Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Nalle Puh

Startat av Elios, 18 augusti 2009 kl. 20:20:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Även om Nalle Puh-dubbningarna troligen kommer svikta nu när Charlie Elvegård har gått ur tiden, så tycker i alla fall jag att Nalle Puh-dubbningarna inte kommer vara helt värdelösa så länge som Rolf Lydahl fortfarande är kvar som Tigger. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 27 augusti 2018 kl. 18:23:44
Även om Nalle Puh-dubbningarna troligen kommer svikta nu när Charlie Elvegård har gått ur tiden, så tycker i alla fall jag att Nalle Puh-dubbningarna inte kommer vara helt värdelösa så länge som Rolf Lydahl fortfarande är kvar som Tigger. :)

Apro på det, så minns jag att jag reagerade på Tigger/Tigers, Iors och Nasses röster i "Dr McStuffins", jag är inte säker på om det var samma röster sedan tidigare eller om det var nya, kanske är det möjligt att de tidigare skådespelarna använde andra stämmor än vad de hade tidigare, det fanns iallafall inga dubbcredits utsatta när jag såg avsnittet förra året, men det återstår att se när filmen väl har premiär...

Jag har förresten brutit mitt eget vad, jag har väntat på detta länge, så jag struntar i om Charlie Elvegård är borta eller om Jan Jönsson är kvar som Puh, jag kommer att se filmen ändå bara för att höra Kanins nya röst så att jag kan ge den en rättvist bedömning, även om jag givetvis alltid kommer att föredra Charlie framför alla andra svenska röster tillsammans! (iallafall av de jag hört tillsvidare)

När jag väl sett filmen kommer jag att skriva vad jag tycker om den svenska dubbningen i denna tråd, sedan kommer jag även att kommentera de olika Nalle Puh karaktärernas röster i denna tråd...

(Jag kommer även att kommentera Disney-karaktärers röster framöver i tråden "Disney" och även där kommer Nalle Puh karaktärerna att vara med)

gstone

Jag tycker Rolf Lydhal ska vara Tigger i den nya filmen och att Magnus Ehrner ska göra rösten till Kanin. Nalle Puh ska vara Jan Jönson och Johan Jern ska vara I-or.

För Nasse Mådste det förstås var Jörgen Lantz

Och slutligen ska Per Svensson  vara Uggla.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

#48
Citat från: gstone skrivet 20 september 2018 kl. 22:27:40
Jag tycker Rolf Lydhal ska vara Tigger i den nya filmen och att Magnus Ehrner ska göra rösten till Kanin. Nalle Puh ska vara Jan Jönson och Johan Jern ska vara I-or.

För Nasse Mådste det förstås var Jörgen Lantz

Och slutligen ska Per Svensson  vara Uggla.

Jan Jönsson som Nalle Puh!? Aldrig i livet! Jag tycker att han har gjort mer än tillräckligt med Nalle Puh! Han är inte alls det minsta lik varesig originalrösten eller röstkaraktären och hans röst är alldeles för alldaglig för att passa som Puh och han känns också alldeles för blek, stel, onaturlig och obekväm för att kunna passa karaktären och hur någon i hela världen överhuvudtaget kan tycka om honom är personligen bortom mitt förstånd! Jag tycker det är på tiden att han byts ut! Jag tycker att de ska ta in Christian Hedlund som Nalle Puh! (min favorit är Guy De La Berg, som sorgligt nog inte längre är i livet, han var mest lik originalrösten och röstkaraktären, plus att han också förmedlade karaktärens värme och hjärta)

Vilka roller har Magnus Ehrner gjort? Vi får se om Charlie Elvegård hann spela in sina repliker innan hans bortgång... (den sistnämnda kommer alltid att vara överlägset bäst, men idag lär det behöva godkännas en ny röst)

Även om jag också hade velat höra mer av Jörgen Lantz som Nasse så tror jag inte det är troligt att han skulle godkännas av Disney efter så många år, men å andra sidan så tycker jag ändå att Michael Blomqvist kommer som god tvåa, då han är den röst som varit mest lik originalrösten!

Jag är lite tveksam till Johan Jern som Ior, då jag inte känner till någon liknande roll han har haft, den enda roll jag har i huvudet är som Borgmästare Lionheart i Zootropolis (även om det i skrivande stund var över två år sedan jag senast såg hela filmen med svenskt tal)... Bäst är förstås John Harryson, men han har tyvärr varit död i nästan tio år i skrivande stund och dessutom är han inte längre godkänd av Disney för rollen, men jag tycker iallafall att Benke Skogholt kommer som god tvåa, bland annat av nostalgi och då jag vant mig vid honom känns det besynnerligt att behöva ge honom en ny röst ännu en gång...

Dock håller jag fullständigt med om att Rolf Lydahl och Per Svensson ska vara Tiger respektive Uggla i denna film...

Genom uteslutningsmetoden vill jag att Ayla Kabaca ska reprisera sin roll som Kängu!

Daniel Hofverberg

Jag skulle också helst slippa Jan Jönsson som Puh framöver, fast tyvärr befarar jag att vi kommer få dras med honom ett tag till... :(

Då Jörgen Lantz inte varit godkänd av Disney på många år, och dessutom inte verkar göra så mycket nuförtiden, så är det knappast troligt att han skulle bli aktuell som Nasse igen. Dessbättre är ju dock Michael Blomqvist mer än godkänd i mina ögon (öron).

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 september 2018 kl. 22:42:14
Jan Jönsson som Nalle Puh!? Aldrig i livet! Jag tycker att han har gjort mer än tillräckligt med Nalle Puh! Han är inte alls det minsta lik varesig originalrösten eller röstkaraktären och hans röst är alldeles för alldaglig för att passa som Puh och han känns också alldeles för blek, stel, onaturlig och obekväm för att kunna passa karaktären och hur någon i hela världen överhuvudtaget kan tycka om honom är personligen bortom mitt förstånd! Jag tycker det är på tiden att han byts ut! Jag tycker att de ska ta in Christian Hedlund som Nalle Puh! (min favorit är Guy De La Berg, som sorgligt nog inte längre är i livet, han var mest lik originalrösten och rstkaraktären, plus att han också förmedlade karaktärens värme och hjärta)

Vilka roller har Magnus Ehrner gjort? Vi får se om Charlie Elvegård hann spela in sina repliker innan hans bortgång... (den sistnämnda kommer alltid att vara överlägset bäst, men idag lär det behöva godkännas en ny röst)

Även om jag också hade velat höra mer av Jörgen Lantz som Nasse så tror jag inte det är troligt att han skulle godkännas av Disney efter så många år, men å andra sidan så tycker jag ändå att Michael Blomqvist kommer som god tvåa, då han är den röst som varit mest lik originalrösten!

Jag är lite tveksam till Johan Jern som Ior, då jag inte känner till någon liknande roll han har haft, den enda roll jag har i huvudet är som Borgmästare Lionheart i Zootropolis (även om det i skrivande stund var över två år sedan jag senast såg filmen)... Bäst är förstås John Harryson, men han har tyvärr varit död i nästan tio år i skrivande stund och dessutom är han inte längre godkänd av Disney för rollen, men jag tycker iallafall att Benke Skogholt kommer som god tvåa, bland annat av nostalgi och då jag vant mig vid honom känns det besynnerligt att behöva ge honom en ny röst ännu en gång...

Dock håller jag fullständigt med om att Rolf Lydahl och Per Svensson ska vara Tiger respektive Uggla i denna film...

Genom uteslutningsmetoden vill jag att Ayla Kabaca ska reprisera sin roll som Kängu!

Jag dubbalkollade just och såg att Magnus Ehrner varit med i bland annat Änglahund, Lek med Mig i Sesam, Byggare Bob, Rädda Willy och Insidan Ut!  :)

Tyvärr har jag dock ingen stenkoll på hans röst så därför kan jag inte säga hur han hade varit som Kanin...  :(

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 september 2018 kl. 22:42:14
Jan Jönsson som Nalle Puh!? Aldrig i livet! Jag tycker att han har gjort mer än tillräckligt med Nalle Puh! Han är inte alls det minsta lik varesig originalrösten eller röstkaraktären och hans röst är alldeles för alldaglig för att passa som Puh och han känns också alldeles för blek, stel, onaturlig och obekväm för att kunna passa karaktären och hur någon i hela världen överhuvudtaget kan tycka om honom är personligen bortom mitt förstånd! Jag tycker det är på tiden att han byts ut! Jag tycker att de ska ta in Christian Hedlund som Nalle Puh! (min favorit är Guy De La Berg, som sorgligt nog inte längre är i livet, han var mest lik originalrösten och rstkaraktären, plus att han också förmedlade karaktärens värme och hjärta)

Vilka roller har Magnus Ehrner gjort? Vi får se om Charlie Elvegård hann spela in sina repliker innan hans bortgång... (den sistnämnda kommer alltid att vara överlägset bäst, men idag lär det behöva godkännas en ny röst)

Även om jag också hade velat höra mer av Jörgen Lantz som Nasse så tror jag inte det är troligt att han skulle godkännas av Disney efter så många år, men å andra sidan så tycker jag ändå att Michael Blomqvist kommer som god tvåa, då han är den röst som varit mest lik originalrösten!

Jag är lite tveksam till Johan Jern som Ior, då jag inte känner till någon liknande roll han har haft, den enda roll jag har i huvudet är som Borgmästare Lionheart i Zootropolis (även om det i skrivande stund var över två år sedan jag senast såg filmen)... Bäst är förstås John Harryson, men han har tyvärr varit död i nästan tio år i skrivande stund och dessutom är han inte längre godkänd av Disney för rollen, men jag tycker iallafall att Benke Skogholt kommer som god tvåa, bland annat av nostalgi och då jag vant mig vid honom känns det besynnerligt att behöva ge honom en ny röst ännu en gång...

Dock håller jag fullständigt med om att Rolf Lydahl och Per Svensson ska vara Tiger respektive Uggla i denna film...

Genom uteslutningsmetoden vill jag att Ayla Kabaca ska reprisera sin roll som Kängu!

Peter Capaldi är Kanins engelska röst och Magnus Ehrner har dubbar Capaldi förut. Brad Garrett ä I-or på engelska och Johan Jern har dubbat Garret förut. Det var därför jag valde dom. Jag har inte hört så mycket av Jönson som Nalle Puh. Jag hörde honnom när dom visade ett klipp på Jul afton och typ en secund av honnom i secen när han vaknar up.

Vad tycker ni om Myrra Malmberg som Kängru ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 21 september 2018 kl. 07:18:49
Peter Capaldi är Kanins engelska röst och Magnus Ehrner har dubbar Capaldi förut. Brad Garrett ä I-or på engelska och Johan Jern har dubbat Garret förut. Det var därför jag valde dom. Jag har inte hört så mycket av Jönson som Nalle Puh. Jag hörde honnom när dom visade ett klipp på Jul afton och typ en secund av honnom i secen när han vaknar up.

Vad tycker ni om Myrra Malmberg som Kängru ?

Myrra Malmberg hade absolut kunnat göra Kängu mycket bra!

Vilka karaktärer är gjorda av Peter Capaldi och Brad Garrett förutom Kanin och Ior?

Morgmästare Lionheart spelas iallafall av J K Simmons i originalversionen!  :)

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 september 2018 kl. 07:42:12
Myrra Malmberg hade absolut kunnat göra Kängu mycket bra!

Vilka karaktärer är gjorda av Peter Capaldi och Brad Garrett förutom Kanin och Ior?

Morgmästare Lionheart spelas iallafall av J K Simmons i originalversionen!  :)

Brad Garrett gjorde väl bland annat Blås i Hitta Nemo om jag minns rätt. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 21 september 2018 kl. 07:59:26
Brad Garrett gjorde väl bland annat Blås i Hitta Nemo om jag minns rätt. :)

Som så svenska gjordes av Ingemar Wallén...

I Hitta Doris gjordes han iallafall av Benke Skogholt, så det lär isåfall inte bli alltför ologiskt att låta Benke återvända även i denna film...

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 september 2018 kl. 08:05:19
Som så svenska gjordes av Ingemar Wallén...

I Hitta Doris gjordes han iallafall av Benke Skogholt, så det lär isåfall inte bli alltför ologiskt att låta Benke återvända även i denna film...

Ingemar Wallén som I-or hade varit bra. Men Wallén har bara dubbat en gång och aldrig mer efter det.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 september 2018 kl. 07:42:12
Myrra Malmberg hade absolut kunnat göra Kängu mycket bra!

Vilka karaktärer är gjorda av Peter Capaldi och Brad Garrett förutom Kanin och Ior?

Morgmästare Lionheart spelas iallafall av J K Simmons i originalversionen!  :)

Peter Capaldi var i Paddington som dubbads och Johan Jern var  Uto i Tarzan 2 som Brad Grattet gjord på engelska.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 21 september 2018 kl. 08:42:53
Peter Capaldi var i Paddington som dubbads och Johan Jern var  Uto i Tarzan 2 som Brad Grattet gjord på engelska.

Jag har inte sett Paddington än, men den verkar intressant, så jag skulle gärna vilja se den någon gång när jag får chansen...

Tarzan 2 gillar jag inte alls och är inte heller särskilt förtjust i de nya karaktärerna, så jag minns inte vilken som var dem (med undantag för Zugor, och naturligtvis även Tarzan själv, Tufs, Tantor, Kala, Kerchak och Sabor), jag antar förresten att Tarzan 2 som kom ut 2005 bör ha varit Johan Jerns första dubbning...

De enda röster jag minns från filmen överlag är att Torsten Wahlund och Charlott Strandberg repriserade sina roller som Kerchak respektive Tufs, samt att Sara Lindh spelade Kala...

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 20 juli 2018 kl. 08:58:50
Kanske Olli Markenros kan testa att bli godkänd som Nalle Puh igen, eftersom han ändå är med i branschen fortfrande.  :)

Nej tack! Helst inte...

Disneyfantasten