Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Jan Modin som Långben

Startat av TonyTonka, 30 augusti 2011 kl. 14:48:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

På de två första volymerna av Ett gott skratt var creditlistorna i de flesta fall någorlunda konsekventa och korrekta, men tyvärr har jag också upptäckt att creditsen varierar mer i volym 3 och 4. På somliga är det helt korrekta och kompletta credits, medan det på andra helt saknas studiocredits alternativt är felaktiga uppgifter.

Det jag mest irriterar mig på är creditsen till How to Swim, där det bara står Johan Lindqvist som medverkande (vilket bör innebära berättarrösten, då väl Långben knappt har någon replik alls i den filmen) och "Svensk version producerad av: Disney Character Voices International" som produktionscredits - d.v.s. inte ett ord om vare sig dubbningsstudio, regissör eller översättare. På den filmen saknas även dubbcredits på Disney Channels visningar, så där ser det tyvärr mörkt ut att få tag i kompletta uppgifter.

En märklig inkonsekvens är för övrigt att Pluto's Surprise Package helt saknas dubbcredits för den kompletta filmen, medan det i den nedkortade versionen efter filmen står utsatt en svensk röst för Pluto (!) men inget mer. Jag vet inte om den uppgiften är felaktig, eller om Plutos skall och andra läten kanske inte ligger i M&E-spåret för den nedkortade versionen och därför varit tvungen att dubbas trots allt.

Något annat som är egendomligt är att det för vissa kortfilmer är exakt samma dubbning i både den kompletta versionen och den nedkortade Have a Laugh-versionen (där man alltså återanvänt delar av den äldre dubben), medan andra kortfilmer är nydubbade för den nedklippta versionen.

När jag får tid ska jag ta och gå igenom alla kortfilmerna i alla fyra volymerna, för att se vilka som har felaktiga credits. I volym 4 kommer jag just nu enbart på Hawaiian Holiday, där det alltså ska vara Per-Erik Hallin som Kalle och Hans Lindgren som Långben samt Bo Maniette som vågen (förutom vid den nedkortade versionen). Såvitt jag vet ska alla uppgifter som finns i kortfilmsavdelningen av Svenska röster och credits här på sajten vara korrekta, så i de fall det skiljer sig åt från de utsatta creditsen på DVD-utgåvorna bör det vara uppgifterna här som stämmer.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 september 2011 kl. 12:04:10
Såvitt jag vet ska alla uppgifter som finns i kortfilmsavdelningen av Svenska röster och credits här på sajten vara korrekta, så i de fall det skiljer sig åt från de utsatta creditsen på DVD-utgåvorna bör det vara uppgifterna här som stämmer.

Ja, kortfilmsavdelningen är (liksom resten av sajten) mycket bra och jag vill minnas att jag åtminstone vid något tillfälle sett en rollprestation specifierad som på Disney Channel bara hamnat under övriga röster i creditsen för kortfilmen ifråga.

Anders M Olsson

En annan underlighet med Ett gott skratt är att samtliga volymer utom volym 1 har 5.1-ljud på de kortkorta (nerklippta) filmversionerna. Volym 1 har endast 2.0-ljud.

TonyTonka

#18
http://www.disney.se/musse/#/kortfilmer/clockcleaners

Gammalt ämne jag vet, men här är Clock Cleaners, och visst är det Jan Modin som spelar Långben där och inte Johan Lindqvist?

Fotnot: Jag försökte editera mitt inlägg med en sak jag glömt bort, nämligen att citera Daniel Hofvebergs första inlägg i tråden, men tyvärr kunde jag inte klistra in citatet hur mycket jag än försökte :/
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag håller med att det absolut låter som Jan Modin i Clock Cleaners, men det låter väldigt märkligt då dubbningen bör ha gjorts för Alla älskar Musse 2004, och då var Johan mig veterligen inte längre godkänd som Långben. Johan Lindqvist har också crediterats för Långben överallt för den här kortfilmen.

Disneyania anger heller inte att Clock Cleaners funnits med på någon tidigare VHS-film än just Alla älskar Musse. Eller hade kortfilmen trots allt förekommit på någon tidigare kortfilmssamling som varken jag eller Disneyania känner till...?

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 24 augusti 2021 kl. 17:47:47
Hör du hennes röst, så lär du känna igen henne. Angela Kovács är skådespelerska, och har medverkat i flera produktioner samt dubbningar. Hon är även gift med Jan Modin.

Och Jan Modin fyllde för övrigt 70 år i går!

https://www.dn.se/familj/memoarer-mc-och-en-ny-tv-roll/

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 augusti 2021 kl. 17:54:18
Och Jan Modin fyllde för övrigt 70 år i går!

https://www.dn.se/familj/memoarer-mc-och-en-ny-tv-roll/

När man talar om trollen, grattis på födelsedagen i efterskott till Jan Modin, rösten till bl.a. Benjamin Syrsa, Bärgarn, George Jetson*, m.fl.

*Vet förresten att karaktären heter Haley i dubbningen med Jan Modin, men jag gillar inte det namnet på karaktären!

Men vi borde hållaoss till ämnet!

Erika

Flyttade över ett par inlägg hit istället. :)

Vill också passa på att gratta Jan Modin i efterskott. :)


Elios

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 augusti 2021 kl. 17:54:18
Och Jan Modin fyllde för övrigt 70 år i går!

https://www.dn.se/familj/memoarer-mc-och-en-ny-tv-roll/

Oj ja jag läste helt fel först. Att det var Janne Långben som fyllde 70 år. Men han är äldre än så han blir 90 år nästa år. Hehe!  ;D

gstone

Han kanske fick rollen på grund av namnet ;D ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet 14 mars 2024 kl. 16:58:25Han kanske fick rollen på grund av namnet ;D ;)
Jan Modin, Jan Långben LoL

Skokaka


Skokaka


BPS

Citat från: Skokaka skrivet 14 mars 2024 kl. 20:01:25Tror jag med. ;D
Du tror ganska lite om Disney Character Voices va?

"Tror ni är seriöst att Disney Character Voices tänkte "den här personen har samma namn som karaktären det är som hittat honom tar vi"?