did sexual harassments to employees at the studio.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 21 juni 2018 kl. 20:25:37
Trollen Klutt/Klant, Trutt/Tönt och Knäpp i Bumbibjörnarna är tre enskilda figurer som alla haft olika röster.
Jag förstår inte hur de inte kan räknas som enskilda.  ???

Även Nidvin är tre röster i serien.

Förlåt, det blev lite missförstånd, du sa "Trollen", och jag minns inte i vilket avsnitt de var med... Det är ju så många avsnitt... (jag minns inte ens dem karaktärerna i sig, hur såg de ut?)

Men tack vare din information vet jag iallafall nu att det är tre troll!  :)

Anledningen till att jag frågade kan jag berätta i PM!  :)