Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Digitalisera dyrt

Startat av Samlaren, 11 oktober 2017 kl. 00:02:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Samlaren

Jag har en avlägsen dröm om den ens funkar, men är det möjligt om man har utrustning att digitalisera så det kan bli i hd m.m?

Eller hur gör t.ex Warner eller Disney när de gör det med sina serier och filmer? Måste man ha första videoströmmen?

Anders M Olsson

Naturligtvis kan man digitalisera i HD, men vad är det för material?

Du kan aldrig få bättre upplösning på slutresultatet än ditt utgångsmaterial. Om du t.ex. har en VHS-kassett är det ganska meningslöst att försöka göra en högupplöst digital kopia.

Om du däremot har utgångsmaterialet på film (16mm och uppåt) kan det vara värt att digitalisera i HD eller full HD. Fast då måste du nog låta ett labb göra jobbet. Det är få privatpersoner som har filmscanners hemma...

8mm är ett gränsfall. 8mm film är oftast ganska suddig, men med en kamera och optik av hög kvalité kan man i vissa fall få tillräckligt bra resultat för att motivera scanning i HD.

Svingo

Ja, ska man be en firma överföra super-8 till digitalt ska det absolut vara något vettigt format, inte lågupplöst DVD. Även suddig super-8 kan tjäna på att inte suddas ut ännu mer av DVD (ibland fortfarande interlacead).
Jag har själv överfört ca 30 super-8 filmer till bluray, med hjälp av en videokamera helt enkelt, det blir inte alls lika bra som när proffsen gör det givetvis, men det är stor skillnad på bilden på blurayskivorna och dvd-skivorna. Och då har jag ändå försökt använda högsta möjliga bitrate för DVD, med hcenc som ändå är en rätt ok kodare. Vet inte om det är det här trådstartaren är ute efter.

Jag ska lämna in några extra "värdefulla" super-8-filmer för digitalisering, men då är det givetvis ett krav att jag ska få resultaten i något vettigt format, typ h264 i hög bitrate på usb-sticka. Lär inte betala för DVD.