Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Bästa svenska film

Startat av TonyTonka, 12 november 2012 kl. 01:39:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Någon som har tips på lite bra svenska filmer? Jag vet alltså att det finns många bra svenska filmer, men jag ville veta vilka ni gillar  ;)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

"Picassos äventyr" är bra och rolig.

Lilla My

Citat från: Erika skrivet 12 november 2012 kl. 07:20:18
"Picassos äventyr" är bra och rolig.

Allt med Hasse & Tage är ju bra, men ja den är något speciellt.
Fast jag tycker ändå det roligaste med den filmen är när dem visade den i Frankrike och Italien, och alla blev så sjukt provocerade eftersom de trodde vi försökte göra en seriös film. ::)

Elios

Tycker om en hel del men jag gillar Ondskan och Den Osynlige är riktigt bra Svenska filmer.

SwedishKuriboh

Låt Den Rätte Komma In är riktigt bra!
Om du tycker om komedier/parodier, och är ok med ganska larviga filmer så tycker jag också att Kommissarie Späck var riktigt underhållande!

Lilla My

Gillar du snyftare/drama ska jag rekommendera en av mina absoluta favoritfilmer; Såsom i Himmelen

Oscar Isaksson

Jag vill rekommendera Ingrid Bergmans film Fanny och Alexander 1982.

TonyTonka

Jag är mest förtjust i komedi/flum, men annat kan också gå bra i enstaka fall  ;)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Lilla My

Citat från: TonyTonka skrivet 12 november 2012 kl. 19:14:44
Jag är mest förtjust i komedi/flum, men annat kan också gå bra i enstaka fall  ;)

Då är Kvarteret Skatan fan ett måste, om du inte redan sett dem. Dem nyaste filmen är bra, och den kan ändå räknas som något av de dåligaste dem gjort.

JRL

Bra svenska filmer? Finns inte! Antingen är det förutsägbara deckare där man drygar ut handlingen genom onödiga gräl eller så är det komedier där alla skämt bygger på att folk pratar lustiga dialekter, och där det är lika långt mellan skratten som mellan byarna i Lappland. Jag har haft kollegor som lämnat filmbranschen för att de varit så less på att svenska filmer är så dåliga.

Jag rekommenderar film från andra länder (inte bara USA, även om det i regel är därifrån de bästa filmerna kommer).

Lilla My

Citat från: JRL skrivet  7 januari 2013 kl. 11:57:48
Bra svenska filmer? Finns inte! Antingen är det förutsägbara deckare där man drygar ut handlingen genom onödiga gräl eller så är det komedier där alla skämt bygger på att folk pratar lustiga dialekter, och där det är lika långt mellan skratten som mellan byarna i Lappland. Jag har haft kollegor som lämnat filmbranschen för att de varit så less på att svenska filmer är så dåliga.

Jag rekommenderar film från andra länder (inte bara USA, även om det i regel är därifrån de bästa filmerna kommer).

Om vi ska komma med sådana åsikter kan ju jag flika in att jag AVSKYR så kallade amerikanska "komedier". Speciellt de "romantiska komedierna". Dem är så cliché, så jobbiga att se på och aldrig roliga.

Jag, däremot, fullkomligt älskar svenska filmer, speciellt komedier och drama, men jag vet inte varför. Jag tror det har med genre att göra också. Jag föredrar t.ex:

Skräck om den kommer från Asien
Komedier från Sverige
Deckare från Storbritannien

And so on.

Jag tycker det är fel att säga att alla svenska filmer är dåliga. Det finns bra och dåliga filmer från alla länder. Det gäller bara att hitta rätt och inte utgå ifrån att "alla" är de filmer som fått halvbra kritik och gått på bio de senaste tre åren.

Daniel Hofverberg

Jag tycker också att JRL generaliserar lite väl mycket. Visst finns det en klar övervikt av mediokra kriminalare/deckare bland svenska filmer, och i mina ögon är det förhållandevis få svenska filmer som håller en internationellt godtagbar klass, men det betyder ju inte att alla svenska filmer är dåliga. Exempelvis kan väl filmer som Fucking Åmål, I taket lyser stjärnorna, Säg att du älskar mig och Tusen gånger starkare inte på något sätt anses vara dåliga och de håller i mina ögon även med internationella mått mätt en hög klass.

Dock håller jag till viss del med JRL att det är få svenska komedier som faktiskt varit bra, och de allra flesta svenska komedier har förhållandevis lite humor (åtminstone med min smak betraktat). Då föredrar jag amerikanska, kanadensiska eller australiensiska komedier.

Citat från: JRL skrivet  7 januari 2013 kl. 11:57:48
Jag rekommenderar film från andra länder (inte bara USA, även om det i regel är därifrån de bästa filmerna kommer).
Sedan när har de bästa filmerna automatiskt kommit från USA..? Det är väl ändå en extrem generalisering. Visst har det kommit en del riktigt svårslagna filmer från USA, men också mycket skräp - ganska naturligt vid ett så stort land, i och för sig.

Om man nödvändigtvis ska generalisera bland länder, så tycker jag i så fall att filmer från Australien oftast håller högst klass, då de oftast är bra och det är ytterst sällan som australiensiska filmer varit dåliga.

Eriksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 januari 2013 kl. 15:55:58
Sedan när har de bästa filmerna automatiskt kommit från USA..? Det är väl ändå en extrem generalisering. Visst har det kommit en del riktigt svårslagna filmer från USA, men också mycket skräp - ganska naturligt vid ett så stort land, i och för sig.

Om man nödvändigtvis ska generalisera bland länder, så tycker jag i så fall att filmer från Australien oftast håller högst klass, då de oftast är bra och det är ytterst sällan som australiensiska filmer varit dåliga.
Jag tycker då att det förekommer alldeles för mycket amerikanska filmer både på bio och i TV. Det bör väl rimligtvis finnas filmer från ganska många olika länder. TV tycks i alla fall bara tro att det nästan bara finns amerikanska filmer.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Lilla My

Citat från: Eriksson skrivet  7 januari 2013 kl. 16:34:11
Jag tycker då att det förekommer alldeles för mycket amerikanska filmer både på bio och i TV. Det bör väl rimligtvis finnas filmer från ganska många olika länder. TV tycks i alla fall bara tro att det nästan bara finns amerikanska filmer.

Håller med. Filmer från USA är duktigt överskattade.

Daniel Hofverberg

Fast å andra sidan är väl det en generalisering åt andra hållet... Trots allt finns det ju många väldigt bra filmer från USA, även om det också finns (minst lika) mycket skräp.

Men jag håller med Eriksson att det är tråkigt att allting brukar fokusera på amerikanska filmer i lite väl hög utsträckning; i synnerhet på TV. Bland TV-kanaler är det väl nästan bara Silver som inte fokuserar på USA, utan som brukar visa filmer från alla möjliga (och omöjliga) länder. Även på bio är det väl nästan bara i storstäderna som det blir alltför mycket mer än amerikanska och svenska filmer som går upp (plus i bästa fall några enstaka brittiska och franska filmer).

I dagens läge är det dock också lite vilseledande att tala om produktionsländer på det här sättet, då väldigt många filmer som produceras nuförtiden är samarbeten mellan flera olika länder och ofta inte kan anses komma från ett specifikt land. Många amerikanska filmer är exempelvis i själva verket amerikansk-tyska samarbeten; och likaså samproduceras också merparten av alla svenska filmer med produktionsbolag i Tyskland.